کد خبر: 1214429
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۴
یکی از المان‌های بسیار مهم توسعه اقتصادی، روش‌های به کارگیری در رسیدن به این رشد و توسعه اقتصادی است و در این بین با توجه به بافت اقتصاد ایران و وجود حجم بالایی از یارانه پنهان انرژی، تمرکز بر اصلاح روش تولید و توزیع به خصوص در صنعت نفت و گاز کشور، بسیار کلیدی و مهم است. 
جوان آنلاین: با سرمایه‌گذاری کمتر از ۵ میلیارد دلار، امکان جلوگیری از هدررفت کامل منابع راهبردی را خواهیم داشت و از سوزانده شدن گاز‌های فلر جلوگیری خواهد شد و این میزان معادل روزانه ۵۰ میلیون مترمکعب گاز فلر است که نسبت به سرمایه‌گذاری مستقیم برای توسعه تولید گاز معادل ۵۰ میلیون مترمکعب به سرمایه‌گذاری بسیار کمتری نیاز دارد، زیرا برای تولید ۵۰ میلیون مترمکعب گاز بدون احتساب سود سرمایه‌گذاری و مشارکت به حداقل ۶ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز است و همین موضوع نشان از برتری رشد بهره‌وری در مقابل سرمایه‌گذاری مستقیم در تولید دارد. 
 
یکی از المان‌های بسیار مهم توسعه اقتصادی، روش‌های به کارگیری در رسیدن به این رشد و توسعه اقتصادی است و در این بین با توجه به بافت اقتصاد ایران و وجود حجم بالایی از یارانه پنهان انرژی، تمرکز بر اصلاح روش تولید و توزیع به خصوص در صنعت نفت و گاز کشور، بسیار کلیدی و مهم است. 
از همین رو محوریت رشد بهره‌وری در صنعت نفت و گاز ایران بسیار راهبردی و مهم است. برای تحقق رشد اقتصادی با توجه به شرایط کنونی کشور، هیچ راهی جز بهره‌وری نداریم. باید به سمت بهره‌وری برویم و این موضوع در سیاست‌های حوزه انرژی دولت سیزدهم نهفته است و اقدامات راهبردی در این زمینه انجام شده است. 
از همین رو با توجه به امکان سیاستگذاری و مدیریت وزارت نفت بر زنجیره ارزش تولید و توزیع صنعت نفت و گاز، تمرکز اصلی افزایش بهره‌وری در بخش مربوط به تولید قرار گرفت؛ جایی که طی دو سال اخیر بخش نفت و گاز ایران، محور اصلی تحقق رشد اقتصادی از محل رشد بهره‌وری عوامل تولید بوده و توانسته است این رشد بیشینه را با توسعه ابزار‌های در دسترس در زمینه بهبود کیفیت تولید و جلوگیری از هدررفت در زمان تولید و توزیع به حداکثر برساند. 
یکی از نقاط کلیدی با حجم بسیار بالای هدررفت گاز، بخش مربوط به گاز‌های فلر است. موضوع گاز فلر در ایران مسبوق به سال‌های بسیار قبل در صنعت نفت وگاز ایران است. براساس گزارش‌های مختلف از منابع گوناگون حوزه انرژی، سالانه بالغ بر ۱۵۰ میلیارد متر مکعب گاز تحت عنوان فلرینگ (سوخته شدن گاز در مشعل) به عنوان مواد آلاینده محیط زیستی مطرح است. براساس گزارش‌های بانک جهانی که موجود است این رقم چیزی حدود یک سوم مصرف گاز کل اروپا را تشکیل می‌دهد. از کل حجم گاز‌های آلاینده فلر، ۷۵ درصد آن متعلق به ۱۰ کشور در جهان است که ایران جزو سومین کشور پس از روسیه و عراق از این نظر قرار دارد و بیش از ۱۸ میلیارد مترمکعب گاز فلر سوزانده شده دارد که قرار بود در دولت قبل تا پایان برنامه ششم ۹۰ درصد آن مهار شود ولی هیچ اقدام عملیاتی انجام نگرفت و به درصد تعیین شده نیز نرسیدند. 
در رابطه با تمرکز دولت سیزدهم در زمینه کاهش گاز‌های فلر باید به این نکته اشاره کرد که این موضوع یکی از محور‌های کلیدی در زمینه رشد بهره‌وری تولید با حجمی برابر با کل صادرات گازی ایران است و حذف کامل گاز‌های فلر و جلوگیری از سوزاندن این گاز‌ها یک سرمایه‌گذاری کلیدی و راهبردی است که گاز ذخیره شده از این محل در صورت استفاده در صنعت داخل کشور، موجبات توسعه و رشد اقتصادی از محل ایجاد ارزش افزوده بیشتر در اقتصاد را فراهم خواهد کرد به نحوی که در فصول سرد سال عمده نیاز صنعت از محل کاهش هدررفت در این بخش تأمین خواهد شد و ناترازی را حل خواهد کرد و رشد تولیدات صنعتی را به همراه خواهد داشت و در فصول گرم سال به توسعه صادرات کشور خواهد انجامید. با سرمایه گذاری کمتر از ۵ میلیارد دلاری، امکان جلوگیری از هدررفت کامل این منابع راهبردی را خواهیم داشت و از سوزانده شدن گاز‌های فلر جلوگیری خواهد شد و این میزان معادل روزانه ۵۰ میلیون مترمکعب گاز فلر است که نسبت به سرمایه‌گذاری مستقیم برای توسعه تولید گاز معادل ۵۰ میلیون مترمکعب به سرمایه‌گذاری بسیار کمتری نیاز دارد، زیرا برای تولید ۵۰ میلیون مترمکعب گاز بدون احتساب سود سرمایه‌گذاری و مشارکت نیازمند حداقل ۶ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری است و همین موضوع نشان از برتری رشد بهره‌وری در مقابل سرمایه‌گذاری مستقیم در تولید دارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار