کد خبر: 1204576
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۴۰۲ - ۰۴:۰۰
کارشناس انرژی در گفتگو با «جوان» تشریح کرد
ما در سال‌های گذشته صادرکننده محصولات و فرآورده‌های نفتی و همچنین بنزین بودیم ولی با تشدید ناترازی بنزین و عدم پیگیری مناسب راهکار‌های اصلاحی در زمینه مقابله با مصرف بالای بنزین در کشور، حال به واردکننده بنزین تبدیل شده‌ایم.

جوان آنلاین: کارشناس انرژی معتقد است ناترازی بنزین در سال ۱۴۰۳ به پاشنه آشیل تبصره هدفمندی یارانه‌ها تبدیل شده و موجب شده است که ناترازی بنزین و به تبع آن واردات بنزین به رقم بی‌سابقه حدود ۳ میلیارد دلار برسد که بخش اعظمی از منابع تبصره هدفمندی یارانه‌ها را نابود خواهد کرد و با توجه به مصارف قطعی، موجب کسری بودجه بالای تبصره هدفمندی یارانه‌ها خواهد شد که یکی از دلایل کلیدی در رد کلیات بودجه بوده است.

مهدی هاشم‌زاده کارشناس انرژی در گفتگو با «جوان» در رابطه با کسری بودجه بالای جدول تبصره هدفمندی یارانه‌ها اظهار کرد: ما در سال‌های گذشته صادرکننده محصولات و فرآورده‌های نفتی و همچنین بنزین بودیم ولی با تشدید ناترازی بنزین و عدم پیگیری مناسب راهکار‌های اصلاحی در زمینه مقابله با مصرف بالای بنزین در کشور، حال به واردکننده بنزین تبدیل شده‌ایم.
وی در رابطه با این سؤال که ناترازی بنزین چگونه به عنوان یکی از موارد کلیدی (کسری بودجه بالای جدول تبصره هدفمندی یارانه‌ها به دلیل تشدید ناترازی بنزین) در رد کلیات بودجه تبدیل شد؛ ادامه داد: ناترازی بنزین در سال ۱۴۰۳ به پاشنه آشیل تبصره هدفمندی یارانه‌ها تبدیل شده است و موجب شده است که ناترازی بنزین و به تبع آن واردات بنزین به رقم بی‌سابقه حدود ۳ میلیارد دلار برسد که بخش اعظمی از منابع تبصره هدفمندی یارانه‌ها را نابود خواهد کرد و با توجه به مصارف قطعی، موجب کسری بودجه بالای تبصره هدفمندی یارانه‌ها خواهد شد که یکی از دلایل کلیدی در رد کلیات بودجه بوده است.
هاشم‌زاده ادامه داد: باید در احکام بودجه به سمت اصلاح این روند برویم و کسری بودجه را نیز ببینیم و برایش فکری داشته باشیم. علاوه بر واردات خودرو‌های باکیفیت باید در زمینه کاهش مصرف بنزین خودرو‌های تولیدی جدید و اسقاط کلان خودرو‌های فرسوده برویم. همچنین دولت باید سرمایه‌گذاری در سوخت‌های جایگزین مانند گاز طبیعی و برق را در اولویت قرار دهد تا اتکای کشور به واردات بنزین کاهش یابد. این امر می‌تواند از طریق توسعه زیرساخت برای وسایل نقلیه الکتریکی و ارتقای وسایل نقلیه گاز طبیعی و همچنین حمایت از تحقیق و توسعه در منابع انرژی تجدیدپذیر انجام شود.
وی تصریح کرد: علاوه بر این، ارتقای کارایی انرژی و اقدامات حفاظتی باید یک استراتژی کلیدی برای کاهش مصرف بنزین باشد. این می‌تواند شامل ابتکاراتی مانند ترویج حمل‌ونقل عمومی، اجرای برنامه‌های هم‌نشینی و تشویق به استفاده از دوچرخه و پیاده‌روی برای مسافت‌های کوتاه باشد. علاوه بر این، افزایش آگاهی مردم در مورد اهمیت صرفه‌جویی در انرژی و ایجاد انگیزه برای شیوه‌های کارآمد انرژی می‌تواند به کاهش مصرف بنزین کمک کند.
این کارشناس انرژی با اشاره به لزوم توسعه زنجیره ارزش نفت به کمک بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری این بخش گفت: جنبه دیگری که باید در نظر گرفت پتانسیل افزایش ظرفیت پالایش نفت داخلی برای کاهش وابستگی به بنزین وارداتی است. دولت باید سرمایه‌گذاری در پالایشگاه‌های داخلی را تشویق کند و برای جذب سرمایه‌گذاران مشوق‌های مالی ارائه دهد. این امر می‌تواند به کاهش نیاز به واردات بنزین و بهبود امنیت انرژی و خودکفایی کمک کند. علاوه بر این، ارزیابی امکان سنجی افزایش تولید بنزین داخلی از طریق افزایش اکتشاف و استخراج ذخایر نفت بسیار مهم است. این امر می‌تواند به کاهش نیاز به واردات و ایجاد درآمد اضافی برای کشور کمک کند.
وی در پایان تأکید کرد: پرداختن به موضوع تشدید واردات بنزین و هزینه‌های ناشی از آن بر بودجه ایران نیازمند رویکردی چند وجهی است که به جنبه‌های مختلف این مشکل رسیدگی می‌کند. دولت با تمرکز بر کاهش مصرف بنزین، تنوع بخشیدن به سبد سوخت، مبارزه با قاچاق سوخت، افزایش ظرفیت پالایش داخلی و اکتشاف ذخایر نفت داخلی، می‌تواند در جهت کاهش کسری بودجه و ارتقای امنیت انرژی تلاش کند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار