کد خبر: 1203869
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۴۰۲ - ۰۱:۴۰
نگاهی به خدمات گروه جهادی امام‌حسنی‌های ملایر برای کارتن‌خواب‌ها
درست نیمه‌های شب بود، اما گذر زمان اینجا هیچ نقشی نداشت و مشتاق برای ثبت شکل دیگری از «میز خدمت» بودیم؛ میز خدمتی از جنس تعهد و باز کردن گرهی از مشکلات مردم که بدون هرگونه تشریفات اداری در فضایی که تشنه خدمت‌رسانی بود، برگزار شد.
محمدرضا هادیلو

جوان آنلاین: فرقی نمی‌کند دارا باشی یا ندار، پیر باشی یا جوان، مدیر باشی یا جویای کار، اینجا همدان است و خدمت در شهرستان ملایر حد و مرز نمی‌شناسد؛ چه در دورترین روستا‌ها و نقاط محروم شهرستان باشد و چه در مرکز شهر واقع در میدان امام خمینی (ره) و کاروانسرایی متروکه. به هر حال راه برای خدمت باز است و نشاندن لبخند رضایت روی لب و چهره مردم و ایجاد بارقه امید در دل‌های‌شان اولین و آخرین هدف جهادگران است. این بار گروه جهادی کریمه اهل بیت امام حسن مجتبی (ع) برنامه دیگری چیده است. جنس این خدمت با تمامی برنامه‌های دیگر از جمله ملاقات‌های مردمی، انجام فعالیت‌های توسعه‌ای، برقراری نظم و امنیت شهرستان ملایر و برگزاری جلسات مختلف فرق می‌کند؛ خدمتی که رنگ و بویی از امید دارد و می‌تواند سقفی برای بی‌خانمان‌های شهر باشد. جهادگران تصمیم گرفته‌اند فرماندار ویژه ملایر را به میان کارتن خواب‌ها بیاورند تا از نزدیک وضعیت آن‌ها را مشاهده کند، بنابراین برنامه‌های معاون استاندار همدان، بازدید از فعالیت گروه جهادی و خدمت‌رسانی به اقشار آسیب‌پذیر و به خصوص بی‌خانمان‌ها و کارتن‌خواب‌ها بود؛ نمایی از خدمت که امید را برای این قشر از جامعه به ارمغان آورد.

 

درست نیمه‌های شب بود، اما گذر زمان اینجا هیچ نقشی نداشت و مشتاق برای ثبت شکل دیگری از «میز خدمت» بودیم؛ میز خدمتی از جنس تعهد و باز کردن گرهی از مشکلات مردم که بدون هرگونه تشریفات اداری در فضایی که تشنه خدمت‌رسانی بود، برگزار شد. یک طرف میز خدمت، مدیران و تصمیم‌گیرندگانی بودند که خود را برای خدمات‌رسانی به اقشار آسیب‌پذیر و نیازمند آماده کرده بودند و در طرف دیگر، افرادی که هیچ چیز حتی لقمه نانی برای زنده‌ماندن نداشتند و با نام بی‌خانمان چشم امید به دستان مدیران دوخته بودند.
اما قرار بود از هر راه میانبری برای جهاد خدمت استفاده و هر طور که می‌شد کاری برای محرومان کرد.

گروه جهادی بی‌ادعا
گروه جهادی کریمه اهل بیت امام حسن‌مجتبی (ع) که با نام امام حسنی‌های ملایر آن را می‌شناسند، از سال۱۳۹۵ شروع به فعالیت کرده و از سال۱۳۹۸ به صورت رسمی ثبت شده و تا امروز که خدمات ماندگاری را در کمک به نیازمندان و بی‌خانمان‌ها و اقشار آسیب‌پذیر در کارنامه خود ثبت کرده‌اند، ۱۵نفر عضو فعال دارد و ۱۸۰خانواده نیازمند را شناسایی کرده‌اند و چتر حمایتی آن‌ها به واسطه کمک‌های مردمی روی سر این خانواده‌ها گسترده است. به گفته نماینده گروه جهادی امام حسن مجتبی (ع) که مثل هزاران جهادگر دیگر نمی‌خواهد نامش مطرح شود، علاوه بر خانواده‌های نیازمند، ۱۶۰دانش‌آموز، ۱۸یتیم و پنج خانواده دارای سه معلول نیز زیر چتر حمایتی این گروه جهادی قرار دارد و در مناسبت‌های مختلف کمک‌های ویژه‌ای از جمله غذای گرم، لباس، نوشت‌افزار، دارو و کمک‌هزینه تحصیلی و درمانی به آن‌ها ارائه می‌شود. برپایی موکب و تلاش برای ایجاد اشتغال کارتن‌خواب‌ها و بی‌خانمان‌های این شهر از دیگر اقدامات شایسته گروه جهادی امام حسنی‌های ملایر است که برای رهایی این افراد از اعتیاد و برگشت آن‌ها به آغوش گرم خانواده‌شان صورت می‌گیرد.
همچنین دست‌وپا کردن شغلی برای امرار معاش معتادان، از همت بلند جهادگران این شهر است که خدمت و امیدآفرینی سرمشق آنان شده است.
نماینده گروه جهادی امام حسن مجتبی (ع) می‌گوید: قبلاً هر شب جمعه به نیابت از یکی از شهدای این شهرستان، غذای گرم تهیه و بین بی‌خانمان‌ها توزیع می‌کردیم، اما از یک سال گذشته توزیع غذای گرم هر شب انجام می‌شود و به طور میانگین بین ۷۰ تا ۱۰۰پرس غذا از ساعت۲۳ تا ۳ بامداد در میدان امام بین کارتن‌خواب‌ها و بی‌خانمان‌ها توزیع می‌کنیم.
وی ادامه می‌دهد: تهیه غذا‌های گرم و سایر کمک‌ها از محل کمک‌های مردمی است و غیر از دو یا سه نفر، تمامی بی‌خانمان‌ها، بومی ملایر هستند و خانواده‌های آن‌ها را شناسایی کرده‌ایم تا پس از حمایت و پاک شدن‌شان، به آغوش گرم خانواده بازگردند که به تازگی سه نفر از آن‌ها مجدداً توانسته‌اند به زندگی معمولی برگردند و با یافتن کاری در کنار خانواده لحظات خوبی داشته باشند. این جهادگر بی‌ادعا، هدف از دعوت و بازدید فرماندار ویژه ملایر و دیگر مدیران مربوط این شهرستان از محل تجمع بی‌خانمان‌ها را تأمین جا و مکان یا تهیه کانکسی موقت برای توزیع غذای گرم برای این افراد با توجه به سرد شدن هوا عنوان می‌کند.
وی ادامه می‌دهد: در بین بی‌خانمان‌ها از سنین ۲۰ تا ۷۰سال داریم که تعداد مردان بیشتر از زنان است و برای تأمین دارو مشکل دارند که برای حل مشکلات آن‌ها با ادارات مختلف مکاتبه کرده‌ایم. در این میان همت خیران، نیکوکاران و واقفان ملایری برای کمک به نیازمندان در هر قشری بلند است و بدون آنکه کسی از آن‌ها درخواست کند، برای کمک به همنوع خود وارد میدان می‌شوند؛ از عمو غلام گرفته تا خانم نظری، عمو رحیم و مهندس عمران شهرداری که هر آنچه دارند، مالی و جانی، در طبق اخلاص گذاشته‌اند. در بخش اداری نیز اوقاف و امور خیریه برای تهیه دارو پیشقدم شده و چتر حمایتی بهزیستی و کمیته امداد و ایجاد گرمخانه از سوی شهرداری، اقدامات حمایتی خودجوشی است که می‌تواند شهر را دوباره زیبا و بی‌خانمان‌ها را به خانه‌های‌شان بازگرداند.


محدودیتی برای حمایت وجود ندارد
معاون استاندار همدان و فرماندار ویژه ملایر معتقد است دستگاه‌های حمایتی همچون شهرداری، کمیته امداد، بهزیستی و فراجا برای مدیریت و مهار چالش اجتماعی کارتن‌خوابی اقدامات زیادی کرده‌اند.
ایجاد گرمخانه، حمایت از ترک اعتیاد، مشاوره و درمان و تأمین غذا و نیاز‌های دیگر بسیار مهم هستند، البته حضور گروه‌های جهادی و مردمی مهم‌ترین بخش کار است که در این زمینه فعال شده‌اند تا مرحمی بر زخم جامعه باشند. با این تفاسیر و با وجود ازدیاد خدمات، اما حلقه مفقوده، هم‌افزایی و هماهنگی است.
فرماندار ملایر با اشاره به تعهد دستگاه‌های حمایتی و دیگر ارگان‌ها در کنار گروه‌های جهادی و مردمی در حمایت از این اقشار آسیب‌پذیر می‌گوید: نیت و انگیزه‌های خوبی در کمک به این افراد وجود دارد، اما هیچ‌کدام به هم اتصال ندارند و کار‌ها یا موازی است یا همپوشانی ندارد.
سلمان اسماعیلی ادامه می‌دهد: نظام مقدس جمهوری اسلامی در تمام این سال‌ها خدمات خوبی را به این قشر آسیب‌پذیر در جامعه ارائه کرده است که نیازمند اصلاح وضعیت و هم‌افزایی دستگاه‌های مختلف در کنار گروه‌های مستعد و باانگیزه جهادی و مردمی هستیم.
معاون استاندار همدان ضمن تأکید بر احصای نیاز‌ها و اولویت‌های مهم، خواستار تشکیل تیم هماهنگ‌کننده یا سمن مستقلی به عنوان متولی پیگیری امور می‌شود و تأکید می‌کند: باید برای رفع این معضل اجتماعی و کمک به افراد بی‌خانمان و کارتن‌خواب، بین دستگاه‌های اجرایی و گروه‌های جهادی و مردمی، هماهنگی و برنامه‌ریزی مشترک صورت گیرد تا دستورالعمل واحدی برای ساماندهی به این وضعیت داشته باشیم. در چنین شرایطی می‌توان خدمات بهتری ارائه کرد، نسبت به اصلاح وضعیت و نقاط ضعفی که در خدمت‌رسانی به این اقشار آسیب‌پذیر جامعه وجود دارد، واقف هستیم و آن‌ها را رفع می‌کنیم.
اسماعیلی یادآور می‌شود: طبق بررسی‌هایی که از قبل داشتیم و امروز مدیران بر آن اذعان دارند، هیچ مشکلی از نظر تأمین نیاز‌های اساسی بی‌خانمان‌ها و کسانی که از آن‌ها به عنوان کارتن‌خواب یاد می‌شود، نداریم و اوقاف و امور خیریه در تأمین دارو و غذا، بهزیستی در اصلاح اعتیاد این افراد، شهرداری در اسکان آن‌ها در گرمخانه و شبکه بهداشت و درمان در تأمین درمان و سلامت پای کار هستند و می‌توانند در هر زمان و مکانی خدمات‌رسانی کنند و برای حمایت‌های قانونی نسبت به این وضعیت هیچ مشکلی وجود ندارد.

هم‌افزایی سازمان‌ها و نهاد‌ها
گروه جهادی امام حسن مجتبی (ع) با مطالبه‌گری و دعوت از مدیران و مسئولان کاری کرد تا آن‌ها بدانند در زیر پوست این شهر چه خبر است و چطور می‌توانند با کمک یکدیگر معضلات شهری را یکی پس از دیگری رفع کنند و به داد هموطنان نیازمند و محروم خود برسند.
رهاورد و نتیجه بازدید خاص و ویژه‌ای که رخ داد، تشکیل جلسه‌ای به قید فوریت با حضور دستگاه‌های مرتبط و گروه‌های جهادی و مردمی در محل فرمانداری بود که مقرر شد تا چند روز آینده بانک اطلاعاتی از افراد بی‌خانمان و کارتن‌خواب زن و مرد این شهرستان تهیه شود و شهرداری ملایر اتاقکی به صورت موقت برای سرو غذا و دو چشمه سرویس بهداشتی در کاروانسرای مورد نظر احداث کند. همچنین دیگر دستگاه‌ها همچون بهزیستی برای اعزام آن‌ها به کمپ برای ترک اعتیاد و اوقاف و امور خیریه نیز تهیه دارو و سایر ملزومات را به عهده گرفته‌اند و با مساعدت همه دستگاه‌ها تا چند ماه آینده جمعی از کارتن‌خواب‌ها در کنار خانواده خود حضور خواهند داشت.


خدمت در ساعت صفر عاشقی
حکایت بی‌خانمان‌ها و کارتن خواب‌ها را بار‌ها و بار‌ها شنیده‌ایم و شاید کسی حال و روز آن‌ها را به ویژه در ایام سرد سال آنچنان که باید درک نکند؛ بی‌خانمان‌هایی که روزی برای خود جاه و جلالی داشتند و بنا به دلایلی از خانواده طرد شده‌اند و امروز که از بخت بد روزگار، ورق زندگی آن‌ها برگشته، بیشتر از هر زمان دیگری نیازمند دستان حمایتی هستند که هر چند کوتاه، اما سقفی شود برای آرامش تا شاید روزی به آغوش گرم خانواده برگردند. اینجا کاروانسرایی متعلق به یکی از خیران ملایری است که در اصلی‌ترین میدان شهر قرار دارد و حالا به همت جهادگران مأمن و پناهگاهی برای بی‌خانمان‌های شهر شده است. به همت گروه جهادی کریم اهل بیت امام حسن مجتبی (ع) این کاروانسرا از ساعت۲۳ تا ۳ بامداد برای کسانی که گرسنه مانده‌اند، غذای گرم تهیه و توزیع می‌کند. امشب هم طبق قرار هر شب، در حال توزیع عدس‌پلوی گرم بودند. اما امشب در کنار بی‌خانمان‌ها، میهمانان دیگری هم وجود دارند. جهادگران از مدیران شهری دعوت کرده‌اند تا به میان آن‌ها بیایند و برای بیان درخواست‌ها و مطالبات‌شان از مدیریت عالی شهرستان، از هیچ فرصتی دریغ نکردند و فرماندار که صبورانه کلمه به کلمه حرف‌های آنان را با جان و دل شنید.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار