کد خبر: 1198076
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۵
با پوشش‌ رسانه‌ای تمام‌قد صداوسیما ‌در بیش از‌یک‌ماه گذشته صورت گرفت
پانزدهم مهرماه بود که آغاز عملیاتی موسوم به «طوفان‌الاقصی» علیه رژیم‌صهیونیستی و هدف‌قرارگرفتن مواضع نظامی این رژیم، توجه جهان را به خود جلب کرد و هیمنه پوشالی اسرائیل غاصب را در هم شکست. محمد الضیف، فرمانده کل گردان‌های القسام در همان روز اعلام کرد که زمان ارتکاب جنایت، آن هم بدون مجازات از سوی این رژیم و همچنین روند همکاری‌های امنیتی با دشمن صهیونیستی به پایان رسیده است.

جوان آنلاین: دیری نپایید که حملات انتقام‌جویانه و وحشیانه صهیونیست‌ها آغاز شد و تاکنون شهادت بیش از ۱۰ هزار تن از فلسطینیان را رقم زده است. رسانه‌ملی از همان لحظه آغازین عملیات طوفان‌الاقصی اقدام به پوشش همه‌جانبه آن کرد و با بررسی ابعاد مختلف آن روشنگری و آگاهی‌دهی در موضوع فلسطین را به مثابه راهبردی مهم در دستورکار قرار داد و عملکرد معاونت‌ها نشان می‌دهد طی ۳۱ روز در بازه زمانی ۱۵ مهر تا ۱۶ آبان‌ در مجموع ۴۸۲ هزار و ۸۱۶ دقیقه معادل ۸۰۴۶ ساعت برنامه با موضوع فلسطین روی آنتن برده است و همراهی رسانه‌ای سازمان صداوسیما با مردم مظلوم فلسطین همچنان ادامه دارد. در ادامه مروری آماری بر عملکرد معاونت‌های مختلف سازمان صداوسیما در پوشش حوادث خواهیم داشت.

به گزارش جام جم، از زمانی که عملیات طوفان‌الاقصی سرزمین‌های اشغالی را درنوردید، همزمان، معاونت‌های مختلف صداوسیما تلاش کردند تا این مسأله را در دستورکار خود قرار دهند و به‌سرعت اطلاع‌رسانی کنند. بدون تردید معاونت برون‌مرزی دراین‌باره نقش بی‌بدیلی داشته است. با وجود این‌که در روزهای ابتدایی این عملیات دفتر العالم و پرس تی‌وی در غزه مورد حمله قرار گرفت اما این مسأله مانع اطلاع‌رسانی نشد و خبرنگاران کوشای این دفاتر با وجود امکانات کم توانستند به بهترین شکل مخاطبان را در جریان لحظه به لحظه اتفاقات قرار دهند. معاونت برون‌مرزی ۲۵۳هزار و ۸۲۸دقیقه معادل ۴۲۳۰ساعت را به این شرح به پوشش تحولات فلسطین اختصاص داد. شبکه خبری العالم تحولات فلسطین را در قالب پخش ۲۴ساعته (۷۴۴ ساعت معادل ۴۴هزار و ۶۴۰دقیقه) پوشش داده و با ۵۴۰قسمت برنامه تولیدی و ۴۵۲مصاحبه با کارشناسان بالاترین میزان تولید را در معاونت برون‌مرزی داشته است.شبکه پرس تی‌وی نیز ۶۷۰ساعت معادل ۴۰هزار و ۲۰۰دقیقه پوشش خبری پیرامون طوفان‌الاقصی داشته است. ۷۷قسمت برنامه تولیدی جدید که هرکدام چهار مرتبه تکرار می‌شود، ۳۸۳ مصاحبه با کارشناسان و هر روز حداقل یک مستند در خصوص فلسطین پخش شده، ۳۳مقاله اختصاصی از سوی تحلیلگران بین‌المللی در وبسایت شبکه منتشر و ۲۸تفسیر اختصاصی در این خصوص در وبسایت شبکه به ثبت رسیده است.همچنین طی ۳۱روز گذشته میزان خبر و برنامه پخش‌شده درباره طوفان‌الاقصی در دیگر شبکه‌های برون‌مرزی ۱۲۸‌هزار و ۳۸۹دقیقه و میزان خبر و برنامه پخش شده در رادیوهای برون‌مرزی ۴۰هزار و ۵۹۰دقیقه بوده است. ۱۹۷۵مرتبه مصاحبه با کارشناسان به ۳۱زبان مختلف انجام و ازمیان برنامه‌های پخش‌شده در دیگر شبکه‌های برون‌مرزی ۱۵۴۱قسمت و در رادیوهای برون‌مرزی ۴۴۹قسمت برنامه‌تولیدی‌ و مستند بوده‌اند. به‌این‌ترتیب معاونت‌برون‌مرزی سهمی معادل بیش ازنیمی ازعملکرد سازمان صداوسیما رادراین رابطه به‌خود اختصاص‌داده است.

بیش از ۱۹۹۰ ساعت برنامه و خبر
معاونت سیاسی ۱۱۹هزار و ۴۴۱دقیقه معادل ۱۹۹۰ساعت برنامه و خبر در باب نبرد فلسطین و رژیم‌صهیونیستی به این شرح تولید و پخش کرد: در بخش «تولید وپخش متمرکز معاونت سیاسی درخصوص تحولات غزه وعملیات غرورآفرین طوفان‌الاقصی» میزان تولید اخبار در خبرگزاری صداوسیما ۷۵۶۵ دقیقه، پخش اخبار در بخش‌های خبری شبکه‌های سیما، بخش‌های خبری شبکه خبر، شبکه خبر۲ و بخش‌های خبری شبکه‌های صدا ۷۶هزار و ۳۶۶ دقیقه و در سایت‌های معاونت سیاسی ۱۱ هزار و ۵۲۵دقیقه بوده است.همچنین در بخش «برنامه‌های تولیدی» اعم از برنامه‌های سیاسی شبکه‌های سیما و برنامه‌های سیاسی شبکه‌های صدا ۹۱۳۸ دقیقه تولید و پخش انجام شده است. علاوه بر پخش اصلی برنامه‌های شبکه خبر به تعداد ۲۳۴۰ و مدت ۹۲۸۱ دقیقه بازپخش برنامه‌ها صورت گرفته و میزان برنامه‌‌های تولیدی شبکه خبر نیز ۵۵۶۶ دقیقه بوده است.

بیش از ۱۱۰۰ ساعت برنامه در تلویزیون
بعد از شدت‌گرفتن حملات رژیم‌صهیونیستی به غزه، معاونت سیما هم تلاش کرد تا سهم خود را برای اطلاع‌رسانی ایفا کند. برنامه‌هایی مثل ساعت به وقت قدس، مستند طوفان‌الاقصی، ثریا، نماوای میدان آزادی، پویانمایی نبرد خلیج‌فارس، برنامه ویژه فلسطین، سیاست خارجی، مستند نکبت و مستند مرزهای مقاومت براساس همین رویکرد روی آنتن رفت. درعین‌حال، برنامه‌های ثابت تلویزیون مثل از مامان بگو، اعجوبه‌ها، به خانه برمی‌گردیم، سلام تهران و نیم‌فاصله هم تلاش کرد در کنار برنامه‌های همیشگی خود، بخشی را به مسأله غزه اختصاص دهد. در کنار این برنامه‌ها، پوشش زنده تحولات غزه هم در برنامه‌های سیمای رسانه‌ملی صورت گرفت. معاونت سیما در ۶۶هزاردقیقه معادل ۱۱۰۰ساعت به موضوع فلسطین پرداخت. دراین معاونت، بلافاصله بعد از شروع عملیات طوفان‌الاقصی، برنامه‌ها و فضای شبکه‌های تلویزیون برای پوشش این رخداد منعطف شدند و ساختارهاى مختلف برنامه‌سازى شامل سریال، فیلم سینمایى، مستند، پویانمایى، میان‌برنامه و برنامه‌هاى ترکیبى با رویکرد تبیینى و آگاهى‌بخشى در جدول پخش برنامه‌ها جانمایى شد. در این راستا، معاونت سیما از آغاز عملیات مذکور برای بررسی ابعاد عملیات تحولات فلسطین و حمله رژیم‌صهیونیستی به غزه در مجموع بیش از ۱۱۰۰ساعت برنامه تولید و پخش کرده است.

۵۳۲ ساعت برنامه در استان‌ها
معاونت استان‌ها به عنوان یک بازوی قوی رسانه‌ملی، تلاش کرد در قالب‌های متنوعی، این رسالت را اجرا کند. از گفت‌وگو و گزارش خبری گرفته تا قالب‌های نمایش رادیویی که هر کدام در تلاش بود تا مخاطبانی را برای آگاهی‌رسانی در حوزه غزه روی آنتن ببرد. همچنین در برخی بخش‌ها هم قالب‌های متنوعی مثل ترکیبی، گفت‌وگوی تخصصی و پوشش رویداد دیده می‌شد که همگی نشان از تنوع قالب در این بخش داشت. درهمین میان، واحدهای صداوسیمای استان‌ها با پخش برنامه‌هایی مثل تزه گون، گئجه لر، مسجدالاقصی، اوشاقلار سلام، غنچه‌های پرپر، ائویم قراریم، ما می‌آییم، به سوی قدس، بازتاب، شوکیانه، شوق زندگی، شب‌های بام ایران، آفتاب آدینه، دریای معرفت، گلچین شوبندر، گاه گمن، راه مقاومت، سرپناه، یه روز تازه، آیین وحدت و روز ایستادگی و بیداری، تلاش کرد تا روایتگر صدای حقیقت باشد. از دیگر برنامه‌های این واحدهای استانی می‌توان به ریحان، گزارش روز، حدیث نور، چشم انداز، میعاد آدینه، غزه، شمیم آدینه۱۴۰۲، شب خاطره، سرپناه، صبح پارسی و کنکاش اشاره کرد. معاونت استان‌ها پخش ۳۱ هزار و ۹۴۵ دقیقه معادل ۵۳۲ ساعت برنامه را در باب وقایع اخیر فلسطین گزارش کرده است. براین اساس در معاونت استان‌ها در بخش صدا ۲۳۷ ساعت و ۳۶ دقیقه معادل ۱۴هزار و ۲۵۶ دقیقه و در سیمای استان‌ها ۲۹۴ ساعت و ۴۹ دقیقه معادل ۱۷ هزار و ۶۸۹ دقیقه برنامه در حوزه‌های مختلف در موضوع طوفان‌الاقصی روی آنتن رفته است.

۱۹۴ ساعت برنامه رادیویی
شروع طوفان‌الاقصی صدای رسانه‌ملی را هم پای کار آورد تا با پخش برنامه‌های شنیداری، خوراک لازم را برای آنهایی فراهم کند که فرصت کافی برای نشستن پای جعبه جادویی تلویزیون را ندارند. برهمین اساس، موج‌های مختلف رادیویی به شکل سراسری فعال هستند تا با روی آنتن بردن محتواهای مختلف، مسأله غزه و فلسطین را برای شنوندگان تامین کنند. معاونت صدا نیز ۱۱هزار و ۶۰۲دقیقه معادل ۱۹۴ساعت برنامه با موضوع ویژه فلسطین داشته است به‌این‌ترتیب که ۱۴۶ساعت در قالب ۹۴۶برنامه معادل ۸۷۲۲دقیقه برنامه باموضوع ویژه فلسطین روی آنتن‌رفته است. رادیو مقاومت نیز از ۱۵آبان به صورت ۲۴ ساعته ( تا بازه زمانی تهیه این گزارش ۱۶ آبان ماه، ۴۸ساعت پخش معادل ۲۸۸۰ دقیقه) راه‌اندازی شد تا برنامه‌هایی با محوریت پوشش اتفاقات غزه و بررسی تحولات پخش کند.

موفقیت کم‌نظیر رسانه‌ملی در پوشش حقایق جنگ غزه
عضو کمیسیون فرهنگ مجلس گفت: صداوسیما به‌رغم امکانات محدود و محدودیت هایش توانست عملکرد موفقی در زمینه به تصویر کشیدن بخشی از جنایات غزه داشته باشد. نصرا... پژمانفر درگفت‌وگو‌ با جام‌جم آنلاین، با بیان این‌که صداوسیما با امکانات محدود و محدودیت‌هایی که دارد، توانست بخشی از جنایاتی که بر مردم غزه صورت می‌گیرد را رونمایی کند، گفت: گرچه عمق این جنایات بیش از آن است که بتوان آن را به تصویر کشید و کشتار و مظلومیت مردم غزه را نمی‌توان به صورت کامل نمایش داد. وی افزود: تا فردی در صحنه نباشد اساسا امکان درک عمق این فاجعه را ندارد اما در عین حال صداوسیما توانست در سطح مطلوبی بخشی از واقعیت‌ها را نمایش داده و روشنگری کند که این اقدام صداوسیما جای تقدیر دارد. این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس تصریح کرد: صداوسیما نه تنها در ایران بلکه در منطقه نیز موفق به روشنگری در زمینه جنگ غزه و جنایات اسرائیل شد، خبرنگاران بین‌المللی صداوسیما هم توانستند در فضای خفقانی که رسانه‌های خارجی در مقابل جنایات صهیونیست‌ها داشته‌اند و حتی گاهی اوقات حقایق را قلب می‌کردند و جای جلاد و شهید را عوض می‌کردند و می‌خواستند چهره مظلومانه‌ای به صهیونیست‌ها نشان دهند؛ تلاش خوبی داشته و عملکرد موفقی داشتند. این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در عین حال تصریح کرد: اگر زیرساخت‌های لازم و مناسب‌تری برای صداوسیما در نظر گرفته می‌شد و نیز بخشی از اعتبارات و بودجه‌های لازم به این سازمان اختصاص پیدا کند قطعا صداوسیما عملکرد بهتری در این زمینه می‌تواند داشته باشد. وی افزود: در این ارتباط باید مجلس و دولت حمایت ویژه‌ای از صداوسیما داشته باشند تا این رسانه بتواند در این فضای ناجوانمردانه علیه رسانه‌ها واقعیات را به اطلاع مردم ایران و دنیا برساند.

صداوسیما به خوبی جنایات اسرائیل در غزه را به تصویر کشید
یک نماینده مجلس گفت: صداوسیما عملکرد قابل تحسینی در نمایش مظلومیت غزه دارد. حجت‌الاسلام موسی غضنفرآبادی در گفت‌وگو‌ با جام‌جم آنلاین، با بیان این‌که فعالیت‌های شبانه‌روزی صداوسیما در به نمایش گذاشتن جنایات رژیم صهیونیستی و مظلومیت مردم غزه قابل تحسین است، گفت: در این ارتباط خبرنگاران منطقه‌ای صداوسیما نیز در حد امکانات خود به نحو احسن از عهده اطلاع‌رسانی بر آمدند. وی با اشاره به ایجاد محدودیت‌های بین‌المللی برای صداوسیما از سوی دولت‌های غربی ادامه داد: تحلیل‌های خوبی در این مدت از این رسانه پخش شد و تمام مجموعه‌های این رسانه در این ارتباط عملکرد خوبی داشتند. غضنفرآبادی همچنین تاکید کرد: ما و همه امت اسلامی درقبال این نسل‌کشی و تحولات بزرگ میدان نبرد با رژیم صهیونیستی باید در میدان باشیم و به وظایف خود عمل کنیم؛ در این نبرد هیچکس تماشاچی نباشد و هرکسی باید نقش خود را پیدا کند. نماینده مردم بم در مجلس گفت: متاسفانه رژیم صهیونیستی با حمایت آمریکا و تسلیحات نظامی آن، مرتکب جنایت می‌شود اما مدعیان دروغین حقوق بشر از اسرائیل غاصب و کودک‌کش حمایت می‌کنند. رئیس کمیسیون قضایی مجلس خاطر نشان کرد: بدون شک و تردید جنایات ارتکابی در غزه، از مصادیق جنایات بین‌المللی است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار