کد خبر: 1181768
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱
رویکرد دولت سیزدهم به موضوع علم و فناوری نسبت به دولت‌های قبل متفاوت است، تاجاییکه گمرک محصولات فناورانه و هدایای دیپلماتیک با نگاه دانش محور از این تفاوت نوید می‌دهد.

اختصاصی جوان آنلاین، تلاش‌های دولت مردمی برای گسترش علم و پیشرفت، توجه همگان را جلب و موجب شگفتی دوست و دشمن شده است. در میان راه اندازی گمرک برای محصولات فناورانه یکی از اقدامات قابل توجه اشت.
راه‌اندازی گمرک تخصصی فاوا باعث تسهیل در ترخیص کالای‌های حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات می‌شود و دقت کار در این بخش هم بالا می‌رود، پس باید گفت راه‌اندازی سامانه اختصاصی گمرک برای حوزه فاوا در ابتدای کار دارای مشکلاتی خواهد بود، ولی با انجام تراکنش‌های بالا مشکلات شناسایی و رفع شده و به پختگی لازم خواهد رسید.
علاوه بر آن راه‌اندازی سامانه اختصاصی همه چیز شفاف شده و رسوب کالا وجود نخواهد داشت.
در همین زمینه آیدین عدالت، کارشناس حوزه سخت‌افزار، راه‌اندازی گمرک تخصصی در منطقه پیام را اتفاق خوب و مفیدی عنوان کرد و گفت: راه‌اندازی گمرک تخصصی برای فعالان خصوصی حوزه فاوا حاضر در این منطقه و واردکنندگان این حوزه که در خارج از این منطقه فعالیت دارند، اتفاق مبارکی است.
عدالت با بیان اینکه اختصاص گمرک تخصصی برای حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات از چند منظر برای گمرک و فعالان حوزه فاوا دارای اهمیت است، اظهارداشت: وقتی گمرک تخصصی راه‌اندازی می‌شود، پس کارشناسانی که در این بخش فعال هستند، دارای دانش و تخصص کافی در همان حوزه تخصصی خواهند بود. به عبارتی در این زمینه آموزش می‌بینند یا خود در بخش تجهیزات فناوری اطلاعات، مخابرات، زیرساخت و ... صاحب تخصص هستند. آن‌ها می‌توانند هر کالایی را که وارد گمرک می‌شود، به درستی هویت و کیفیت‌سنجی کرده و با دقت بالا مشخصات فنی کالا را ارائه داده و در نهایت بتوانند درباره قیمت‌گذاری آن نظر بدهند. وی گفت: در گمرکات عمومی پیش آمده که اس اچ کد کالای بین‌المللی به دلیل کمبود دانش و تشخیص اشتباه کارشناس، به نادرستی به گمرک اعلام شده و همین موضوع موجب شده تا واردکننده به اظهار غلط محکوم شود و حتی تعرفه بیشتر و جریمه پرداخت کند و به ضرر واردکننده تمام شود.
این فعال حوزه واردات تجهیزات سخت‌افزاری وجود گمرک تخصصی را باعث جلوگیری از سوء‌استفاده از کانال رسمی واردات کالا عنوان و تصریح کرد: یکی از وظایف اصلی گمرک، نگهبانی از مرز‌های ورودی کالاست تا فقط کالای مجاز وارد کشور شود و از ورود کالا‌های ممنوعه و محدود شده (به دلیل حمایت از تولید داخل) جلوگیری کند تا از سیاست‌های کلان دولت در این حوزه پاسداری کند. دوم اینکه باید کالا‌های وارداتی طبق تعرفه تعیین شده از سوی سازمان توسعه تجارت الکترونیکی وارد کشور شود و مالیات و عوارض گمرکی آن به درستی پرداخت شود. در این زمینه هم ممکن است برخی کالا‌ها به عمد یا سهوی به اشتباه اظهار شوند یا حتی برخی کالا‌های ممنوعه به نام کالا‌های غیرممنوعه اعلام شود و تعرفه درست آن اخذ نشود. اما اگر گمرک تخصصی باشد از این دست اتفاق‌ها کمتر رخ می‌دهد و جلوی خوداظهاری نادرست و قاچاق و فرار مالیاتی براساس کم اظهاری یا بیش‌اظهاری (برای دریافت ارز بیشتر از بانک مرکزی) گرفته می‌شود.

هدایای فناورانه در سفر‌های خارجی رییس جمهور
یک نمونه بارز دیگر آن را در سفر‌های خارجی رییس جمهور و معرفی محصولات فناورانه به مقامات کشور‌ها به جای هدایای مرسوم می‌توان دید.
در همین رابطه، شقایق حق‌جوی جوانمرد در گفت و گو با ایرنا در مورد نقش دولت سیزدهم در پیشبرد گفتمان علم و کمک به زیست‌بوم فناوری اظهار داشت: دولت را به‌شدت دوستدار، نگران و دغدغه‌مند حوزه علم و فناوری می‌بینم و بزرگ‌ترین ظهور و بروز آن را می‌توان در سفر‌های اخیر خارجی رییس‌جمهور دید که به جای هر هدیه‌ای محصولات فناورانه به مسئولان کشور‌ها ارایه می‌شود که این تغییر عمده‌ای در رویکرد کشور بوده است.
استاد گروه فیزیولوژی، دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در مورد نقش زنان در توسعه علم و فناوری نیز توضیح داد: علم و فناوری از حوزه‌هایی است که از جنسیت‌زدگی تا حد زیادی مصون بوده است و هرگز به عنوان یک زن و فعال در حوزه دانش احساس تبعیض نکرده‌ام، به نظرم سازوکار‌هایی در جهان علم و فناوری تعبیه شده است که اگر کار درست و باکیفیت انجام دهیم، ناگزیر به آن توجه می‌شود و کسی نمی‌تواند این را پنهان کند و فقط به دلیل اینکه یک خانم این کار را انجام داده است، آن را انکار کند.
وی افزود: در کشور خودمان هم به لطف آموز‌های اسلام، توجه ویژه پیامبر اکرم (ص) به علم و وجود پربرکت حضرت زهرا (س) هرگز احساس نکردم تبعیض علیه زنان وجود دارد. البته همه خانم‌ها در همه جای دنیا به دلیل سایر مسئولیت‌های بااهمیتی که برعهده دارند، ممکن است مجبور شوند بخشی از فعالیت‌های علمی خود را کاهش دهند.

بنابراین توسعه زیست‌بوم دانش‌بنیان و فناوری با هدف توسعه اقتصاد دانش‌بنیان از ابتدای سال گذشته با تاکید مقام معظم رهبری و انتخاب شعار سال به عنوان تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین شتاب بیشتری گرفت و و وزارت علوم، معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، جهاد دانشگاهی و نهاد‌های دیگر به عنوان متولیان این امر طرح‌ها و برنامه‌های مختلفی را از آن زمان اجرا کرده‌اند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار