کد خبر: 1151738
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰

مدیر اجرایی امور روسیه و سوریه در بانک جهانی تأکید کرد روبل می‌تواند جایگزین دلار شود.
رومن مارشاوین، مدیر اجرایی امور روسیه و سوریه در بانک جهانی در گفتگو با اسپوتنیک تأکید کرد: روسیه دیر‌زمانی است به وام‌های بانک جهانی متکی نبوده است و اکنون به عنوان معلم و انتقال دهنده علم و دانش خود (در زمینه اقتصاد) کار می‌کند.
مارشاوین گفت: اقتصاد ما همیشه مستقل از منابع اعتباری بانک جهانی بوده است و در این مرحله بیشتر به عنوان ارائه دهنده علم و دانش عمل می‌کند. وی افزود: این واقعیت است که با گذشت زمان بانک به تعامل کامل با کشور ما بازخواهد گشت.
این نماینده روسیه در بانک جهانی توضیح داد: به نظر من، در صورت اجرای صحیح سیاست‌های مالی، روبل می‌تواند جایگزین دلار شود و ما همه ظرفیت‌ها را برای آن داریم


مصارف بودجه از منابع کمتر است
وزارت اقتصاد اعلام کرد: مصارف بودجه سال ۱۴۰۱ با وجود تحقق بیش از مصوب، همچنان از منابع بودجه کمتر است که این موضوع از علایم اجرای صحیح قانون و بازگشت انضباط به سیاست‌های مالی کشور است.
بر اساس آمار اعلام شده از سوی خزانه‌داری کل کشور و سازمان برنامه و بودجه، کل منابع و درآمد‌های دولت در سال ۱۴۰۱ رقم ۱۵۷۱ هزار و ۹۵۸ میلیارد تومان است که این رقم تحقق ۱۱۲ درصدی بودجه مصوب را نشان می‌دهد.
در همین حال، منابع و سایر دریافتی‌ها در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ معادل ۴۲درصد رشد داشته است. منابع بودجه سال گذشته ۱۵۳۹هزار و ۲۹۳ میلیارد تومان بوده که ۱۰۹ درصد بودجه مصوب محقق شده و ۳۹ درصد رشد نسبت به سال قبل از آن داشته است.
مصارف و اجرای مصوبات ستاد مقابله با تحریم نیز ۱۵۶۷هزار و ۷۳۳ میلیارد تومان محقق شده که ۱۱۱درصد بودجه مصوب است.
بر این اساس، مصارف و اجرای مصوبات ویژه در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ نیز ۴۲ درصد رشد داشته است.
بودجه سال گذشته در بخش مصارف ۱۵۱۱هزار و ۲۰۳ میلیارد تومان یعنی ۱۰۷ درصد بودجه مصوب محقق شد که در این مورد نیز شاهد ۳۷ درصد رشد نسبت به سال قبل از آن یعنی سال ۱۴۰۰ هستیم.
مصارف بودجه با وجود تحقق بیش از مصوب، همچنان از منابع بودجه کمتر است، یکی از علایم اجرای صحیح قانون و بازگشت انضباط به سیاست‌های مالی کشور است.
بر این اساس دولت سیزدهم توانست در سال ۱۴۰۱ بدون استفاده از حساب تنخواه گردان نزد بانک مرکزی یعنی استقراض از بانک مرکزی، بودجه را مدیریت کند و این در شرایطی بود که دولت سیزدهم، خزانه را در شرایطی تحویل گرفت که علاوه بر اینکه خالی نبود، منفی نیز بود.
درآمد‌های مالیاتی محقق شده سال گذشته ۴۷۱ هزار و ۷۵۸ میلیارد تومان است که با ۵۷ درصد رشد نسبت به سال قبل، ۱۰۴ درصد قانون مصوب محقق شده است.
حقوق گمرکی هم با ۱۳۹ درصد رشد نسبت به سال گذشته به ۵۹ هزار میلیارد تومان رسید.
بر اساس اطلاعات خزانه‌داری کل کشور منابع حاصل از صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی نیز در سال ۱۴۰۱ رشد ۷۶ درصدی نسبت به واریزی‌های خزانه در سال ۱۴۰۰ داشته است

 

اقدام کشور‌های آسه‌آن برای حذف دلار
سامانه پرداخت الکترونیکی فرامرزی برای حذف دلار و استفاده از ارز‌های محلی در میان ۱۰ کشور عضو آسه آن فعال شد. طبق گزارش صداوسیما از کوالالامپور، سامانه پرداخت الکترونیکی با کارت‌های اعتباری بانک‌های منطقه‌ای با هدف حذف دلار در مراودات تجاری میان ۱۰ کشور عضو اتحادیه جنوب شرق آسیا فعال شد.
همچنین اعضای این اتحادیه، خارج از همکاری‌های مشترک فی مابین، هرگونه تبادل تجاری با دیگر کشور‌های دنیا را بر اساس توافق جداگانه برای جایگزینی ارز‌های محلی به جای دلار در دستور کار دارند. مالزی نیز پس از گشودن حساب ویژه روپیه در بانک اتحادیه هند به منظور انجام مبادلات تجاری بدون دلار با چین هم برای ایجاد یک صندوق مالی آسیایی وارد توافق شد. نخست‌وزیر مالزی اعلام کرد: دلیلی ندارد مالزی در جذب سرمایه‌گذاری همچنان به دلار امریکا تکیه کند. انور ابراهیم تصریح کرد: با ایجاد صندوق آسیایی از این پس همه مبادلات تجاری میان چین و مالزی بر اساس پول ملی انجام می‌شود. امضای توافقنامه‌های دوجانبه و چندجانبه میان ده‌ها کشور و قوت و قدرت گرفتن روزافزون ارز‌های منطقه‌ای با منزوی کردن دلار، ضربه شدیدی به ارزش دلار امریکا وارد خواهد کرد.
مبادلات تجاری مالزی و هند با استفاده از روپیه
همچنین مالزی با افتتاح حساب ویژه روپیه در بانک اتحادیه هند، توافق کرد از این پس همه مبادلات تجاری میان دوکشور با حذف دلار و استفاده از روپیه هند، انجام شود. این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که ارزش تجارت دوجانبه هند و مالزی در یک‌سال اخیر به ۲۰ میلیارد دلار رسیده است. «وارویک پاول» استاد دانشگاه کوئینزلند اعلام کرد: دنیا به سمت ارز‌های معتبر در حال حرکت است تا با انجام مبادلات تجاری زمینه حذف دلار در معاملات جهانی بیش از پیش فراهم شود. وی گفت: ۱۸ کشور جهان توافق کرده‌اند تبادلات تجاری را با ارز‌های محلی انجام دهند. ۱۰ کشور عضو اتحادیه آ سه آن با جایگزینی ارز‌های محلی به جای دلار امریکا در مراودات تجاری، موجب شده‌اند نشانه‌های تضعیف دلار در تجارت جهانی آشکار شود.
رئیس‌جمهور اندونزی نیز با اشاره به ایجاد سامانه پرداخت الکترونیکی فرامرزی تصریح کرد: امکان استفاده از ارز‌های محلی در میان کشور‌های اتحادیه جنوب شرق آسیا فراهم شده است. جوکووی افزود: با همکاری ۱۰ کشور عضو آ سه آن به زودی استفاده از کارت‌های اعتباری بانک‌های منطقه‌ای، جایگزین سامانه‌های پرداخت بانک‌های خارجی خواهد شد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار