کد خبر: 1135002
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
گفت‌وگوی «جوان» با عضو هیئت انتخاب جشنواره فیلم فجر
از امروز فیلم‌هایی که دست‌چین شده از سوی هیئت انتخاب چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر هستند، در یک رقابت ۱۰ روزه، برای به دست آوردن سیمرغ‌های بلورین در معرض نظر داوران، اصحاب رسانه و مردم دوست‌دار سینما قرار خواهند گرفت. محمدحسین نیرومند، با سابقه‌ترین عضو هیئت انتخاب چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر است که تا به حال در پنج دوره از این جشنواره عضو هیئت انتخاب بوده‌است. نیرومند که تنها عضو هیئت انتخاب سال گذشته فجر به شمار می‌رود و در دوره جدید نیز حضور دارد، در گفتگو با «جوان» به انتخاب‌های این دوره از جشنواره پرداخته‌است.
 محمدصادق عابدینی
 
 
شما یکی از معدود افرادی هستید که تمامی فیلم‌های جشنواره امسال و جشنواره سال گذشته را تماشا کرده‌اید. در مقایسه با سال گذشته وضعیت امسال جشنواره فجر چطور است؟
 
به نظرم امسال به طور میانگین کیفیت آثار جشنواره فیلم فجر از جشنواره سال گذشته بهتر است. 
 
امسال تعداد فیلمسازان فیلم اولی یا فیلم دومی، نسبت به دوره‌های قبل افزایش چشمگیری داشته‌است، این اتفاق به دلیل حضور خوب نسل جدید فیلمسازان است یا دلایل دیگری داشته است؟
نسل فیلمسازان سینمای ایران در حال عوض‌شدن است. در مواقعی مانند امسال که بعضی از فیلمسازان حال کار ندارند، فرصت خوبی است که جوان‌ها خودشان را نشان دهند. جایی سؤال شده‌بود که «آیا جشنواره از عدم حضور فیلمسازان پیشکسوت آسیب نمی‌بینید؟»، پاسخ دادم که چرا، ولی در یک جشنواره تخصصی، کیفیت آثار رسیده به جشنواره، مهم‌تر از حضور افراد است. وقتی کیفیت آثار رسیده به جشنواره خوب است، پس جشنواره خوب است، این را نمی‌توانیم کتمان کنیم. به نظرم امسال در جشنواره فیلم فجر با استعداد‌های جدیدی روبه‌رو می‌شویم که آینده سینمای ایران خواهند‌بود. 
 
در جایی گفته شده‌بود که امسال فیلم تلخ و سیاه در جشنواره حضور ندارد، این گفته به این معنی است که شما در هیئت انتخاب به این دسته از فیلم‌ها اجازه حضور ندادید؟
به هیچ‌وجه اینطور نیست و اصلاً ربطی به هیئت انتخاب ندارد. هیئت انتخاب جشنواره که هیئت ممیزی نیست! ما ۲۰ رشته سینمایی مانند کارگردانی، فیلمبرداری و بازیگری را در اختتامیه جشنواره باید جایزه بدهیم. فیلم‌هایی که در هیئت انتخاب برگزیده می‌شوند باید حداقل در یکی از این رشته‌ها، حائز اهمیت باشد. ما در هیئت انتخاب کاری به سیاه‌نما بودن یا نبودن نداریم، بیشتر به دنبال ارزش‌های فنی کار هستیم، اما خوشبختانه امسال این گونه فیلم‌ها خیلی کم بود. 
 
سال گذشته شما و بهروز افخمی در مورد راه پیدا نکردن فیلم «مسیح پسر مریم» مصاحبه کردید و درباره دلایل کنارگذاشتن این فیلم توضیح دادید. امسال فیلمی بود که در هیئت انتخاب بر سر انتخاب‌نشدنش صحبت و بحث شود؟
نه اصلاً به این شکل نبود که من و افخمی مخالف باشیم، این یکی از ظلم‌هایی است که اتفاق افتاده‌است. با آنکه پرونده آن فیلم بسته شده، اما برای ثبت در تاریخ می‌گویم که همه هفت نفر عضو هیئت انتخاب، به اتفاق آن فیلم را رد کردند و ربطی به من و افخمی نداشت، اما به طور دیگری شایع شد که درست نیست. 
 
امسال فیلمی را داشتید که به قول معروف لب مرزی قبول یا رد شده باشد؟
نه، امسال کار‌ها به یکدیگر بسیار نزدیک است و برای همین هم گفتم که متوسط کار‌های امسال خوب است. بعید می‌دانم که شاهد مشکلات سال گذشته باشیم. 
 
پیش‌بینی خودتان درباره فیلم‌های موفق امسال چیست؟ آیا جوان‌تر‌ها امسال جزو موفق‌های جشنواره فیلم فجر خواهند‌بود؟
من اگر جزو هیئت داوری باشم، بله جوان‌تر‌ها را انتخاب می‌کنم. 
 
بخشی از فیلم‌های چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر، سال آینده در اکران سینما حضور خواهند داشت، این فیلم‌ها می‌توانند به خروج سینما از رکود و رونق‌دهی به اقتصاد سینما کمک کنند؟
نه، متأسفانه. این نکته را در نظر داشته باشیم که هیچ‌گاه جشنواره ملاک خوبی برای فروش سینما نیست. گیشه سینمای ایران در سینمای بدنه شکل می‌گیرد. با نگاهی به پرفروش‌ترین فیلم‌های سینمای ایران در سال‌های اخیر می‌بینیم هیچ کدام از آثار موفق جشنواره فیلم فجر نبوده‌اند که البته این موضوع خیلی بد است! سینما وقتی می‌تواند حیات داشته باشد که مخاطب داشته‌باشد و مخاطب سینما را باید در سالن‌های سینما جست‌وجو کرد. 
 
اینکه فیلم‌های سینمای بدنه در جشنواره حضور ندارند، حاصل فیلتر هیئت انتخاب است یا تمایلی از طرف آن دسته از فیلمسازان وجود ندارد؟
جشنواره فیلم فجر، جشنواره تخصصی سینما است و در سال‌های اخیر به درستی رفتار شده‌است و آثاری که کیفیت فنی و هنری لازم را نداشته باشند، طبیعتاً انتخاب نخواهند شد. فیلم‌های بدنه سینما، عمدتاً از نظر کیفیت فنی مشکل دارند، اما از آنجایی که در سینمای ما بحث سینمای کمدی تا حدی مغفول است و هیئت‌های انتخاب سینمای کمدی را جدی نمی‌گیرند. به نظرم به این سینما تا حدی ظلم شده‌است. در حالی که سینمای کمدی حتماً قابلیت ورود به بخش مسابقه و کسب جوایز را به خصوص در بخش بازیگری دارد. به نظرم جدی نگرفتن سینمای کمدی در سال‌های اخیر نقص جشنواره فیلم فجر است که باید رفع شود. 
 
امسال دو فیلم انیمیشن در اکران سینما خیلی خوب بودند و حتی در چند هفته لقب پرفروش‌ترین فیلم را به دست آوردند، از آنجایی که یک انیمیشن هم در بخش مسابقه چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد، این احتمال را می‌دهید که در سال‌های آینده حضور پررنگ‌تری از انیمیشن را در فجر داشته باشیم؟
به نظرم، امسال اکران دو انیمیشن سینمایی باعث نجات گیشه سینما شد. حضور اثر «بچه زرنگ» در جشنواره که احتمالاً سال آینده نیز اکران خواهد شد، نشان از توانایی بالای ما در انیمیشن است. وضع انیمیشن در کشور خیلی خوب شده‌است. ما سازوکاری برای حمایت از انیمیشن در سینمای ایران نداریم و متأسفانه مدیران هم به آن توجهی ندارند، در صورتی که چنین اتفاقی بیفتد، شاهد نتایج خوبی خواهیم بود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار