کد خبر: 1119203
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۰
محرومیت‌زدایی و کمک به مناطق کم‌برخوردار از جمله اقدامات اساسی بسیج است که در دستور کار این نیرو قرار دارد. بر همین اساس حمایت از کارآفرینان و توجه به اقتصاد مقاومتی در جهت توانمند کردن این مناطق طی سال‌های اخیر بیش از پیش مدنظر بوده است که راه‌اندازی صندوق‌های قرض‌الحسنه یکی از قدم‌های بزرگ در این مسیر به شمار می‌آید. با گذری به استان‌های مختلف می‌توانیم از نزدیک شاهد ثمرات طرح‌ها و اقدامات بسیج و همچنین نتایج وام‌های پرداختی صندوق‌های قرض‌الحسنه باشیم.
محمد‌رضا هاديلو

صندوقی که «قورچای» را به قطب عسل تبدیل کرد

صندوق قرض‌ا‌لحسنه صاحب‌الزمان (عج) حدود دو سال است در روستای قورچای شهرســتان رامیان استان گلستان تشکیل شده است. هدف از این صندوق فقط اشتغال‌زایی جوانان روستاست که با پس‌انداز‌های مردمی تشکیل و به کار خود ادامه می‌دهد. به گفته علی بهاردوست، مسئول این صندوق، زمین‌های روستای قورچای مسئله موجب شده است فقط یکی‌دو محصول کشاورزی بتوان در آن‌ها کشت کرد. از این جهت مشکل اصلی جوانان روستا اشتغال است، بنابراین صندوق قرض‌الحسنه صاحب‌الزمان (عج) راه‌اندازی شد تا بتوان بخشی از مشکلات جوانان را حل کرد. وی ادامه می‌دهد: با مشــورتی که با کارشناســان جهاد کشاورزی داشــتیم به این نتیجه رسیدیم موقعیت خاص جغرافیایی و آب و هوایی منطقه مساعد کشت گیاهان دارویی است، به همین دلیل عده‌ای مشغول کشت گیاهان دارویی شــدند و گروهی نیز با کمک همین صنــدوق به دنبال آموزش زنبورداری رفتند. بهاردوســت تأکید می‌کند: بعد از تلاش مجدانه جوانان و کمک‌های مالی که از طریق این صندوق به آن‌ها شــد، هم اکنون روستای رامیان به عنوان قطب تولید عســل استان گلستان شناخته شده است، به طوری که بعد از کشت گیاهان دارویی، عسل دارویی تولید و در سطح استان عرضه می‌شود. هم اکنون اشتیاق برای پرورش زنبور و تولید عسل بالاســت تا جایی که ۲۵‌درصد از عسل منطقه در روستای رامیان تولید می‌شود، ضمن اینکه بعد از مطالعات گســترده، یکی از گیاهان دارویی که در این روســتا کشت می‌شــود، گل گاوزبان است و علاقه‌مندان زیادی برای کشــت این گیاه در روستا وجود دارد.


وام ۰۸ میلیونی بسیج کار تولیدکننده قارچ را رونق بخشید
آدم‌ها را باید در سختی روزگار شناخت؛ جایی که در دو راهی حرکت رو به جلو و در جا زدن، چشم‌ها را می‌بندند و ریسمان توکل را در دست می‌گیرند، از موانع زندگی‌شان سکوی پرتاب می‌سازند تا آینده را از آن خود کنند، این لحظه ناب تنها نصیب کسانی می‌شود که تا آخرین لحظه دست از تلاش برنمی‌دارند. عباس عبیاوی‌پور، با دیپلم ریاضی و ۴۱سال سن از سال۹۳ کار خود را در زمینه پرورش قارچ خوراکی در منطقه عین ۲ اهواز آغاز کرد. وی که از شغل قبلی‌اش بنا به دلایلی دست کشیده بود دوباره عزم حرکت کرد. ابتدا با هزینه‌ای حدود ۲۰۰میلیون تومان کار خرید زمین و راه‌اندازی سالن‌های پرورش و خرید دستگاه‌ها را انجام داد و سال گذشته هم با دریافت ۸۰میلیون تومان وام از بسیج سازندگی کار گسترش و تجهیز سالن‌های پرورش قارچ را انجام داد. این کارآفرین جوان که در کنار همسرش توانسته برای ۱۰نفر از همشهری‌هایش اشتغال ایجاد کند، می‌گوید: دو سالن پرورش قارچ با زیربنای ۱۰۰ و ۷۰متری داریم که ظرفیت ۱۵تن کمپوست دارد و در هر دوره پرورش ۵/۵ تن قارچ برداشت می‌شود. این بسیجی جهادگر با بیان اینکه در طول یک سال پنج دوره کار پرورش و برداشت قارچ داریم، تصریح می‌کند: در این پنج دوره برداشت حدود ۳۰تن قارچ به دست می‌آید. به گفته این جهادگر با حمایت‌های مسئولان می‌توان گام‌های بزرگ‌تری در جهت ایجاد اشتغال و کارآفرینی برداشت که این امر در کاهش بیکاری در استان‌ها و ورود فارغ‌التحصیلان رشته‌های مختلف به بازار کار بسیار مؤثر است.

 

 وام‌هایی که گره‌گشای مشکلات رحیم‌آباد شد
سال ۹۷ بود که سپاه به مراکز بسیج در استان کرمان دستور داد برای حل مشکل منطقه و برای اینکه چرخ اقتصادی زندگی مردم بچرخد، اقدام به تشکیل صندوق‌های قرض‌الحسنه کنند، از این رو و از طریق پایگاه‌های بسیج بود که موضوع صندوق‌ها به اطلاع اهالی منطقه رحیم‌آباد کرمـان رسید و
آن‌ها نیز از این پیشنهاد استقبال کردند. با اینکه در همان موقع صنـدوق قرض‌الحسنه شـهدای رحیم‌آباد راه‌اندازی شد
و در این مدت هیچ سازمان و نهادی از این صندوق حمایت نکرده است، اما مسئولان آن توانسته‌اند وام‌های
زیادی را به اهالی پرداخت و گره از مشکلات مردم باز کنند.

اهالـی منطقـه رحیم‌آباد کرمـان در سـال ۹۷ بنـا بـه پیشـنهاد سـازمان بسـیج سـازندگی و سـپاه پاسـداران اقـدام بـه راه‌اندازی صنـدوق قرض‌الحسنه‌ای بـا نـام شـهدای رحیم‌آباد کردنـد تـا بتواننـد بـا اسـتفاده از ایـن صنـدوق بـه اهالـی منطقـه کمـک مالـی کننـد.
در همین رابطه مسـئول صنـدوق قرض‌الحسنه شـهدای رحیم‌آباد شهرستان کرمان با اشاره به علت تشکیل صندوق قرض‌الحسنه پایـگاه بسـیج شـهدای رحیم‌آباد می‌گوید: «هنوز کرونا شروع نشده بود کـه سـپاه بـه مراکز بسـیج دسـتور داد توجه به نیاز‌های شهروندان در دستور کار باشد و بـرای حل مشـکل منطقـه و بـرای اینکه اشتغال‌زایی شود و چرخ اقتصـادی زندگی مردم بچرخد، اقدام به تشکیل صندوق قرض‌الحسنه کنیم. بعد از آن موضوع را با بزرگان و اهالـی منطقـه در میـان گذاشـتیم و با بررسی‌هایی که صورت گرفت، مردم از ایـن پیشـنهاد استقبال کردند.
علـی گنجـی ادامه می‌دهد: «مبلـغ دریافتـی از هـر کسـی کـه می‌خواسـت عضو این صندوق شود، حدود ۱۰ تا ۳۰هزار تومان بود که سرگروه‌ها آن را به حساب صندوق واریز می‌کردند.»
به گفته این بسیجی جهادگر، عمده وام‌هایی که به اعضا اختصاص می‌یابد به منظور ایجاد شـغل اسـت تا اهالی منطقه بتوانند برای خود شـغل خوبی دست و پا و در کنارش چند نفر را نیز مشغول کار کنند.
مسـئول صندوق قرض‌الحسنه شـهرداری رحیم‌آباد ادامه می‌دهد: «در همیـن چنـد وقـت اخیـر وام ۲ میلیـون و ۵۰۰ هـزار تومانـی را به منظور ایجاد کارگاه تولید سقف کاذب به یک جوان دادیم که خوشبختانه توانسـت بـا ایـن مبلـغ وسـایل مـورد نیـاز خـود را خریـداری کنـد و هم اکنون مشغول کار است.» وی با اشـاره به اینکه عمده فعالیت‌های صورت‌گرفته توسـط این وام‌ها در حـوزه قالیبافـی است، می‌گوید: «چـون اسـتقبال از وام قالیبافی زیاد بود، سعی کردیم شرکت تعاونی قالیبافی را راه‌اندازی کنیم که در کنار آموزش، وام اشتغال‌زایی هم به کسانی که متقاضی هستند تا خودشان کارگاه قالیبافی داشته باشند، داده شود.»
گنجـی تصریح می‌کند: «در کنـار قالیبافـی همچنیـن توانسـتیم وام‌هـای اشتغال‌زایی برای مشاغلی، چون خیاطی، سوزن‌دوزی و پته‌دوزی ارائه کنیم که زنان سرپرست خانواده از این وام‌ها استفاده کرده و برای خود کارگاه کوچک خانگی راه انداخته‌اند.»
یکی از ویژگی‌های صندوق این است که تاکنـون ۳۰ وام اشـتغال بـه متقاضیـان داده شـده اسـت کـه تمامـی ایـن وام‌ها بـه صـورت قرض‌الحسنه اسـت، حتی وام‌هایـی کـه بـرای درمـان داده شـده است، از ایـن قاعـده مسـتثنی نیسـت؛ موضوعی که مسـئول صندوق قرض‌الحسنه شـهدای رحیم‌آباد نیز گریزی به آن می‌زند و می‌گوید: «وام‌هایی که مبلغش ۲ میلیون تومان است باید در مدت ۱۵ ماه و وام‌هایی که از ۵ میلیون تومان به بالاست باید حداکثر در ۳۶ ماه بازپرداخت شـود. تاکنون هیچ یک از ارگان‌ها و بانک‌ها کمکی به این صندوق نکرده‌اند که از این جهت نمی‌توان بیش از این به متقاضی وام داد، هر چند می‌خواسـتیم بیش از این به مردم خدمت‌رسانی کنیم، اما دست‌مان بسته است.» صنـدوق قرض‌الحسنه شـهدای رحیم‌آباد یکی از هزاران صندوقی است که در اقصی نقاط ایران و با اولویت روستا‌ها راه‌اندازی شده و توانسته است بخشی از درد مردم را تسکین دهد، اما به گفته مسئولان و گردانندگان این صندوق‌ها اگر سازمان‌ها و نهاد‌های دیگر هم وارد این عرصه شوند و از صندوق‌ها حمایت کنند، با وام‌های بیشتر و بزرگ‌تر حتماً کار‌های بهتری صورت می‌گیرد و جوانان می‌توانند طرح و ایده‌های خود را سریع‌تر و با اعتمادبه‌نفس بالاتری عملی کنند.

استقبال از صندوق‌ها برای ایجاد اشتغال
چند سالی است به همت بسیج سازندگی و اجرای طرح «صندوق‌های قرض‌الحسنه» در محلات و شهرستان‌های مختلف گرفتن وام برای بسیاری از افرادی که عضو این صندوق‌ها می‌شوند، بسیار آسان شده است و افراد می‌توانند به راحتی از تسهیلات قرض‌الحسنه بهره‌مند شوند. صندوق قرض‌الحسنه شهید رضازاده در شهرستان هشترود اردبیل یکی از همان صندوق‌هایی است که کار دریافت وام را آسان‌تر کرده است. فرمانده پایگاه مقاومت بسیج «النساء» با بیان اینکه چند سال قبل یعنی در ماه مبارک رمضان سال۹۷ بود که طرح راه‌اندازی صندوق قرض‌الحسنه از سوی بسیج سازندگی ناحیه هشترود اعلام شد، می‌گوید: برای اطمینان بیشتر و مشارکت هر چه بهتر مردم و اینکه خاطر جمع شوند که صندوق توسط خودشان اداره می‌شود، صندوق قرض‌الحسنه با نام شهید رضازاده و ۴۰نفر عضو شروع به کار کرد. در ابتدا از بین خانواده و آشنایان شروع کرده و هر کدام ماهانه ۵۰هزار تومان واریز می‌کردیم. آرزو زندی ادامه می‌دهد: وام‌های زیادی برای اشتغال داده شده است، به عنوان مثال یکی از خانم‌های عضو صندوق با کمک شوهرش وام ۲ میلیون تومانی برای اشتغال دریافت کردند. در ابتدا مواد اولیه پرورش بلدرچین را خریداری کردند و برای اینکه کارشان رونق بگیرد، از بالکن منزل‌شان برای این کار شروع کردند، ما نیز او را حمایت کردیم، البته دستگاه‌ها را خودشان خریده بودند و بعد از آن به بسیج سازندگی معرفی و دو نوبت وام ۱۵میلیون تومانی دریافت کردند و کارشان را ادامه دادند. اکنون به لطف خدا کار آن‌ها رونق گرفته است. حالا استقبال خانم‌ها از وام‌های یک‌میلیونی و ۲ میلیونی زیاد است و تاکنون به ۳۵ نفر وام تعلق گرفته است. سقف وام‌های پرداختی از یک میلیون تا ۵ میلیون تومان می‌باشد که اولویت پرداخت وام با اعضای صندوق قرض‌الحسنه است.

از افتتاح کارگاه تا تأمین جهیزیه
چند روز پیش بود که مراسم افتتاح ۴۵۲ کارگاه اشتغال‌زایی خرد خانگی در خراسان‌جنوبی برگزار شد. این کارگاه‌ها با استفاده از تسهیلات تبصره۱۶ در سطح استان و با پیگیری بسیج سازندگی و حمایت تسهیل‌گران مجموعه با اعتبار تسهیلاتی ۲۲میلیارد تومان به بهره‌برداری رسید.
به گفته مسئول بسیج سازندگی خراسان‌جنوبی این کارگاه‌ها در زمینه‌های مختلف کشاورزی، صنایع‌دستی و فرآوری محصولات کشاورزی همچنین موضوع بازاریابی و مسائل وابسته به مشاغل خانگی فعالیت می‌کنند و با حمایت از سوی صندوق‌های قرض‌الحسنه با شناسایی و اولویت‌بندی برای ایجاد اشتغال پیش می‌روند.
مهدی هنری با بیان اینکه برای هزارو۳۰۰ کارگاه اشتغال‌زایی از ابتدای پرداخت این تسهیلات در ۹ماه گذشته بالغ بر ۴۰میلیارد تومان هزینه شده است و از سوی بسیج سازندگی حمایت شده‌اند، گفت: این تسهیلات از طریق ۴۸۵صندوق قرض‌الحسنه در استان پرداخت و کار تسهیل‌گری از سوی بسیج سازندگی انجام شده است.
همزمان با این افتتاح‌ها ۹۴ سری جهیزیه نیز بین نوعروسان نیازمند شهرستان درمیان توزیع شد.
این جهیزیه‌ها شامل پنج قلم کالا بود که در مجموع به ارزش ۳ میلیارد تومان توسط کمیته امداد امام خمینی (ره) تهیه و به مددجویان اهدا شد.
در کنار این اقدامات کارگاه فرآوری و بسته‌بندی زرشک در روستای تخته‌جان شهرستان درمیان نیز با حمایت بسیج سازندگی استان راه‌اندازی شد که منجر به اشتغال‌زایی برای حدود ۲۰ نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم شده است.

فرآوری سیب و تولید ۵۲ محصول جدید
اقتصاد و معیشت استان آذربایجان‌غربی اکثراً بر کار کشاورزی استوار است و از اینکه محصولات باغی و مخصوصاً سیب‌های درختی در کنار خیابان از بین می‌روند، دل هر بیننده‌ای را می‌آزارد و دچار عذاب وجدان می‌کند، چون درد این صحنه‌ها در کنار زحمات و تلاش باغداران را با تمام وجودم احساس کرده‌ام و قابل لمس است.
اسماعیل اطمینان یکی از آذری‌هاست؛ جهادگر ۵۶ ساله‌ای که توانسته است اقتصاد مقاومتی را در شهر سلماس چنان تعریف کند که حالا در صورت حمایت این قدرت را دارد تا محصولاتش را به کشور‌های دیگر هم صادر کند.
وی که قبلاً کشاورز بوده است، حالا از دیدن هدررفت دسترنج هم‌استانی‌هایش عذاب می‌کشد و می‌خواهد کاری کند حتی یک میوه تولیدی به عنوان ضایعات دور ریخته نشود. بر همین اساس سال‌هاست در زمینه تولید میوه خشک کار می‌کند و در شهرک صنعتی سلماس توانسته است برای تعدادی از همشهریانش اشتغال‌زایی کند، اطمینان امروز به پویشی فکر می‌کند به نام «نذر اشتغال» تا در تمام شهر‌های ایران راه‌اندازی کند و به کمک جوانان بیکار و جویای کار، چرخ‌های اقتصاد ایران اسلامی را به حرکت درآورد.
به گفته خودش با توکل به خداوند و با حمایت بسیج سازندگی با عشق و علاقه به ایجاد صنایع تبدیلی مخصوصاً فرآوری سیب‌های درختی روی آورده و توانسته است ۲۵ نوع محصول فقط از سیب درختی فرآوری کند. اطمینان می‌گوید: اگر واقعاً به این کار نگاه کنیم و راه‌های دیگر را در فرآوری و صنایع تبدیلی در پیش بگیریم، حتماً به ایجاد اشتغال و دلگرمی هزاران کشاورز ختم می‌شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار