کد خبر: 1115374
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۳
ادعا‌ی واهی درباره بنزین پتروشیمی‌ها منافع اقتصادی یا نگرانی برای سلامت مردم؟
آلودگی این روز‌های هوای تهران به بهانه‌ای برای تکرار ادعا‌های واهی و بازی با افکار عمومی تبدیل شده است. معصومه ابتکار به تازگی در شرایطی مجددا به موضوع نقش بنزین پتروشیمی‌ها در آلودگی هوا پرداخته که پیشتر این موضوع از سوی کارشناسان با شواهد متقن رد و به آن پاسخ داده شده است.
نرگس گودرزی

سرویس اجتماعی جوان آنلاین:   آلوده بودن بنزین پتروشیمی‌ها مستندات علمی نداشته و دیگر در حالی که گفته می‌شد توزیع این بنزین عامل آلودگی تهران بوده بررسی‌ها نشان داد که اساسا این بنزین در تهران توزیع نشده بود و پس از آن عنوان شد که منظور از تهران کل کشور بوده است، اما ماجرا به همینجا خاتمه نیافت و بررسی‌ها نشان داد که به طور کل این ادعا بدون آزمایش مطرح بود. مدیر وقت مرکز هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست در آن زمان اعلام کرد که بنزین پتروشیمی را آزمایش نکرده‌ایم، اما می‌دانیم آلوده است. ادعای بنزین آلوده البته توسط کمیسیون اصل ۹۰ مجلس نهم و یازدهم نیز رد شد. هر چند در موضوع آلودگی هوا و کم کاری دستگاه‌های متولی تردیدی وجود ندارد، اما از آنجا که طرح کردن این ادعا پیشتر منجر به واردات بیش از یک میلیارد لیتر بنزین بی‌کیفیت حاوی ترکیبات غیرمجاز بود این نگرانی را ایجاد می‌کند که تکرار این ادعا‌ها زمینه برای سوء استفاده عده‌ای را فراهم نکند.

افزایش آلودگی هوا در تهران
همزمان با کاهش دما در پایتخت، بار دیگر شاهد افزایش آلودگی هوا در تهران هستیم و کیفیت هوا برای سومین روز متوالی در شرایط "ناسالم برای گروه‌ها حساس" قرار دارد. شاخص آلودگی هوا امروز یکشنبه ۲۲ آبان در تهران ۱۱۲ بود و هوای پایتخت برای گروه‌های حساس جامعه آلوده بود. تهران از ابتدای سال ۲ روز هوای پاک، ۱۳۵ روز هوای قابل قبول، ۸۸ روز هوای ناسالم برای افراد حساس جامعه، ۸ روز ناسالم برای همه افراد، ۲ روز بسیار ناسالم و ۲ روز هوای خطرناک داشته است.

 اجرای ناقص قانون هوای پاک
مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران امروز در حاشیه یکصد و پنجمین جلسه شورای اسلامی شهر با تاکید بر تدوین قانون هوای پاک گفت: وزیر کشور چند ماه پیش، تمام دستگاه‌ها را در جلسه‌ای گردهم آورد و بررسی شد که این دستگاه‌ها تا چه اندازه وظایف خود را انجام داده اند. بسیاری از دستگاه‌ها هنوز ماموریت خود را انجام نداده بودند و برخی دیگر نیز اقداماتی را آغاز کرده بودند. در این میان شهرداری نیز در این زمینه پاسخگو بود، اما تمام دستگاه‌ها باید کنار هم باشند و شهرداری به تنهایی نمی‌تواند کاری انجام دهد.
چمران با تاکید بر اینکه لازم است وزیر کشور جلسه‌ای دیگر ترتیب دهد تا ببینیم کدام دستگاه‌ها وظایف خود را انجام نداده اند، خاطرنشان کرد: اتوبوس‌هایی که با گازوئیل فعالیت می‌کنند باید نوسازی و یا بازسازی شوند و یا دستگاه‌های فرسوده از چرخه خارج شوند.
وی ادامه داد: ۲۰ درصد آلودگی مرتبط با موتورسیکلت‌هاست و مشکلات زیادی ایجاد می‌کند. اگر موتور‌ها برقی شوند، اقدام خوبی خواهد بود، اما قیمت‌ها افزایش یافته و این مشکلات گریبان گیر ماست.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه اتوبوس‌هایی که فکر می‌کردیم حالا باید داشته باشیم وجود ندارند که جایگزین شوند، گفت: ظرفیت مترو هنوز به پیش از کرونا بازنگشته و این ظرفیت باید بازگردد. واگن‌ها باید اورهال و موارد جدید خریداری شوند که البته دو سال آینده وارد چرخه خواهد شد. قطعا این کار عملی است و باید تمام دستگاه‌ها کنار هم قرار بگیرند و ما به عنوان نماینده مردم این تقاضا را از آن‌ها داریم. آلودگی هوا در تمام نقاط شهر است و اتفاقا آلودگی هوا در شمال شهر شدت بیشتری دارد.
عباس شاهسونی، رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت نیز در این باره گفت: در سال ۹۶ و زمانی که قانون هوای پاک ابلاغ شد غلظت ذرات معلق به طور میانگین سالانه ۳۰ میکروگرم در متر مکعب و امروز این عدد به ۳۱ رسیده است، یعنی اینکه در این بازه ۵ ساله قانون هوای پاک هیچ کمکی به کاهش غلظت سالانه ذرات معلق نکرده است.

 سهم منابع متحرک در آلودگی هوای تهران
کارشناسان معتقدند مهم‌ترین سهم افزایش آلودگی هوا به تردد خودرو‌های فرسوده باز می‌گردد. سهم منابع متحرک در آلودگی هوای تهران توسط آمار و یا گفته اشخاص مختلف بین ۵۹ تا ۸۳ درصد بیان شده است و به گفته کارشناسان اگر تنها مشکل آلودگی هوا را در بخش منابع متحرک حل کنیم، تعداد روز‌های آلوده پایتخت از نصف مقدار فعلی نیز کمتر خواهد شد. خودرو‌های فرسوده یکی از دلایل اصلی آلودگی هوای تهران هستند و به گفته مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودرو‌های تهران، حدود ۴۰۰ هزار خودرو فرسوده روزانه در پایتخت تردد می‌کنند. تردد این تعداد خودرو فرسوده در تهران درحالی است که بحث اسقاط خودرو همچنان مغفول مانده و درحالی که دولت لایحه جدید خود برای اسقاط خودرو را عملی‌ترین راهکار اسقاط می‌داند، مجلس شورای اسلامی این لایحه را فرار دولت از فرآیند اسقاط می‌داند و هنوز با آن موافقت نکرده است.
همچنین به گفته رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران، موتورسیکلت‌های کاربراتوری ۷ برابر یک خودرو آلایندگی ایجاد می‌کنند و ۳ میلیون از این موتورسیکلت‌ها در تهران تردد دارند. وسایل نقلیه عمومی و به ویژه اتوبوس‌های شرکت واحد هم یکی از عوامل اصلی آلایندگی در شهر تهران هستند و حدود ۳۰ درصد از آلایندگی که به واسطه منابع متحرک تولید می‌شود به واسطه وسایل حمل و نقل عمومی است. به گفته مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران، حدود ۶۲ درصد ناوگان اتوبوس‌رانی شهر تهران فرسوده است، با این وجود جایگزینی این اتوبوس‌ها با سرعتی بسیار کمتر از نیاز پایتخت صورت می‌گیرد. در کنار خودرو‌های داخلی بی‌کیفیت و تعدد وسایل نقلیه آلوده در تهران، سوخت بی‌کیفیت نیز یکی از دلایل آلودگی هوا هستند و این درحالی است که هنوز شاهد افزایش کیفیت سوخت، به ویژه گازوئیل نبوده‌ایم.
لازم است که تمام ۲۴ دستگاه مسئول در اجرای قانون هوای پاک نسبت به انجام وظایف خود اقدام کنند تا از تحمیل هزینه میلیاردی بر کشور و مخاطرات برای جان شهروندان جلوگیری شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار