کد خبر: 1092444
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
سوابق کمپانی سازنده فیلم «عنکبوت مقدس» نشان‌دهنده اوج ارادت آن به صهیونیست‌ها در قالب عادی‌سازی روابط اعراب و اسرائیل و پررنگ کردن هولوکاست است.
هادی عسگری

سوابق کمپانی سازنده فیلم «عنکبوت مقدس» نشان‌دهنده اوج ارادت آن به صهیونیست‌ها در قالب عادی‌سازی روابط اعراب و اسرائیل و پررنگ کردن هولوکاست است.
اعتراض‌ها به محتوای موهن فیلم سینمایی عنکبوت مقدس ادامه دارد. این فیلم خشم مسلمانان و به‌خصوص مردم ایران را در توهین به امام رضا (ع) در پی داشته است. فیلمی که به نام یک کارگردان گمنام ایرانی در خارج از کشور به ثبت رسیده است، ولی جریانی که در پشت این فیلم است، نشان‌دهنده یک برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری جهت ضربه زدن به باور‌های مذهبی مسلمانان است.
بررسی سوابق تهیه‌کننده و شرکت سازنده فیلم «عنکبوت مقدس» می‌تواند به فهم بهتر آنچه این فیلم به دنبال آن است، کمک کند. موضوعی که تا امروز به آن در رسانه‌ها کمتر پرداخته شده، این است که چه کسانی در پشت پروژه «عنکبوت مقدس» قرار دارند.

نقش مهم تهیه‌کننده در تولید فیلم
تهیه‌کنندگان در قلب تولید یک فیلم یا اثر تلویزیونی قرار دارند. آن‌ها اغلب اولین کسانی هستند که درگیر می‌شوند و فرصت خلاقانه و قابلیت تجاری یک تولید را تشخیص می‌دهند. آن‌ها به عنوان نیروی پیش‌برنده تولید فیلم تا زمان پخش و اکران عمومی آن و حتی تولیدات جانبی فیلم نقش دارند. تهیه‌کنندگان، ایده داستان فیلم را ارائه می‌دهند و برای نوشتن فیلمنامه، نویسنده استخدام می‌کنند یا مستقیماً حقوق یک فیلمنامه را می‌خرند و آن را می‌سازند. در اصل فیلم آن چیزی می‌شود که تهیه‌کننده خواسته است.
تهیه‌کننده، کارگردان را استخدام می‌کند، با بازیگران مدنظر کارگردان قرارداد می‌بندد، استودیو یا لوکیشن ساخت فیلم را مشخص می‌کند، بر ساخت فیلم نظارت مستقیم دارد، سیاست حضور فیلم در مجامع سینمایی از سوی اوست که تدوین می‌شود و در نهایت نیز حقوق مالی و معنوی فیلم متوجه تهیه‌کننده است.
پس در مواجهه با فیلم «عنکبوت مقدس» خیلی ساده انگاری است که همه چیز به پای فیلمسازی به نام «علی عباسی» نوشته شود که البته عباسی و دیگر همکاران او در پروژه «عنکبوت مقدس» به اندازه خود در ساخت این فیلم موهن سهیم و دخیل هستند.

تهیه‌کننده انگلیسی «عنکبوت مقدس»
سول باندی (Sol Bondy)، تهیه‌کننده اول فیلم «عنکبوت مقدس» متولد ۱۹۷۹ در لندن است. وی سابقه اقامت در اسپانیا و آلمان را دارد و از سال ۲۰۱۰ میلادی ساکن برلین است. باندی در مدرسه سینمایی برلین، سینما خوانده و اولین جایزه سینمایی خود را برای ساخت یک فیلم کوتاه گرفته است. وی را به عنوان یکی از ۳۰ تهیه‌کننده آینده سینمای جهان می‌شناسند و مدتی است که در دانشگاه سینما تدریس می‌کند.
این تهیه‌کننده، شرکت فیلمسازی به نام «یک، دو، فیلم» (onetwofilms)، تأسیس کرده است، با مشاهده آثاری که این مؤسسه تولید کرده، می‌توان به چرایی ساخت «عنکبوت مقدس» کمک کرد.

یک اسرائیلی مهربان!
در میان فیلم‌های کمپانی «onetwofilms»، فیلم «دلواپسی‌هایت را رها کن» به کارگردانی «تام شوال» (Tom Shoval) کارگردان اسرائیلی در اسرائیل ساخته شده است.
فیلم با سرمایه آلمانی تولید شده و از شبکه ZDF آلمان و ARTE فرانسه پخش شده است.
داستان آن هم درباره یک زن اسرائیلی است که شوهر ثروتمندش را در یک حادثه رانندگی از دست داده و سپس با یک زن عرب به نام مارینا آشنا می‌شود و تصمیم می‌گیرد که دارایی خود را وقف کمک به بی‌پناهان کند و بر تضاد‌های مذهبی خود غالب شود. داستان فیلم در راستای عادی‌سازی روابط اعراب و رژیم صهیونیستی و مشروعیت بخشیدن به اشغال فلسطین پیش می‌رود. این فیلم در اسرائیل با استقبال خوبی روبه‌رو شده و سه جایزه از جشنواره اورشلیم برده است. هیئت منصفه آن جشنواره، فیلم را نشان‌دهنده واقعیت‌های اسرائیل عنوان کرده و جوایز بهترین فیلم، بهترین فیلمبرداری و بهترین موسیقی متن را به آن اعطا کرده است.

درس‌های فارسی یک یهودی
دومین فیلمی که می‌توان از شرکت فیلمسازی «onetwofilms» به آن اشاره کرد، فیلم «درس‌های فارسی» است. (Persian Lessons)، داستان یک یهودی جوان است که تابعیت بلژیکی دارد و در حمله نازی‌ها به اسارت درآمده است.
او برای اینکه کشته نشود، خود را ایرانی معرفی می‌کند و خود را «رضا» می‌نامد. افسر آلمانی، فرمانده بازداشتگاه که قصد دارد پس از پایان جنگ به ایران برود و در تهران رستوران باز کند، از وی می‌خواهد تا به او فارسی یاد بدهد، اما مشکل اینجاست که این یهودی فارسی بلد نیست و مجبور می‌شود برای خود واژه اختراع کند. «درس‌های فارسی» از همان ابتدا شعارزدگی خود را به نمایش می‌گذارد. نازی‌ها کامیون‌کامیون افراد یهودی را سوار می‌کنند و به شکل وحشیانه‌ای پس از اینکه آن‌ها را اعدام کردند به قتل می‌رسانند، مشکل از همین‌جا شروع می‌شود.
کارگردان نهایت تلاشش را انجام داده تا این سکانس به وحشیانه‌ترین شکل ممکن به تصویر کشیده شود و همچنین نازی‌ها را به شکلی به تصویر بکشد که انگار این کار هر روزشان است و صبح‌ها که لباس‌های خود را می‌پوشند و چکمه‌هایشان را به پا می‌کنند، به دنبال شکار یهودی‌ها هستند. فیلم در راستای اغلب فیلم‌هایی است که یهودیان را به عنوان قربانیان اصلی جنگ جهانی دوم معرفی می‌کند، در بلاروس ساخته شده و در سال ۲۰۲۰ از سوی همین کشور به مراسم اسکار معرفی شده است.
کمپانی «onetwofilms» تا امروز فیلم‌های زیادی تولید کرده است و چند فیلم را هم در مرحله تولید دارد. از دیگر آثار مطرح این کمپانی فیلم فمینیستی «داستان» است که درباره زنی است که در نوجوانی مورد اذیت و آزار قرار گرفته و آثار روانی آن هنوز اذیتش می‌کند.
«زیباترین زوج» هم داستان دیگری است درباره یک زوج که مورد اذیت و آزار جنسی قرار گرفته‌اند.
تنها بررسی سه فیلم «عنکبوت مقدس»، «درس‌های فارسی» و «دلواپسی‌هایت را رها کن» نشان‌دهنده رویکرد کمپانی «onetwofilms» در خدمت به اهداف صهیونیست‌ها و ارائه چهره‌ای مخدوش و موهن از مسلمانان است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار