کد خبر: 1091959
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۱
گفت‌وگوی «جوان» با سردار کرمی، فرمانده سپاه انصارالمهدی (عج) استان زنجان
وقتی به دوران دفاع مقدس نگاهی می‌اندازیم، می‌بینیم نام جوانانی در میان شهدا می‌درخشد که از استانی به نام «زنجان» عازم جبهه‌های حق علیه باطل شده بودند. رزمندگانی که در دوران دفاع مقدس نقش ارزشمندی داشتند و کلام مقام معظم رهبری که فرمودند «خط شکنان و غواصان دریا دل زنجان در دوران دفاع مقدس در نیرو‌های مسلح نقش برجسته‌ای ایفا کردند» مهر تأییدی بر دلاورمردی‌ها و رشادت‌ها و از جان گذشتگی‌های سلحشوران این خطه است...

 

گفتگو: محمد‌رضا هادیلو

 

وقتی به دوران دفاع مقدس نگاهی می‌اندازیم، می‌بینیم نام جوانانی در میان شهدا می‌درخشد که از استانی به نام «زنجان» عازم جبهه‌های حق علیه باطل شده بودند. رزمندگانی که در دوران دفاع مقدس نقش ارزشمندی داشتند و کلام مقام معظم رهبری که فرمودند «خط شکنان و غواصان دریا دل زنجان در دوران دفاع مقدس در نیرو‌های مسلح نقش برجسته‌ای ایفا کردند» مهر تأییدی بر دلاورمردی‌ها و رشادت‌ها و از جان گذشتگی‌های سلحشوران این خطه است. حالا سپاهیان و بسیجیان زنجان به همراه گروه‌های جهادی مشغول سازندگی هستند. به همین بهانه به سراغ فرمانده‌ای رفتیم که در ۱۲ عملیات بزرگ دوران دفاع مقدس حضور داشته و ۱۱ سال است مسئولیت هدایت مجموعه سپاه زنجان را برعهده دارد و به خاطر برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات شایسته‌اش، در میان زنجانی‌ها از محبوبیت خاصی برخوردار است؛ سرتیپ دوم پاسدار جهانبخش کرمی، فرمانده سپاه انصارالمهدی (عج) استان زنجان.

 

***


در ابتدا بفرمایید از نظر شما برای وظایف سپاه چه تعریفی می‌توان ارائه کرد؟


وظایف سپاه، پاسداری از انقلاب اسلامی و دستاورد‌های آن است. ابتدا چنین تصور می‌شد که سپاه فقط باید اسلحه در دست گرفته و با دشمنان و ضد انقلاب بجنگد و از انقلاب اسلامی دفاع کند. اما مقام معظم رهبری یک سال در جمع فرماندهان، در مورد چهار کلمه «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی» یک ساعت توضیح دادند.
سپاه علاوه بر اینکه در مقابله با تهدیدات سخت و نیمه سخت مأموریت دارد در خارج از آن فضا، در همه صحنه‌هایی که مردم و نظام نیاز داشته و به ویژه تدبیر و فرامین مقام معظم رهبری باشد نیز ورود پیدا می‌کند و با تمام توان به خدمت و کمک‌رسانی می‌پردازد.

 

با این تفاسیر فکر می‌کنید اولویت اول اقدامات سپاه در حال حاضر چیست؟


یکی از اولویت‌های اساسی سپاه در حال حاضر خدمت به مردم در مسیر محرومیت‌زدایی است که قرارگاه خاتم‌الانبیا و زیرمجموعه‌هایش در کل کشور در بحث آبادانی و عمرانی فعالیت می‌کنند. در بحث استانی در زنجان از وقتی که بسیج سازندگی تشکیل شد رویکرد سپاه این بود که ساختار جدیدی برای خود تعریف کند که مورد تأیید مقام معظم رهبری و فرماندهی کل سپاه است. بعد از ادغام جهاد سازندگی با وزارت کشاورزی، سازمان بسیج سازندگی تشکیل و به کل کشور ابلاغ شد و سپس مجموعه‌هایی در سپاه استانی و شهرستان‌ها تشکیل شد.
در عظمت بسیج سازندگی و عملکردش همین بس که تمام نیرو‌های سپاه از زمینی و هوایی و دریایی در اتفاقات و حوادث همراه و حاضر هستند. حتی نیروی قدس را دیدیم که در سیل و زلزله به همراه فرمانده سرشناس و گرانقدرش یعنی شهید سردار سلیمانی به یاری مردم شتافتند.
در یک کلام باید گفت، امروز همه نیرو‌ها و معاونت‌های سپاه و سازمان‌های دیگر در کنار سپاه‌های استانی که ظرفیت‌های عظیمی به شمار می‌آیند وارد میدان شده و در بحث سازندگی در خدمت مردم هستند.

 

یکی از اقدامات شایان توجه سپاه استان‌ها و بسیجیان و گروه‌های جهادی را باید در طول دو سال حضور کرونا در کشور جست‌وجو کرد. از دوران سخت کرونایی زنجان و برنامه‌هایتان در آن زمان بگویید.


در بحث کرونا باید با ایثار بسیجیان شروع کنیم. در زمان دفاع مقدس افتخار حضور در ۱۲ عملیات بزرگ را داشتم که به همراه همرزمانم خط شکن بودیم. در زمان جنگ رزمنده‌ای به منطقه می‌رفت، یا سالم برمی‌گشت یا زخمی می‌شد یا شهید. در آن زمان خانواده رزمندگان از تیر و ترکش در امان بودند، اما در زمان کرونا این‌طور نبود.
در این دوران وقتی کسی کرونا می‌گرفت خانواده‌اش نیز آسیب می‌دید، با این حال بسیجیان همچنان در صحنه حضور داشتند و بدون هیچ چشمداشتی در خط مقدم به مبارزه و مقابله با کرونا می‌پرداختند. در زنجان از همان روز‌های اول، پایگاه‌های مقاومت بسیج، اقشار، نواحی مقاومت، تیپ مردم پایه سپاه و بسیج سازندگی و... در صحنه بودند. قبل از اینکه طرح شهید حاج قاسم سلیمانی و طرح مشترک بین سازمان بسیج و وزارت بهداشت آغاز شود، سپاه ناحیه زنجان و سازمان بهداشت و درمان، با حضور بسیجیان ۱۰ قرارگاه مشترک راه‌اندازی کرده و فعال شدند. آن‌ها منتظر دستور نبودند و آتش به اختیار، اما سازماندهی شده و با برنامه در صحنه حضور داشتند. بعد از ابلاغ طرح شهید سلیمانی که شش مرحله بود و به تزریق واکسن رسید، در تمام مراحل روزانه ده‌ها هزار بسیجی مانند ایام دفاع مقدس در میدان حاضر و خدمات بهداشتی و درمانی به شهروندان ارائه می‌کردند. باید به جمله‌ای از آقای دکتر قزلباش، رئیس دانشگاه علوم پزشکی اشاره کنم که گفتند: «اگر سپاه و بسیج وارد صحنه مبارزه با کرونا نمی‌شدند و کمک نمی‌کردند ما زمین‌گیر می‌شدیم و کاری پیش نمی‌رفت.»
در زنجان یکی از بهترین هتل‌ها و چندین نقطه مجهز دیگر را به نقاهتگاه تبدیل کردیم و با چه عزت و احترامی به شهروندان خدمات داده می‌شد؛ و در ادامه، رزمایش همدلی و کمک‌های مؤمنانه شروع شد.
در کمک‌های مؤمنانه این‌طور نبود که همه خانواده‌ها و اقشار نیازمند و مورد هدف به یک صورت مورد حمایت قرار بگیرند. بلکه در برخی نقاط که نیاز بیشتری وجود داشت بسته‌های ویژه ارائه می‌شد. بسته‌های بهداشتی، معیشتی، کارت‌های هدیه و پشتیبانی‌های مختلف در این دوران در دستور کار بود.
مسجد سنگر شکست‌ناپذیر اسلام است. در دوران دفاع مقدس این مساجد بودند که نیروی رزمنده بسیجی را جذب و ساماندهی می‌کردند و بعد از آموزش‌های لازم روانه جبهه‌ها می‌کردند. در این اماکن با جمع‌آوری کمک‌های مردمی، اقلام و خوراکی‌های مورد نیاز رزمندگان مهیا می‌شد. در دوران کرونا هم مثل دوران دفاع مقدس، پایگاه‌های مقاومت دوباره نشان دادند مقر و قرارگاه مردم برای کمک به یکدیگر و جامعه هستند و کمک‌ها را جمع‌آوری و بسته‌بندی و با شیوه‌های مختلف که همراه با احترام بود در میان خانواده نیازمندان توزیع می‌کردند.

 

کمک‌های سپاه در دوران کرونایی در چه حوزه‌هایی بود؟


در آن دوران تمام کمک‌ها، معیشتی یا بهداشتی نبود. مستنداتی داریم که نشان می‌دهد حواسمان به همه جا بود و فقط در یک مورد، ۴۰۰ خودرو پر از جهیزیه کامل از جلوی هیئت رزمندگان به سمت شهر‌ها و روستا‌های مختلف حرکت کرد تا لبخند رضایت را بر لبان جوانان کم‌برخورداری که قصد شروع زندگی داشتند، بنشاند.
مهم‌ترین بخش در این اقدام جایی بود که هر سری جهیزیه با عکس یک شهید به خانواده‌ها می‌رسید و عملاً این اقلام هدیه‌ای از طرف شهید به آن زوج بود.
وقتی در محضر حضرت آقا گزارش اقدامات را می‌دادم، گفتم وقتی با حضور خانواده‌ها، این جهیزیه‌ها را ارسال می‌کردیم، می‌دیدیم زنان و مردانی را که دستانشان را به سوی آسمان بلند کرده و دعا می‌کردند و اشک شوق می‌ریختند.
سپاه زنجان هر سال حدود ۵۰۰ سری جهیزیه کامل به خانواده‌های نیازمند اهدا می‌کند.
در اواخر سال گذشته توافقی با سردار حزنی فرمانده قرارگاه محرومیت‌زدایی سپاه داشتیم و قرار شد تا در سالجاری ۳ هزار سری جهیزیه کامل به جوانان اختصاص یابد که اگر ان‌شاءالله این امر محقق شود تقریباً در زنجان دیگر مشکلی برای ازدواج جوانان نخواهیم داشت.
همین ازدواج‌ها برای فرزندآوری و جوان کردن جامعه بسیار مفید است.

 

آیا در مواقع ضروری، آمادگی کمک‌رسانی به استان‌های دیگر را دارید؟


سازندگی و خدمات عمرانی سپاه انصار المهدی (عج) فقط محدود به این استان نیست. ما در زنجان تجربه زلزله طارم را داشتیم و وقتی در کرمانشاه زلزله اتفاق افتاد، بلافاصله نه تنها نیرو‌های سپاه بلکه گروه‌های جهادی نیز به صورت خودجوش به سمت آن مناطق حرکت کردند.
یا در بحث سیل که در شادگان خوزستان اتفاق افتاد، سپاه انصارالمهدی (عج) زنجان با تمام زیر مجموعه‌ها و تیپ مردم پایه و زرهی در آنجا حضور داشت. در استان‌های شمالی کشور مثل مازندران و گلستان معین بودیم و در جویبار و بابلسر حضور کامل داشتیم. وقتی لرستان درگیر سیل ویرانگر شد، تمام امکانات در حد ماشین‌آلات را نیز اعزام کردیم یعنی همزمان وقتی در دو استان معین بودیم در چهار استان خدمات‌رسانی می‌کردیم.
به یاد دارم حدود ۵۰ روز در بین این چهار استان رفت و آمد داشتیم و فرصتی برای زنجان نمانده بود.

 

یکی از نیاز‌های کنونی جامعه توجه به جهاد تبیین و بصیرت افزایی در جامعه است، برنامه شما برای این مباحث چیست؟


در سال گذشته ۲۴ هزار برنامه بصیرت افزایی در فضای حقیقی داشتیم که به غیر از برنامه‌های فضای مجازی که پایگاه‌های مقاومت یا کانون‌های فرهنگی در کانال‌های مختلف انجام می‌دهند، بود.
هم اکنون فضای مجازی به میدان نبرد بین حق و باطل تبدیل شده و در مقابل هجمه‌های دشمنان و جنگ نرم، بصیرت افزایی بسیار مهم است.

 

در سال گذشته کار بزرگی انجام دادید و آن هم برگزاری کنگره بزرگ شهدای استان بود. آن برنامه چطور بود؟


وقتی به برگزاری کنگره بزرگ شهدای زنجان می‌رسیم باید به احترام آن مردان غیور تمام قد بایستیم و احترام بگذاریم. قرار بود برای ۳۵۳۵ شهید گرانقدر استان کنگره و یادبودی برگزار شود که خود شهدا وحدت و همبستگی ویژه‌ای در استان به راه انداختند.
گزارش کاملی از این کنگره در محضر حضرت آقا قرائت شد.
در آن زمان کار‌های بزرگی در زنجان صورت گرفت که بخشی از آن اقدامات فرهنگی و بخشی نیز محرومیت‌زدایی و خدمات‌رسانی به مردم بود.
کنگره در سال گذشته برگزار شد که طی آن ۳۰ هزار خدمت در مناطق محروم و روستایی یا حاشیه شهر‌ها ارائه شد.
ترویج فرهنگ ازدواج آسان و اسلامی که ۳ هزار زوج به این طریق به خانه بخت رفتند و زندگی مشترکشان آغاز شد.
نام‌گذاری معابر و میادین و اماکن اصلی به نام شهدا که در آن زمان هزار مورد نام‌گذاری شده و به موارد قبلی اضافه شد.
همچنین برنامه‌ای به نام احسان غذایی داشتیم که طی آن ۳ میلیون و ۷۵۰ هزار پرس غذای گرم طبخ و در میان نیازمندان توزیع شد.
دیدار با خانواده معظم شهدا و رزمندگان دفاع مقدس روح معنوی خاصی به برنامه‌ها داده بود و فقط در ایام برگزاری کنگره ۲ هزار سری جهیزیه کامل به جوانان اهدا شد.
آموزش به ۶۹ هزار نفر برای توانمندسازی و مهارت آموزی در رشته‌های مختلف و در حوزه شهید پژوهی نیز ۲ هزار مورد پژوهش انجام شد که در زمینه فرهنگی کار بسیار بزرگی بود.
تمام گروه‌های جهادی و به خصوص طلاب در دوران کرونایی که همزمان با برگزاری کنگره بود پای کار آمدند و ۲۰۰ عنوان کتاب در تیراژ‌های مختلف در مورد شهدای استان زنجان به چاپ رسید.
آزادی ۶۰۰ نفر از زندانیان با کمک بسیج حقوقدانان و مدیریت دادگستری و دستگاه‌های مختلف برگ زرینی از آن دوران است.
در بحث مسائل و اقدامات فرهنگی، تولید فیلم، مستند، نماهنگ، موشن‌گرافی در دستور کار بود که ۳ هزار اثر تولید شد.
۴۵۰۰ ساعت با خانواده شهدا مصاحبه صورت گرفت و ۵۲۰ هزار سند از شهدای استان جمع‌آوری شد که این کار به صورت بسیج عمومی به نتیجه رسید.
صدا وسیمای استان زنجان ۱۵ هزار دقیقه تولیدات مختلف داشت که برنامه‌های بسیار خوبی از رسانه ملی پخش شد.
۶۵۰ هزار بسته بهداشتی در آن مقطع در میان شهروندان توزیع شد تا راه را برای شیوع کرونا ببندیم.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار