کد خبر: 1091018
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۴
قانون هوای پاک زیر گردو غبار خاک می‌خورد
اخبار روز‌های اخیر حکایت از این دارد نشست‌های تخصصی داخلی و خارجی تداوم دارد و دولت برای حل معضل گرد و غبار گام‌های جدی برداشته است.
نیره ساری
سرویس جامعه جوان آنلاین: این روز‌ها با یک ابرچالش محیط زیستی مواجه شدیم. چالشی که از سال‌ها پیش کارشناسان درباره آن هشدار داده بودند، اما شاید کسی گمان نمی‌کرد که بحران فعلی تا به این اندازه عمیق باشد. از همان روز‌های ابتدایی فروردین و در زیباترین فصل سال با پدیده آلودگی هوا مواجه شدیم، البته نه مطابق آنچه زمستان شاهد هستیم بلکه اینبار چندین شهر ایران درگیر موضوع ریزگرد‌ها شدند.
 
بسیاری از کارشناسان و مسئولان معتقدند سیاست‌های ترکیه در برداشت غیرقانونی از منابع مشترک آبی موجب کم آبی دجله و فرات موجب گسترش کانون‌های ریزگرد شده است.
 
فقدان بودجه برای مقابله با ریزگردها!
 
البته انتقاداتی در زمینه اختصاص بودجه مناسب برای حل بحران از سوی نمایندگان مطرح شده است. «سمیه رفیعی» رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس، از جمله منتقدینی است که نسبت به فقدان بودجه برای مقابله با ریزگرد‌ها واکنش نشان داد. وی ۲۰ فروردین‌ماه امسال با انتقاد از حذف بودجه برای مقابله با ریزگرد‌ها گفته بود: متاسفانه دولت هم در بودجه سال گذشته و هم در بودجه امسال هرگونه اعتبار در خصوص مقابله یا مدیریت ریزگرد‌ها را حذف کرد.
 
اوضاع به‌اندازه‌ای وخیم شده که رئیس جمهوری چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت به سازمان حفاظت محیط زیست ماموریت داد با همکاری وزارت امور خارجه و دیگر دستگاه‌های ذیربط و از طریق رایزنی با کشور‌های همسایه، مشکل آلایندگی هوا را حل کنند.
 
در همین راستا نیز حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران رایزنی‌های فشرده‌ای را با همتایان خود در کشور‌های منطقه صورت داد. از یک سو در گفت‌وگوی تلفنی با «مولود چاووش اوغلو» همتای ترکیه‌ای خود در این زمینه گفتگو کرد و وزیر خارجه ترکیه نیز آمادگی این کشور را برای مشارکت و همکاری فعال در این مشورت‌ها و همکاری اعلام کرده بود.
 
حالا اکثر دستگاه‌ها به خصوص دستگاه دیپلماسی در حال رایزنی و و تلاش برای این معضل مهم هستند. مجلس، مساله‌شناسی و نظارت کرده و در حال پیشنهاد راهکار است. همچنین قوه مقننه از بعد نظارتی وارد این موضوع شده تا در صورت لزوم قانونگذاری هم انجام دهد.
 
قانون هوای پاک زیر گردو غبار خاک می‌خورد
 
این در حالی است که «قانون هوای پاک» مصوب سال ۹۶؛ الزاماتی در این زمینه داشته است. طبق این قانون دولت مکلف است با رعایت اصل هفتاد و هفت (۷۷) قانون اساسی به منظور ایجاد همکاری منطقه‌ای و بین المللی جهت جلوگیری از ایجاد رخداد گرد و غبار و نیز کاهش خسارات و پیامد‌های مخرب آن در سطح کشور و منطقه با هماهنگی و همکاری نهاد‌های بین المللی ذی ربط و مشارکت کشور‌های مؤثر و متأثر منطقه، اقدامات لازم را به عمل آورد.
 
همچنین تکالیفی برای برخی نهاد‌ها و وزارتخانه‌ها مثل وزارت جهاد کشاورزی و وزارت راه و شهرسازی تعریف شده است.
 
همواره گفته می‌شود که این قانون جزو قوانینی است که خاک می‌خورد، در حالی که پیاده سازی بند‌های مختلف آن هم به حل بحران آلودگی هوای کلانشهر‌ها در فصل سرد کمک خواهد کرد و هم معضل ریزگر‌ها را گره گشایی می‌کند.
 
امروز چهارشنبه ۱۱ خرداد، علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت درباره برنامه دولت در بحث مقابله با گرد و غبار، گفت: کشور‌هایی که اصلی‌ترین عامل هستند پیگیری شد و وزارت خارجه هم در این باره همکاری داشت.
 
وی افزود: رییس سازمان محیط زیست سفری به عراق و سوریه که منشا‌های اصلی ریزگرد‌ها هستند انجام داد و توافقات خوبی با وزرای این دو کشور حاصل شد و وزارتخانه‌های نیرو نفت جهاد هم همراه محیط زیست بودند.
 
سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: شخص رییس جمهور هم مذاکره تلفنی با نخست وزیر عراق انجام داد، البته کاهش ریزگرد‌ها نیازمند همکاری کشور‌های همسایه برای حل این مشکلات مشترک است.
 
ادامه نشست‌های تخصصی با دستگاه‌های مختلف
 
این در حالی است که علی سلاجقه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست نیز در حاشیه جلسه هیئت وزیران در جمع خبرنگاران در باره رایزنی انجام شده با روسای سازمان‌های محیط زیست عراق و سوریه در خصوص معضل ریزگردها، اظهار داشت: سفر ما به کشور‌های اصلی که منشا ریزگرد‌ها هستند، صورت گرفت. در کشور عراق نشست مفصلی با وزیر امورخارجه، وزیر کشاورزی، وزیر منابع آبی، وزیر محیط زیست و نخست وزیر عراق برگزار شد.
 
وی ادامه داد: در این جلسه همه به ابتکار منطقه‌ای جمهوری اسلامی که به یک حس همگرایی و همسویی منجر خواهد شد، اتفاق نظر داشتند.
 
رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست تصریح کرد: مقرر شد تفاهم نامه‌ای در ۲۱ تیرماه امضا شود و جلسات کارشناسی برای موضوعات عملیاتی ادامه داشته باشد.
 
سلاجقه با اشاره به تفاهمات انجام شده با طرف سوری تصریح کرد: در کشور سوریه تفاهم نامه‌ای به امضا رسید که تفاهم‌نامه‌ای رو به جلو بود و به صورت پایلوت در دیرالزور یکی از شهر‌های سوریه انجام شده است.
 
وی اضافه کرد: نشست‌ها ادامه دارد و وزرای نیرو و جهاد کشاورزی و دستگاه‌های مسئول دو کشور نشست‌های اجرایی خواهند داشت و نشست‌های کارشناسی هم صورت خواهد گرفت.
 
رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست افزود: ماحصل عملکرد در این زمینه را مثبت ارزیابی می‌کنم و این رویکرد در منطقه اتفاق می‌افتد. سفر‌های دیگری هم برای کاهش ریزگرد‌های کشور خواهیم داشت.
 
اخبار روز‌های اخیر حکایت از این دارد نشست‌های تخصصی داخلی و خارجی تداوم دارد و دولت برای حل معضل گرد و غبار گام‌های جدی برداشته است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار