کد خبر: 1089524
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۵
گفتگوی سردار نقدی درباره نقش روحانیت و شهدای روحانی در دوران دفاع مقدس
معاون هماهنگ کننده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران گفت: در همه ادیان و فرق افراد فداکار وجود دارند، خطر پذیرفتند و به شهادت رسیدند، اما عیار این خصوصیت در بین روحانیون پیرو و محب اهل بیت علیه السلام بسیار بالا است.
سرویس سیاسی جوان آنلاین: سردار محمدرضا نقدی در گفتگویی با موضوعیت نقش روحانیت و شهدای روحانی در دوران دفاع مقدس اظهار داشت: شهدای روحانیت نقش بسیار بزرگی در پیشبرد انقلاب اسلامی، دفاع از انقلاب و به ثمر رساندن آن داشتند که کماکان این نقش ادامه دارد.
 
وی وجه تمایز روحانیت محب اهل بیت با روحانیون دیگر ادیان را در فداکاری و ایثار و جهاد دانست و با ذکر خاطره‌ای از شهدا و سایر بزرگان دفاع مقدس و حاج قاسم سلیمانی ادامه داد: بسیاری از فرماندهان در خاطرات خود تعریف کردند که فرماندهان دفاع مقدس در قرارگاه به رزمنده‌ها نمی‌گفتند به خط مقدم برو بلکه خود در خط مقدم حاضر بودند و از رزمنده‌ها برای حضور در خط مقدم دعوت می‌کردند.
 
معاون هماهنگ کننده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران با اشاره به ویژگی روحانیتی که به تاسی از اهل بیت در خط مقدم هستند، افزود: ائمه، پیشوایان و پیامبر عظیم الشان اسلام همواره در خط مقدم و دفاع از اسلام بودند، جای آن‌ها در صف مبارزه با ظلم خالی نبود و روحانیون پیرو اهل بیت علیه السلام نیز هرگز عقب ننشستند و اینگونه نبوده که فقط فتوا صادر کنند لذا این ویژگی برای روحانیون پیرو اهل بیت است.
 
وی بیان داشت: در همه ادیان و فرق افراد فداکار وجود دارند، خطر پذیرفتند و به شهادت رسیدند، اما عیار این خصوصیت در بین روحانیون پیرو و محب اهل بیت علیه السلام بسیار بالا است.
 
نقدی با تاکید بر اینکه در دوران دفاع مقدس بالاترین ضریب شهدا نسبت به سایر قشر‌ها مربوط به روحانیون است، تصریح کرد: ما از ۴۰۰۰ روحانی شهیدی صحبت می‌کنیم که در میان همه اقشار بی نظیر هستند.
 
معاون هماهنگ کننده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران به شهادت بزرگان روحانیت در صف مبارزه با دشمن اشاره داشت و گفت: بزرگانی، چون شهید محلاتی، شهید دستغیب، شهید مدنی، شهید اشرفی اصفهانی، شهید بهشتی و آیت الله قاضی و ... از روحانیت، مشایخ و ریش سفیدان این راه مثل شهید مطهری و قدوسی تا طلاب جوان در این دایره قرار دارند.
 
نقدی افزود: این سندی است بر درستی راه و کسی که شما را به این راه فراخوانده، به آن باور دارد لذا از جهنم، بهشت و یا از پاداش اخروی خالی صحبت نمی‌کند و به اینکه در خط شهادت ایستاده باور دارد که این کیفیت در جامعه ما بی نظیر است.
 
وی مکتب روحانیت در راه اسلام را الهام گرفته از مکتب سید الشهدا و اهل بیت دانست و گفت: این‌ها حجت خدا روی زمین هستند که حجت را تمام کردند و اینگونه نیست که تنها مردم را دعوت کنند که در غیر این صورت این باور در مردم به وجود نمی‌آمد که پای کار انقلاب بایستند.
 
نقدی به حضورروحانیت در صف مبارزه با رژیم شاهنشاهی اشاره داشت و با تاکید بر اینکه شهدا در همه عرصه‌ها حاضر بودند و پیش از انقلاب نیز این مهم وجود داشته است گفت: به سر بعضی از این علما مته فرو می‌کردند تا دست از امام (ره) بکشند، اما آن‌ها ایستادند.
 
معاون هماهنگ کننده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران مقام شهید را بی نظیر ارزیابی کرد و با اشاره به اینکه علما در روز قیامت به جایگاه شهدا غبطه می‌خورند ادامه داد: همانگونه که شهادت جایگاه ویژه و استثنایی دارد، علما هم جایگاه رفیعی دارند در نتیجه عالمی که به جایگاه شهادت می‌رسد، عظمت بزرگی دارد.
 
وی برگزاری کنگره شهدای روحانی را از جمله برنامه‌های مهم ارزیابی کرد و با تاکید بر اینکه جای این کنگره تاکنون خالی بوده است گفت: باید این جایگاه رفیع مورد قدردانی قرار گیرد و جامعه از این مردان بزرگ الهام گیرد.
 
وی با تجلیل از مقام شهدای روحانی در کشور افزود: در مورد هرکدام از بزرگان می‌توان کتاب‌ها داشت و خیلی بیشتر باید از این گنجینه‌ها استفاده کنیم.
 
نقدی بیانات و صحبت و سخنرانی این افراد را درس دانست و با تاکید بر اینکه باید بیش از این برای تببین روح آن‌ها تلاش کنیم، تصریح کرد: این حرکت و حضور روحانیون در وسط معرکه و میدان جهاد چه در زمان انقلاب و چه بعد از آن، ایمان مردم ما را استوارتر کرد.
 
وی با تاکید بر اینکه مردم ما در دنیا بی نظیر هستند و پای انقلاب خود ایستادند، افزود: امام (ره) در وصیت نامه خود نوشتند شهادت می‌دهم ملت امروز ایران از ملت حجاز در عهد رسول الله بالاتر هستند. این جمله این اغراق نیست و باید گفت ملت ما در بساط این روحانیت شکل گرفتند و این شخصیت استوار و محکم در دست و بال این روحانیت پرورش یافتند که این روحانیت نیز پرورش یافته مکتب امام عصر (عج) هستند.
 
نقدی ادامه داد: ما عظمت ملت و ایستادگی و استواری در مقابل استکبار را که دنیا را به حیرت واداشته مدیون روحانیت شهید و مجاهد هستیم و امیدواریم این خط با استحکام و نورانیت پیش برود و با حضور امام عصر شاهد پیشبرد انقلاب باشیم.
 
معاون هماهنگ کننده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در پاسخ به سوالی درباره تاثیر کلام امام (ره) در زمان جنگ برای رزمندگان گفت: حس رزمندگان در جنگ نسبت به روحانیت حس متفاوتی بود یعنی یک حسی که خود امام را متبلور می‌دیدند و این تبلور را در وجود روحانیون می‌دیدند.
 
وی با تاکید بر اینکه روحانیون عالمان عامل بودند و همواره در خطوط مبارزه دشمن در کنار رزمندگان حضور داشتند، افزود: روحانیون برای رزمندگان در خطوط مبارزه با دشمن یک شخصیت کاملا متفاوت بودند و تواضع و اعتماد نسبت به این روحانیت فوق العاده بالا بود.
 
سردار نقدی با تمجید از رابطه مناسب روحانیت و جامعه در جبهه‌های جنگ ادامه داد: این ارتباط به عالم بودن علم بر میگردد، یعنی اگر به مردم می‌گویند سختی بکشید سختی می‌کشند و یا اگر می‌گویند خطر کنید، خطر خواهند کرد.
 
وی به حضور مقام معظم رهبری در میان رزمندگان در زمان جنگ اشاره کرد و با تاکید بر اینکه این میل و تمایل در حالی بود که امام (ره) هیچ محدودیتی برای این حضور نداشت، ادامه داد: فردی که شخصیت بالایی داشت تا این حد خطر میکرد لذا وجه تمایز روحانیت اصیل و ناب با کسانی که اهل شعار و حرف بودند و بعد‌ها هم دچار انحرافات شدند در همین موضوع بود.
 
معاون هماهنگ کننده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران با ذکر مثال دیگری در زمینه حضور علما در میدان مبارزه با دشمن به فعالیت‌های ایت الله بهاء الدینی اشاره کرد و گفت: آیت الله بهاء الدینی در اوج عظمت، معنویت و ارتباط با امام عصر (عج) در خط مقدم بودند، شب عملیات در منطقه حضور داشت.
 
نقدی همچنین به حضور آیت الله صدوقی در جریان جنگ اشاره کرد و گفت: قبل از اینکه در محراب شهید شوند، به منطقه امدند و سه شهادت از کنار ایشون رد شد؛ یکبار در مسیر بانه رفتند، آنجا کمین زدند و بعد از چند دقیقه ستون عبور کرد یا بار دیگر نارنجک پرت کردند و خدا باز هم نخواست و یکبار دیگر هواپیمای جنگی در ایلام از کنار بالگرد ایشون رد شد که بعد از این حادثه‌ها در یزد و در محراب شهید شدند.
 
نقدی با بیان این مهم که روحانیون همراه امام (ره) و با وجود سن بالا همواره در معرکه بودند، افزود: برجسته‌ترین علمای ما در بهترین جایگاه علمی و فضیلت‌های بالا و علی رغم کهولت سن در وسط منطقه و در خط مبارزه در کنار رزمندگان در شب عملیات بودند؛ این ویژگی برای تمام کسانی است که در مسیر خود استوار و صادق بودند و این‌ها مردانی بودند که این ویژگی میان آنان وجود داشت.
 
نقدی به حضور روحانیون سنی مذهب در میدان‌های جنگ و مبارزه اشاره داشت و با بیان فداکاری‌های ماموستا و مولوی‌ها ادامه داد: وقتی کوموله‌ها به سنندج حمله کردند ماموستا احمدی یکی از همین افرادی بود که به شهادت رسید. ایستادگی وی باعث تصمیم دشمن به ترورش شد و ده‌ها ماموستای شهید داریم که هر کدام داستان‌های خود را دارند لذا نقش این به دلیل ایستادگی ایستادگی و دفاع از مردم کُرد بی نظیر بوده است.
 
نقدی با ذکر مثال دیگری از گذشت و ایثار شهدای سنی و اثرگذاری این حضور در پیوند شیعه سنی، گفت: شهید مصطفی جنگیزه‌ای در محیطی پر خطر زندگی می‌کردند که وهابیت و تروریست‌ها دائما او را تهدید می‌کردند، اما علی رغم نبود محافظ، ابا و پرهیزی برای دفاع از نظام نداشت.
 
نقدی ادامه داد: دو هفته قبل از شهادت، در جمع فرماندهان سپاه و بسیج سخنرانی کرد، اما تمام سخن این شهید بزرگوار درباره ولایت فقیه و ضرورت اطاعت از ولایت بود، در نتیجه باید گفت وسط معرکه‌ای که همه وهابیت هستند، دفاع کردن ارزشمند است.
 
معاون هماهنگ کننده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران با تاکید بر اینکه روحانینون اهل سنت پرچمدار وحدت کم نیستند افزود: هم در منطقه شمال غرب و هم در جنوب شرق، خاطرات خوشی از این شهدا، از محبت آن‌ها با امام (ره) و همراهی با رزمندگان وجود دارد.
 
نقدی با بیان این مطلب که ممزوج شدن این خون‌های پاک از روحانیون شیعه و سنی نماد وحدت است، تصریح کرد: این انقلاب حاصل خون شهدا از تمام مذاهب اعم از شیعه دوازده امامی، حنبلی و ... بوده و تقدیم خون شهدای سنی بزرگترین مظهر وحدت است.
 
معاون هماهنگ کننده سپاه پایداران انقلاب اسلامی ایران با ذکر خاطره‌ای از شهید میثمی نماینده، ولی فقیه در نیروی زمینی سپاه گفت: این شهید بزرگوار یک چفیه‌ای داشت و سنگر به سنگر در خط مقدم کنار رزمندگان بود؛ حتی در خطرناک‌ترین معابر و خطوط رزمندگان را رها نکرد. عظمت و نفوذ معنوی وی با چیز دیگری قابل قیاس نیست و در نهایت هنگام نماز شب به شهادت رسید.
 
وی همچنین افزود: شهید میثمی شب‌های آخر منتهی به شهادت در سنگر ما (منطقه ۵ ضلعی شلمچه) حضور داشت. هرچند این شهید بزرگوار برای خود موقیعت درست نمی‌کرد، اما بعد از گشت و گذار در خط و میان رزمندگان به سنگر ما می‌آمد. در واقع از سنگر ما به معراج شهادت رسید و من همیشه حسرت می‌خوردم که کاش از این روحانی بزرگوار بیشتر بهره مند می‌شدیم.
 
سردار نقدی یکی از جملات شهید میثمی را نقل کرد و گفت: شهید میثمی می‌گفت قدرت ما اندازه امکانات ما نیست بلکه قدرت ما به میزان اتصال ما به خداست. در اصل این شهید بزرگوار حقیقت واقعی را روئیت می‌کرد و آن را در میان رزمندگان به زبان می‌آورد.
 
معاون هماهنگ کننده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران یکی از بارزترین خصوصیت اخلاقی شهید میثمی را که باعث شیفتگی سایرین می‌شد را مورد اشاره قرار داد و بیان داشت: بزرگترین خصوصیت وی تواضع بود؛ مثل یک آدم کوچک با رزمندگان برخورد می‌کرد و برای وی تفاوتی نداشت چراکه در برابر همه متواضع بود.
 
سردار نقدی، اخلاص را دیگر خصویت بارز شهید میثمی دانست و گفت: کوچکترین آثار ریا در رفتار شهید میثمی حس نمی‌شد چراکه رفتار و منش وی با اعتقاد وی همراه بود و خود یک نفری یک نیرو بود که تمامی زوایا را پوشش می‌داد. شهید میثمی حجت بود و وقتی کسی به سختی می‌خورد با حضور شهید میثمی آرامش کسب می‌کرد.
 
وی به ذکر خاطره دیگری از شهدای روحانیت اشاره کرد و گفت: ما با شهید طباخی هم دانشگاهی و دوست صمیمی بودیم که بعد از پیروزی انقلاب لباس روحانیت پوشیدند و به شهادت رسید.
 
سردار نقدی همچنین نقش روحانیون بعد از جنگ را نیز مورد ارزیابی قرار داد و با اشاره به شجاعت این قشر برای کمک وهمراهی مردم در روز‌های ابتدایی کرونایی ادامه داد: علی رغم پرهیز عامه مردم از یکدیگر، اولین مراجعان به ما برای داوطلب شدن و در میدان بودن روحانیون و طلبه‌ها بودند. حضور داوطلبانه برای انجام غسل میت و رفتن به بیمارستان‌ها و بخش‌های کرونایی برای روحیه دهی به بیماران از دیگر اقدامات داوطلبانه و میدانی روحانیون بود.
 
نقدی در پایان خاطر نشان کرد: فداکاری این قشر در روز‌های ابتدایی کرونایی این نشان داد روحیه ایثار و فداکاری که در طلاب روحانیون در دفاع مقدس وجود داشت همچنان زنده است و این تفکرهمچنان افراد را تربیت می‌کند.
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار