کد خبر: 1088599
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۲
حضرت آیت‌الله سیدعبدالله فاطمی‌نیا استاد اخلاق، مورخ اسلامی و از اساتید حوزه و دانشگاه بامداد دوشنبه به ملکوت اعلی پیوست. شاید بتوان گفت که بزرگترین ویژگی استاد تواضع مثال زدنی شان بود. ایشان را کوهی از تواضع می‌شد یافت،استاد اخلاق و خطیب صاحب کراماتی که با مهربانی زایدالوصفی به تربیت نفوس مستعد می پرداخت.
سرویس دین و اندیشه جوان آنلاین: آیت‌الله فاطمی‌نیا که برای دوره درمان بیماری خود در بیمارستان نیکان تهران بستری بود، ساعتی پیش در این بیمارستان جان به جان‌آفرین تسلیم کرد.

آیت‌الله فاطمی‌نیا در سال ۱۳۲۵ در تبریز چشم به جهان گشود، از کودکی تحت تربیت دینی و علمی پدر خود (میر اسماعیل) که از جمله علمای اهل عرفان بود، قرار گرفت، سپس نزدیک به ۳۰ سال نزد میرزا حسن مصطفوی (از شاگردان سید علی قاضی) تحصیل کرد. ایشان همزمان تحصیلات حوزوی خویش را هم دنبال کرد و پس از مصطفوی از محضر علمایی، چون علامه طباطبایی، سید محمدحسن الهی طباطبایی (برادر کوچکتر علامه طباطبایی)، محمدتقی آملی، سید رضا بهاءالدینی، محمدتقی بهجت، علامه جعفری و… در علوم اسلامی و عرفان استفاده کرد.
 
از ایشان آثار ارزشمندی در زمینه آگاهی اسلامی و شرح مفاهیم شیعی به‌جا مانده است. کتاب فرجام عشق، کتاب فرهنگ انتظار، ترجمه از کتاب ریاض السالکین فی شرح صحیفه سیدالساجدین و بسیاری مقالات به زبان عربی در حوزه عقاید و سایر موارد از جمله تالیفات استاد فاطمی‌نیاست که تعدادی از آن‌ها هنوز چاپ نشده است. همچنین شرح و تفسیر زیارت جامعه کبیره، دوره سه جلدی «کتاب نکته‌ها از گفته‌ها»، روضه‌های استاد فاطمی نیا نیز براساس بیانات و سخنان ایشان گردآوری شده است. همچنین از ایشان مقالات بسیاری هم در نشریات مختلف به چاپ رسیده است.

فعالیت‌های علمی

استاد سید عبدالله فاطمی نیا از پژوهشگران علوم اسلامی در حوزه رجال و کتاب شناسی بود. از دیگر فعالیت‌هایشان می‌توان به تدریس در حوزه علمیه، حضور در برنامه‌های معارفی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران به عنوان کارشناس و سخنرانی در مراکز حوزوی و دانشگاهی اشاره کرد. استاد در مورد علم رجال و عرفان نظری دارای آگاهی گسترده بود و در عین حال بیشتر به خطابه در منابر عمومی اشتغال داشت. بسیاری ایشان را یک خطیب توانا و استاد برجسته سخن می‌شناسند و از زوایای علمی استاد بی خبرند. استاد فاطمی نیا از مفسران معروف و زبردست صحیفه سجادیه و نهج‌البلاغه به‌شمار می‌روند و جلسات متعددی در این موارد به سخنرانی پرداخته‌اند.

ویژگی‌ها

شاید بتوان گفت که بزرگترین ویژگی ایشان تواضع مثال‌زدنی‌شان بود. ایشان را کوهی از تواضع می‌شد یافت. کراماتی نیز از زبان برخی اهل سلوک در مورد ایشان بر زبان‌ها جاریست، اما خود او هیچ گاه به بیان و تأیید آنها نپرداخت. گاهی در منبرهایش گریزی کوتاه و لطیف می‌زد، اما زود رد می‌شد. به هر حال همنشینی با استاد برجسته ای چون آیت الله بهاءالدینی، آیت الله بهجت، علامه طباطبایی، آیت الله مصطفوی، قطعاً گلاب نابی از آن گلستان علم و معرفت در وجود ایشان پدید آورده است.

هرکس با مقام معظم رهبری مخالفت کند، خدا از او نمی‌گذرد

یکی از اظهارنظر‌های مشهور استاد فاطمی‌نیا، بیانات ایشان در خصوص ولایت فقیه و مقام معظم رهبری است که در لزوم تبعیت از ایشان فرموده‌اند: «بنده روی منبر امام حسین (ع)، در خانه خدا، آن هم در مجلس زهرا (س) اگر چیزی را یقین نکنم، نمی‌گویم. بدانید و آگاه باشید هرکس کوچک‌ترین حرفی در تضعیف مقام رهبری بزند، هرکس اندیشه‌ای داشته باشد که ضد مقام رهبری باشد، خدا او را نخواهد بخشید. این را یقین بدانید. قدردان رهبر باشید؛ اگر افکار پاشیده‌ای، پوسیده‌ای به شما عرضه کردند، قبول نکنید؛ این مرد بزرگ عزّ اسلام است و هرکس با این مرد بزرگ، با مقام معظم رهبری مخالفت کند، خدا از او نمی‌گذرد، اگر یقین نداشتم نمی‌گفتم.

تعداد بازدید : 7

فیلم بخشی از سخنان استاد فاطمی نیا در خصوص بدتر بودن تعغیف نظام و رهبری از شرب خمر

حواستان باشد؛ یک چیزی می‌دانم و می‌گویم. امروز از اوجب واجبات، یکپارچگی و تأیید آیت‌الله خامنه‌ای است. جوان‌ها! یک وقت افکارتان را این‌طرف و آن طرف نکنید. فقط حواستان به رهبر باشد، گوشتان به رهبر باشد. فلان کسی همچنین چیزی گفت، فلان روزنامه همچنین چیزی نوشت، گوش ندهید. گوشتان به رهبر باشد. این را سربسته گفتم. گفت که «العاقل یکفیه الاشاره» یک چیزی را می‌دانم عرض می‌کنم، مدعی علم غیب نیستم. هیچی نیستم. یک کودک نادانم، ولی بفضل‌الله و کرمه که یک معیار‌هایی در دست دارم که بر مبنای آن می‌دانم کسی مخالفت با این مرد بکند و توبه هم نکند، خدا او را نمی‌بخشد، مگر توبه کند.»
 
«جوان آنلاین» درگذشت این استاد اخلاق، خطیب و پژوهشگر مخلص معارف اسلامی را صمیمانه تسلیت عرض می‌کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر