کد خبر: 1077494
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۰
مشکلات نان سیستان و بلوچستان حل شد
در پی تعطیلی یک کارخانه آرد در ایرانشهر و افزایش هزینه‌های حمل و نقل آرد در استان سیستان و بلوچستان در هفته گذشته قیمت نان در این استان افزایش یافت به طوری که در ایرانشهر مردم با پارتی می‌توانستند نان از نانوایی خریداری کنند
بهناز قاسمی

در پی تعطیلی یک کارخانه آرد در ایرانشهر و افزایش هزینه‌های حمل و نقل آرد در استان سیستان و بلوچستان در هفته گذشته قیمت نان در این استان افزایش یافت به طوری که در ایرانشهر مردم با پارتی می‌توانستند نان از نانوایی خریداری کنند. هفته گذشته قیمت یک عدد نان به ۱۰ هزار تومان رسید و صف‌های طولانی در نانوایی‌ها ایجاد شد. در پی انتشار این خبر روز گذشته شرکت بازرگانی دولتی و اداره غله استان اعلام کردند که مشکلات رفع شده و کمبود نان در استان وجود ندارد، اما این پایان ماجرا نیست چراکه مسئولان استان قیمت حمل و نقل آرد را گران کرده‌اند، اما توقع دارند قیمت نان ثابت بماند و قرار است در اسفندماه بار دیگر قیمت‌گذاری جدید برای آرد و نان انجام گیرد.
اخیراً نماینده مردم ایرانشهر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه شرکت‌های حمل و نقل به دلیل افزایش هزینه از آوردن آرد به ایرانشهر امتناع می‌کنند، گفته بود: «عدم مدیریت در مجموعه‌های محلی و منطقه‌ای هم مزید بر علت شده است تا مردم با قیمت ۱۰ هزار تومان نان تهیه کنند.» وی تأکید کرد: «در ایرانشهر مردم باید پارتی داشته باشند تا بتوانند نان از نانوایی خریداری کند. قیمت یک عدد نان به ۱۰ هزار تومان رسیده است و صف‌های طولانی را در نانوایی‌ها شاهد هستیم.»
در این خصوص اداره کل غله و خدمات بازرگانی استان سیستان و بلوچستان در واکنش به سخنان نماینده مردم ایرانشهر درباره نان توضیحاتی را ارائه و تأکید کرد: «در حال حاضر هیچ‌گونه دغدغه‌ای در خصوص تهیه نان در حوزه ایرانشهر و دیگر نقاط استان وجود ندارد.»
هزینه حمل و نقل آرد را نانوایان پرداختند
غلامعلی گنجعلی در گفتگو با ایلنا، با اشاره به حل مشکل کمبود آرد در ایرانشهر، گفت: «سازمان حمل و نقل و راهداری کشور، هزینه سراسری حمل و نقل کالا را افزایش داد و همین مسئله تأثیر خود را در حمل و نقل آرد برای نانوایان در استان سیستان و بلوچستان گذاشت.»
وی با اشاره به پهناور بودن استان سیستان و بلوچستان، افزود: «گستردگی این استان خدمات‌رسانی را نسبت به دیگر استان‌ها دشوار کرده است. از یک هفته پیش سازمان حمل و نقل اعلام کرد با نرخ سابق راضی به حمل محموله‌های آرد نخواهد شد. این افزایش هزینه حمل مساوی است با افزایش نرخ نان، و از آنجایی‌که دولت بر ثبات قیمت آرد و نان تأکید دارد کار دشوار شد. اما با هماهنگی‌های صورت گرفته با مسئولان مربوط هزینه حمل در چارچوب مشخص شده افزایش پیدا کرد و نان نیز با همان نرخ دولتی عرضه می‌شود.»
به گفته وی، در جلسه کارگروه آرد و نان به ریاست استانداری مقرر شد نرخ حمل آرد در ماه جاری با نرخ جدید صورت بگیرد و در اسفندماه با هماهنگی رئیس کارگروه نسبت به افزایش نرخ نان تصمیم‌گیری شود. هزینه حمل آرد توسط نانوا پرداخت می‌شود و دولت در این بخش ورود نکرده است. افزایش نرخ حمل را این ماه نانوایان پرداخت می‌کنند و سودشان نسبت به ماه قبل کمتر خواهد بود و در این شرایط نیز نانوایان ضرر نمی‌کنند.
گنجعلی ادامه داد: «در این ماه به ازای افزایش قیمت حمل در هر قرص نان، ۵۰ تومان به هر قرص نان افزایش نرخ می‌خورد که در حال حاضر هیچ رقمی به قیمت نان افزایش نخورده است بلکه این هزینه را نانوا پرداخت می‌کند و از مصرف‌کننده رقمی اضافه اخذ نمی‌شود.»
قیمت‌گذاری جدید در اسفند
مدیرعامل غله و خدمات بازرگانی سیستان و بلوچستان در پاسخ به این پرسش که سه هفته دیگر بهمن به پایان می‌رسد، بعد از این ماه چه پیش خواهد آمد؟ آیا در این بخش پیش‌بینی‌های لازم صورت گرفته است چراکه ممکن است نانوایان یک ماه همراهی کنند و در ماه‌های آینده این همراهی را از خود نشان ندهند؟ گفت: «اسفند باید قیمت‌گذاری جدید انجام شود، چاره‌ای نداریم و باید در اسفند قیمت جدید اعلام شود. یک بام و دو هوا نمی‌شود. از یک طرف در سال جاری دو نوبت هزینه حمل رسمی و قانونی افزایش پیدا می‌کند و از سوی دیگر می‌خواهند قیمت نان ثابت باشد، این‌گونه که نمی‌شود مگر اینکه دولت ورود و یارانه‌ای
پرداخت کند.»
وی افزود: «دو مدل نان در کشور به‌فروش می‌رسد؛ نان با آرد دولتی و نان با آرد آزاد، همچنین در این استان نان سنتی نیز پخت می‌شود که آرد آن آزاد تهیه می‌شود و تحت عنوان نان سنتی به‌فروش می‌رسد. قیمت این نان بین ۸ تا ۱۰ هزار تومان است. فروش نان ۱۰ هزار تومانی در نانوایان دولتی وجود ندارد و هیچ نانوایی نمی‌تواند نان را بالاتر از نرخ مصوب بفروشد.»
وی در ادامه با اشاره به بارندگی‌ها در جنوب استان، گفت: «راه‌های بسیاری از روستا‌ها و بخش‌های اطراف مسدود شد و همین مسئله امکان ارسال خدمات به روستا‌ها را کند کرد. مردم برای تأمین نیاز خود به ایرانشهر آمدند. من دو روز شلوغی‌های اولیه را می‌پذیرم، اما در حال حاضر روند عادی شده است.»
این مقام مسئول با بیان اینکه ۱۱ کارخانه آرد در استان فعال است، افزود: «شش کارخانه آرد در مرکز استان و دو کارخانه در ایرانشهر فعال است که یکی از این کارخانه‌ها به‌دلیل اختلاف با سهامداران از دور خارج شده است که ما سهمیه گندم کارخانه حذف شده را به کارخانه دیگر در ایرانشهر دادیم. حدود ۸۰۰ تن گندم به این کارخانه اضافه دادیم که سه شیفت کار کند.»
به گفته وی، بیش از ۶۰ درصد آرد استان در مرکز استان تهیه و تأمین می‌شود و داخل استان با مشکل آرد و گندم مواجه نیستیم که استان‌های دیگر به ما کمک ما بیایند.
گنجعلی با رد خبر فروش نان با پارتی‌بازی، گفت: «نانوایی مانند سوپرمارکت نیست و خریداران حداقل باید ۵ تا ۱۰ دقیقه برای تهیه نان گرم در نانوایی منتظر بمانند. توزیع و حمل آرد با ما نیست، اما ما در این بخش ورود می‌کنیم تا آرد در زمان مشخص به‌دست نانوایان برسد.»

نمای نزدیک
معاون وزیر جهاد کشاورزی: در هیچ استانی مشکلی در تأمین نان نداریم
معاون وزیر جهاد کشاورزی افزایش قیمت نان را تکذیب کرد و گفت: «در هیچ‌کدام از شهرستان‌ها و استان‌های کشور مشکل کمبود نان نداریم.»
یزدان سیف، مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران در گفتگو با مهر با بیان اینکه مشکلات ایجاد شده در ایرانشهر به دلیل توقف چند روزه فعالیت یکی از کارخانجات مهم آرد در این شهرستان متأثر از اختلاف شرکا بوده است، افزود: «افزایش قابل توجه تعرفه و نرخ حمل ناوگان جاده‌ای از دیگر دلایل این مسئله بوده که خوشبختانه با تدابیر اندیشیده شده، این مشکل رفع شده و همه چیز به روال عادی برگشته است.» سیف با تأکید بر اینکه هیچ‌گونه کمبود نان در این شهرستان و شهرستان‌های دیگر کشور نداریم، تصریح کرد: «روال پخت نان در خبازی‌های سراسر کشور عادی است. مردم اصلاً در این زمینه نگرانی نداشته باشند.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار