کد خبر: 1065437
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰
رئیس سازمان سینمایی وعده داد
صحبت‌های رئیس سازمان سینمایی در رابطه با تصمیم وزارت ارشاد در صیانت از مجوزها، پیگیری معیشت هنرمندان، بازگشت به قانون، پافشاری بر منافع انقلاب و خانواده‌ها در حوزه تولیدات فرهنگی و بستن منافذ رانت‌زایی و هشدار به افرادی که درصدد دور زدن قوانین هستند، نشان‌دهنده عزم جدی وزارت ارشاد و سازمان سینمایی برای عبور از دوران رخوت و رکود در سینمای کشور و نویدبخش روز‌های روشن برای این هنر صنعت استراتژیک است.
مصطفی شاه‌کرمی

سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: صحبت‌های رئیس سازمان سینمایی در رابطه با تصمیم وزارت ارشاد در صیانت از مجوزها، پیگیری معیشت هنرمندان، بازگشت به قانون، پافشاری بر منافع انقلاب و خانواده‌ها در حوزه تولیدات فرهنگی و بستن منافذ رانت‌زایی و هشدار به افرادی که درصدد دور زدن قوانین هستند، نشان‌دهنده عزم جدی وزارت ارشاد و سازمان سینمایی برای عبور از دوران رخوت و رکود در سینمای کشور و نویدبخش روز‌های روشن برای این هنر صنعت استراتژیک است.

جراحی و ترمیم سوءمدیریت‌ها، آسیب‌های کرونایی، قانون‌گریزی و الیگارشی‌های ایجاد شده در سینمای کشورمان طی چند سال اخیر از جمله چالش‌های اساسی است که تیم مدیریتی جدید وزارت ارشاد و سازمان سینمایی با آن روبه‌رو هستند. محمد خزاعی که روز‌های انتصابش در جایگاه ریاست سازمان سینمایی هنوز دو رقمی نشده است مهم‌ترین اهداف و رویکردهایش در این سمت را تشریح کرد. خزاعی در ابتدای صحبت‌هایش با بیان اینکه احیای شورای عالی سینما یک ضرورت بود، می‌گوید: اگر می‌خواهیم سینما در آینده پیشرفت کند و مشکلات قانونگذاری در حوزه سینما نداشته باشیم، باید برای احیای شورای عالی سینما اقدام می‌کردیم. یکسری قوانین داریم که اگر می‌خواستیم این قوانین را برای اعتلای سینمای ایران در حوزه دیپلماسی، بین‌الملل و داخلی از طریق مکانیسم معمول اداری جلو ببریم، شاید هر قانون چهار سال طول می‌کشید، اما با تشکیل شورای عالی سینما مسیر برای حل اساسی‌تر مشکلات هموارتر است.
احیای شورای عالی سینما برای تسریع تحولات
رئیس سازمان سینمایی در ادامه عنوان کرد: لازم است به ساز و کار‌هایی برسیم تا به مسائل سینمای ایران جدی‌تر پرداخته شود. بسیاری از قوانین ما مربوط به دهه۶۰ است مثل پروانه نمایش و پروانه ساخت، به همین دلیل تجدید نظر در قانون پروانه ساخت و نمایش را در دستور کار قرار دادیم و شورای عالی سینما کمک خواهد کرد ما سریع‌تر این مرحله را طی کنیم، البته ابتدا باید کمیسیون‌های تخصصی را تشکیل بدهیم. اشخاص حقوقی پنج نفر و حقیقی ۹نفر هستند، البته در جمع‌بندی نهایی احتمال دارد تعدادی از این اشخاص کاهش پیدا کند.
وی درباره برنامه‌های خود برای آسیب‌های کرونا به بخش فرهنگ، تأکید می‌کند: به اهالی سینما بودجه‌ای اختصاص پیدا کرد و تا یک ماه آینده این پول تخصیص پیدا خواهد کرد، اما چشم‌انداز من این است که از بهمن ماه مخاطب به سمت سینما‌ها خواهد آمد و امید دارم از سال ۱۴۰۱ مشکلات سینما‌ها برطرف شده باشد. امروز نسبت به دو ماه قبل وضعیت سینما‌ها خیلی بهتر شده است. فراموشی بدترین آسیب در حوزه سینماست. صنوف باید با اعضا تماس بگیرند و برخی از آن‌ها را به عنوان مشاور برای فیلم اولی‌ها معرفی کنیم. جدا از بحث معیشت و اقتصاد برای هدف‌های متعالی‌تر در سینمای ایران تلاش می‌کنیم و مشکلات با پیگیری و جدیت حل خواهد شد.
دور زدن قانون ممنوع
تهیه‌کننده «قلاده‌های طلا» درباره دستمزد‌های کلان در برخی پروژه‌های سینمایی نیز تأکید می‌کند: هر جا قانون‌شکنی باشد، مشکلات عدیده‌ای نیز وجود خواهد داشت. این موضوع یکی از دغدغه‌های مهم اتحادیه تهیه‌کنندگان هم است. در بین تهیه‌کنندگان شاید تنها یک درصد قانون‌شکن هستند که می‌توان آن‌ها را شناسایی کرد تا در چارچوب قرار بگیرند. در این دوره بحث شفافیت به معنای قانون‌گرایی مطرح خواهد بود. دوستانی که تصورشان این است که در دوره‌های گذشته می‌توانستند قوانین را دور بزنند، بدانند در این دوره نمی‌توانند این کار را انجام دهند. ما به عنوان قانونگذار باید برنامه‌ریزی جدی داشته باشیم. فیلم‌هایی ساخته می‌شود، اما در اکران هیچ حمایتی از آن‌ها نمی‌شود. تلاش خواهیم کرد در اکران از فیلم‌های انقلابی و ملی و فیلم‌هایی که در یک چارچوبی در نظام جمهوری اسلامی قرار دارند، حمایت کنیم و بدین معنی نیست که همه فیلم‌ها، فیلم‌های ایدئولوژی خواهند بود.
بازگشت استانداردسازی به سینما
رئیس سازمان سینمایی با بیان اینکه باید استاندارسازی به سینمای ایران برگردد، ادامه می‌دهد: خانواده و مخاطب باید در سالن‌های سینما احساس امنیت کند. در سینما وقتی مهر سازمان سینمایی روی یک اثر می‌خورد و پروانه نمایش می‌گیرد، یعنی ما همه مسائل جامعه‌شناسی، روان‌شناختی و... را در این فیلم بررسی کرده‌ایم تا برای کودک و کانون خانواده ضرری نداشته باشد و مخاطب با خیال راحت به تماشای آن بنشیند. در این دوره قرار است بحث استانداردسازی را دنبال کنیم. در حوزه سینمای کمدی، کودک، دفاع مقدس، اجتماعی و... حمایت خواهیم کرد. ما باید برای مخاطبان خاص ژانر‌های مختلفی داشته باشیم و قرار نیست صرفاً برای فروش از سینما استفاده ابزاری کنیم. اگر مخاطب و خانواده‌ها به مضامین ما اعتماد کنند، اتفاقات مهمی خواهد افتاد و مخاطب ما به جای ۱۵میلیون نفر در طول سال ۴۵میلیون نفر خواهد بود.
تقویت سینمای انقلاب و خانواده
تهیه‌کننده «به وقت شام» با اشاره به اینکه جریان انقلاب ما باعث تحول در کشور‌های دیگر شده است، اما در مورد سینمای ایران این اتفاق نیفتاده است، می‌گوید: «اخلاق»، «خانواده» و «عدالت‌خواهی» مضامینی هستند که باید برند سینمای ما در جهان باشد و باید برای آن برنامه‌ریزی انجام داد. من یکسری آرمان‌ها و اهداف دارم. وقتی می‌بینم مردم با من اهداف مشترک دارند، پای آن‌ها خواهم ایستاد. عادت به پشت میزنشینی ندارم و معتقدم باید به دنبال اهداف رفت.
وی درباره انتصابات در حوزه شورا‌ها و هیئت امنا‌ها نیز تأکید می‌کند: من معتقدم آدم‌هایی که در سینمای ایران ذی‌نفع هستند، نمی‌توانند در هیئت امنا‌ها حضور داشته باشند، زیرا مغایر با عدالت فرهنگی، رانت‌زدایی و جریان مبارزه با فساد است. آدم‌های زیادی داریم که سال‌ها کار می‌کردند و در حال حاضر شرایط کاری برای آن‌ها فراهم نیست و به شدت آدم‌های باسوادی هستند و منافعی ندارند از آن استفاده می‌کنیم. درباره شورای پروانه ساخت تهیه‌کنندگان بحث‌هایی دارند مبنی بر اینکه چه ضرورتی دارد و اینکه می‌تواند بر عهده تهیه‌کننده‌ها باشد؟ من در جلسه با تهیه‌کننده‌ها گفتم برنامه‌هایشان را اعلام کنند و برای حذف آن باید محاسن و معایب آن را کارشناسی کنیم.
رئیس سازمان سینمایی درباره تغییرات در جشنواره‌های سینمایی نیز گفت: ارزیابی کارکرد جشنواره‌های سینمایی و منافعی که برای سینمای ایران دارند، در دستور کار قرار گرفته است. قرار نیست صرفاً برای سینمای ایران هزینه‌های اقتصادی ایجاد کنیم. هر اقدامی که در جهت تقویت سینمای ملی نباشد، تعطیل خواهد شد و اقدامات بعدی جایگزین می‌شود. شاید ضرورت داشته باشد برخی جشنواره‌های جدید احیا شوند، شاید برخی جشنواره‌ها ادغام شوند و شاید هم تعداد جشنواره‌ها کم شود. خزاعی با اشاره به اینکه هدف من تقویت سینمای ملی ایران، سینمای انقلاب اسلامی و گفتمان انقلاب اسلامی است، تأکید می‌کند: برای من این موضوعات اهمیت زیادی دارد و برای آن‌ها سرمایه‌گذاری و حمایت خواهم کرد. حوزه هنری، سازمان اوج، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس، شهر داری، همه این‌ها باید در کنار هم باشند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار