کد خبر: 1065171
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۴
مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان :
شهرام موحدی گفت: یک قرن می‌شود که حوزه دامپزشکی در حال فعالیت است واگربگوئیم علوم پزشگی باپیدایش ویروس کرونا زحماتشان برای جامعه روشن شد، کارکرد سازمان دامپزشکی چون با سلامت وبهداشت مردم در ارتباط است در موقعیت حساسی بسر می بردو می توان گفت کارمندان دامپزشکی سربازان گمنام عرصه بهداشت و سلامت جامعه هستند.

 

به گزارش سعید عرفان منش خبرنگار جوان انلاین اصفهان، مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: از ابتدای فعالیت حوزه دامپزشکی تاکنون نقش دامپزشکی نقشی پررنگ‌تر در جامعه شده و مردم آشنایی بیشتری  در حوزه کنترل بیماری‌های دامی، اجرای ضوابط قرنطینه‌ای نظارت بهداشتی بر فراورده‌های خام دامی، کارخانجات مختلف مبارزه با بیماری های مشترک بین انسان و دام کنترل بهداشت مراکز جمع آوری شیر دارند.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان افزود: با بیان اینکه همه ما باید بدانیم که نقش دامپزشکی شاید در این حوزه‌ها بسیار  موثر است، گفت: 60 درصد بیماری‌های عفونی مشترک بین انسان و دام است و حدود 1800 عامل عفونی که در انسان‌ها ایجاد بیماری می‌کند بیش از 60 درصد این عوامل عفونی جزو بیماری‌های مشترک است.

وی ادامه داد: بیماری سیاه زخم، تب مالت، سارس، هاری، جنون گاوی، مشمشه و کووید 19 اشاره کنیم که قطعا منبع اصلی این بیماری از خفاش بوده و بعد به انسان سرایت کرده است.

75 درصد از بیماری‌های جدید در انسان مثل ابولا، اچ آی وی و آنفلوآنزا منشا حیوانی دارند

موحدی تصریح کرد: 75 درصد از بیماری‌های جدید در انسان مثل ابولا، اچ آی وی و آنفلوآنزا منشا حیوانی دارند و 80 درصد از بیماری‌ها با قابلیت استفاده بیوتروریستی است  چون زمان حملات بیوتروریستی میکروبی و ویروسی قارچی کشور متخاصم بخواهد عمل کند قطعاً از عوامل مشترک بین انسان و دام استفاده می‌کند به خاطر اینکه گسترش و سرعت انتقال بیماری بسیار زیادتر خواهد بود.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان با اشاره به اینکه 5 بیماری جدید که در هر سال شناسایی می‌شود 3 بیماری منشاء حیوانی دارد، اظهار داشت: 60 بیماری بسیار مهم را سازمان دامپزشکی کشور در حال کنترل، رصد و پیشگیری و مقابله است.

وی افزود: به شدت حوزه دامپزشکی برای  بیماری تب کریمه کنگو اقدامات بسیار خوبی در حوزه مقابله با این بیماری انجام داد، یکی از عوامل انتقال این بیماری به انسان ترشحات گوشت‌های استحصالی است که در زمان کشتار انسان مصرف می‌کند این ترشحات از طریق چشم، زخم دست به انسان منتقل و بیماری ایجاد می‌شود.

موحدی خاطرنشان کرد: بیش از 90 درصد از گوشت‌های استحصالی در کشتارگاه‌ها در پیش سرد نگهداری و وارد بازار می‌شود به این صورت که لاشه دام یک سالن نگهداری است که موقعی که کشتار انجام می‌شود دام در برودت صفر تا درجه و رطوبت 85 تا 90 درصد به مدت 24 ساعت نگهداری می‌شود و نگهداری دام در این سالن باعث می‌شود اسیدیته دام افزایش یابد و عواملی بیماری بروسلوز و تب کریمه کنگو از بین ببرد.

مدیرکل دامپزشکی اصفهان با بیان سم‌پاشی اماکن دامی، گفت: این اقدام باعث شد استان اصفهان در دو سال  گذشته هیچ موردی از بیماری یا فوتی انسانی ناشی از تب کریمه کنگو نداشته باشیم، ضمن احترام به دوستان حوزه بهداشت و درمان، دانشگاه علوم پزشکی و وزارت بهداشت درمان زمانی که گزارش می دهند که مثلاً در مورد بیماری تب کریمه کنگو تلفاتی در سال گذشته نداشتیم ضمن احترام به دوستان یادمان باشد این بستر در حوزه دامپزشکی اتفاق افتاده است.

موحدی به بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان اشاره کرد و گفت: در سال‌های 95-96 طوفان شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در مرغداری‌های استان شکل گرفت، اما در چهار سال گذشته با ممیزی، حل مشکلات بهداشتی ‌و نظارت های انجام شده، هیچ مورد آنفلوآنزای فوق حاد ‌پرندگان در استان اصفهان مشاهده نشده است، درحالیکه اصفهان قطب تولید مرغ و دیگر طیور است؛ البته این به معنای از بین رفتن این ویروس نیست.

وی‌ با بیان اینکه کنترل یک بیماری ویروسی مشکل است و دامپزشکی در سکوت کامل خبری این کار را انجام داده است، گفت: برای کنترل بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان هر مرغداری در هر نقطه صعب العبور ‌ و هر ساعت شبانه روز موارد تلفات خود را به دامپزشکی اطلاع می‌دهد و این اداره به صورت رایگان اکیپ دامپزشکی را برای بررسی و گرفتن نمونه اعزام می‌کند.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان تصریح کرد: کنترل و پیشگیری بیماری لمپی اسکین در دام‌های بزرگ استان که توسط پشه‌ها منتقل می‌شود در حال انجام است و در حال حاضر بیماری سل گاوی نیز در استان اصفهان تحت کنترل است.

وی‌ همچنین با اشاره به افزایش واکسیناسیون هاری در استان، گفت: در سال 15 هزار قلاده سگ گله در استان اصفهان واکسیناسیون شده‌اند و به نوعی بیماری هاری در استان تحت کنترل است و در حوزه بیماری دامی طاعون نشخوارکنندگان کوچک بیش از 3 میلیون و 300 هزار راس واکسیناسیون در استان انجام شده است.

وی با بیان اینکه طاعون نشخوارکنندگان کوچک بک بیماری ویروسی قابل انتقال در بین بز، گوسفند، آهو، کل، بزهای وحشی و ... است، تاکید کرد: کنترل و پیشگیری و مقابله با بیماری های حیات وحش بر عهده محیط زیست است، اما حوزه دامپزشکی در این خصوص همکاری های لازم را با این مجموعه انجام می دهد.

موحدی ادامه داد: سه میلیون راس دام را در کمربند مناطق حفاظت شده استان اصفهان واکسیناسیون کرده‌ایم  و در سال نزدیک به 14 میلیون نوبت سر واکسیناسیون در حوزه دام در استان اصفهان انجام شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان افزود: در حوزه کاهش مستمر تلفات بیماری‌های دام و طیور 600 میلیون دوز واکسن طیور در استان اصفهان استفاده شده است.

وی با تاکید بر اینکه خشکسالی به شدت حوزه طیور را تحت تاثیر قرار داده، اظهار داشت: چرا که کمبود نهاده‌ها، جابجایی آب با تانکر و … موجب انتقال راحت ویروس از یک مرغداری به مرغداری دیگر می‌شود و خشکی زاینده رود نیز موجب حرکت پرندگان آزاد پرواز به سمت مرغداری و انتقال ویروس به طیور آنها می‌شود.

موحدی توضیح داد: زمانی که زاینده رود جاری باشد، پرندگان آزاد پرواز به سمت رودخانه می‌روند و اگر ویروسی هم باشد در همان محدوده خواهد بود، اما با خشکی رودخانه پرندگان آزاد پرواز با پرواز به سمت آبخورهای اطراف مرغداری ها، بمب ویروس را به همه جا منتقل می کنند.

 وی به فعالیت اداره قرنطینه و امنیت زیستی اداره کل دامپزشکی اشاره کرد و گفت: در این اداره تمام گواهی‌های بهداشتی برای صادرات بین المللی صادر می‌شود و در یک سال گذشته بیش از 119 هزار مجوز حمل فراورده های دامی در حوزه قرینطنه صادر شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان افزود: از مهر ماه سال گذشته تا مهر امسال، 34 میلیون دلار ارزش صادرات فراورده‌های خام دامی از استان اصفهان به سایر کشورها صادر شده است.

وی با بیان اینکه در حوزه بهداشت ‌و نظارت بر فراورده‌های دامی، کل کشتارگاه‌های دام و طیور استان زیر نظر اداره دامپزشکی هستند، گفت: از مجموع کشتار دام و طیور در استان با نظارت‌های انجام شده، در یک سال گذشته اجازه آمدن بیش از 171 هزار کیلوگرم لاشه دام از کشتارگاه ها را بر سر سفره های مردم نداده‌ایم و تمام لاشه‌های دارای مشکل در کشتارگاه‌ها ضبط شد.

موحدی در مورد نظارت دامپزشکی بر کلینیک‌های دامپزشکی سطح شهر، اظهار داشت: نظارت دامپزشکی بر این کلینیک‌ها به صورت مستمر انجام می‌شود و در حال حاضر بیش از 187 کلینیک دامپزشکی و 118 داروخانه دامپزشکی در استان اصفهان فعال هستند و پزشکان این کلینی‌ها تخصص بیماری‌های دام کوچک دارند و به نوعی اصفهان و تهران امروز مجرب ترین متخصصان دام کوچک را در کشور دارند.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان با بیان اینکه در سال نزدیک به 14 میلیون نوبت سر واکسیناسیون در حوزه دام در استان اصفهان انجام شده است، گفت: از مهر ماه سال گذشته تا مهر امسال، 34 میلیون دلار ارزش صادرات فراورده های خام دامی از استان اصفهان به سایر کشورها صادر شده است.

در پایان این نشست خبرنگاران از آزمایشگاه این سازمان بازدید کردند وکارشناسان در باره روند آزمایش مواد پروتئینی وگوشتی توضیحاتی ارائه نمودند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار