کد خبر: 1065055
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰
مشاور فرمانده کل سپاه در اختتامیه دومین دوسالانه انتخاب کتاب جبهه مقاومت و دفاع از حرم اهل بیت (ع):
سردار علی‌محمد نائینی، مشاور فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خواستار توجه به حفظ روایت‌ها و حوادث تاریخی جبهه مقاومت شد.
محمدصادق عابدینی

سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: سردار علی‌محمد نائینی، مشاور فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خواستار توجه به حفظ روایت‌ها و حوادث تاریخی جبهه مقاومت شد.

سردار نائینی در مراسم اختتامیه دومین دوره دوسالانه انتخاب کتاب جبهه مقاومت و دفاع از حرم اهل‌بیت (ع) «جایزه سردار سرلشکر پاسدار شهید حاج حسین همدانی»، گفت: «شهادت در غربت، غیرت و تعصب دفاع از حریم اهل‌بیت (ع)، بصیرت، کمک به مظلومان مسلمان، مقابله با جریانات تکفیری و بدترین جنایتکاران تاریخ مهم‌ترین ویژگی رزمندگان و شهیدان جبهه مقاومت و مدافعان حریم اهل‌بیت (ع) از منظر مقام معظم رهبری است.»
وی با اشاره به ضرورت نگارش در حوزه مقاومت و پایداری عنوان کرد: «امروز هر چند از اینکه جمعی از فرماندهان دفاع مقدس با خاطرات خودشان از میان ما رفتند، متأسف می‌شویم، نباید در مورد جبهه مقاومت شاهد این اتفاق باشیم و با فاصله گرفتن از حوادث تاریخی و میدان‌های مجاهدت، روایت حوادث، دچار دو آفت فراموشی و تحریف گردد.»
سردار نائینی با ابراز خرسندی از روند تولید آثار ادبیات دفاع مقدس ادامه داد: توصیه‌ای که رهبر معظم انقلاب اسلامی در مورد کار نهضتی و سرعت بخشیدن به تولید ادبیات و تحقیقات دفاع مقدس داشتند، در مورد توسعه ادبیات و تحقیقات مقاومت هم مصداق دارد که فرمودند: «اگر شما به جمع‌آوری و افزودن سرمایه خاطرات جنگ رو نیاورید، دشمن میدان را از شما خواهد گرفت، من به شما می‌گویم، جنگ را شما روایت کنید که خودتان در جنگ بوده‌اید.»
وی با اظهار به اینکه نویسندگان و ناشران دفاع مقدس و جبهه مقاومت در واقع از منظر مقام معظم رهبری واسطه‌های رزق معنوی هستند و انتقال خاطرات شهیدان و رزمندگان، یک صدقه، حسنه و انفاق است، گفت: «مقاومت اسلامی با بهره‌گیری از منظومه فکری امامین انقلاب اسلامی، موجب شکل‌گیری جبهه مقاومت در غرب آسیا شد. شهید سلیمانی اسم و رمز مقاومت بود و توانست در عمل، نظریه مقاومت را به دکترین عملیاتی کارآمد تبدیل و با جوان‌های منطقه، جبهه مقاومت را محقق سازد.»
رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس با اشاره به شکل‌گیری جایزه دوسالانه سردار شهید همدانی و اینکه دوسالانه اول مورد تأیید و تداوم آن مورد تأکید شهید بزرگوار حاج قاسم سلیمانی قرار گرفت، عنوان کرد: مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس با تجربه‌ای قریب ۴۰سال در جمع‌آوری، سازماندهی، گویا‌سازی اسناد دفاع مقدس و ایجاد گنجینه منحصربه‌فرد از اسناد و تجربه انجام پژوهش‌های تاریخی و تاریخ شفاهی فرماندهان با بهره‌گیری از منابع دست‌اول، توفیق و افتخار دارد در ششمین سالگرد شهادت سردار سرلشکر پاسدار حاج حسین همدانی، دوسالانه آثار برتر مقاومت و دفاع از حرم اهل‌بیت (ع) را که مکمل دوسالانه انتخاب پژوهش‌های برتر دفاع مقدس و جبهه مقاومت «جایزه شهید سلیمانی» است، با تدبیر فرمانده محترم کل سپاه و با کمک علاقه‌مندان به گسترش ادبیات مقاومت اجرا نماید.
سردار نائینی در ادامه گفت: «هدف اصلی از دوسالانه انتخاب آثار برتر جبهه مقاومت و دفاع از حرم اهل‌بیت (ع)، بررسی دستاورد‌های حوزه ادبیات مقاومت، کمک به افزودن سرمایه معنوی این جبهه، نیازسنجی و بررسی آثار و داشته‌های موجود، گسترش و تعمیق پژوهش‌های علمی در مورد چرایی، چیستی، آثار و پیامد‌های جبهه مقاومت و تجلیل از پژوهشگران، نویسندگان، ناشران و در نهایت ارزیابی و انتخاب بهترین آثار می‌باشد.»
بیانیه هیئت داوران
در ادامه مراسم اختتامیه دوسالانه انتخاب کتاب جبهه مقاومت و دفاع از حرم اهل بیت (ع) گلعلی بابایی، نویسنده و فعال فرهنگی به عنوان دبیر علمی «جایزه سردار سرلشکر پاسدار شهید حاج حسین همدانی»، بیانیه هیئت داوران این جایزه را قرائت کرد. در بخشی از این بیانیه آمده است: «در این جشنواره نام تو و همرزمان دریادلت، رزق روح ما شده است. امیدواریم تا زنده‌ایم هوادار قلم‌های غیوری باشیم که با نور چراغ شهیدان و رزمندگان می‌نویسند. این را هم می‌دانیم اکنون با آمدن حاج قاسم، جمع آسمانی‌تان از همیشه کامل‌تر شده است، اما خوب است شما هم بدانید که به برکت حماسه‌های بی‌بدیلتان، کم نبودند و نیستند نویسندگانی که به‌رغم گم‌شدن در پیچ‌وخم‌های ناهموار معاش، همچنان در وصف شما یاران آخرالزمانی حضرت ولی‌عصر (عج) و رهبر فرزانه انقلاب، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای عزیز می‌نویسند و آثار متنوعی در گونه‌های مختلف ادبی و هنری خلق می‌کنند. در این مسیر سخت، عزیزان هنرمند و نویسنده، همه دلگرمی‌شان به این است که شما خوبان امت، در یوم‌الحسرت دستشان را می‌گیرید.»
بخش‌ها و گروه‌های داوری
داوری دومین دوره جایزه شهید همدانی در شش گروه انجام شد که نام گروه‌ها و سرداوران آن به این شرح است: گروه سیاست و بین‌الملل، سرداور دکتر سعدالله زارعی، گروه داستان و رمان، سرداور دکتر محسن پرویز، گروه مستند و پژوهش، سرداور دکتر علی شجاعی صائین، گروه خاطره، سرداور دکتر جواد کامور بخشای، گروه زندگینامه و خاطرات خودنوشت، سرداور آقای دکتر مهدی کاموس و گروه کودک، نوجوان و شعر سرداور آقای دکتر علی داودی.
برگزیدگان جایزه شهید همدانی
در گروه خاطره، کتاب «هوای این روز‌های من» خاطرات جانباز قطع نخاع مدافع حرم امیرحسین حاج‌نصیری نوشته رقیه کریمی از انتشارات شهید کاظمی اثر برگزیده شد. در بخش گروه مستند و پژوهش، داوران هیچ اثر برگزیده‌ای را اعلام نکردند، اما کتاب «در مکتب حاج قاسم» شایسته تقدیر دانسته شد. در گروه داستان و رمان، کتاب دو جلدی «کتیبه ژنرال» نوشته امیر صحرایی از انتشارات شهید کاظمی اثر برگزیده شد. در گروه زندگینامه و خودنوشت، کتاب «ماجرای عجیب یک جشن تولد» نوشته جواد کلاته‌عربی از انتشارات ۲۷ بعثت عنوان اثر برگزیده را از آن خود کرد. در گروه بین‌الملل و سیاست، «الشیخ محمدمهدی الصفی و دوره الفکری و السیاسی فی العراق» نوشته عامر صالح از انتشارات مرکز المهدی للدراسات الحوزویه کتاب برگزیده شد. در بخش کودک و نوجوان و شعر، کتاب «سرباز نامه» اثر افشین علا در بخش شعر کودک به عنوان اثر برگزیده انتخاب شد.
در این مراسم از «مصیب معصومیان»، «محمدعلی جعفری»، «معصومه حلیمی» و «شهلا پناهی» به عنوان نویسندگان برگزیده ادبیات مقاومت تقدیر شد و همچنین چهار ناشر شامل انتشارات شهید کاظمی، روایت فتح، خط مقدم و دارخوین به عنوان ناشران برگزیده مورد تقدیر قرار گرفتند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار