کد خبر: 1064181
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰
بر اساس آمار گمرک صادرات کشور طی پنج‌ماه نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به لحاظ ارزشی ۶۳‌درصد و به لحاظ وزنی ۲۰‌درصد افزایش داشته‌است، اما همچنان با هدفگذاری صادرات ۳۸‌میلیارد دلاری در سال جاری فاصله دارد.
بهناز قاسمی

سرویس اقتصادی جوان آنلاین: بر اساس آمار گمرک صادرات کشور طی پنج‌ماه نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به لحاظ ارزشی ۶۳‌درصد و به لحاظ وزنی ۲۰‌درصد افزایش داشته‌است، اما همچنان با هدفگذاری صادرات ۳۸‌میلیارد دلاری در سال جاری فاصله دارد. در سال‌های اخیر که تورم بالا داشتیم، قدرت خرید مردم پایین آمده، از این رو باید با لوکوموتیو صادرات، قطار اقتصاد راه بیندازیم. وزیر صمت وعده داده تا پایان سال قید و بند‌های صادراتی برداشته شود و در شش‌ماه دوم امسال، افزایش ۵‌میلیاردی دلار صادرات در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته داشته باشیم.

بیش از دوسال است که صادرکنندگان از قید و بند‌های صادراتی و قوانین دست و پا گیر گله می‌کنند. روز گذشته وزیر صمت در نشست هم‌اندیشی با رؤسای اتاق‌های بازرگانی و صادرکنندگان وعده‌هایی را به صادرکنندگان داد تا اعتماد از دست رفته را بار دیگر ترمیم کند. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، سید‌رضا فاطمی امین در نشست هم اندیشی با رؤسای اتاق‌های بازرگانی و صادرکنندگان کشور افزود: از سال‌۹۷ محدودیت‌هایی روی صادرات کشور اعمال شد که البته من با محدودیت‌های گذرا موافقم، اما این دوران گذار خیلی طولانی شد، بنابراین این محدودیت‌ها تا پایان سال رفع خواهد شد.
وی با اشاره به مصوبه دیروز ستاد اقتصادی دولت گفت: در این مصوبه سعی شده محدودیت‌های صادراتی و وارداتی کشور رفع شود. با احتساب امسال، چهارسال است که تورم بالای ۲۵‌درصدی در کشور وجود دارد، معنای آن این است که بسیاری از تولیدات کشور تقاضای داخلی ندارند. در این شرایط باید تقاضای خارجی برای کالا‌های داخلی ایجاد شود، یعنی باید تولیدات بیش از نیاز بازار داخلی، بتواند بازار‌های صادراتی کشور را به حرکت درآورد.
تأکید وزیر صمت بر افزایش ۴۰‌درصدی صادرات غیرنفتی
وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه تا پایان امسال باید بتوانیم صادرات غیرنفتی کشور را ۴۰‌درصد افزایش دهیم، افزود: در زمینه صادرات کالا‌های صحیح، رتبه‌۱۰۰ را در دنیا داریم که باید به رتبه ۴۰ برسیم. صادرات غیرنفتی امسال خیلی مهم‌تر از سال‌های قبل است، زیرا صادرات نفت کاهش پیدا کرده‌است از این رو تنظیم تراز تجاری کشور بیشتر از اینکه در حوزه نفت باشد، در اختیار صادرکنندگان غیر‌نفتی است.
سید‌رضا فاطمی‌امین با اشاره به اینکه در شش‌ماه دوم امسال، افزایش ۵‌میلیارد دلاری صادرات در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته داشته باشیم، افزود: بحث رتبه‌بندی مطرح است، نباید به قیمت صادرات توجه کنیم بلکه باید ببینیم چه چیزی و به چه کشوری صادر می‌کنیم. از این رو سال آینده صادر کننده نمونه را براساس بهبود تراز مشاغل، آب و معادن مشخص می‌کنیم، یعنی می‌خواهیم بدانیم که چه کالایی را به چه کشوری صادر کرده است.
وی گفت: باید در بخش تنظیم‌گری، قواعدی بگذاریم تا هر دو کشوری که تجارت می‌کند، سود داشته باشد البته بند‌هایی در سال ۹۷ تصویب شده که من با آن‌ها مخالف هستم. وزیر صمت با بیان اینکه هماهنگی بسیار خوبی در دولت وجود دارد، ادامه داد: هر جا که سفارت داریم، باید رایزن اقتصادی وجود داشته‌باشد و این کاری است که انجام خواهیم داد. وقتی ما می‌گویم اولویت ما تنظیم‌گری، نظارت و تسهیل‌گری است، باید برنامه‌های صادرات نیز بر اساس صادرکنندگان نوشته شود.
وی گفت: باید حداکثر تا نیمه آبان‌ماه، برنامه یک‌ماهه‌ای را به اتفاق صادرکنندگان آماده کنیم، تا در آن، صادرکنندگان، الزامات و هر بخش از تولیدات مد نظر ما را که می‌توانند تأمین کنند، اطلاع دهند. صادرکنندگان باید اهداف و برنامه خود را تا یک‌ماه آینده تحویل دهند. این موضوع اطمینان می‌دهد که برنامه ما برای خودمان نیست و صادرکنندگان هم باید به آن توجه کنند.
مالیات صادرکنندگان یکماهه مسترد می‌شود
سیدرضا فاطمی امین در حاشیه این نشست در جمع خبرنگاران با اشاره به جلسات مشترک وزارت صمت با وزارت اقتصاد مبنی بر استرداد به موقع مالیات بر ارزش افزوده صادرات افزود: مطابق قانون مالیات بر ارزش افزوده صادرات باید حداکثر ظرف مدت یک‌ماه مسترد شود، این کار باید بدون وقفه انجام شود، این در حالی است که هم اکنون این کار متوقف است که به تفاهم رسیده‌ایم وزارت صمت و اقتصاد ساز و کار‌های بازگشت مالیات بر ارزش افزوده را در مدت یک‌ماه تدوین کنند.
وزیر صمت در پاسخ به این پرسش که واکنش وزارت صمت درباره طرح واردات خودرو چیست؟ افزود: بحث قانون یک بحث جداست و بحث منطق اقتصادی یک بحث دیگر است. مسلماً هر چه در قالب قانون تصویب شود ما مجری آن خواهیم بود، اما نظر شخصی من و رسمی وزارت صمت عدم واردات در شرایط فعلی کشور است. وی ادامه داد: بنابراین وقتی تراز تجاری کشور مناسب باشد من مخالفتی با واردات خودرو نخواهم کرد و معتقدم بخشی از بازار باید با خودروی خارجی تأمین شود تا در رقابت، قیمت و کیفیت شاهد بهبود باشیم. در شرایط فعلی که منابع ارزی محدود است اگر این منابع صرف واردات خودرو شود منجر به افزایش نرخ ارز و گرانی برای همه مردم خواهد شد.
رئیس اتاق ایران: فقط برندکشی کرده‌ایم
رئیس اتاق ایران دراین نشست گفت: صادرکنندگان در چند سال گذشته با مشکلات زیادی مواجه شدند و بعضاً به خیانت هم متهم شدند. از وزیر صمت می‌خواهم این اعتماد از دست رفته را برای بخش خصوصی احیا کند. در دولت قبلی صادرکنندگان با یکی از مقامات دولتی در مورد تعهد ارزی ملاقات داشتند، در جواب ابهامات صادرکنندگان، مقام دولتی گفت شما به فکر جیب خود هستید و من به فکر جیب مردم. همانجا امید خود را برای حل مشکلات از دست دادیم.
شافعی افزود: تأمین مواد اولیه و کالا‌های واسطه‌ای و سرمایه‌ای که برای بخش تولید مورد نیاز است با حداقل اسناد و مجوز‌ها در وزارتخانه‌های صمت، جهاد کشاورزی، بانک مرکزی، گمرک، سازمان ملی استاندارد و سازمان غذا و دارو تسهیل شود. در حال حاضر به صورت ملوک الطوایفی اداره می‌شوند. یک هماهنگی منسجم بین این دستگاه‌ها برای توسعه صادرات نیست.
وی افزود: ممنوعیت صادرات را کلاً لغو کنید. ما اگر ممنوعیت صادرات را از بین ببریم یا بگوییم به استثنای برخی از کالا‌ها صادرات باقی کالا‌ها برای چهارسال آزاد است، مسیر صادرکنندگان بسیار تسهیل می‌شود. تاکنون عملکرد ما برندکشی بوده‌است، صادرکننده‌ای که سختی‌های زیادی کشیده و یک بازار خارج پیدا کرده در ادامه با این موضوع مواجه می‌شود که به بهانه تنظیم بازار صادرات ممنوع شده‌است. جبران خسارتی هم نمی‌شود. چگونه کسی در این فضا جرئت سرمایه‌گذاری دارد؟

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار