کد خبر: 1061503
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۰
یکبار دیگر با نزدیک شدن به فصل پاییز، زمان برداشت سیب از درختان آذربایجان‌غربی هم آغاز می‌شود. محصولی که به گفته مسئولان استانی امسال پیش‌بینی می‌شود، یک میلیون و ۲۷۰ هزار تن سیب درختی از سطح بیش از ۶۰ هزار هکتار از باغات استان برداشت شود. اما چیزی که در این میان تغییر نکرده است، وضعیت برداشت، قیمت مصوب، نحوه نگهداری و در نهایت هدر رفت هزاران تن سیب در کنار خیابان‌هاست.
سیداحمد هاشمی اشکا

سرویس ایران جوان آنلاین: یکبار دیگر با نزدیک شدن به فصل پاییز، زمان برداشت سیب از درختان آذربایجان‌غربی هم آغاز می‌شود. محصولی که به گفته مسئولان استانی امسال پیش‌بینی می‌شود، یک میلیون و ۲۷۰ هزار تن سیب درختی از سطح بیش از ۶۰ هزار هکتار از باغات استان برداشت شود. اما چیزی که در این میان تغییر نکرده است، وضعیت برداشت، قیمت مصوب، نحوه نگهداری و در نهایت هدر رفت هزاران تن سیب در کنار خیابان‌هاست. موضوعی که استاندار آذربایجان‌غربی نیز بر آن تأکید کرده و با ضروری خواندن اهتمام واحد‌های صنایع تبدیلی به منظور تسریع در جذب سیب صنعتی گفته انباشت سیب در کنار جاده‌های آذربایجان‌غربی باید ساماندهی شود. اما مثل سال‌های قبل برنامه‌ای برای این کار ارائه نکرد.


باز هم فصل برداشت یک محصول از راه رسید و باز هم مشکلات کشاورزان و باغداران و صف دلالان و حرف‌های تکراری و بی‌اثر مسئولان و در نهایت هم کفران نعمت و هدر رفت سرمایه‌ها و ضرر کسانی که یک سال عمر و جان و توان خود را برای تولید محصولی روی زمین ریخته‌اند. این بازی تکراری برای تمام کشاورزان استان‌های مختلف است و در این ماه نوبت به باغداران آذربایجان‌غربی رسیده که باید هزاران تن سیب خود را برداشت کنند.
بر اساس گزارش‌ها، در سال زراعی جاری، بیش از ۶۰ هزار هکتار از باغات آذربایجان‌غربی به کشت سیب اختصاص یافته که با نزدیک شدن به فصل پاییز، پیش‌بینی می‌شود حدود یک میلیون و ۲۷۰ هزار تن سیب درختی برداشت شود. اما آنچه که تغییر نکرده و مثل سال‌های قبل باید منتظرش باشیم، روی زمین ماندن سیب‌هایی است که برای هر دانه آن رنج و مشقت و هزینه زیادی صرف شده است.

فصل برداشت و بی‌برنامگی در بازار
مشکلات باغداران آذربایجان‌غربی آنقدر نمایان است که هر سال و با فرا رسیدن فصل برداشت سیب، که مجبور می‌شوند بخشی از محصول خود را به کنار و حاشیه خیابان‌ها بریزند، متأسفانه به سوژه رسانه‌های خارجی نیز تبدیل شده و در آن سوی آب‌ها بازتاب می‌یابند.
اما مسئولان و دست اندرکاران داخلی ترجیح می‌دهند چند روزی انتقادات را تحمل کرده و نظاره‌گر متضرر شدن باغداران باشند، تا آب‌ها از آسیاب بیفتند و تا سال بعد و تکرار همین اتفاق و...
روز گذشته وقتی جلسه بررسی ساماندهی و نظارت بر خرید و فروش سیب صنعتی آذربایجان‌غربی تشکیل شد، یکبار دیگر مسئولان دور هم جمع شدند تا حرف‌هایی بزنند که برای کشاورزان نه آب می‌شود و نه نان. حرف‌های تکراری که هر سال شنیده می‌شود و در عمل هیچ اقدامی صورت نمی‌گیرد. در این جلسه همه چیز امری و دستوری شروع شد و استاندار آذربایجان‌غربی با بیان اینکه باید هماهنگی و همکاری بین بخشی در بین دستگاه‌های ذیربط برای ساماندهی جمع‌آوری و خرید سیب صنعتی در استان صورت پذیرد، گفت: «با کسانی که اقدام به دپوی سیب درختی در حاشیه جاده‌ها کنند، برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.» محمد مهدی شهریاری دستوراتی هم به کارخانه دار‌ها داد و با تأکید بر اینکه صاحبان کارخانجات صنایع تبدیلی نیز باید اقدام به خریداری سیب صنعتی از مراکز بهداشتی جمع‌آوری یا به صورت مستقیم از کشاورزان کنند، ادامه داد: «باید تلاش شود نقش واسطه‌ها و دلالان از این بخش حذف شود.»
از صحبت‌های این مسئول می‌شد فهمید هیچ برنامه‌ای برای ساماندهی وضع موجود و رفع مشکلاتی که سال‌هاست باغداران را عذاب می‌دهد، ندارد و فقط باغدار را تهدید می‌کند اگر سیب‌شان را در کنار جاده بریزند با آن‌ها برخورد می‌شود، ولی برای کوتاه کردن دست دلالان که خون فعالان و زحمت‌کشان این عرصه را می‌مکند، باید تلاش خواهد شد!

افزایش تولید سیب، خوب یا بد
سیب از مهم‌ترین محصولات باغی آذربایجان‌غربی به شمار می‌آید و تقریباً تمام شهر‌ها و روستا‌های استان از این نعمت الهی بهره‌مند هستند. اما ارومیه با اختصاص حدود ۴۵ درصد از انواع باغات سیب در رتبه اول و شهر‌های سلماس، مهاباد، اشنویه، نقده و میاندوآب در ردیف‌های بعدی قرار دارند. ضمن اینکه ارقام غالب محصول سیب این استان از ارقام سیب‌های زرد و قرمز لبنانی موسوم به گُلدِن و رِد دِلیشز می‌باشد و مابقی را ارقام تابستانه و ارقام خارجی از جمله گرانی اسمیت، رد استارکینگ، گالا و دلباراستیول تشکیل می‌دهد.
حالا نمی‌دانیم افزایش میزان محصول برداشتی را در زمره اخبار خوب بدانیم یا نه. زیرا بر اساس برآورد‌های انجام شده، امسال تولید سیب آذربایجان‌غربی حدود ۲۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش دارد.
افزایشی که اگر برنامه‌ای برای نگهداری یا مصرف آن وجود نداشته باشد، به عنوان افزایش هدر رفت‌ها باید قلمداد کرد.

دستور مسئولان به مسئولان برای بهبود شرایط!
به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی، مشکل بازار پس از تولید چالش بزرگ بخش کشاورزی استان است که همه ساله و با فرا رسیدن فصل برداشت محصولات از جمله سیب با آن مواجه هستند. اکبر کرامتی با بیان اینکه انباشت سیب در کنار جاده‌های استان ممنوع است و با متخلفان برخورد می‌شود، گفت: «از پارسال مراکزی مجوز دریافت کردند تا در زمینه جمع‌آوری بهداشتی سیب زیر درختی اقدام کنند که امسال ۸۲ مرکز خرید، کار خرید را بر عهده خواهند داشت که شامل ۴۰ مرکز متعلق به سازمان تعاون روستایی، ۳۰ مرکز بخش خصوصی دارای مجوز از سازمان جهاد کشاورزی و ۱۲ سردخانه ذخیره‌سازی میوه است.»
این مسئول هم با کلی گویی تأکید کرد: «باید مسولان ذیربط تمهیدات و راهکار‌های اساسی در زمینه تسهیل و توسعه روند صادرات محصولات کشاورزی مخصوصاً سیب درختی را اتخاذ کنند.» در همین رابطه استاندار آذربایجان‌غربی با انتقاد از برخی از کارخانه‌داران در ارتباط با دپو شدن سیب‌های استان در کنار جاده‌ها، گفت: «متأسفانه برخی از افراد نسبت به ایجاد ایستگاه‌های خرید سیب در کنار جاده‌ها اقدام کرده و در چرخه خرید و فروش این محصول اختلال ایجاد می‌کنند.»
هر چند این مسئول، شناسایی بازار‌های هدف در منطقه اوراسیا، استفاده از ظرفیت تجار و صادرکنندگان استان، تعامل صاحبان صنایع تبدیلی با کشاورزان، حذف واسطه‌ها، تشدید امر نظارت بر بازار سیب صنعتی را از مهم‌ترین راهکار‌های ساماندهی مشکل دپوی سیب صنعتی در حریم جاده‌های استان و تسهیل در روند صادرات این محصول اعلام کرد، اما هیچ راهکاری برای اجرایی شدن آن‌ها ارائه نکرد تا باغداران بدانند امسال هم باید مثل سال‌های قبل دستشان روی زانوی خودشان باشد و ضرر‌ها را به جان بخرند. هم اکنون پایین بودن قیمت فروش محصول نسبت به هزینه‌های تولید آن، نامشخص بودن وضعیت صادرات و پایین بودن توان مالی باغداران و همچنین ریزش‌های قبل از برداشت محصول از بزرگ‌ترین مشکلات باغداران آذربایجان‌غربی است که با آن مواجه هستند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار