کد خبر: 1056944
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۰
نگاهی به آثار سینمایی درباره جنایات منافقین به مناسبت عملیات تاریخی «مرصاد»
گروهک منافقین و جنایاتی که مرتکب شده‌اند، سال‌هاست دستمایه ساخت آثار سینمایی و تلویزیونی قرار گرفته است. فعالیت‌های خرابکارانه، بمبگذاری و ترور و نیز عملیات نظامی مانند آنچه در مرصاد و تنگه چهار زبر اتفاق افتاد، هر کدام به تنهایی واجد شرایط ساخت یک اثر دراماتیک هستند.
مصطفی شاه‌کرمی

سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: گروهک منافقین و جنایاتی که مرتکب شده‌اند، سال‌هاست دستمایه ساخت آثار سینمایی و تلویزیونی قرار گرفته است. فعالیت‌های خرابکارانه، بمبگذاری و ترور و نیز عملیات نظامی مانند آنچه در مرصاد و تنگه چهار زبر اتفاق افتاد، هر کدام به تنهایی واجد شرایط ساخت یک اثر دراماتیک هستند.

تولید آثار سینمایی در مورد گروهک منافقین و جنایات آن‌ها از اواسط دهه ۶۰ با آثاری مثل «توهم» و «دست‌نوشته‌ها» شروع شده و تا همین اواخر با ساخت آثاری مثل «امکان مینا» و «ماجرای نیمروز» و «سیانور» ادامه داشته است. همزمان با گرامیداشت سالروز عملیات مرصاد گزارش پیش رو به تعدادی از آثار سینمایی ساخته شده در مورد خیانت‌ها و خباثت‌های این گروهک تروریستی و خائن پرداخته است.
«توهم»
«توهم» به کارگردانی، تهیه کنندگی، نویسندگی و تدوین سعید حاجی‌میری در سال ۱۳۶۴ از اولین فیلم‌هایی بود که به طور مستقیم فعالیت‌های گروهک منافقین را به تصویر کشید. چهار سال بعد از اوج اغتشاشات منافقین که باعث شهادت شهیدان بهشتی، رجایی و باهنر شد این فیلم روی پرده رفت. جلیل فرجاد با همین فیلم به سینما معرفی شد. محتوای این اثر نگاهی درون سازمانی به این گروهک دارد و داستان آن درباره دو تن از اعضای سازمان مجاهدین است که در یک خانه تیمی پناه گرفته‌اند. یکی از آن‌ها نسبت به مواضع فکری وسیاسی سازمان تردید دارد، اما دیگری همچنان بر ادامه راه راسخ است، آن دو به دنبال حادثه‌ای خیال می‌کنند که به محاصره نیروی انتظامی گرفتار شده‌اند، بنابراین تلاش می‌کنند اسناد درون سازمانی را در آتش بسوزانند و با نیرو‌هایی که به آن‌ها هجوم آورده‌اند مقابله کنند. در این کشاکش آن که نسبت به سازمان در تردید است، می‌گریزد و دیگری دوست رابط خود را که وارد خانه شده است به اشتباه از پا درمی‌آورد.
«پرواز پنجم ژوئن»
علیرضا سمیع‌آذر سال ۱۳۶۸ فیلم «پرواز پنجم ژوئن» را کارگردانی کرده است. داستان فیلم درباره چهار هواپیمارباست که روز پنجم ژوئن یک هواپیمای ایرانی را می‌ربایند. طراحان اصلی توطئه با برگزاری مصاحبه‌ای مطبوعاتی وانمود می‌کنند که همه مسافران قصد پناهندگی دارند ولی افسر امنیتی اعلام می‌کند هواپیما را با این هدف به آنجا آورده است تا معلوم شود مسافران علاقه‌ای به پناهندگی سیاسی ندارند.
«دست‌نوشته‌ها»
«دست‌نوشته‌ها» به کارگردانی مهرزاد مینویی که سابقه تدوینگری سریال امام علی (ع) و چندین اثر سینمایی و تلویزیونی دیگر را در کارنامه دارد، سال ۱۳۶۵ و بر اساس فیلمنامه‌ای از بهروز افخمی ساخته شده است. داستان فیلم درباره حسین معتمد است که عضو کمیته انقلاب اسلامی بوده، اما به دلیل نقض مقررات از کمیته اخراج شده و راننده تاکسی است. جوانی سراغش می‌آید و به او می‌گوید که چند نفر قصد ترور او را دارند. با توجه به فضای دهه ۶۰ و علاقه‌ای که به فیلم‌های اکشن وجود داشت «دست‌نوشته‌ها» با موضوعی به‌روز و اکشن اتفاق خوبی بود. این فیلم در پنجمین دوره جشنواره فیلم فجر، لوح زرین بهترین تدوین را کسب کرد.
«پناهنده»
فیلم پناهنده هفتمین اثر مرحوم رسول ملاقلی‌پور و تولید سال ۱۳۷۲ بود که اتفاقاً نویسندگی و تهیه‌کنندگی آن را هم خودش بر عهده داشت. این فیلم به سرخوردگی‌های زن و شوهر منافقی با بازی مسعود کرامتی و شهره لرستانی می‌پردازد که از سازمان بریده‌اند و قصد بازگشت به کشور را دارند، اما زاپاتا فرمانده سابق آن‌ها با بازی احمد نجفی، قصد کشتن‌شان را دارد. این اثر بعد از حضور در دوازدهمین دوره جشنواره فیلم فجر مورد توجه منتقدان قرار گرفت و به خاطر خلق فضای پرتعلیق، از آن تقدیر شد.
«نفوذی»
فیلم نفوذی با کارگردانی مشترک احمد کاوری و مهدی فیوضی در سال ۱۳۸۷ ساخته شد. داستان این فیلم درباره شخصی به نام فریدون کیان معروف به فری کافر است که به همراه چند نفر از اسیران جنگ به کشور برمی‌گردد، اما بلافاصله بازداشت می‌شود، چون در زمان جنگ به منافقین پیوسته و برای آن‌ها کار کرده است. زمان بازجویی کم‌کم موضوع عوض و معلوم می‌شود یک نفوذی در سیستم اطلاعاتی کشور است. این اثر موفق شد جایزه بهترین فیلم جشنواره بیست‌و‌هشتم فجر از نگاه مخاطبان و همین طور بهترین فیلم اول را کسب کند.
«قلاده‌های طلا»
قلاده‌های طلا به کارگردانی ابوالقاسم طالبی تولید سال ۱۳۹۰ از جنجالی‌ترین آثار سینمایی در حوزه سیاسی امنیتی محسوب می‌شود. اسناد بسیاری وجود دارند که نشان می‌دهد در فتنه سال ۱۳۸۸ نیرو‌های تروریست سازمان منافقین نقش قابل توجه و میدانی در اغتشاشات و آشوب‌های آن سال داشتند. ابوالقاسم طالبی در قلاده‌های طلا سعی کرده است چگونگی ایجاد آشوب، هرج و مرج و کشتن مردم بی‌گناه توسط نیرو‌های این گروهک تروریستی با کمک برخی عوامل نفوذی را نشان بدهد.
«سیانور»
فیلم سیانور تولید سال ۱۳۹۴ و دومین فیلم سینمایی بهروز شعیبی است که در آن به تغییر ایدئولوژی سازمان مجاهدین در سال ۵۴ می‌پردازد و نشان می‌دهد رهبران مذهبی گروه چقدر تلاش می‌کنند از این اقدام انحرافی جلوگیری کنند، اما قربانی خشونت و ترور می‌شوند. فیلم وجه تاریخی قابل استنادی دارد و شخصیت‌ها کاملاً مطابق نمونه‌های اصلی هستند. این فیلم بخش‌هایی از زندگی مجید شریف واقفی از رهبران سازمان مجاهدین خلق است که در نهایت به خاطر اختلافاتی که با سازمان پیدا کرده است کشته می‌شود.
«امکان مینا»
امکان مینا به کارگردانی کمال تبریزی در سال ۱۳۹۴ تولید شده و داستان آن درباره یک روزنامه‌نگار پرشور و مستقل به اسم مهران است که درگیر ماجرا‌هایی با همسرش مینا می‌شود، این ماجرا کار را به تعقیب و گریز می‌کشاند و در ادامه پای گروهک منافقین از یک سو و نیرو‌های امنیتی ایرانی از سوی دیگر به میان می‌آید. مینا ساداتی و میلاد کی‌مرام بازیگران اصلی فیلم تبریزی بودند.
«ماجرای نیمروز»
فیلم ماجرای نیمروز به کارگردانی محمدحسین مهدویان در سال ۱۳۹۵ تولید شد و دومین اثر از سه‌گانه (سیانور، ماجرای نیمروز و ماجرای نیمروز، ردخون) سیدمحمود رضوی در مقام تهیه کننده است که در آن‌ها به موضوع منافقین می‌پردازد. در ۳۰ خردادماه این سال و بعد از عزل بنی‌صدر از ریاست جمهوری، گروهک تروریستی منافقین با تظاهرات خیابانی و صدور بیانیه‌ای رسماً علیه جمهوری اسلامی اعلام نبرد مسلحانه می‌کند. ماجرای نیمروز به انفجار در دفتر نخست وزیری، شهادت محمدعلی رجایی رئیس‌جمهور و محمدجواد باهنر نخست‌وزیر و نقش مسعود کشمیری در این اتفاق می‌پردازد.
«ماجرای نیمروز، رد خون»
«ماجرای نیمروز، رد خون» دنباله فیلم سینمایی ماجرای نیمروز به کارگردانی محمدحسین مهدویان و تهیه‌کنندگی سیدمحمود رضوی محصول سال ۱۳۹۷ است. روایت کلی این فیلم پیرامون اتفاقات بعد از پایان جنگ تحمیلی عراق علیه ایران در سال ۱۳۶۷ و عملیات مرصاد است. این فیلم در سی‌و‌هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر رونمایی شد و با نامزدی در ۱۲رشته این جشنواره، توانست سه سیمرغ بلورین به دست آورد.
خیانت‌ها و خباثت‌های گروهک منافقین علیه ملت ایران آنقدر وسعت دارد که همچنان آثار زیادی باید ساخته شوند تا گوشه‌ای از خباثت‌های این گروهک را به تصویر بکشند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار