کد خبر: 1055832
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۰
بازی تک نفره فیلم سینمایی «دینامیت» در زمین اکران سینما تا اینجای کار که بد نبوده و فروش میلیاردی این فیلم نشان داده است هنوز هم ژانر کمدی فارغ از محتوایش، می‌تواند مردم را به سینما بکشاند.
محمدصادق عابدینی

سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: بازی تک نفره فیلم سینمایی «دینامیت» در زمین اکران سینما تا اینجای کار که بد نبوده و فروش میلیاردی این فیلم نشان داده است هنوز هم ژانر کمدی فارغ از محتوایش، می‌تواند مردم را به سینما بکشاند.

در حالی که شورای صنفی نمایش هر هفته خلف وعده می‌کند و نمی‌تواند فیلم تازه‌ای را به اکران اضافه کند، نمایش فیلم «دینامیت» طبق آخرین آمار‌های منتشر شده نزدیک 3/5 میلیارد تومان فروش به دست آورد؛ رقمی که برای سینمای کرونا زده، یک عدد استثنایی به شمار می‌رود.
«دینامیت» توقیفی
فیلم سینمایی دینامیت به صورت رسمی از ۱۰ تیرماه اکران شد. اکران این فیلم مصادف بود با پایان چند ماه انتظار برای اکران فیلم سینمایی جدید در سینما‌ها و این فیلم یخ سینما‌های کرونا زده را آب کرد! اما داستان «دینامیت» به سال‌ها پیش از ظهور پدیده کرونا بازمی‌گردد. دینامیت محصول سال ۹۷ است. این فیلم همان طور که در خلاصه داستان آن نیز اشاره شده است، یادآور فیلم «اجاره‌نشین‌ها» ساخته داریوش مهرجویی است. دینامیت، پس از تولید به توقیف رفت. علت اصلی آن به کاراکتر‌های اصلی فیلم مربوط بود که طلبه علوم دینی هستند. ماجرای ورود به زندگی طلاب علوم دینی، پیش از این در سینمای ایران دستمایه داستان فیلم‌هایی، چون «زیرنور ماه» قرار گرفته بود. اگر امثال رضا میرکریمی در فیلم «زیر نور ماه» شوخی‌های ریز و زیر پوستی در خدمت درام با طلاب می‌کردند، در آثاری مثل «پارادایس» ساخته علی عطشانی و «دینامیت» اصولاً شوخی‌ها بر محور دیانت طلبه‌ها و عقاید آن‌ها شکل گرفت؛ مسئله‌ای که در نهایت به توقیف و رفع توقیف این دو فیلم منجر شد.
مسعود اطیابی، کارگردان فیلم «دینامیت» درباره چگونگی رفع توقیف این فیلم، می‌گوید: «متأسفانه ما در روند اخذ پروانه نمایش با تهدید‌های بسیاری مواجه شدیم و جالب است بدانید پروانه نمایش «دینامیت» را با کمک آقای رئیسی که آن زمان رئیس قوه قضائیه بودند، گرفتیم. اگر ایشان مساعدت نمی‌کردند و پشت ما نمی‌ایستادند شاید نمی‌توانستیم پروانه نمایش بگیریم، به رغم اینکه خودشان در مورد فیلم نظراتی داشتند و صراحتاً این نکته‌ها را عنوان کردند، اما برای اینکه در نمایش فیلم به مشکلی برنخوریم، به ماجرا ورود کردند. اتفاقاً همین جا می‌خواهم از آقای رئیسی تشکر کنم، به رغم اینکه شاید بسیاری گمان نکنند اینطور باشد، اما ایشان فیلم را دیدند، سؤالات و انتقاداتشان را مطرح کردند، اما در نهایت بر این مسئله صحه گذاشتند که فیلم پروانه ساخت داشته و حق اکران دارد.» اطیابی همچنین درباره اینکه چرا برای رفع توقیف سراغ رئیس قوه قضائیه رفته‌اند نیز می‌گوید: «اواخر سال گذشته و پیش از اخذ پروانه با ایشان دیدار کردیم. دفتر ایشان گزارش‌هایی داده بود و از ما خواستند آنجا برویم. ایشان وقتی فیلم را براساس گزارش‌ها تماشا کردند آن را فاقد نکاتی دانستند که عنوان شده است. همچنین به درخواست ایشان به حوزه علمیه قم رفتیم و فیلم را نمایش دادیم.
این خواست ایشان بود که حوزه علمیه هم فیلم را ببیند و گفتند نظرات آن‌ها را نیز جویا شویم.» وی ادامه می‌دهد: «ما نسخه کامل و بدون سانسور را نشان دادیم که روی آن نظراتی داشتند و با این وجود مساعدت کردند و دستورات لازم را دادند، اما باز هم دچار سانسور‌های بی‌جهت شدیم و صحنه‌هایی از فیلم حذف شده که اگر آن‌ها را ببینید تعجب می‌کنید که چرا حذف شده‌اند؛ صحنه‌هایی که افراد شاخص و قابل قبولی مردم را به رفتار درست، برقراری حق، عدالت و امر به معروف توصیه و دعوت می‌کنند.»
قربانی کردن «دینامیت»!
ابراهیم عامریان که با مسعود اطیابی به یک تیم فیلمسازی تبدیل شده‌اند، در فیلم «دینامیت» تهیه کنندگی کار را بر عهده داشته است. عامریان از زمان «من سالوادور نیستم» به عنوان دستیار تهیه فیلم در برزیل، مطرح شد. او پیش از این در دو فیلم «تگزاس ۱ و ۲» در مقام تهیه‌کننده با اطیابی همکاری داشته است. عامریان معتقد است که نمایش فیلم «دینامیت» به نوعی قربانی کردن این فیلم بوده است. وی پس از اولین شب اکران دینامیت که با فروش ۳۰ میلیون تومانی همراه شد، مصاحبه‌ای انجام داد و پیشقدم شدن دینامیت برای اکران را قربانی کردن فیلم برای رونق سینما عنوان کرد. وی در مصاحبه دیگری، باز هم بر قربانی شدن «دینامیت» تأکید می‌کند و می‌گوید: «همچنان معتقدم این فیلم قربانی شد تا سینما را نجات دهد، به این خاطر که اگر بحث کرونا نبود، این فیلم، هر هفته ۵ تا ۶میلیارد تومان می‌فروخت. در واقع می‌توان گفت سه برابر آن چیزی که حالا می‌توانیم داشته باشیم.»
دینامیت در پی کمک دولتی!
در برخی سایت‌های خبری، اعلام شده که عامریان در زمینه واردات گوشت یخ زده از برزیل فعال است، پس نمی‌توان باور کرد که یک «بیزینس من» صرفاً برای رونق کسب و کار دیگران سرمایه خود را قربانی کرده باشد! ماجرای اکران فیلم دینامیت را حتی می‌توان با وعده کمک دولت به فیلم‌های سینمایی مرتبط دانست. یک روز پیش از آغاز اکران فیلم «دینامیت»، ستاد کرونای سینما جلسه‌ای فوق العاده‌ای برگزار کرد. در این جلسه طرح شورای صنفی نمایش به منظور تشویق صاحبان فیلم‌های دارای قابلیت جذب مخاطب برای اکران در سینما‌های کشور، مورد بررسی قرار گرفت. نتیجه جلسه قابل توجه بود و مقرر شد به صاحبان فیلم‌های با قابلیت جذب مخاطب که از این پس اکران می‌شوند پس از آنکه فروش آن‌ها از مبلغ ۲میلیارد تومان عبور کرد، یک میلیارد تومان به عنوان کمک پرداخت شود و پس از فروش ۵میلیارد تومان، کمک ۵/۱ میلیاردی (مجموعا ۵/۲ میلیارد تومان) پرداخت شود.
اکنون با روند فروش مناسب فیلم «دینامیت» و اینکه شورای صنفی نمایش نتوانسته است فیلم جدیدی را به چرخه اکران اضافه کند، عملاً تا رسیدن به هدف ۵ میلیارد تومان راه طولانی برای دینامیت باقی نمانده است. با این شرایط می‌توان گفت که فیلمی که به ظاهر قربانی سینما شده چندان هم از شرایط اکران بی‌نصیب نبوده است. فیلم کمدی «دینامیت» در شرایطی که مدت‌ها توقیف بوده اکنون در مقام ناجی سالن‌های خالی سینما ظاهر شده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار