کد خبر: 1052820
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۳
افزایش تولید زباله و پسماند، امری اجتناب‌ناپذیر در زندگی امروز به شمار می‌آید. اما موضوع اصلی این است که گسترش مصرف‌گرایی به افزایش حجم زباله‌ها دامن زده و در کنار بی‌توجهی به محیط‌زیست و مسئولیت‌های مدنی، تاکنون نتیجه‌ای جز رهاسازی و انباشت زباله در دامان طبیعت نداشته است. به طوری‌که حالا در برخی مناطق استان‌های شمالی کشور که به بهشت کوچک مشهور بودند از بوی متعفن آشغال‌ها و زباله‌ها نمی‌توان نفس کشید و در منطقه زیبایی مثل سراوان در گیلان به‌قدری زباله‌ها پرحجم، آلوده و نگران‌کننده شده که باید گفت جنگل زیر این همه شیرابه کثیف مدفون شده است.
سیداحمدهاشمی اشکا

سرویس ایران جوان آنلاین: افزایش تولید زباله و پسماند، امری اجتناب‌ناپذیر در زندگی امروز به شمار می‌آید. اما موضوع اصلی این است که گسترش مصرف‌گرایی به افزایش حجم زباله‌ها دامن زده و در کنار بی‌توجهی به محیط‌زیست و مسئولیت‌های مدنی، تاکنون نتیجه‌ای جز رهاسازی و انباشت زباله در دامان طبیعت نداشته است. به طوری‌که حالا در برخی مناطق استان‌های شمالی کشور که به بهشت کوچک مشهور بودند از بوی متعفن آشغال‌ها و زباله‌ها نمی‌توان نفس کشید و در منطقه زیبایی مثل سراوان در گیلان به‌قدری زباله‌ها پرحجم، آلوده و نگران‌کننده شده که باید گفت جنگل زیر این همه شیرابه کثیف مدفون شده است.


آنچه از آمار و گزارش‌ها بیرون می‌آید این است که روزانه حدود ۲ هزار تن زباله در شهر‌ها و روستا‌های گیلان تولید و در ۲۲ محل، دفن می‌شود. هر چند نزدیک به ۴ دهه است که گیلانی‌ها می‌گویند جنگل و ساحل و دریا جایی برای دفن و رهایی از زباله نیست، اما برای کاهش آثار منفی و مخرب زباله‌ها و شیرابه‌هایشان بر طبیعت این استان، در کنار تأمین اعتبارات و اجرای طرح‌ها و برنامه‌های دولت، باید سطح مسئولیت‌پذیری و نقش‌آفرینی مردم و گردشگران نیز در مدیریت پسماند ارتقا یابد.
مسافران ویرانگر
وضعیت گیلان به جایی رسیده که با مشخص شدن رئیس دولت جدید، آن‌ها حل مشکل پسماند را در اولویت کار‌های مسئولان اجرایی کشور قرار داده‌اند. در همین رابطه روز گذشته نماینده ولی فقیه در گیلان با بیان اینکه استان گیلان سالانه پذیرای ۳۰ میلیون مسافر است، گفت: «با توجه به اینکه حضور این حجم از مسافر در استانی همانند گیلان به صورت شناور می‌تواند تبعات زیست‌محیطی داشته باشد باید بستر‌های فرهنگی مناسب برای حفاظت از محیط‌زیست فراهم شود.»
آیت‌الله رسول فلاحتی با اشاره به وضعیت دپوی زباله در منطقه سراوان رشت که حدود ۱۰۰ متر می‌رسد، ادامه داد: «دپوی این حجم از زباله در این منطقه آلودگی‌های بسیاری برای مردم سراوان و رودخانه‌های زرجوب و گوهررود به دنبال داشته که باید ساماندهی شود.»
وی با بیان اینکه محیط‌زیست به عنوان متولی اصلی این بخش باید به مسائل زیست‌محیطی توجه بیشتری داشته باشد، تأکید کرد: «دولت جدید باید توجه ویژه به وضعیت این دو رودخانه و همچنین وضعیت پسماند گیلان داشته باشد.»
امام جمعه رشت به وظایف سایر دستگاه‌ها و نهاد‌ها نسبت به محیط‌زیست نیز اشاره و اضافه کرد: «البته باید به این موضوع نیز توجه شود که نباید به بهانه حفظ محیط‌زیست و منابع طبیعی روستاییان آسیب ببینند.»
جنگل‌ها مدفون زیر زباله‌ها
چندین دهه است جنگل‌های سرسبز منطقه سراوان شهرستان رشت به مرکز انباشت زباله تبدیل شده است و ارتفاع آن حتی به ۱۰۰ متر می‌رسد. این ارتفاع همچنان افزایش خواهد یافت اگر بدانیم روزانه یک‌هزار و ۱۰۰ تن زباله به این منطقه منتقل می‌شود.
براساس آمار‌ها روزانه بیش از ۲ هزار تن زباله در مناطق شهری و روستایی گیلان تولید می‌شود و بیشترین تولید زباله در روز مربوط به کلانشهر رشت است و در ایام نوروز با ورود مسافران و گردشگران به گیلان، حدود ۲۵۰ تن به میزان تولید زباله روزانه استان افزوده می‌شود. مشکلات زباله در استان گیلان فقط محدود به شهرستان رشت نمی‌شود، زیرا در سراسر این استان ۲۲ مرکز دفن زباله در شهرستان‌های مختلف فعال است که معضلات زیست‌محیطی و بهداشتی بسیاری را به همراه دارند.
برای نمونه طبق اعلام فرماندار رضوانشهر، در این شهرستان که با حدود ۸۰ هزار نفر جمعیت در ۷۰ کیلومتری غرب مرکز استان قرار دارد، روزانه بیش از ۳۵ تن زباله جمع‌آوری می‌شود که ۲۵ تن مربوط به حوزه شهری و ۱۰ تن به حوزه روستایی مربوط است.
جنگل‌های گیلان در حال از بین رفتن هستند و این موضوع قابل کتمان نیست. نماینده ولی فقیه در گیلان نیز به وجود جنگل‌های هیرکانی در این استان اشاره کرده و با بیان اینکه این ثروت ارزشمند است، گفته: «گیلان دارای برخی گونه‌های گیاهی است که در دنیا بی‌نظیر هستند و باید از آن‌ها محافظت شود.»
آیت‌الله فلاحتی با اشاره به اینکه بی‌توجهی به حفظ محیط‌زیست می‌تواند آثار زیانباری به دنبال داشته باشد، اضافه کرد: «باید از ظرفیت دانشگاه و نخبگان دانشگاهی برای حل مشکلات محیط‌زیستی بهره‌مند شد. همچنین از مسئولان و متولیان امر می‌خواهیم تا امکانات و تجهیزات مورد نیاز محیط بانان به عنوان حافظان محیط‌زیست را فراهم کنند.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار