کد خبر: 1052417
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۴
قرار بود «پروژه تحریم انتخابات» کلید بخورد. اما «کلید»‌های دشمن سال‌هاست که دری را به روی آن‌ها باز نمی‌کند. قرار بود ملت نیایند و مشارکت برود دنبال کارش، زیر ۲۰ درصد و حتی ۱۰ درصد! حالا، اما آن پروژه تحریم شکست خورد و اولین پیامش به غرب آن است که این ملت را دیگر نمی‌توان تحریم کرد!

سرویس سیاسی جوان آنلاین: قرار بود «پروژه تحریم انتخابات» کلید بخورد. اما «کلید»‌های دشمن سال‌هاست که دری را به روی آن‌ها باز نمی‌کند. قرار بود ملت نیایند و مشارکت برود دنبال کارش، زیر ۲۰ درصد و حتی ۱۰ درصد! حالا، اما آن پروژه تحریم شکست خورد و اولین پیامش به غرب آن است که این ملت را دیگر نمی‌توان تحریم کرد! ملتی که از گرانی‌ها-چه بر اثر تحریم، چه به دلیل ناکارآمدی مدیران داخلی-گله‌مندند و حق هم داشتند و بسیاری‌شان پس‌انداز و داروندارشان به باد یغما رفت، باز پای انقلاب و نظام خود ایستادند. سخت است برای تئوریسین‌های غربی که باور کنند مردمی که ثروت و مال خود را از دست می‌دهند، باز روی خوش به نظام و حکومت و دولت خود نشان دهند و باز امیدوار باشند. زیرا آن‌ها همه چیز را در قالب کاپیتالیسم خود می‌سنجند و با مرام ملتی که خوی ایثار و شهادت و فرهنگ حسینی و علوی دارد، ناآشنا و بیگانه‌اند. روزنامه‌ها در سرشب به زیر چاپ می‌رود، در حالی که با خنکای هوا تازه ملت برای رأی دادن از خانه خارج می‌شوند. صبح اول هفته تکلیف دولت و رئیس‌جمهور-هر کدام از این چهارنفر- کاملاً روشن است. آن رئیس‌جمهور با غیرت یک ملت بر سر کار آمده و باید با غیرت هم مانند نوکر ملت پای خدمت بایستد.

 ماراتن سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بالاخره روز گذشته به خط پایان رسید و مردم ایران اسلامی با حضور در پای صندوق‌های آرا، سرنوشت خود را برای چهار سال آینده رقم زدند. تا لحظه تنظیم این گزارش، خبری از میزان قطعی مشارکت مردم مخابره نشد، لیکن نظرسنجی‌ها و اخبار پراکنده از گوشه و کنار کشور حکایت از آن دارد که مشارکت مردم در این دوره از انتخابات، مرز ۵۰ درصد را ثبت کرده باشد. موضوعی که نشان می‌دهد به رغم‌تلاش‌های پیدا و پنهان دشمنان نظام اسلامی، پروژه تحریم انتخابات بار دیگر شکست خورده است. همچنین برخی نارضایتی‌های عمومی از عملکرد دولت و شرایط کرونایی هم نتوانست مانع حضور مردم در تعیین سرنوشت خود شود.
رهبر معظم انقلاب همچون ادوار گذشته انتخابات در همان ساعات آغاز رأی‌گیری و رأس ساعت ۷ صبح با حضور در محل صندوق سیار ۱۱۰ در حسینیه امام خمینی در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، ششمین دوره انتخابات شورا‌های اسلامی شهر و روستا، انتخابات میان دوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری و انتخابات میان دوره‌ای یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی شرکت کردند و آرای خود را به صندوق انداختند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای سپس در سخنانی روز انتخابات را روز ملت ایران خواندند و گفتند: امروز میدان‌دار و صحنه‌گردان اصلی مردم هستند که با رأی خود سرنوشت و تکلیف کلی و اساسی کشور را برای سال‌های بعد معین می‌کنند، بنابراین امروز متعلق به مردم است. رهبر انقلاب اسلامی افزودند: بر اساس این واقعیت خرد انسانی حکم می‌کند همه در این آزمون بزرگ ملی و سراسری شرکت کنند و علت دعوت مکرر ما از مردم برای حضور در انتخابات نیز این است که در درجه اول خود مردم از این حضور نفع می‌برند و جمهوری اسلامی نیز امتیازات بزرگی در عرصه بین‌المللی به‌دست می‌آورد. ایشان رأی تک‌تک مردم را دارای اهمیت دانستند و گفتند: همه بیایید، تشخیص و رأی بدهید و هیچ‌کس نگوید با یک رأی من اتفاقی نمی‌افتد، زیرا همین تک‌رأی‌ها است که آرای میلیونی ملت را تشکیل می‌دهد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به توصیه همیشگی خود یعنی تسریع در رأی دادن، خاطرنشان کردند: هر چه زودتر با نیت خدایی و ثواب این وظیفه و تکلیف را انجام دهید بهتر است. ایشان با ابراز امیدواری از اینکه به برکت ایام ولادت حضرت علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام، امروز جشن ملت ایران و مایه خیر و برکت باشد، افزودند: از دست‌اندرکاران انتخابات تشکر و تأکید می‌کنم که کار را با اتقان کامل در سراسر کشور انجام دهند و به شما خبرنگاران و عکاسان محترم نیز سلام و خداقوت می‌گویم.
قدم به قدم به سمت الکترونیکی شدن انتخابات
دکتر روحانی هم روز گذشته پس از انداختتن رأی خود در انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری، ششمین دوره شورا‌های اسلامی شهر و روستا و میاندوره‌ای مجلس شورای اسلامی و میاندوره‌ای خبرگان رهبری، در گفتگو با خبرنگاران، تأکید کرد: مردم ما به خوبی می‌دانند که این انتخابات برای سرنوشت خودشان و نظام جمهوری اسلامی چقدر اهمیت دارد و‌ای کاش هیچ مشکلی از روز ثبت نام نامزد‌ها تا امروز نداشتیم. رئیس‌جمهور با اشاره به اجرای بدون تأخیر انتخابات و در زمان تعیین شده، گفت: در گزارشی که امروز وزیر کشور ارائه کرد از لحاظ امنیت در سراسر کشور حتی یک مورد ناامنی وجود ندارد و این بسیار ارزشمند است.
روحانی افزود: از لحاظ مراعات حفظ سلامت مردم نیز همه پروتکل‌های بهداشتی در تمامی حوزه‌های انتخاباتی رعایت می‌شود و همچنین مرحله به مرحله و قدم به قدم به سمت الکترونیکی شدن انتخابات پیش می‌رویم. رئیس‌جمهور اظهار داشت: امروز در سراسر کشور و در استان‌های مختلف لحظه به لحظه مشخص است که چه تعداد در انتخابات شرکت کرده‌اند و احراز هویت نیز از طریق سیستم الکترونیکی به خوبی درحال انجام است و شمارش آرا نیز در برخی مراکز استانی به صورت مکانیزه انجام می‌شود و امیدواریم در آینده نزدیک همه مراحل انتخابات الکترونیکی شود که این موضوع در شفافیت بسیار تأثیرگذار است.
انتخابات فرصتی بزرگ برای تغییر چهره مدیریت کشور
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه صندوق‌های رأی بزرگ‌ترین و مهم‌ترین سرمایه سیاسی و اجتماعی کشور هستند، ایجاد ثبات اقتصادی در کشور را در گرو انتخاب مدیریتی صحیح و کارآمد برای کشور دانست.
محمدباقر قالیباف با حضور در مسجد ابوذر تهران آرای خود را برای انتخاب رئیس‌جمهور آینده، اعضای شورای اسلامی شهر تهران، اعضای مجلس خبرگان رهبری و نمایندگان میان دوره‌ای مجلس شورای اسلامی به صندوق‌های مربوطه انداخت. وی ادامه داد: صندوق‌های رأی بزرگ‌ترین و مهم‌ترین سرمایه سیاسی و اجتماعی کشور هستند، همانند شورا‌های شهر که در سطح محلی و رئیس‌جمهور در سطح ریاست قوه مجریه برای مردم انجام وظیفه می‌کنند. قالیباف تصریح کرد: انتخابات فرصت بزرگی برای مردم است تا چهره مدیریت کشور را نسبت به نقد‌هایی که دارند، تغییر دهند؛ بنابراین این وظیفه برعهده آنهاست که انتخاب و بررسی دقیقی در این مورد انجام دهند، چرا که به هرحال می‌خواهند چهار سال اداره کشور را در سطح ملی و محلی به نمایندگان خود واگذار کنند. رئیس قوه مقننه یادآور شد: ریشه اصلی مشکلات کنونی ما ناکارآمدی در عرصه مدیریتی است، نه کمبود امکانات و اعتبارات. ضمن اینکه کشور از ظرفیت‌های بالایی برخوردار بوده، بنابراین با یک تلاش خوب و مدیریت صحیح می‌توانیم در یک برنامه پنج ساله، ثبات اقتصادی را به کشور بازگردانیم.
نامزد‌های انتخابات چه گفتند؟
نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری، چه آن‌ها که انصراف دادند و چه آن‌ها که تا پایان رقابت‌ها باقی ماندند، روز گذشته پس از انداختن رأی خود به صندوق آرا، ضمن تمکین به نتیجه انتخابات، بر ضرورت حل مشکلات مردم با تجمیع و بهره‌گیری از همه ظرفیت‌های نظام از سوی منتخب پیروز تأکید کردند.
رئیسی: برای حل مشکلات مردم شب و روز نمی‌شناسم
حرف‌هایی که در انتخابات زدم برای رفع مشکلات مردم بود و برای انجام این کار شب و روز نمی‌شناسم و تمام تلاش خود را به کار می‌گیرم تا در نقش یک طلبه خدمتگزار مردم باشم.
سید ابراهیم رئیسی با حضور در مسجد جامع شهر ری رأی خود را به صندوق انداخت و پس از مشارکت در انتخابات ۱۴۰۰ با بیان اینکه روز بسیار مبارکی برای تصمیم‌گیری ملت ایران است و از تمام دست اندر کاران انتخابات کمال تشکر را دارم گفت: ان شاءالله امروز به دست مردم اجرای عدالت رقم بخورد. توصیه من به عنوان یک کاندیدا این است که رأی مردم حق الناس است و باید از آن مراقبت کرد و حتی یک رأی هم نباید برخلاف آنچه مردم تصمیم گرفته‌اند باشد. وی افزود: بعضی از بخش‌های کشور نیازمند تعرفه هستند و از همکاران وزارت کشور و شعب اخذ رأی تقاضا می‌کنم در این راستا تلاش کنند. رئیسی با بیان اینکه امیدوارم امانتداری نسبت به رأی مردم انجام شود اظهار کرد: ان شاءالله خداوند کمک کند و دولتی رقم بخورد که برای مردم و در جهت رفع گرفتاری آن‌ها باشد. رئیسی در پاسخ به این سؤال که قول شما به مردم چیست، بیان کرد: حرف‌هایی که در انتخابات زدم برای رفع مشکلات مردم بود و برای انجام این کار شب و روز نمی‌شناسم و تمام تلاش خود را به کار می‌گیرم تا در نقش یک طلبه خدمتگزار مردم باشم.
مردم ایران هر تصمیمی بگیرند دستشان را می‌بوسم
محسن رضایی، نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری روز جمعه پس از انداختن رأی خود در صندوق در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) شهرری در پاسخ به این سؤال که قول شما به مردم در صورتی که رئیس‌جمهور شدید، چیست، گفت: همان طوری که قول دادم، قول من سربازی است، قول من از جنس سلیمانی‌ها، مهدی باکری‌هاست، قول ما این است که به تمام حرف‌هایی که زدم مو به مو عمل می‌کنم، مطمئن باشید من بیشتر از آن عمل خواهم کرد و کمتر عمل نمی‌کنم. وی در ادامه در جواب به سؤال یکی از خبرنگاران که پرسید «اگر رأی کافی نیاوردید»، پاسخ داد: مردم ایران هر تصمیمی که بگیرند، دستشان را می‌بوسم و به عنوان سرباز وطن تا آخرین قطره خونم، از ملت ایران و نظام جمهوری اسلامی دفاع می‌کنم. رضایی همچنین در پاسخ به این پرسش که «در صورتی که انتخاب بشوید، رقبایتان در دولت شما جایگاهی دارند»، گفت: در صورتی که ملت عزیز ایران به ما اعتماد کنید، من از همه توانایی‌های کشور استفاده خواهم کرد، یعنی از اصولگرا، اصلاح طلب، اهل سنت، شیعه، اقلیت‌های دینی، اقوام ایرانی؛ چون ما باید بسیج عظیمی در کشور به وجود بیاوریم، تحولات بزرگی را باید رقم بزنیم، کشور را نمی‌توان در یک قطار کوچک به جلو برد، قطار ایران باید بزرگ باشد که همه ملت ایران در آن جا بگیرد تا بتوانیم این عقب‌ماندگی‌هایی را که داریم، برطرف کنیم. وی در پاسخ به این سؤال مبنی بر اینکه در صورتی که به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شد آیا از رقبای خود در کابینه استفاده خواهد کرد، گفت: از همه کسانی که دست در وضعیت کنونی کشور نداشته باشند و عامل اصلی وضعیت کنونی کشور نباشند، حتماً استفاده می‌کنم.
همتی: اگر رأی نیاورم باز هم در خدمت مردم خواهم بود
نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه اگر رأی نیاورم بازهم در خدمت مردم و پیگیری شعارهایم خواهم بود، گفت: مردم حق دارند با رفاه و آرامش زندگی کنند ومعیشت مردم مسئله اول من خواهد بود.
عبدالناصر همتی پس از انداختن رأی خود در حسینیه ارشاد در جمع خبرنگاران گفت: ما به انزوای خارجی پایان خواهیم داد، مردم حق دارند با رفاه و با آرامش زندگی کنند. معیشت مردم مسئله اول من است، ان شاءالله کاری خواهیم کرد حضور مردم در صحنه بیش از پیش باشد. وی افزود: اگر هم رأی نیاورم باز هم در خدمت مردم و پیگیر شعارهایم خواهم بود. هر کسی که رئیس‌جمهور شود باید توسعه و رفاه کشور را به طبقات بالاتر برساند.
قاضی زاده: پشتوانه مردمی حلال بسیاری از مشکلات
سید امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی، نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با حضور در حرم مطهر امام رضا (ع) در مشهد، در انتخابات شرکت کرد و رأی خود را به صندوق انداخت.
قاضی زاده هاشمی گفت:، چون امر رأی دهی یک امر مقدس و تکلیف شرعی است من بهترین مکان را یک سرزمین مقدس برای رأی دادن دیدم که با توسل به وجود امام رضا این رأی‌ها برکت پیدا کند و باعث شود یک دولت صالح و طیبه روی کار بیاید. نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: انتخابات ریاست جمهوری یکی از مهم‌ترین انتخابات کشور است، یعنی عالی‌ترین مقام اجرایی کشور را داریم انتخاب می‌کنیم. مردم نیز حساسیت این انتخابات را درک می‌کنند و مطمئن هستم که مشارکت پرشوری دارند و امیدوارم که پیرو بیانات مقام معظم رهبری یک رئیس‌جمهور با تعداد آرای بالا انتخاب شود تا بتواند به پشتوانه رأی مردمی بسیاری از مشکلات را حل کند.
جلیلی: همه سلایق برای پیشرفت ایران جمع شوند
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و نامزد انصراف داده سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: همه سلایق جمع شوند و از فردا برای پیشرفت ایران در چهار سال آینده همکاری کنند.
سعیدجلیلی پس از انداختن رأی خود در صندوق رأی در مسجد فاطمیه محله خزانه بخارایی پایتخت، اظهار داشت: این شروع یک دوره جدید از یک جهش و تلاش همگانی و جهادی بزرگ است. باید سلایق همه نگاه‌های مختلف تجمیع شوند تا از فردا برای پیشرفت ایران در چهار سال آینده همکاری کنند. جلیلی افزود: به امید خدا در این انتخابات هر رأی مردم مثل یک موشک نقطه زن است بر تحریم‌های دشمن و تهدید‌ها و بدخواهی‌های دشمن. وی گفت: هر رأی مردم می‌تواند بر اقتدار کشور اضافه کند و تهدید‌ها را کم و فرصت‌ها را بیشتر کند و این امکان را بدهد که با دقت بیشتر پیش برویم. جلیلی تأکید کرد که منتخب مردم، رئیس همه جمهوری و رئیس همه مردم است و باید همه مردم کمک کنند که نه تنها از این مشکلات و نارسایی‌ها عبور کنیم بلکه استفاده حداکثری از ظرفیت‌ها و فرصت‌های کشور انجام شود. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه کشور یک جهش بزرگ را در چهار سال آینده تجربه می‌کند، گفت: ما فکر می‌کنیم اگر جهش اتفاق بیفتد مسائلی مثل بیکاری، گرانی، تورم و مسکن هم حل خواهد شد.
مهرعلیزاده: به نامزد پیروز تبریک می‌گویم
فعال سیاسی اصلاح طلب و نامزد انصرافی سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با تأکید بر اهمیت جمهوریت نظام گفت: تمام انرژی کشور باید در جهت اعتلا و سازندگی کشور به کار گرفته شود.
محسن مهرعلیزاده در پاسخ به این سؤال که توصیه شما به برنده انتخابات چیست، گفت: نخستین توصیه من این است که به فکر معیشت مردم باشد و برنامه‌ریزی‌های دقیق برای توسعه اقتصادی کشور داشته باشد. مهرعلیزاده اظهار داشت: در فضای داخلی و در فضای بین‌المللی تنش‌ها را از بین ببرد و کاری کند جمهوری اسلامی ایران با عزتی که دارد در دنیا به عنوان یکی از کشور‌های مطرح باقی بماند و کاری کند تمام انرژی‌های موجود در کشور در جهت سازندگی و اعتلای کشور به کار گرفته شود. وی خاطرنشان کرد: مهم‌تر از همه اینها به مردم سخت‌گیری نشود و باید بپذیریم که مردم زندگی راحتی داشته باشند و مردم در انتخاب‌های خود آزاد باشند و زندگی برازنده یک ایرانی را داشته باشند. این فعال سیاسی در پاسخ به اینکه اگر رئیس‌جمهوری از جناح مخالف باشد چه واکنشی خواهید داشت، گفت: من به ایشان تبریک و خسته نباشید خواهم گفت و برای ایشان آرزوی موفقیت خواهم کرد.
زاکانی: رئیس‌جمهور منتخب
از ساده زیستی امام درس بگیرد
علیرضا زاکانی، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس و نامزد انصرافی سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهور با حضور در حسینیه جماران رأی خود را به صندوق رأی انداخت.
زاکانی پس از اینکه رأی خود را در حسینیه جماران به صندوق انداخت در پاسخ به این پرسش که چرا به خاطر رئیسی کناره‌گیری کردید، با تأکید بر این که بودن یا نبودن ما موضوعیت ندارد، تصریح کرد: بودن یا نبودن راه امام موضوعیت دارد بنابراین امام به سنت‌های الهی پایبند بودند و اسلام را حداکثری می‌دانستند. امام حفظ نظام اسلامی را اوجب واجبات می‌دانستند و به هیچ وجه ضربه زدن به نظام اسلامی را جایز نمی‌دانستند. اولین توصیه من به رئیس‌جمهور منتخب این است به حسینیه جماران بیاید و از در و دیوار اینجا درس بگیرد و در حقیقت از سادگی، بی آلایشی و آنچه عظمت‌مان را رقم زد درس بگیرد یک روز در همین حسینیه حضرت آیت‌الله مشکینی از امام تعریف حداقلی کردند که امام به ایشان اعتراض کردند و فرمودند برو دعا کن آدم شویم. امروز اگر از برخی مسئولان تعریف نشود مسئولان بدشان می‌آید، یعنی عملاَ ما راه بیراهه‌ای را طی کردیم و هر آنچه رهبر معظم انقلاب و امام می‌فرمودند در برخی از مسئولان ما اثر نداشته است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار