کد خبر: 1049998
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۹
در گفت‌وگوی «جوان» با حسین انصاریان مطرح شد
در سریال‌سازی ما فیلمنامه محور کار نیست و متأسفانه نام کارگردان عامل بسیار مهمی برای گرفتن بودجه و امکانات بیشتر و مناسب‌تر است که البته لزوماً هم نمی‌تواند محک خوبی برای به سرانجام رساندن پروژه باشد.

در سريال‌سازي ما فيلمنامه محور كار نيست و متأسفانه نام كارگردان عامل بسيار مهمي براي گرفتن بودجه و امكانات بيشتر و مناسب‌تر است كه البته لزوماً هم نمي‌تواند محك خوبي براي به سرانجام رساندن پروژه باشد.
حسن انصاريان نويسنده آثار نمايشي در سينما و تلویزيون با بيان اين مطلب به «جوان» گفت: از دهه 60 به خاطر دارم در نهادهايي مثل بنياد فارابي، سيمافيلم و غيره به جاي آنكه كيفيت فيلمنامه، ملاك اصلي باشد نام كارگردان عنصر مهم‌تري بود و اين سياست و نوع نگاه همچنان ادامه دارد.
انصاريان تأكيد كرد: اگر سراغ كارگردانان كاركشته بروند شرط لازم براي موفقيت را برآورده كرده‌اند ولي شرط كافي، داشتن ايده و فيلمنامه مناسب است، براي مثال كارگرداني مثل بهروز افخمي موقعي كه نامش در توليد يك فيلم يا سريال مطرح مي‌شود به هرحال در اختصاص شرايط و امكانات تعيين كننده است، چون رزومه‌اي دارد كه بر اساس آن سنجش مي‌شود.
اين نويسنده با اشاره به حضور نام‌هاي ‌آشنا در حوزه توليد و به خصوص كارگرداني در تلويزيون و شبكه نمايش خانگي عنوان كرد: خيلي از اين نام‌ها اصلاً پس‌زمينه قابل توجهي ندارند و نمي‌دانم بر اساس چه ضوابطي انتخاب مي‌شوند و از آن بدتر اينكه با يك فيلمنامه ضعيف كارشان را كليد مي‌زنند و طبيعي است كه ماحصل كار چيز خوبي از آب درنمي‌آيد. نويسنده «مهمان» و «كلاغ پر» ادامه داد: منطقي اين است كه با صرف هزينه بيشتر براي فيلمنامه‌نويس حرفه‌اي كيفيت كار را بالا ببرند اما چون جايگاه فيلمنامه را نمي‌شناسند و فقط دنبال اسم‌ها هستند، بودجه‌ها را به هدر مي‌دهند. متأسفيم كه بعد از سال‌ها توليد فيلم و سريال همچنان برخي امور مثل فيلمنامه‌نويسي را جدي نمي‌گيريم و نتيجه‌اش اين مي‌شود كه مخاطبان با خاطرات سريال‌هاي قديمي، زندگي مي‌كنند.
اين نويسنده عنوان كرد: يكي از بهترين راه‌هاي پرورش كارگردانان جديد استفاده از آنها كنار پيشكسوتان و باتجربه‌هاست كه كار را ياد بگيرند و اگر واقعاً استعدادش را دارند، جلو بروند، وگرنه جذب افراد گمنام در كارگرداني و نويسندگي با توجيه اينكه كمتر خرج كنيم فقط به شكست مي‌انجامد. نويسنده «دايان باخ» و «آواز تهران» گفت: عجله، آفت سريال‌سازي‌ها شده و چون به سودآوري سريع فكر مي‌كنند، مي‌خواهند در كمترين زمان بنويسند و بسازند و پخش كنند و نتيجه‌اش مي‌شود چندين سريال مختلف كه چهره‌ها را هم دارند ولي در كسب رضايت مخاطب در رده آخرند. بيننده دلش مي‌خواهد داستان‌هاي ملموس و همذات‌پندارانه ببيند و اگر اين داستان‌ها را براي توليد سريال داشتيم آنگاه تازه مي‌توانيم به سمت فيلمبرداري برويم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار