کد خبر: 1039200
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۰:۵۶
وقتی موج سوم کرونا در ایران بیداد کرده و تعداد قربانیانش را به روزی ۵۰۰ نفر رساند، مردم احساس کردند واقعاً باید کاری بکنند و اگر پروتکل‌ها را جدی نگیرند، باید به تمام رنگ‌هایی که برای کرونا تعریف کرده‌اند، سیاه را هم بی‌افزآیند. به همین خاطر با یک اتحاد و همراهی عمومی وضعیت کشور بهتر و به سمت سفید شدن پیش رفت.
سجاد مرسلی
سرویس ایران جوان آنلاین: ویروس جهش یافته‌ای که در انگلیس نمایان شد و هجومش به کشور‌های دیگر را آغاز کرد، در ایران هم به سرعت در حال افزایش است و با قدرت انتقال بالایی که دارد، نگرانی از آغاز موج چهارم این بیماری را به دل‌ها انداخته است. در هرمزگان و روستای طاشکوئیه حاجی‌آباد پس از شناسایی دوازده فرد مبتلا به بیماری کووید ۱۹ در یک روز با اعلام وضعیت هشدار این منطقه رنگ قرمز به خود گرفت و احتمال قرنطینه شدن آن بالا رفت. اما غم انگیزترین اتفاق در هرمزگان خبر به شهادت رسیدن سوپروایزر بیمارستان پیامبر اعظم (ص) قشم به دلیل ابتلا به کرونا بود که در راه خدمت به هموطنان جان خود را از دست داد. در کاشان هم پس از اعلام مرگ یک شهروند به خاطر کرونای انگلیسی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی این شهرستان گفته نمونه این فرد به آزمایشگاه ارسال شده ولی هنوز جواب رسمی به ما اعلام نشده است. از شهرستان‌های دیگر هم اخبار خوبی به گوش نمی‌رسد و با اعلام وضعیت قرمز در ۹ شهرستان خوزستان و قرنطینه شدن تعدادی از روستا‌های آبیک در قزوین باید گفت اگر اوضاع به همین منوال پیش برود، باید منتظر موج جدیدی از این بیماری در کشور باشیم که حتماً با افزایش بستری‌ها و بیماران بدحال، مرگ و میر‌ها نیز بالا می‌رود.

وقتی موج سوم کرونا در ایران بیداد کرده و تعداد قربانیانش را به روزی ۵۰۰ نفر رساند، مردم احساس کردند واقعاً باید کاری بکنند و اگر پروتکل‌ها را جدی نگیرند، باید به تمام رنگ‌هایی که برای کرونا تعریف کرده‌اند، سیاه را هم بی‌افزآیند. به همین خاطر با یک اتحاد و همراهی عمومی وضعیت کشور بهتر و به سمت سفید شدن پیش رفت.

اما ویروسی که در انگلیس جهش یافته بود با ورودش به ایران و جولان در استان‌های مختلف از بی‌توجهی‌های مردم و بی‌تفاوتی‌های مسئولان استفاده کرده و یکبار دیگر زنگ خطر را به صدا درآورد. حالا با اعلام ورود به موج چهارم و به خاطر شیوع شدید و پرسرعت کرونای انگلیسی در ایران، اگر قرار باشد شرایط بر همین منوال پیش برود، دیگر نه صدای زنگ خطر که «ناقوس مرگ» گوش‌ها را کر خواهد کرد.

شهادت در راه خدمت

چند روزی است که هرمزگان هم مشغول تغییر رنگ مناطق خود است و شهرستان‌های زرد و آبی را به رنگ نارنجی و قرمز می‌بیند. بر همین اساس پس از شناسایی دوازده فرد مبتلا به بیماری کووید ۱۹ در روستای طاشکوئیه حاجی‌آباد این منطقه در وضعیت هشدار قرار گرفت.

روز گذشته بخشدار مرکزی شهرستان به اتفاق معاون بهداشتی شبکه بهداشت و درمان با حضور در روستای طاشکوئیه حاجی‌آباد، با اعضای شورا، دهیار و فرمانده بسیج این منطقه دیدار کرد.

ستاد کرونای شهرستان نیز با فوریت و به منظور مداخله جهت کنترل بیماری در این روستا، تشکیل جلسه داد که با نظر این ستاد، روستای طاشکوئیه در وضعیت هشدار قرار گرفت.

برابر نظر ستاد کرونای شهرستان، به منظور شناسایی زود هنگام افراد مشکوک و در تماس با موارد مثبت، تیم‌های رهگیری و مراقبت متشکل از بهورزان روستا و نیرو‌های بسیج در قالب طرح شهید سلیمانی کار غربالگری خانه به خانه، شناسایی افراد علامت‌دار و مشکوک و نظارت بر قرنطینه موارد مثبت را آغاز کردند.

همچنین برابر نظر این ستاد، تیم‌های نمونه‌گیری کووید ۱۹ در این روستا مستقر هستند و از تمام موارد مشکوک و در ارتباط با موارد مثبت، نمونه‌های رپید و PCR گرفته خواهد شد. همچنین کلیه مدارس در این روستا به مدت دو هفته به صورت غیر حضوری و مجازی برگزار می‌شود. اما غمبارترین خبر از این استان وقتی بود که شنیدیم سوپروایزر بیمارستان پیامبر اعظم (ص) قشم به دلیل ابتلا به کرونا دارفانی را وداع گفت.
این خبر را سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان اعلام کرد و افزود: «شهید طیبه صادقیان که مدتی را درگیر ابتلا به بیماری کووید ۱۹ بود، به درجه رفیع شهادت نائل آمد.» این شهیده ۴۵ ساله و متولد شهرستان شهربابک بود.

وی با سابقه ۲۲ سال خدمت دارای تحصیلات کارشناسی پرستاری و دارای یک فرزند پسر ۱۰ ساله بود.

آمار‌های صعودی در کنار بی‌توجهی و بی‌تفاوتی‌ها

در کاشان بعد فوت یک نفر به خاطر ابتلا به ویروس جهش یافته کرونای انگلیسی، ابتدا سعی شد چنین وانمود شود که این شخص یک بیمار سرطانی با علائم حاد تنفسی بوده، اما رئیس دانشگاه علوم پزشکی کاشان اعلام کرده: «نمونه این متوفی به آزمایشگاه ارسال شده ولی هنوز جواب رسمی به ما اعلام نشده است.»
سید علیرضا مروجی ادامه داد: «پس از شناسایی ویروس جهش یافته کرونا در شهر‌های اهواز، قزوین و کرج، دانشگاه علوم پزشکی کاشان نیز برای کنترل شرایط به حالت آماده‌باش درآمد.»

به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی کاشان، مردم در مقابله با کرونا، رفتار مسئولان را ملاک عمل خود قرار ندهند بلکه براساس واقعیت جامعه و شیوع کرونا برای سلامت خود هم از ماسک استفاده کنند و هم فاصله‌گذاری اجتماعی را در کنار پروتکل‌های بهداشتی رعایت کنند. واقعیت این است که ایران از شمال تا جنوب درگیر موج جدیدی از کرونا شده است. در اندیمشک، سرپرست شبکه بهداشت و درمان این منطقه اعلام کرده تعداد مراجعه‌کنندگان کرونایی دو برابر شده و شاهد افزایش ۱۰۰ درصدی موارد بستری ناشی از این بیماری در بیمارستان‌ها هستیم و رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی آذربایجان‌غربی نیز از روند افزایش روزانه شیوع ویروس کرونا در استان خبر داده و گفته: «تعداد بیماران بستری به مرز ۵۰۰ نفر نزدیک می‌شود.»

این اخبار در حالی منتشر می‌شوند که کاهش تعداد شهر‌های آبی در استان‌ها به همراه افزایش آمار بستری‌ها، نشان دهنده پایین آمدن میزان رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و اوج‌گیری دوباره ویروس کرونا در کشور است.

به جرئت می‌توان ریشه بی‌تفاوتی‌های مردم به اجرای پروتکل‌های بهداشتی را در تصمیمات نادرست و بی‌برنامه مسئولان جست‌وجو کرد.

وقتی تمام مشاغل اجازه کار پیدا می‌کنند و مراکزی مانند تالار‌های عروسی و استخر‌ها که اصلاً ضرورتی به بازگشایی ندارند، مجوز خدمات‌رسانی می‌گیرند، شهروندان هم دیگر اعتمادی به اخطار‌ها نکرده و هشدار‌ها را جدی نمی‌گیرند.

همین دیروز بود که در کنار تمام خبر‌هایی که بیانگر آغاز موج چهارم کرونا در ایران است، وزیر آموزش و پرورش که به زنجان رفته بود، گفت: «بازگشایی مدارس تابع تصمیم ستاد ملی کرونا بوده و تاکنون هرگونه بازگشایی بر این مبنا انجام شده است.»

همین یک جمله می‌تواند چنین تصوری را به وجود بیاورد که موج چهارم هم دروغ است و خیلی نباید به حرف‌ها و هشدار‌ها توجه کرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار