کد خبر: 1037033
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۹
مسئول بسیج سازندگی سپاه قزوین در گفتگو با «جوان»:
بسیج سازندگی یکی از ارکان محرومیت‌زدایی در کشور به عنوان بازوان حمایتی مدیران در رفع فقر و محرومیت عمل می‌کند، طرح‌های سخت و پرهزینه با ظرفیت نیرو‌های جهادی با کم‌ترین هزینه به سرانجام می‌رسد. وقتی به مناطق مختلف هر استان سرمی‌زنید تفاوت امکانات رفاهی را به وضوح می‌توان دید. بسیج سازندگی در قزوین گره‌هایی را باز کرده که برای پیمانکاران صرفه اقتصادی ندارد.
سيداحمد هاشمی اشكا
سرویس ایران جوان آنلاین: دهه‌فجر یادآور رشادت‌های یک ملت با اتکا به رهبری است که روح آزادگی را دوباره بر کالبد جامعه دمید. مردم بعد از انقلاب آموختند که فقط با خود اتکایی و استقلال است که می‌توانند عزت کشور را حفظ کنند. با راه‌اندازی نهضت سازندگی در ایران، مأموریت بزرگی بر عهده تک‌تک شهروندان قرار گرفت تا با اتحاد و یکپارچگی محرومیت و فقر را از این مرز و بوم بزدایند. در این میان چند سالی است که بسیج سازندگی در استان‌های مختلف ایران اقدامات خوبی در مناطق کم‌برخوردار داشته. به همین بهانه به سراغ سرهنگ پاسدار مهدی صادقپور، مسئول بسیج سازندگی سپاه استان قزوین رفتیم تا در گفت‌وگویی از برنامه‌ها و فعالیت‌های آنان بیشتر آگاه شویم:

فرمانده سپاه صاحب الامر (عج) استان قزوین و به صورت خاص، بسیج سازندگی استان چه برنامه‌هایی برای ایام‌الله دهه فجر دارد؟

به صورت کلی باید گفت بهره‌برداری از ۱۳۰ دستاورد انقلاب و همچنین تجهیز درمانگاه آبگرم با ۳۵۰ میلیون تومان اعتبار از جمله برنامه‌های این سازمان در دهه‌فجر است. اما باید بدانیم برخی کار‌ها مانند لوله‌کشی و سد‌سازی نیاز به کار فنی و تخصصی دارد، اما در ساخت منزل و نوسازی آن تخصص افراد کفایت می‌کند. در دهه فجر بیش از ۸۶ خانه محرومین که احداث و کار تعمیرات آن انجام شده است، به بهره‌برداری می‌رسد. اولویت پروژه‌هایی که بسیج سازندگی برمی‌دارد این است که با کمترین هزینه و کیفیت عالی به پایان می‌رسد که این موضوع سبب شده تا برخی ادارات و سازمان‌ها پروژه‌هایی را به بسیج پیشنهاد دهند.

از اقدامات مهم محرومیت‌زدایی این سازمان، تجهیز درمانگاه آبگرم است که از اعتبارات قرارگاه خاتم برای خرید یونیت دندانپزشکی و سایر ملزومات اختصاص یافته. ساخت پل پلنگه در طارم سفلی که جزو مناطق محروم چوقور می‌باشد. مخزن ذخیره‌سازی آب در روستای چناس آبیک، افتتاح زمین چمن در خرمن سوخته و دشتک آوج و همچنین لوله‌گذاری ۳/ ۵ کیلومتری و لایروبی قنات‌ها از دیگر فعالیت‌ها و کار‌های شاخص بسیج‌سازندگی قزوین است.

نظر شما در مورد تخصص محور بودن کار‌ها در بسیج چیست؟

تخصص محور بودن بسیج سازندگی نیاز اول است. زیرا باید با توانمندی خاص بتوان در پروژه‌هایی مانند پل‌سازی و احداث جاده روستایی فعالیت کرد. حضور بسیج در همه اقشار نیرو‌هایی را جذب کرده که تخصص‌محور‌بودن را به اصل و اولویت اول این سازمان تبدیل کرده است.

کار‌های شما با حضور متخصصین مربوطه انجام می‌شود؟

بله، بسیج سازندگی برای پشتیبانی از دستگاه‌ها و عملکرد آنان تمام ظرفیت خود را به کار می‌گیرد، بسیج در اقشار ۲۲ گانه خود علاوه بر کمیت مطالبه کیفیت و تخصص را هم در دستور کار قرارداده تا بتواند با یک شاکله علمی فنی کار‌ها را به پیش ببرد.

بلایای طبیعی همواره بخشی از مردم را با چالش مسکن، آب، برق گاز همراه می‌کند. بسیج سازندگی اولین نیروی فعال است که در هر منطقه‌ای که نیاز به کمک دارد، حضور پیدا می‌کند. سیل در لرستان، سیستان، خوزستان و حتی زلزله بم، کرمانشاه نمونه‌ای از حوادث بزرگ هستند که نیرو‌های ما به این استان‌ها اعزام شدند. در حوزه بهداشت و درمان و طرح‌های عام‌المنفعه نیز فعالیت‌های گسترده صورت گرفته است. در لرستان با تخصص افراد بسیجی و جهادگران بیش از ۸۰۰ واحد مسکونی ساخته و به محرومین و سیل‌زدگان تحویل دادیم، اتفاق خوبی در استان در حال شکل‌گیری بوده و در قالب گروه‌های جهادی کار‌ها پیش می‌روند. پروژه‌هایی که توسط جهادگران بسیجی صورت می‌گیرد اغلب عام‌المنفعه هستند. خانه بهداشت تاکستان به بهره‌برداری رسیده و ۸۰ نفر دیالیزی که در تاکستان بوده و هر بار برای درمان به قزوین اعزام می‌شدند، حالا دیگر مشکل رفت وآمد ندارند.

نقش بسیج سازندگی در پیشبرد اهداف نظام و کمک برای رفع محرومیت از مناطق کم‌برخوردار را چطور می‌بینید؟

بسیج سازندگی یکی از ارکان محرومیت‌زدایی در کشور به عنوان بازوان حمایتی مدیران در رفع فقر و محرومیت عمل می‌کند، طرح‌های سخت و پرهزینه با ظرفیت نیرو‌های جهادی با کم‌ترین هزینه به سرانجام می‌رسد. وقتی به مناطق مختلف هر استان سرمی‌زنید تفاوت امکانات رفاهی را به وضوح می‌توان دید. بسیج سازندگی در قزوین گره‌هایی را باز کرده که برای پیمانکاران صرفه اقتصادی ندارد. دولت با توجه به بودجه محدودش نمی‌تواند از روش‌های پایدار در ریشه‌کنی فقر استفاده کند. مثلاً آبگرم منطقه‌ای که در نزدیکی آوج قرار دارد، درمانگاهی داشت که به هیچ وجه پاسخگوی شهر و روستا‌های اطراف نبود. یا در تاکستان ۸۰ بیمار دیالیزی وجود دارند که مجبور بودند برای دیالیز و کار‌های درمان هر روز به قزوین یا استان‌های همجوار بروند.

منطقه چوقور روستای پلنگه که از محرومیت رنج می‌برد، به دلیل نداشتن پل و مسیر سیلابی کنترل شده در طی دو دهه سیل خسارت مالی و جانی زیادی دیده و رفع این مشکلات، هر بار با وعده مسئولان به آینده حواله شده است. ورزش برای کاهش اعتیاد و سرگرمی سالم در دستور کار بسیج سازندگی قرار گرفته و روستا‌هایی که در خصوص اعتیاد به وضعیت قرمز رسیده‌اند با ترویج و آموزش سعی در کنترل و کاهش آن شده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار