کد خبر: 1035028
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۹ - ۰۱:۴۵
معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:
نام ایران در جهان با اسامی برخی نویسندگان جهانی‌اش و کتاب‌های آن‌ها شناخته شده است.
محمد صادقی
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: محسن جوادی، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین اختتامیه نوزدهمین جشنواره کتاب و رسانه، گفت: ایران بدون کتاب برای بسیاری از مردم شناخته‌شده نیست. اسامی کتاب‌های خاص با ایران گره خورده شده است و رسانه‌ها نباید بگذارند آثار ارزشمند بزرگانی، چون ابن سینا و مولانا فراموش شود چراکه بخشی از ایمان ما را شکل می‌دهد. برخی مردم ایمانشان را از راه سطر‌ها و سیاهی‌های روی سفیدی‌های کاغذ نوشته شده درمی‌یابند.

جوادی افزود: رسانه‌ها به دلیل نقش فراگیری که دارند نباید اجازه دهند هویت تاریخی و تمدنی ایران در مسیر فراموشی قرار بگیرد و باید به شکل‌های مختلف این میراث را زنده نگه دارند، اگر از این میراث غفلت شود، از ایران غفلت شده است. کتاب خاستگاه اصلی تمدن و سرمایه اصلی برای پیشرفت جامعه و پویایی است.

معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: مشکلی که در حال حاضر با آن مواجه هستیم، این است که نسل جوان نسبت به برخی کتاب‌ها و فضای آن‌ها آگاهی ندارند و رسانه‌ها به ویژه رسانه‌های جدید باید جوانان را با این کتاب‌ها آشنا کنند، همچنین رسانه‌ها باید میراث تمدنی کشور را به بسیاری از جوانان که مهاجرت کرده‌اند، معرفی کنند.

جوادی در پایان گفت: در صنعت نشر کشور و تولید کتاب مشکلاتی داریم که باید توسط رسانه‌ها شناسایی و آسیب‌شناسی شود و رسانه‌ها علاوه بر تولید محتوا باید به تولید فنی نیز کمک کنند.

در ادامه ایوب دهقانکار، مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران گفت: در دوران شیوع کرونا نه تنها شاهد تعطیلی برنامه‌ها نبودیم بلکه با کیفیت بهتر و با کمک رسانه‌ها و لطف فضای مجازی، سیزدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد، افتتاح بخش غیررقابتی پانزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی شعر فجر، هفدهمین دوره جشنواره نقد کتاب، طرح‌های فصلی حمایت از کتابفروشی‌ها و بیست و هشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران را برگزار کردیم و هفته آینده نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران را برگزار خواهیم کرد.

حسن خجسته، رئیس هیئت داوران نوزدهمین جشنواره کتاب و رسانه نیز با اشاره به وضعیت و نسبت کتاب با رادیو گفت: در سپهر رسانه وقتی رسانه‌ها را بچینیم از مکتوب شروع می‌شود، در ادامه کتاب و بعد رادیو است. در ادامه نیز دیگر رسانه‌هایی، چون تلویزیون، فضای مجازی و... است. حالا نسبت رسانه کتاب با رسانه رادیو چیست؟ چرا نسبت آن با تلویزیون و دیگر رسانه‌ها کم است؟ همه ما که کتاب می‌خوانیم، اجازه تخیل معنا داریم، به همین دلیل در کتاب خواندن، هر خواننده‌ای ترسیم خود را از آن محتوا دارد چراکه تخیل ما مبتنی بر دانش خودمان است.

خجسته عنوان کرد: ویژگی ذاتی رادیو این است که به کتاب وابسته و چسبیده است. هیچ رسانه‌ای به اندازه رادیو این ویژگی را ندارد. رسانه‌های جدید که به طور ماهیت از کتاب دور هستند. ویژگی کار در رسانه‌های جدید، حداکتر سرعت، حداقل توقف است، بنابراین فرصت کار عمیق در این رسانه‌ها عمیق نیست، اما رادیو ظرفیت ممتازی برای کتاب دارد.

در آیین اختتامیه نوزدهمین جشنواره کتاب و رسانه، برگزیدگان و شایستگان تقدیر نوزدهمین دوره جشنواره کتاب و رسانه معرفی و تقدیر شدند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار