کد خبر: 1034997
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۱
حماسه‌های گردان غواصی یاسین در ۲ عملیات کربلای ۴ و ۵
آرمان شریف

سرویس ایثار و مقاومت جوان آنلاین: گردان غواصی یاسین از لشکر ۲۱ امام رضا (ع) یکی از گردان‌های سلحشور دوران دفاع مقدس بود که از نظر ترکیب، از افراد باسابقه و بااخلاص و نفرات بسیار شجاع و بی‌ریا و خاکی تشکیل شده بود که در جریان عملیات کربلای ۴ و کربلای ۵ حماسه‌های زیادی رقم زدند. هنوز پس از گذشت سال‌ها روایت شجاعت و عاشقی نیرو‌های گردان در دو عملیات کربلای ۴ و کربلای ۵ به گوش می‌رسد و هر شنونده آگاهی را متوجه اخلاص و قدرت نیرو‌های گردان می‌کند.


فرمانده گردان، شهید جلیل محدثی‌فر، تمام توان خود را برای آمادگی نیروهایش در دو عملیات کربلای ۴ و کربلای ۵ گذاشته بود. می‌دانست چه عملیات‌های سختی پیش رو دارد و باید نیرو‌های گردان را به لحاظ روحی و جسمانی تقویت می‌کرد. شکستن خط با وجود آن موانع سخت و محکم دشمن کار آسانی نبود. غواصان لشکر باید در شب‌های سرد جنوب خود را به آب می‌زدند و با کمترین امکانات تمرین غواصی می‌کردند. سرما تا مغز استخوان‌شان نفود می‌کرد ولی هیچ‌کس دلسرد نمی‌شد و شکوه و شکایت نمی‌کرد. همه عاشق کارشان بودند و می‌خواستند در شب عملیات بیشترین تأثیرگذاری را داشته باشند. کسی به فکر سختی و راحتی نبود و همه داوطلب سخت‌ترین کار‌ها بودند. رفتار نیرو‌ها حین آموزش واقعاً سرشار از عشق بود و در این راه هیچ چیز جلودارشان نبود.


گردان یاسین جزو اولین گردان‌هایی بود که در کربلای ۴ وارد عمل شد. آمادگی دشمن رزمندگان زیادی از گردان را به شهادت رساند. گردان رفت و نفر برگشت. مأموریت گردان آزادسازی جزیره ماهی بود. غواصان برای انجام مأموریت به خط می‌زنند ولی فقط تعداد کمی از آن‌ها برمی‌گردند. نفرات زیادی در کربلای ۴ شهید می‌شوند.
پس از عملیات فشار زیادی روی شهید محدثی‌فر بود. او باید گردان را بازسازی و دوباره نیروهایش را آماده یک عملیات سنگین دیگر می‌کرد. فرمانده گردان همیشه در همه کار‌ها کنار بچه‌ها بود و کسی ندید او جایی بایستد و دستور بدهد. خودش از جنس رزمندگان و غواصان بود و نمی‌توانست طور دیگری رفتار کند. روز‌های سختی برای شهید محدثی‌فر بود و او بار سنگینی را روی دوشش احساس می‌کرد. شهید محدثی‌فر صلابت و رضایت و روحیه خود را پس از عدم‌الفتح در عملیات کربلای ۴ حفظ می‌کند و برای شرکت در عملیات کربلای ۵ آماده می‌شود. کربلای ۴ با وجود عدم موفقیتش زمینه‌ساز پیروزی در عملیات کربلای ۵ شد. غواصان گردان بار دیگر به آب زدند و در یک عملیات سخت دیگر شرکت کردند. اولین شهید گردان غواصی یاسین در کربلای ۵ تازه‌داماد امیر نظری بود. فرمانده شهید حسن شاد شجاع و با روحیه گمنامی، اولین نفری بود که از نَهر خَین گذشت، معبر را باز کرد و خود را زیر سنگر تیربار رساند از دژ دشمن بالا رفت و همچون عقابی بر سر دشمن فرود آمد.


نفرات زیادی از غواصان گردان یاسین در کربلای ۵ شهید شدند ولی ازخودگذشتگی و دلاوری آن‌ها سبب شد تا یکی از مهم‌ترین عملیات‌های ایران در دفاع مقدس با موفقیت انجام شود. این غواصان در زیر آتش دشمن لحظه‌ای کوتاه نیامدند و جا نزدند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار