سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: بهرام عظیمی کارگردان انیمیشن درباره تولید انیمیشن در ایران به مهر گفت: مسئله مهمی که در حوزه انیمیشن وجود دارد، این است که این هنر، هیچ گاه در سینما و تلویزیون ایران اولویت نبوده است، سالهای سال تلویزیون ایران از انیمیشنهای خارجی استفاده میکرده است که مخاطب از دیدن آن لذت میبرد، البته در کنار نمایش انیمیشنهای خارجی گاهی انیمیشنهای ایرانی نیز از تلویزیون پخش میشد که اگر از استاندارد لازم برخوردار بود، میتوانست مورد استقبال مخاطب قرار گیرد. وی درباره مورد توجه قرار گرفتن ساخت انیمیشنهای بلند در سینمای ایران طی یک دهه گذشته بیان کرد: در سینمای ایران هیچ گاه جای خالی انیمیشن احساس نمیشود.
عظیمی در جواب اینکه بیشتر بخش دولتی یا بخش خصوصی روی انیمیشنهای بلند سرمایهگذاری میکنند، گفت: دو تیپ سرمایهگذار در حوزه انیمیشن وجود دارد که شامل سرمایهگذار بخش خصوصی و سرمایهگذار دولتی است. سرمایهگذار بخش خصوصی که نمیتواند صبر کند بعد از چند سال اگر شرایط خوب پیش رود، بازگشت سرمایه داشته باشد، به همین دلیل ترجیح میدهد به سمت تولید فیلم سینمایی برود که در بیشترین زمان ممکن تنها سه ماه تولید آن طول میکشد و بلافاصله شرایط برای اکران آن فراهم میشود که این خود به معنای بازگشت سرمایه برای بخش خصوصی است. وی ادامه داد: سرمایهگذار دولتی نیز که داستان دیگری دارد، از نظر سرمایهگذار دولتی زمان دو تا پنج سال برای تولید بسیار زیاد است و مدیر دولتی ترجیح میدهد بهرهبرداری از پروژهای که روی آن سرمایهگذاری کرده است، در همان دوران مدیریت خود باشد، در غیر این صورت چنین پروژههایی نمیتواند بازدهی درستی برای مدیر مورد نظر داشته باشد. کارگردان مجموعه انیمیشنهای «سیا ساکتی» بیان کرد: همین مسئله سبب شده است انیمیشن از هر دو نوع سرمایهگذار بخش خصوصی و دولتی لطمه بخورد، البته این را باید بگویم که سرمایهگذارانی نیز هستند که دغدغه فرهنگی و هنری دارند و با تمام مشکلاتی که وجود دارد، باز هم روی تولید انیمیشن سینمایی سرمایهگذاری میکنند که البته تعداد این افراد بسیار اندک است. تأکید میکنم، هستند مدیرانی که فارغ از دوره مدیریت خود به این فکر میکنند که بچههای سرزمین ما نیازمند انیمیشنهای ایرانی هستند تا بتوان روی آنها از طریق سینمای انیمیشن تأثیرگذاری فرهنگی داشت.