کد خبر: 1029585
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۳
نگاه قرآن به اهمیت و کارکرد‌های خانواده
خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: «وَ مِنْ آیاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکمْ مِنْ اَنْفُسِکمْ اَزْواجاً لِتَسْکنُوا اِلَیها وَ جَعَلَ بَینَکم مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً اِنَّ فِی ذلِک لاَیاتٍ لِقَومٍ یتَفَکرُونَ». «از نشانه‌های خداست آن که آفرید برای شما همسرانی از جنس خودتان تا با او آرام گیرید و میان شما دوستی و مهربانی نهاد. هر آینه در این کار برای مردمی که بیندیشند نشانه‌ها و عبرت‌هاست.»
میلاد صالح
سرویس سبک زندگی جوان آنلاین: خانواده در دین مبین اسلام یکی از پر اهمیت‌ترین نهاد‌هایی است که بار‌ها در آیات و احادیث مورد بحث قرار گرفته است. خانواده در حقیقت فونداسیون یک اجتماع به حساب می‌آید و تنها با وجود یک خانواده سالم است که می‌توان وجود جامعه‌ای سالم را انتظار داشت. در معارف اسلامی خانواده را چنین معرفی می‌کنند: خانواده نهادی است که در آن به تربیت آدمی پرداخته و باعث می‌شود که این نهاد بزرگ‌ترین و مهم‌ترین نقش‌ها را در جامعه بر عهده گیرد.

اسلام زندگانی زن و مرد با یکدیگر را همراه با صفا و صمیمیت می‌خواهد تا فرزندان آن‌ها در این میان از رشد جسمی و ذهنی خوب و ایده‌آلی برخوردار باشند. پس خانواده به عنوان فونداسیون جامعه باید باصفا باشد. خانواده جایگاهی است که اصیل‌ترین نیاز‌های مادی و معنوی آدمی در آن تأمین می‌شود: نیاز تکوینی فرزند به پدر و مادر، نیاز پدر و مادر به فرزند، نیاز مستقیم زن و شوهر به یکدیگر و نیاز‌های عاطفی اعضای خانواده به یکدیگر. از جمله نیاز‌های خانواده به یکدیگر می‌باشد. قرآن کریم مقررات و قوانین قابل تأملی برای هرچه بهتر زندگی کردن زن و مرد در یک خانواده منظور کرده است که همین عامل سبب می‌شود تا رغبت مردم نسبت به هدف والای تشکیل خانواده افزایش یابد.

این قوانین بر سه قسم است؛ وظایفی که زن و مرد در زندگی مشترک نسبت به یکدیگر باید رعایت کنند، وظایفی که پدر و مادر در برابر فرزندان باید رعایت کنند و وظایفی که فرزندان در برابر پدر و مادر باید رعایت کنند. در قرآن کریم یک سری الگو وجود دارد که خداوند تبارک و تعالی آن‌ها را به عنوان الگو‌های برتر به مردم معرفی می‌فرمایند. از جمله این افراد عبارتند از: حضرت ابراهیم، نوح، لقمان، اسماعیل، اسحاق، مادر موسی و...
پیمانی که در زندگی زناشویی بین زن و مرد بسته می‌شود، یک پیمان مقدس بوده و برای تشکیل خانوده از مشارکت و همکاری زن و مرد قراردادی که به آن عقد گفته می‌شود، صورت می‌گیرد. زنان و مردان با تشکیل خانواده یک نهاد حقوقی را تشکیل می‌دهند که اعضای آن با رشته زناشویی با یکدیگر پیوند یافته و همراه با یک هدف مشترک در کنار هم زندگی تازه و جدیدی را آغاز می‌کنند.

سنن و قوانینی که در خانواده چه به صورت مطلوب و چه به صورت نامطلوب وجود دارد تأثیر بسزایی در پرورش کودکان و شکل‌گیری شخصیت آنان دارد. یک جامعه ایده‌آل برای اینکه بتواند شخصیت خود را که شامل فرهنگ، تمدن و سنت است حفظ کند، تنها نهادی که می‌تواند به آن کمک کند، خانواده است. چون از طریق خانواده است که فرهنگ و تمدن به صورت سینه به سینه به نسل‌های آینده منتقل می‌شود. خانواده از موضوعات مهمی است که اسلام از خلقت حضرت آدم تا به حال به آن پرداخته است. به همین خاطر خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرمایند: زن و مرد در مقام بندگی خدا یکسان هستند و هیچ تفاوتی بین آن‌ها وجود ندارد، به یقین مردان مسلمان و زنان مسلمان، مردان مؤمن و زنان مؤمن، و مردان مطیع و خاضع و زنان مطیع و خاضع و مردان راستگو و زنان راستگو، و مردان صابر و شکیبا و زنان صابر و شکیبا، و مردان فروتن از درون قلب و زنان فروتن از درون قلب، و مردان صدقه‌دهنده و زنان صدقه‌دهنده، و مردان روزه‌دار و زنان روزه‌دار، و مردان حافظ شهوات و زنان حافظ شهوات و مردان بسیار یادکننده خدا و زنان بسیار یاد کننده خدا، خداوند برای همه آنان آمرزش و پاداشی بزرگ آماده کرده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار