کد خبر: 1026828
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۰
تصویب محدودیت‌های محدودی همچون محدودیت شبانه مشاغل غیر‌ضروری به‌واسطه فقدان نظارت‌ها و نبود ضمانت اجرایی طی یکی دو روز اخیر به شوخی ستاد ملی با مردم شبیه بود و کمتر کسی این شوخی را جدی گرفت.
زهرا چيذری
سرویس جامعه جوان آنلاین: رکوردشکنی‌های تلخ ویروس تاجدار همچنان ادامه دارد. بعد از چند روز متوالی ثبت بالای ۴۵۰ فوتی، روز گذشته با ثبت ۴۶۲ مورد فوت ناشی از کرونا رکورد‌شکنی‌های کووید ۱۹ ادامه پیدا کرد، اما این رکوردشکنی تنها در تعداد فوتی‌ها نبود، بلکه در تعداد مبتلایان جدید هم با شناسایی ۱۱هزار و ۷۸۰ مورد جدید کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت رکورد تازه دیگری در کشورمان ثبت شد. این رکورد‌شکنی‌ها اثبات می‌کند ستاد ملی مقابله با کرونا هیچ خروجی و عملکرد قابل لمسی برای کاهش ابتلا و مرگ و میر‌های ناشی از این ویروس نداشته‌است. تصویب محدودیت‌های محدودی همچون محدودیت شبانه مشاغل غیر‌ضروری به‌واسطه فقدان نظارت‌ها و نبود ضمانت اجرایی طی یکی دو روز اخیر به شوخی ستاد ملی با مردم شبیه بود و کمتر کسی این شوخی را جدی گرفت. از سوی دیگر کاهش زمان کار ناوگان حمل و نقل عمومی موجب شده تا تراکم جمعیت بیشتری را به خصوص در ساعات پایانی کار این ناوگان شاهد باشیم. تصویب محدودیت‌های محدود در ستاد ملی مقابله با کرونا در حالی است که مسعود مردانی عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا با تأکید بر لزوم تعطیلی دو هفته‌ای تهران به صورت کامل معتقد است «اکنون طغیان شدید بیماری در کشور به ما می‌گوید که روش‌های محافظه‌کارانه دیگر جواب نمی‌دهد.»

دو روزی می‌شود با تصویب ستاد ملی مقابله با کرونا و در تدبیر برای جهش ابتلا و مرگ و میر‌های کرونا، محدودیت‌هایی در کشور اجرایی می‌شود. محدودیت فعالیت مشاغل غیر‌ضروری همچون مراکز ورزشی، تفریحی، گردشگری، رستوران‌ها و بوتیک‌ها و فروشگاه‌های لباس، در حالی از روز سه‌شنبه ۲۰ آبان ماه ابلاغ شده که کمتر شاهد اجرایی شدن آن هستیم. از سوی دیگر این محدودیت زمانی می‌تواند موجب شلوغ‌تر شدن چنین مراکزی در ساعات مجاز فعالیت شود. در کنار این محدودیت فعالیت وسایل حمل و نقل عمومی تا ساعت ۲۰ دردسر‌های تازه‌ای را به مردم تحمیل کرده و موجب شلوغ‌تر شدن این وسایل به عنوان یکی از گلوگاه‌های انتقال ویروس کرونا می‌شود. علاوه بر این با کاهش ساعت کار حمل و نقل عمومی، افراد شاغل در مشاغل ضروری که بعد از ساعت ۱۸ نیز اجازه فعالیت دارند معلوم نیست باید چگونه از محل کار به خانه بروند. ابهامات متعدد و فقدان ضمانت اجرایی و منطق لازم موجب شده تا طرح‌هایی همچون محدودیت فعالیت مشاغل غیر ضروری نه فقط تأثیر مثبتی در کاهش ابتلا و مرگ و میر بیماران کرونایی نداشته باشد، بلکه نمودار ابتلا، بستری و فوت در کشور به شکلی جهشی صعودی شده‌است، طوری که احساس می‌کنید کار از دست مسئولان خارج شده‌است.

رکوردشکنی‌های همه‌جانبه کرونا

طی ۲۴ ساعت منتهی به چهارشنبه ۲۱ آبان و بر اساس معیار‌های قطعی تشخیصی، ۱۱ هزار و ۷۸۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۳ هزار و ۳۳۹ نفر از آن‌ها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۷۱۵ هزار و ۶۸ نفر رسید. در همین زمان، ۴۶۲ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۳۹ هزار و ۶۶۴ نفر رسید. همچنین ۵هزارو۶۰۱ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. تا کنون ۵۳۶ هزار و ۱۰۵ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند.

استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان در وضعیت قرمز قرار دارند. استان‌های هرمزگان، فارس، گلستان و سیستان و بلوچستان نیز در وضعیت نارنجی و زرد قرار دارند.
عادی شدن مرگ مردم برای مسئولان!

۴۶۲ تنها یک عدد نیست، بلکه فاجعه‌ای است که از داغدار شدن ۴۶۲ خانواده خبر می‌دهد، اما انگار اعداد اعلامی در گزارش‌های روزانه وزارت بهداشت برای مسئولان امر تنها یک عدد است که به سادگی از کنار آن عبور می‌کنند. به همین خاطر هم تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا آنچنان غیر‌منطقی و سطحی است که طبیعتاً نمی‌توان انتظار داشت طرح‌هایی همچون محدودیت شبانه مشاغل غیر ضروری منتج به کاهش آمار فوتی و ابتلا در کشور شود. روز گذشته ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت با اشاره به بازخورد و تعطیلی حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد مغازه‌ها در این طرح، برای روز‌های آغازین این میزان همکاری را خوب ارزیابی کرد. وی با اشاره به بررسی طرح منع تردد از ساعت ۲۱ شب گفت: «بحث‌های نهایی درباره ابعاد مختلف طرح در جلسه شنبه آینده ستاد ملی کرونا مطرح و نهایی خواهد شد.»

حریرچی با اشاره به نامه ۶۵ نفر از رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی به وزیر بهداشت افزود: «رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی در این نامه درخواست تعطیلی سراسری و حداقل دو هفته‌ای کرده‌اند و در این باره در جلسه قرارگاه هم بحث‌هایی شده‌است.»

وی با اشاره به اجرای طرح محله محور گفت: «در این طرح مدام غربالگری می‌کنیم تا چنانکه وزیر بهداشت خواسته‌اند ان‌شاء‌الله بتوانیم تا سه ماه میزان بستری‌ها را تا ۵۰ درصد و موارد سرپایی را تا ۳۰ درصد کاهش دهیم.»

محافظه‌کاری در برابر ویروس قاتل

مسعود مردانی، عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا، تعطیلی مشاغل غیر‌ضروری از ساعت ۱۸ به بعد را برای کنترل کرونا غیر مؤثر ندانست، اما در عین حال تأکید کرد: «اکنون با توجه به طغیان شدید بیماری در کشور به ما می‌گوید که روش‌های محافظه‌کارانه دیگر جواب نمی‌دهد. تعطیلات مدنظر ما که می‌تواند بار بیماری را کاهش دهد همچون تعطیلات نوروز و حتی ماه رمضان است. بهترین حالت، تعطیلی همه‌جا به جز آتش‌نشانی، مراکز درمانی، داروخانه‌ها و مغازه‌های مرتبط با فروش مواد غذایی است.»

استاندار تهران هم روز گذشته یک بار دیگر تأکید کرد: «من به عنوان یک نیروی بهداشتی با موضوع تعطیلی دو هفته‌ای تهران موافق هستم.»

به گفته وی ۶ هزار و ۵۰۰ بیمار در بیمارستان‌های استان تهران بستری هستند و پیشنهاد تعطیلی دو هفته‌ای تهران از طرف ستاد مبارزه با کرونای استان به ستاد ملی داده شده‌است.

مینو محرز، عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا معتقد است، محدودیت فعالیت مشاغل از ساعت ۱۸ به بعد، تأثیر چندانی بر کنترل بیماری نخواهد داشت. زیرا منجر به تجمع و تراکم جمعیت در ساعات قبل از آن و صبح می‌شود. محرز تأکید کرد: «باید مشاغل و مکان‌هایی که شیوع زیاد است به مدت یکی دو هفته کاملاً تعطیل شود تا تجمع از بین برود و به برخی مشاغل روزمزد از نظر هزینه‌ای هم کمک شود.»

از نگاه وی باید توجه کرد که هزینه بسیار بالای درمان در کرونا بسیار بیشتر از پولی است که بخواهند به برخی مشاغل روزمزد کمک کنند. این حجم هزینه بستری را دولت تقبل می‌کند و این هزینه بسیار بالاست.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار