کد خبر: 1025072
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۹
گزارش «جوان» از پشت صحنه اجرای برنامه رادیویی بازار تهران
هدف از ساخت برنامه بازار تهران مشاوره به مردم تهران برای بهبود سواد مالی و سرمایه مخاطبان رادیو تهران بود. با توجه به اینکه مقام معظم رهبری سال ۹۹ را با عنوان جهش اقتصادی نام‌گذاری کرده بودند، برای جهش تولید لازم بود تا سرمایه‌های کوچک و پس‌انداز‌های خرد و خانگی با توجه به شرایط تحریمی و کسری بودجه و منابع درآمدی دولت و ناتوانی دولت در تأمین منابع مالی لازم وارد بازار سرمایه شوند
ايمان مسئله‌گو
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: فرهنگ‌سازی در زمینه مالی و اقتصادی در شرایطی که کشور با چالش‌های اقتصادی دست به گریبان است از سوی رسانه‌ای مثل رادیو می‌تواند یک ضرورت باشد که برنامه «بازار تهران» در این مسیر توانمندی‌های خود را می‌آزماید.

بازار تهران عنوان برنامه جدید شبکه رادیو تهران است که با موضوع اقتصاد و سرمایه‌های مالی روی آنتن می‌رود. ساختن برنامه‌هایی با این مضامین در شرایط اقتصادی کنونی، به نظر می‌آید که هدف یک شبکه خاص تنها نباید باشد و تمام شبکه‌ها در این وضعیت بحرانی باید به آن بپردازند، به این بهانه با برخی از عوامل برنامه بازار تهران گفتگو کردیم.

رسانه پل ارتباطی و هادی افکار عمومی است

محمودخواه مدیر گروه مدیریت و برنامه‌ریزی این برنامه رادیویی درباره برنامه بازار تهران به «جوان» این‌گونه توضیح می‌دهد: مسئولان را به برنامه دعوت می‌کنیم و مطالبات مردم را به گوش آن‌ها می‌رسانیم. رسانه به عنوان یک پل ارتباطی و هادی افکار عمومی می‌تواند جامعه هدف خود را به سمت مورد نظر هدایت کند. رادیو تهران به عنوان شبکه مرجع در استان تهران و به عنوان یکی از منابع اصلی اطلاع‌رسانی برای مخاطبان تهرانی و همچنین برای مدیران و برنامه‌ریزان شهری در جدول برنامه‌های خود، برنامه بازار تهران را طراحی کرده است تا بتواند در این شرایط اقتصاد مقاومتی و شرایطی که امسال با عنوان جهش تولید نامگذاری شده است، در حوزه اقتصاد مؤثر واقع شود و مخاطبان خود را راهنمایی کند.

محمودخواه عنوان کرد: هدف اصلی برنامه بهبود سواد مالی و دانش سرمایه‌ای مخاطبان در حوزه‌های مختلف است. به طور مشخص اینکه مردم در این شرایط اقتصادی چطور می‌توانند معیشت خانوده خود را به نحوی اداره کنند و اگر سرمایه مازادی دارند چه برنامه‌ریزی‌ای برای آن داشته باشند و بهتر است در چه حوزه‌های سرمایه‌گذاری کنند.

وی تأکید می‌کند از اهداف دیگر برنامه بازار تهران، این است که بتواند مطالبات مردم تهران را به گوش مسئولان مربوطه برساند و از آن‌ها پاسخ مناسب را دریافت کند.

این مدیر رادیو خاطر نشان کرد: در حوزه‌هایی مانند اقتصاد دانش‌بنیان، تولید اشتغال، کارآفرینی، اصلاح الگوی مصرف، شفافیت اقتصادی، و هر آنچه که در حوزه اقتصاد تعریف می‌شود در این برنامه به تکرار مسئولان مربوطه را در برنامه دعوت می‌کنیم و مطالبات مردم به گوش آن‌ها رسانده می‌شود و فضایی ایجاد کرده‌ایم که علاوه بر آنتن رادیو در فضای مجازی در صفحه اینستاگرام bazaaretehran۱ هم بتوانند مطالبات و درخواست خود را با مسئولان در میان بگذارند و پاسخ مربوطه را دریافت کنند.

تلاش برای محتوای مفید و سودمند

اکبر محمدخانی سردبیر برنامه رادیویی بازار تهران است که درباره این برنامه این‌گونه اظهار نظر می‌کند: ما به مسائل مالی و اقتصادی نگاه فرهنگی داریم. تقریباً ۲۰ سال پیش مشابه این برنامه را در رادیو تهران با نام «جنگ اقتصادی» داشته‌اند که دست بر قضا برنامه موفق و تأثیر‌گذاری در حوزه طلا و سکه و ارز و بورس بود. هدف از ساخت برنامه بازار تهران مشاوره به مردم تهران برای بهبود سواد مالی و سرمایه مخاطبان رادیو تهران بود. با توجه به اینکه مقام معظم رهبری سال ۹۹ را با عنوان جهش اقتصادی نام‌گذاری کرده بودند، برای جهش تولید لازم بود تا سرمایه‌های کوچک و پس‌انداز‌های خرد و خانگی با توجه به شرایط تحریمی و کسری بودجه و منابع درآمدی دولت و ناتوانی دولت در تأمین منابع مالی لازم وارد بازار سرمایه شوند تا از این طریق نیازمندی‌های شرکت‌ها و واحد‌های تولیدی به نقدینگی به صورت مستقیم رفع شود. برای این منظور برنامه بازار تهران محوریت خودش را برای آموزش مبانی سرمایه‌گذاری در بورس تعیین کرد گرچه حوزه‌های دیگر مانند سکه، طلا، ارز، ساختمان، مسکن، کشاورزی، فعالیت‌های خدماتی، استارت‌آپ‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان و بخش صنایع تبدیلی همه و همه در این راستا در برنامه مطرح می‌شوند که دانش مخاطبان نسبت به آن‌ها افزایش پیدا کند و کسانی که در این حوزه‌ها فعالیت دارند بتوانند با دریافت آخرین اخبار و اطلاعاتی که در حرفه و شغل خودشان مؤثر است بهتر و مفیدتر برنامه‌ریزی کنند. از طرف دیگر کرونا باعث شده بود اقتصاد شکل تازه‌ای بگیرد؛ برخی فعالیت‌های نوپدید به عنوان یک فعالیت اقتصادی ظهور کرده بودند و بسیاری از فعالیت‌های رایج اقتصادی دچار رکود بودند. بنابراین لازم بود برنامه‌ای اقتصادمحور که بتواند این فعالیت‌ها را همسو با راهبرد اصلی نظام یعنی مقاوم‌سازی اقتصادی بر اساس برنامه پیشرفت الگوی اسلامی ایرانی تبیین کند این وظیفه بر عهده برنامه بازار تهران گذاشته شد تا از طریق مباحث کارشناسی یا گزارش‌های میدانی یا برشماری مسائل و مشکلات قانونی به تسهیل امور کمک کنند.

محمدخانی همچنین از دغدغه‌های خود در این برنامه به عنوان سردبیر گفت: دغدغه اصلی هر برنامه‌سازی در چارچوب اهداف و هنجار‌های سازمانی خدمت به مخاطب است؛ من هم از این قاعده مستثنی نیستم زیرا نهایت هر کوشش رسانه‌ای مخاطب است. بنابراین، یکی از مهم‌ترین وظایف من کشف نیاز‌های مردم در حوزه اقتصادی است. برای این کار لازم است هم از طریق کارشناسان و هم به صورت میدانی در جریان دغدغه‌های اقتصادی مردم قرار بگیرم تا بتوانم محتوایی که برای مخاطب مفید و کاربردی باشد تولید و پخش کنم.

ارتباط یک‌سویه با مخاطب شکست می‌خورد

سردبیر این برنامه همچنین گفت: تا زمانی که ارتباط من برنامه‌ساز با مخاطب یک‌سویه و بر اساس برداشت‌های ذهنی من از نیاز‌های مخاطب شکل بگیرد برنامه محکوم به شکست است و برای پیروز شدن حتماً لازم است که واقعیات جامعه را در ظرف نظام ارزشی و اهداف سازمانی به بالاتر از آن در راستای مصلحت اجتماعی ممزوج کرد تا محصول مطلوبیت نسبی داشته باشد. بنابراین تعیین موضوعات، درجه‌بندی و اولویت‌بندی آنها، شناسایی افراد سرشناس و ذی‌صلاح برای ابراز نظر درباره موضوع انتخابی و همچنین تقسیم‌بندی زمانی برنامه نسبت به موضوعات روز و کسب آخرین اخبار و تازه‌ترین تحولات اقتصادی و ارائه مطلوب آن‌ها در برنامه از دیگر وظایفی است که به عنوان دغدغه باید نسبت به آن‌ها اقدام عملیاتی انجام بدهم.

وی افزود: به عنوان مسئول برنامه تمامی محتوا از کشف ایده تا اجرای دقیق برنامه با من است و همکارانم در بخش تهیه‌کنندگی و گویندگی یاریگر من هستند، در این برنامه علاوه بر سردبیری، نویسندگی برنامه و همچنین اداره کانال ۳ هزار نفری برنامه و همچنین صفحه اینستاگرامی برنامه از حیث تولید انتشار یا بازنشر محتوای برنامه در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی بر عهده من است.

از زبان رایج و همه‌فهم استفاده می‌کنیم

حسین فهیمی‌پور تهیه‌کننده برنامه بازار تهران نیز توضیح می‌دهد: اتفاقات و قیمت‌های عجیب و غریب باعث شد این برنامه ساخته شود. از لحاظ اقتصادی، تحریم‌ها، معادلات بانکی، سطح معیشتی و وضع آشفته بنگاه‌های تولیدی در موقعیتی هستیم که ساخت برنامه با این قالب نیاز است و رسالت این برنامه اطلاع‌رسانی دقیق و کاملاً وسیع است. موضوعاتی مانند بورس، طلا، اتفاقاتی که در بازار مسکن می‌افتد، قیمت‌های عجیب و غریب در بازار خودرو، همه این‌ها دست به دست هم داد تا این برنامه پا گرفت.

وی افزود: این برنامه به خصوص در بخش سردبیری به شدت مستلزم کار است و این نشان‌دهنده این است که فکر و ذکر این برنامه این است که تا حد توان برای مردم و مسئولان مفید باشد. برای مردم از این نظر که برای تصمیم‌گیری‌های آتی در قبال مسائل معیشتی و اقتصادی خود بتوانند اتفاق خوبی را برای خود رقم بزنند و بتوانند با برخی مفاهیم اقتصادی آشنا شوند. در این برنامه سعی شده که سطح زبان برنامه مفهوم باشد و خیلی دچار گفتار‌های سخت مباحث اقتصادی یا مالی نشود. به نظر من در شرایط فعلی ساخت برنامه‌هایی با این ساختار بسیار مفید است به شرطی که بتواند رسالتی را که عهده‌دار آن است به خوبی ایفا کند.

تهیه‌کننده این برنامه اضافه کرد: یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این برنامه این است که مبتلابه موضوعات برنامه را در خود گنجانده و همچین دقیق بودن اطلاعات این برنامه در حوزه بازار‌های مالی، بورس، طلا و دلار است. اطلاعاتی که به ثانیه در حال تغییر است و این برنامه سعی می‌کند با همکاری مسئولان درباره چرایی آن سؤال شود، پیگیری شود و از برنامه‌ریزی آن‌ها درباره این مسائل جویا شود؛ البته اگر مسئولان همکاری کنند. متأسفانه گاهی با تمام سختی‌ها همکاری بین ما و مسئولان ایجاد نمی‌شود ولی خوشبختانه می‌توان گفت ۹۰ درصد این همکاری صورت می‌گیرد.

وی افزود: بزرگ‌ترین دغدغه من در این برنامه این است که عزیزان مسئولی که این برنامه را گوش می‌دهند و از هر طریقی از این برنامه کسب اطلاع می‌کنند سطح آگاهی خود را نسبت به اینکه چه بازار‌ها و چه اتفاقاتی باعث می‌شود که مردم بیشتر اذیت شوند، افزایش دهند به این ترتیب باعث می‌شوند که مسئولان مسئولیت‌پذیرتر شوند. یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های من این است که مسئولان در دسترس و به راحتی پاسخگو باشند.

سینا محمدحسن یکی دیگر از تهیه‌کنندگان این برنامه درباره ویژگی‌های شاخص بازار تهران می‌گوید: جدول برنامه‌های شبکه رادیویی تهران فاقد یک برنامه اقتصادمحور بود. بنابراین این برنامه تنها مرجع اقتصادی مخاطبان رادیو تهران تلقی می‌شود که به نوعی دایره‌المعارف اقتصادی است. دومین ویژگی جانمایی برنامه در ساعتی از روز است که بازار سرمایه و سهام فعالیت خود را به پایان رسانده و حوزه‌های طلا، سکه، خودرو و ارز در حال شکل‌گیری قیمتی هستند به این دلیل که با اختلاف ساعت موجود بین بازار‌های ایران و بازار‌های اروپا معمولاً نیمه‌های روز این بازار‌ها شکل می‌گیرند و تحلیل‌های برنامه و افراد شاخص و کارشناسان برجسته می‌توانند در این ساعت بر شکل‌گیری بازار در راستای مصلحت و منفعت جامعه اثر‌گذار باشند. سومین شاخص این برنامه تعاملی بودن برنامه است به طوری که مسئولان مورد درخواست مخاطبان برای پاسخ به پرسش‌های سرمایه‌ای و مالی آن‌ها به برنامه دعوت می‌شوند و در واقع بازار تهران پلیس بین مردم تهران و مسئولان اقتصادی استان تهران و حتی مرجع اطلاع‌رسانی و اطلاع‌یابی کشوری است. بسیاری از مردم از طریق پیامک از سراسر ایران پرسش‌های خود را با برنامه در میان می‌گذارند و این نشانه نوعی مرجعیت برنامه است.

وی شعار برنامه بازار تهران را «بازار تهران تازه‌ترین خدمت رادیویی شبکه تهران به مخاطبان استان تهران» دانست و توضیح داد: پیگیری مطالبات مردمی از یک طرف و پیگیری تحقق وعده‌ها و قول‌های مسئولان در چارچوب تحقق فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر قول سدید دو بازوی حرکتی برنامه است یعنی هم انتظارات مردم را از مسئولان پیگیری می‌کنیم و هم هر آنچه را که مسئولان به عهده گرفته‌اند و آن را اعلام کرده‌اند در زمان مقرر و موعدی که این کار انجام می‌شد پیگیری صورت می‌کنیم تا آن مقام مسئول در صورت محقق نشدن موانع کار را به رسانه و مردم بگوید و اینکه کی و چگونه از عهده وعده‌ای که با مردم در میان گذاشته، برمی‌آید آن را پیگیری می‌کنیم.

با مسئولان تعارف نداریم

محمدحسین امیدی گوینده برنامه بازار تهران، اما بر این باور است که بازار تهران با توجه به اینکه بسیاری از اوقات مباحث تخصصی مطرح کرده است، موفق بوده با ریتم بسیار خوب، اطلاعات تخصصی در حوزه اقتصاد را به شکلی به مردم ارائه دهد که برای آن‌ها قابل فهم باشد.

وی افزود: در این برنامه تمام تلاشمان را می‌کنیم که گفت‌وگوی صورت گرفته هدفمند باشد و حتماً نتیجه‌ای دربر داشته باشد. خوشبختانه رویکرد مدیریت شبکه و مدیریت گروه همیشه حمایتی بوده و ما تلاش می‌کنیم حرف‌هایی را که باید زده شود، عنوان کنیم. احترام سرلوحه کار ماست ولی آنجا که حقوق مردم در میان است، با مسئولان تعارف نداریم و اگر نکته‌ای باشد بسیار صریح مطرح می‌کنیم و اگر نتیجه‌ای هم حاصل نشد، قضاوت برعهده مردم خواهد بود.

گوینده این برنامه می‌گوید: جالب است بدانید من به این برنامه به چشم یک کلاس درس نگاه می‌کنم به این دلیل که خوشبختانه تیم سازنده برنامه از نظر اطلاعات اقتصادی و آگاهی در این زمینه در سطح خیلی خوبی قرار دارند و این برنامه باعث افزایش سطح آگاهی من در این حوزه شده است و وقتی به عنوان یکی از عوامل برنامه این حس را دارم فکر می‌کنم مردم نیز قاعدتاً این اتفاق برای آن‌ها روی داده است.

برنامه بازار تهران شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۳:۳۰ تا ۱۴:۱۰ از موج اف. ام. ردیف ۹۴ مگاهرتز به مدت ۴۰ دقیقه پخش می‌شود.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۹
0
0
یک کارشناس صادق منصفانه نظر دهد : به نظر شما این درست است افرادی که دوست دارند از طریق درست سرمایه گذاری کنند و به اقتصاد کشور کمک کنند و دوست ندارند بهره بانکی بخورند و دوست ندارند از طریق دلالی و خرید طلا و دلار به سود های کثیف دست پیدا کنند ؛ سرمایه هایشان را به همین راحتی در بورس از دست بدهند ولی یک عده دلال خون آشام به سود های بسیار زیاد و باد آورده و بدون زحمت دست یابند و هیچ مالیاتی هم ندهند و به گرانی و تورم هم دامن میزنند !..؟؟؟... بالاخره کی این حقوقی ها و دلالان دست از سر مردم نجیب ما برمیدارند و حال بورس و قلب مردم ما که همه فشارها روی آنهاست چه وقت خوب خواهد شد ؟!...
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۲
0
0
فرض کنید شرکت ایران‌خودرو و سایپا به ژاپن برود ... خوب توجه کنید که مدیران ژاپنی با این دو شرکت چه میکنند آنها سریعا جلسه های مفید و اضطراری فارق از تجملات ظاهری تشکیل و اعلام فوق العاده اعلام میکنند و هیئت مدیره به دو تصمیم اساسی میرسند اینکه این دو شرکت همچنان به شکل کنونی پابرجا باشند و اصلاحات اساسی در آن صورت گیرد یا بطور کلی منحل و بوسیله امکانات و سرمایه های آن یک شرکت جدید با برند و نام و لوگوی زیبای جدیدی تأسیس و به جهان معرفی شود ... در این میان شاید به این نتیجه برسند که بسیاری از مدیران نالایق و کارمندان اضافی سفارشی و ناکارآمد و بسیار هزینه بر و حتی مضر بسرعت اخراج شوند و در عوض بجای آن مدیران معدود دلسوز و عاشق صنعت و شایسته خلاق و بسیار قوی و غیر سفارشی جایگزین شوند سپس شرکت با بررسی دقیق منابع و سرمایه های خود بهترین استفاده از این منابع را انجام دهد و بهترین و خلاق ترین طراحان خودرو را بر اساس شایستگی نه سفارش نمایندگان مجلس ؛ انتخاب و استخدام می کنند و همه امکانات را قدرتمندانه در خدمت طراحی و تولید یک خودرو جهانی مدرن و بسیار با کیفیت قرار میدهند و با ایجاد یک اساسنامه مبتنی بر کیفیت و زیبایی بهترین خودرو ها را تولید میکنند البته همه اینها مستلزم ایجاد بستری مناسب و حمایت قوی دولتها و با آزاد سازی کنترل شده خودرو های خارجی برای ایجاد رقابت اما نه با انحصار و رانت بلکه با ایجاد فرصت های برابر برای تولید و تحرک اجتماعی طبیعی شهروندان و متخصصان بر اساس شایستگی هایشان به کرسی های بالاتر اجتماعی است ... البته در این مجال کوتاه نمیتوان تغییرات اساسی صنعت خودرو سازی ایران را توضیح داد و به جزئیات آن پرداخت این امر نیازمند نوشتن یک کتاب چند صد صفحه ای است ...
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار