کد خبر: 1025027
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۲
بهناز قاسمی
این روز‌ها قیمت کالا‌ها و خدمات دوباره بر مدار صعود قرار گرفته است و روزی نیست که قیمت یک کالا افزایش پیدا نکند. این افزایش قیمت کالا‌ها در حالی است که سطح درآمد حقوق بگیران ثابت مانده و این باعث فشار بر طبقه حقوق بگیران جامعه شده است.

اخیراً شاهد آن بوده‌ایم که انجمن‌های مختلف درخواست‌های افزایش قیمت را به ستاد تنظیم بازار ارائه کرده‌اند و این ستاد هم بدون توجه به حق و حقوق مصرف‌کنندگان با این افزایش قیمت‌ها موافقت کرده‌است. همچنین مشاهده شده‌است که سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و ستاد تنظیم بازار در این مدت بدون آینده‌نگری گذاشته‌اند کار به نقطه بحرانی برسد و بعد برای حل این بحران وارد عمل شده‌اند. علاوه بر مسئله گرانی و افزایش قیمت کالاها، موضوع کمبود و کاهش عرضه برخی کالا‌ها در بازار به چشم می‌آید. نمونه‌های زیادی را می‌توان در چند وقت اخیر یافت که تصدیق کننده کمیابی باشند که از آن جمله می‌توان به کره، نان و از همه مهمتر روغن جامد و مایع اشاره کرد.

این افزایش بی‌حساب و کتاب قیمت کالا‌ها و خدمات در حالی است که نهاد‌های عریض و طویلی با کارمندان بسیاری برای جلوگیری یا تنظیم قیمت کالا‌ها وجود دارند، اما به نظر می‌رسد این نهاد‌ها کارکرد خود را از دست داده‌اند. از جمله این نهاد‌ها می‌توان به سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و ستاد تنظیم بازار اشاره کرد.

سازمان حمایت و ستاد تنظیم بازار چه حمایتی از مصرف کننده کرده‌اند؟

رفتار دو سازمان حمایت و ستاد تنظیم بازار در برابر درخواست گرانی انجمن‌ها و تولید‌کنندگان طوری است که بلافاصله با این افزایش قیمت در ستاد تنظیم بازار موافقت می‌شود. به عنوان نمونه گوشت مرغ یکی از اقلامی است که در چند ماه اخیر دو بار قیمت مصوب آن توسط ستاد تنظیم بازار افزایش یافته است؛ گوشت مرغی که مردم از سر ناچاری و افزایش قیمت‌های سرسام آور گوشت گوسفند، گاو و گوساله به مصرف آن روی آورده بودند، اما با این افزایش قیمت‌های چند باره عملاً این قلم کالا هم از سفره مصرف‌کنندگان در حال پر کشیدن است! حالا پرسش این است که سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و ستاد تنظیم بازار دقیقاً چه حمایتی از مصرف‌کنندگان در این مدت به عمل آورده‌اند؟ اگر از عدم حمایت این دو نهاد از مصرف‌کنندگان چشم‌پوشی کنیم، پرسش بعدی این است که چرا این دو نهاد می‌گذارند کار به نقطه بحرانی برسد و بعد وارد عمل می‌شوند؟ دقیقاً بود و نبود چنین نهاد‌هایی با چنین عملکرد‌هایی چه فرقی به حال مردم و کوچک و بزرگتر شدن سفره آن‌ها می‌کند؟
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار