کد خبر: 1021534
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۹ - ۰۴:۰۰
آسیب‌شناسی مصرف‌گرایی از نگاه دکتر محمدحسین توانایی، مدرس مهارت‌های زندگی
مونا دهقان

سرویس سبک زندگی جوان آنلاین: در اداراتی که ریخت و پاش زیاد است و مدیرانش میز و صندلی گران‌قیمت و تجملاتی از بودجه دولت تهیه می‌کنند و اتاق‌های شیک و لاکچری داشته و برای مهمانی‌های خاص خود پذیرایی گسترده و هدایایی رد و بدل می‌کنند کارکنان همه این‌ها را زیر نظر دارند و این روحیه مصرف‌گرایی مسئولان دنیا‌زده به کارکنان منتقل شده و از طریق آن‌ها به خانواده و به نوعی از اجتماع به اجتماع بازمی‌گردد

آرزو‌های دور و دراز انسان

انسان در سبک زندگی خود انتخابگر است و اگر به خود‌شناسی و معرفت نرسیده باشد و خودارزشیابی را در خود تقویت نکرده باشد آرزوپروری و آرزو‌های دور و دراز در او شکل گرفته و شیطان می‌تواند این آرزو‌ها را که با اهداف زندگی بسیار متفاوت است و معمولاً واقعی نیستند از راه‌های نادرست تقویت کرده و انسان با عمل خود این سبک از زندگی را انتخاب می‌کند.

تربیت و تجمل‌گرایی

در خانواده‌ای که پدر و مادر به مصرف‌گرایی رو آورده و روش زندگی آن‌ها استفاده از وسایل برند و مارک بوده و به دنبال تجملات هستند فرزندان نیز به همان سمت کشیده می‌شوند و این‌گونه تربیت خانوادگی در نوجوان و جوانی که مراحل رشد را می‌گذراند تأثیر منفی می‌گذارد.

تبلیغات گسترده برای مصرف

تبلیغاتی که در سطح جهان و در فضای مجازی به چشم می‌خورد شامل خوردنی‌ها، لباس‌های شیک و لاکچری، آراستن و لوازم آرایشی، سفر‌های تفریحی و سرگرمی‌ها است و این تبلیغات گسترده در ذهن مردم باعث فرهنگ‌سازی اشتباه شده و برای منفعت‌طلبی بیشتر برخی نیاز‌های زیستی انسان‌ها را به صورت زرورق‌پیچ و شیک به خورد آن‌ها می‌دهند و این‌گونه برایشان فرهنگسازی می‌کنند و همین موضوع باعث استقبال بیشتر افراد و منفعت‌طلبی شرکت‌های تولید‌کننده شده و آن‌ها را به سود سرشاری می‌رساند. نتیجه منفعت‌طلبی شرکت‌های تولید‌کننده باعث فرهنگ‌سازی و تبلیغات عمومی شده و می‌تواند برای رو آوردن مردم به مصرف‌گرایی مزید بر علت شود.

مسئولان هم مصرف‌گرایی را ترویج می‌کنند

زمانی که مصرف‌گرایی و تجمل‌گرایی در میان مدیران و مسئولان اجرایی یک کشور به کرات دیده می‌شود و مسئولان افراد مرفه هستند، ماشین‌های گران‌قیمت سوار می‌شوند، خانه‌های چند میلیاردی، ویلا و اتومبیل شیک دارند و حقوق نجومی یا چندین برابر یک کارمند دریافت کرده و سفر‌های خارجی می‌روند؛ مردم با دیدن این رفاه مسئولان با خود می‌گویند در نظام اسلامی مسئولان جامعه این‌گونه زندگی می‌کنند و دیدن این مسئله در جامعه مردم را به سمت مصرف‌گرایی سوق دهد. اگر الگو‌های جامعه، مدیران و مسئولان ساده‌زیست باشند و این موضوع توسط مردم مشاهده شود افتخار به مصرف‌گرایی کاهش پیدا می‌کند.

در کشورمان ایران و در موقعیتی که مشکلات اقتصادی بیداد می‌کند، مسئولان جامعه به افراد می‌گویند ما در کنار شما هستیم و باید هوای یکدیگر را داشته باشیم، اما در زمانی که این شعار‌ها داده می‌شود بالاترین حقوق را دریافت کرده و اختلاف زیادی بین درآمد آن‌ها و مردم وجود دارد.

مصرف‌گرایی افتخار شده است

مصرف‌گرایی برای مردم باعث افتخارشده است، این سبک از زندگی موجب فخرفروشی بین افراد جامعه شده و الگو‌ها و افراد مشهور هم به آن دامن می‌زنند.

اگر در نوجوانی و جوانی یک فرد سبک زندگی در خانواده مصرف‌گرایی و افتخار به آن باشد ناگزیر این خصیصه در زندگی او باقی مانده و در دوران میانسالی نیز با املاک، ماشین‌ها و برند لباس به دیگران فخر می‌فروشد و زیاده‌خواهی هر روز بیشتر و بیشتر خواهد شد، زمانی که فرد به پایان زندگی نزدیک می‌شود علاقه دارد اموال خود را هر روز افزایش دهد.

قناعت کنیم و به آن توصیه کنیم

بهترین روش ترویج فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر است. اگر عموم مردم که از ایمان قوی یا ایمان متوسط به بالابرخوردارند و باور خوبی نسبت به مسائل اعتقادی مذهبی دارند سکوت را بشکنند و خودشان که اهل تجملات نیستند به دیگران نیز توصیه کنند که دست از مصرف‌گرایی بردارند موجب کاهش روحیه مصرف‌گرایی در جامعه می‌شود.

این مسئله از یک زن خانه‌دار که روحیه قناعت داشته باشد آغاز می‌شود، و در کنار خانم، مرد خانه نیز همین گونه بوده و هر دو به یکدیگر نکاتی ازجمله نخریدن اجناس مارک و عدم اسراف را گوشزد کنند. اگر خانواده‌های متمول جامعه تلاش کنند تا به افراد کم‌توان در جامعه که گاهی به وعده غذایی خود نیز محتاج هستند کمک کنند یا برای ازدواج افراد مجرد هزینه کرده یا در مسیر اشتغالزایی سرمایه‌گذاری کنند از مصرف‌گرایی جلوگیری می‌شود.
ادارات دولتی مصرف‌زده‌اند

اگر مسئولان ادارات دولتی روحیه قناعت و ساده‌زیستی را در کار‌هایی که حیطه کاری آنهاست حفظ کنند میلیون‌ها کارمندی که زیر دست آن‌ها کار می‌کنند روحیه ساده‌زیستی و صرفه‌جویی را در خود تقویت می‌کنند. اما در اداراتی که ریخت و پاش زیاد است و مدیرانش میز و صندلی گران‌قیمت و تجملاتی از بودجه دولت تهیه می‌کنند و اتاق‌های شیک و لاکچری داشته و برای مهمانی‌های خاص خود پذیرایی گسترده و هدایایی رد و بدل می‌کنند کارکنان همه این‌ها را زیر نظر دارند و این روحیه مصرف‌گرایی مسئولان دنیا‌زده به کارکنان منتقل شده و از طریق آن‌ها به خانواده و به نوعی از اجتماع به اجتماع بازمی‌گردد. اگر الگو‌های جامعه و مسئولان دقت بیشتری به زندگی خود داشته باشند مطمئناً روحیه مصرف‌گرایی در بین مردم کاهش پیدا کرده و روحیه قناعت افزایش پیدا می‌کند.

نقش تعیین‌کننده نظام تربیتی

نظام تربیتی برای کاهش مصرف‌گرایی در جامعه بسیار حائز اهمیت است، در تدوین کتب درسی باید از مطالب، محتوا، تصاویر و نقاشی‌هایی استفاده شود که جنبه‌های ساده‌زیستی در آن‌ها لحاظ شده و اهداف کلان و نگرش آن‌ها به سمت مصرف سوق داده نشود و طراحی محتوا در کتاب‌های درسی بیشتر به سمت تولید باشد. رسانه‌ها به ویژه صدا و سیما، سازمان امور سینمایی و وزارت ارشاد باید توجه داشته باشند که با ساخت یک فیلم نتیجه برابر با ترویج مصرف‌گرایی در جامعه نباشد.

در حال حاضر شاهد زندگی‌های لوکس و لاکچری در فیلم‌های شبکه خانگی و قبل از آن در سینما و صدا و سیما بوده‌ایم. فیلم‌ها و سریال‌هایی که برای جلب نظر مخاطب نمایشگر ساختمان‌های پرزرق و برق و ماشین‌های گران‌قیمت که به سمت ویلا و باغ لاکچری شمال کشور در حرکت است فقط به خوشگذرانی می‌پردازد و نشانگر زندگی پرزرق و برق است که باعث رواج روحیه مصرف‌گرایی در جامعه می‌شود. تهیه‌کننده، کارگردان و نویسنده یک اثر تلویزیونی و نهاد‌های ناظر بر آن‌ها بسیار در زمینه‌های فرهنگی تأثیر‌گذار هستند و باید نگاه ویژه‌ای به ساده‌زیستی داشته باشند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار