کد خبر: 1020607
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۹ - ۰۵:۰۰
با اینکه سال‌هاست جهادگران در عرصه‌های مختلف در حال خدمت‌رسانی به نیازمندان و محرومان هستند، اما با شیوع کرونا و خطرات ناشی از ویروس کووید ۱۹ در جامعه این بسیجیان بودند که پشت سر جهادگران عرصه درمان، طلایه‌دار دفاع از سلامت شدند و نشان دادند بدون هیچ ترسی آماده‌اند تا با هر تهدید و خطری مقابله کنند تا آرامش و آسایش شهروندان از بین نرود.
محمد‌رضا هاديلو
سرویس ایران جوان آنلاین: خدمات جهادگران از ضدعفونی کردن معابر و اماکن عمومی شروع شد و با تولید ماسک، گان، شیل و کمک به کادر درمان و حتی حضور در غسالخانه‌ها و انجام امور کفن و دفن فوتی‌های کرونا ادامه پیدا کرد و با آغاز رزمایش کمک مؤمنانه و همدلی آن‌ها بودند که حلقه اتصال بین مردم و خیران با محرومان و نیازمندان شدند تا بسته‌های مواد‌غذایی و معیشتی و پک‌های بهداشتی و اقلام و لوازم دیگر را به دست خانواده‌های کم‌بضاعت برسانند. با اینکه امام استان‌های ایران مسرور از این همه حضور بود، اما در آذربایجان غربی و شهرستان پلدشت، اتحاد جهادگران شیعه و سنی برای تشکیل گروه‌های خدمت‌رسان حضور آنان را در عرصه‌های مختلف چشمگیرتر کرده است.
 
جهادگران آذربایجان غربی بعد از شیوع کرونا در حوزه‌های مختلف، خدمت‌رسانی به مردم را آغاز کردند و از همان زمان بیش از ۳۸ گروه جهادی شیعه و سنی شامل حدود ۴۵۶ جهادگر به صورت شبانه‌روزی در سطح شهرستان پلدشت در حوزه مقابله با کرونا فعالیت می‌کنند.

از اسفند‌ماه سال گذشته و بـا گسـترش شـیوع ویروس کرونـا که موجب تعطیلی دانشـگاه‌ها شد، دانشـجویان جهادی از مسـئولیت‌های اجتماعـی خـود غافل نبوده و ضمن اعلام آمادگی برای مشـارکت در کمک‌رسـانی به مردم، قرارگاه‌هایی را برای نقش‌آفرینی در رزمایش همدلی و کمک مؤمنانه به نیازمندان تشکیل دادند.

در همین راستا، گروهی از دانشـجویان جهادی و تشـکل‌های انقلابی به جمع‌آوری کمک‌های مردمـی پرداختنـد تـا بـا ایـن اقـدام بتوانند دسـت هم‌اسـتانی‌های نیازمند‌شـان را بگیرند.

در این میان گروه‌های جهادی بسـیج دانشـجویی اسـتان آذربایجان‌غربی هم که برای مقابله با ویروس کرونا متحد شده بودند، بعد از سخنان رهبـر انقلاب مبنـی بر راه‌اندازی رزمایش همدلی، برای کمک‌رسانی بـه نیازمندان وارد میدان شدند. دانشجویان بسیجی و جهادی آذربایجان‌غربی نیز بعد از شیوع کرونا در حوزه‌های مختلـف، خدمات‌رسانی به مـردم را آغاز کردند. گروهـی از ایـن دانشـجویان در بخش اطلاع‌رسـانی و آگاه‌سازی عمومـی فعالیـت‌های خود را شروع کردند و با تولیـد و پخش محتوا‌های آموزشـی، ترویجـی، اطلاع‌رسـانی و مستندسـازی به صورت پوسـتر، بروشـور، عکـس، فیلـم و پیـام در فضا‌های مجازی و واقعـی در زمینه رعایت اصول بهداشتی، پیشگیری از بیماری، خود مراقبتی و حفظ سلامت روانی جامعه تلاش کردند. با شیوع ویروس کرونا در کشور و کمبود اقلام بهداشتی در روز‌های اول این ویروس جهادگران آذربایجان غربی با امکانات محدود شـروع به تولید این اقلام کردند در این راسـتا، گروه‌های جهادی بسـیج دانشجویی بوکان برای مقابله با ویروس کرونا ۳ هزار عدد ماسک تولید کردند که در قالب پک‌های بهداشتی شامل دسـتکش، ماسـک، مایع دستشـویی و مایع ضدعفونی‌کننده در بین مردم مناطق محـروم بـوکان توزیع شد.

۵ گروه جهادی در خدمت خانواده شهدا

در مـورد فعالیـت گروه‌های جهادی بسـیج دانشـجویی برای پیشگیری از ویروس کرونا باید به آمار، ارقام و گزارش‌ها مراجعه کرد. به‌طوری‌که تاکنون ۴۵۰ نفر از این بسـیجیان آموزش‌های لازم را برای همکاری با مراکز بهداشت شهرستان ارومیه دیده‌اند. گروه‌های غربالگری در مناطق قرمز ارومیه تشکیل شد و در مناطقی همچون کشتارگاه، بادکی، کوهنورد و ۵۰۰ دستگاه خدمات معاینه و جداسازی بیماران از افراد سالم صورت گرفت. همچنین گروه‌هایی تشکیل شد تا نفرات خاصی برای خرید اقلام مورد‌نیاز در محلات تعیین شوند. این کار موجب می‌شود تا از خروج بی‌مورد افراد در جامعه جلوگیری شود.

گفتنی است، یکی دیگر از فعالیت‌های بسیجیان شیعه و سنی، سمپاشی، ضدعفونی و گند‌زدایی از محلات مختلـف شهرسـتان ارومیـه بود. در این راسـتا ۲۵هـزار لیتر محلول ضدعفونی‌کننده توسط ۲۳ دستگاه ماشین آلات ضدعفونی‌کننده برای پاکیزه کردن سطح شهر مورد استفاده قرار گرفت.

ضدعفونـی معابـر و تولید ماسـک تنها کار گروه‌های جهـادی نبود و این افراد با تولید ۵۰۰ سی‌دی آموزشی در رابطه با مقابله با کرونا، آن‌ها را در مساجد و محلات توزیع کردند. سـرهنگ منصور یوسـفی فرمانده سـپاه پلدشـت آذربایجان‌غربی با اشاره به فعالیت گروه‌های جهادی در شهرسـتان می‌گوید: «بعد از شـیوع ویروس کرونا جلسـه‌ای برای هماهنگی برای مقابله با این ویروس برگزار شد و در راستای مأموریت‌های برنامه‌های سـتاد مقابله با کرونا در اسـتان بحث به‌کارگیری و فعال نمودن بیش از ۳۸ گروه جهادی اعم از شـیعه و سـنی در سـطح شهرسـتان عنوان و سـازماندهی آن‌ها شروع شد. از همان زمان حدود ۴۵۶ جهادگر به صورت شبانه‌روزی در این حوزه فعالیت می‌کنند.»
وی می‌افزاید: «با هماهنگی فرمانده پایگاه‌ها، شورای روستا‌ها و دهیاری نسبت بـه توجیـه نیروهـا برای ضدعفونی معابر، مدارس، مسـاجد و... بـه صورت ویژه با رویکرد پایگاه محور کار‌ها شروع شد. به‌گونه‌ای‌که برای هر منطقه یک گروه جهادی به ضدعفونی خانه‌های مردم پرداختند.»

فرمانده سـپاه پلدشـت آذربایجان غربی تصریح می‌کند: «پنج گروه جهادی نیز برای ارتباط با خانواده‌های شـهدا و خدمت‌رسانی به آن‌ها معرفی شد که در بحث ضدعفونی منزل و توزیع ماسک و اقلام بهداشتی و سبد معیشتی به آنان خدمات‌دهی می‌کردند.»

کمک مؤمنانه به بیکار شدگان در پایانه مرزی

یکی دیگر از اقدامات مؤثر جهادگران شیعه و سنی برای پیشگیری از شیوع بیشتر ویروس کرونا در سطح شهرستان برپایی ایستگاه‌های ضدعفونی کننده در ورودی شهرستان و روستا‌های مجاور بود. ویژگی این گروه‌ها این بود که به صورت خود‌جوش و شـبانه‌روزی بودند. این گروه‌های جهادی با اسـتفاده از پتانسـیل افراد محله‌های خود توانسـتند برای مقابله با ویروس کرونا اقدام کنند. فرمانده سـپاه پلدشـت آذربایجان غربی با اشاره به رزمایش کمک‌های مؤمنانه در سطح شهرستان می‌گوید: «با استفاده از ظرفیت خیران و نهاد‌هایی مانند کمیته امداد و بهزیستی امام جمعه و دیگر مراکز بیش از هزار بسته معیشتی که هر بسته به ارزش ۵۰۰ هزار تومان بود، آماده و در بین ساکنان مناطق محروم و مشاغلی که به خاطر ویروس کرونا آسیب دیده بودند، توزیع شد.» یوسـفی می‌افزاید: «چون پلدشت یک منطقه مرزی اسـت که به خاطر ویروس کرونا نوار مرزی آن مسـدود شـده اسـت و هیچ مسـافری در آن رفت و آمد ندارد. این مسئله وقتی مهم می‌شود که بدانیم نان‌آوران حدود ۴۰ خانواده از مردم این منطقه در پایانه مرزی فعالیت داشتند، بنابراین این افراد شغل‌های خود را از دست دادند، ولی با هماهنگی‌های انجام شـده افراد نیازمند شناسـایی و پس از غربالگری و مشخص شدن نیازهایشان کمک‌های نقدی و غیر‌نقدی به دستشان رسید.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار