کد خبر: 1020589
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۹
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت:شبکه‌های برون مرزی، به ویژه در شرایط فعلی مهم‌ترین نقش را به نفع مصالح مردم و منافع ملی ایفا می‌کنند.
سرويس فرهنگ و هنر جوان آنلاين: محمود عباس زاده در گفتگو با خبرنگار جوان آنلاين با اشاره به مهم‌ترین واصلی‌ترین ماموریت شبکه برون‌مرزی در کشور گفت: در عصر حاضر و باتوسعه مردم سالاری در دنیا، مردم و رسانه‌های گروهی به نوعی در محوریت امور قرار گرفته‌اند.

وی تأکید کرد: رسانه‌ها به عنوان کانال ارتباطی مردم با حاکمیت، مردم و دولت؛ رسانه به عنوان کانال ارتباطی بین ملت‌ها و دولت‌ها اصلی‌ترین کارکرد را برعهده دارند که باید نقش آن‌ها برجسته شود.

عضو کیمسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه دنیا مجموعه به هم پیوسته‌ای شده است، اظهار کرد: به همین دلیل نقش دیپلماسی عمومی در مراودات خارجی کمتر از دیپلماسی رسمی نیست.

عباس‌زاده افزود: طبیعتا کشور‌ها در مناسبات خود با جهان نیاز به زبان و ابراز گفتگو به ویژه با ملت‌های دنیا دارند.

این نماینده مجلس تأکید کرد: به همین دلیل شبکه‌های برون مرزی کشور ما به ویژه در شرایط فعلی مهم‌ترین نقش را به نفع مصالح مردم و منافع ملی ایفا می‌کنند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پاسخ به این سوال که باتوجه به جنگ نرم و روزافزون دشمنان علیه کشور و هجمه رسانه‌ای شکل گرفته چرا باید از شبکه‌های برون مرزی حمایت کرد؟ گفت: به همان اندازه که دیپلماسی عمومی در مناسبات اجتماعی و سیاسی اهمیت پیدا می‌کند، همان قدر شبکه‌های برون مرزی هم نقش و کارکردشان حائز اهمیت است.

این نماینده مجلس افزود: طبیعتا وقتی ما از رسانه و شبکه‌های برون مرزی حرف می‌زنیم باید بدانیم یک بخش از کار سخت‌افزاری است و بخش دیگر مربوط به نرم‌افزار می‌شود و به هر صورت برای تأمین این موارد، منابع مالی مورد نیاز است؛ لذا دولت محترم باید در تدوین لایحه بودجه کشور منابع لازم را برای این بخش به درستی پیش‌بینی و این موارد را در لایحه بودجه لحاظ کند.

عباس زاده تأکید کرد: همچنین مجلس به ویژه کمیسیون فرهنگی آن باید در تقویت تدارکات رسانه ملی به ویژه شبکه‌های برون مرزی آن حساسیت ویژه‌ای داشته باشد و از این شبکه‌ها حمایت شایان توجهی صورت گیرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: البته مجلس در این زمینه حساسیت لازم را دارد و اخیراً هم در رابطه با مسائل مربوط به رسانه‌ها فراکسیونی در مجلس با عنوان فراکسیون رسانه تشکیل شد که امیدواریم این فراکسیون به سرعت به نفع شبکه‌های برون مرزی صداوسیما که به واقع زبان مردم، دولت و نظام ما با دنیا هستند، اقداماتی حمایتی را انجام دهد.

این نماینده مجلس در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا این شبکه‌ها در مقابله با جنگ رسانه‌ای و همه جانبه دشمن توان فنی لازم را داشته اند و یا خیر؟ گفت: در سال‌های اخیر و به دلیل برخی تنگا‌های اقتصادی تخصیص بودجه برای دستگاه‌ها ناکافی بوده است و نمی‌توان گفت دولت به صورت تمام و کمال مقصر کاستی‌های موجود در رابطه با بودجه شبکه‌های برون مرزی رسانه ملی است.

عباس‌زاده تأکید کرد: در حوزه تخصیص بودجه در شرایطی قرار داریم که فشار‌ها روی رسانه‌ها و به ویژه رسانه‌های برون مرزی قرار دارد چرا که در زمینه تخصیص بودجه اولویت با شبکه‌های داخل و درون مرزی است و به تعبیری شبکه‌های برون مرزی در این شرایط همواره مظلوم واقع می‌شوند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس عنوان کرد: با این حال به اعتقاد بنده همانقدر که شبکه‌های درون مرزی حائز اهمیت هستند، شبکه‌های برون مرزی رسانه ملی هم از اهمیتی وافر برخوردارند، حتی برخی از شبکه‌های برون مرزی ما به مراتب مهم‌تر و تأثیرگذارتر هستند.

وی بیان کرد: به اعتقاد بنده در این زمینه هم دولت و هم مجلس باید به نوعی از شبکه‌های برون مرزی صداوسیما حمایت کنند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه در حال حاضر اقتصاد بدون نفت به کشور تحمیل شده و این شرایط، شرایط مبارکی است، گفت: دولت باید از محل‌هایی که ضرورتی برای آن احساس نمی‌شود تأمین منابع کرده و این منابع را به بخش‌هایی از جمله شبکه‌های برون مرزی کشور که اهمیت استراتژیک دارند، تزریق کند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه رسانه ملی اهمیت استراتژیک دارد، گفت: به اعتقاد بنده شبکه‌های برون مرزی به دلیل ماموریت‌های خطیرشان در رویارویی با جنگ رسانه‌ای دشمن اهمیت بیشتری دارند که انشالله سعی می‌کنیم به این بخش از رسانه‌ها کمک کنیم.

عباس‌زاده در ادامه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چقدر ضرورت دارد تا بودجه شبکه‌های برون مرزی، باتوجه به سرمایه‌گذاری سنگین دشمنان در ایجاد شبکه‌های معاند و ماهواره‌ای تقویت شود؟ گفت: اغلب رسانه‌های دنیا در حال حاضردر حال حرکت به سمت خودکفایی هستند، یعنی در حال حاضر تنها بعد اطلاع‌رسانی، رسانه‌ها مطرح نیست و ابعاد اقتصادی آن‌ها هم حائز اهمیت است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تأکید کرد: در حال حاضر رسانه‌ها در دنیا به سمت یک عنصر اقتصادی حرکت می‌کنند و حتی در این زمینه نظریه‌ای وجود دارد که عنوان می‌کند؛ رسانه‌ای که نتواند در امور اقتصادی رقابت کند، مانایی اش سست می‌شود.

عباس زاده تصریح کرد: البته رسانه‌های وابسته به حاکمیت، بالاخره این فضای مانور و اختیارات را ندارند چرا که قانون اساسی چنین اجازه‌ای را به رسانه ملی ما نمی‌دهد. حال آن که قطعاً استقلال اقتصادی برای رسانه مهم و ضروری است، به شرط اینکه مولفه‌های اقتصاد رسانه را داشته باشد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه شبکه‌های برون مرزی رسانه ملی در خط مقدم جنگ رسانه‌ای قرار دارند و باید در زمینه بودجه آن‌ها را تقویت کرد، گفت: با استقلال بودجه‌ای شبکه‌های برون مرزی موافقم و باید این مسئله مدنظرمسئولین و مورد بررسی قرار گیرد.
انتهای پیام/
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار