کد خبر: 1005089
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۲
نزدیکی‌های غروب پنج‌شنبه گذشته بود که شعله‌های آتش در کوه‌های خاییز به چشم خورد و هر لحظه بر میزان آتش سوزی افزوده شد و به مناطق حفاظت شده رسید و حیات وحش و گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری در این منطقه در معرض خطر قرار گرفتند. با اینکه از همان دقایق اول آغاز آتش سوزی ۳۰ کیلومتر از منطقه حفاظت شده خاییز با شدت بالا می‌سوخت، اما نه خبری از بالگرد آب‌پاش بود و نه تجهیزات و امکانات اطفای حریق. گویی مسئولان یکبار دیگر غافلگیر شدند و نمی‌دانستند داستان آتش سوزی‌های سال قبل شاید با فرا رسیدن فصل گرما، امسال هم تکرار شود. حالا آتش مناطق بیشتری را در بر گرفته و باز هم به خاطر کمبود بالگرد و امکانات دیگر، بخش زیادی از جنگل‌ها از بین رفته است.
محمدرضا هادیلو
سرویس ایران جوان آنلاین: آتش از بعد از ظهر پنج‌شنبه گذشته به جان بخشی از جنگل‌های کهگیلویه افتاد و از صبح جمعه که آتش‌سوزی منطقه حفاظت شده خاییز در حال گسترش بود و مردم دست دردست هم به دفاع از محیط‌زیست رفته بودند، فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: «مهار آتش‌سوزی منطقه حفاظت شده خاییز به علت وزش باد شدید، گرمای هوا و پوشش گیاهی متراکم به کندی پیش می‌رود.» عنایت آرامشیان افزود: «مهار آتش بدون بالگرد آب‌پاش امکانپذیر نیست و به تجهیزات اطفای حریق نیاز داریم.» وی خاطر نشان کرد: «با وجود کمک و حضور نیرو‌هایی از سازمان‌ها و دستگاه‌های مختلف، نیرو‌های مردمی، نیرو‌های منابع طبیعی و مردم روستا‌های اطراف منطقه حفاظت شده خاییز، همچنان آتش‌سوزی در حال گسترش است و از عهده ما خارج است.» در همان روز فرماندار شهرستان کهگیلویه از آغاز عملیات اطفا حریق در منطقه حفاظت شده خاییز خبر داد. علیرضا اتابک با بیان اینکه آتش سوزی جنگل‌های منطقه حفاظت شده خاییز همچنان ادامه دارد، گفت: «دو فروند بالگرد هوانیروز در حال انتقال نیرو‌ها جهت کمک به مهار و خاموش کردن آتش‌سوزی منطقه حفاظت شده خاییز هستند.» این اقدامات در حالی صورت می‌گرفت که هنوز بالگرد‌های آب‌پاش به منطقه نرسیده بودند و فقط نیرو‌های مردمی جهت کمک به مهار آتش‌سوزی در محل حضور داشتند.

فقر امکانات در غنی‌ترین جنگل‌ها

هنوز معلوم نیست چرا استان‌هایی که دارای جنگل‌ها و مراتع وسیعی هستند و هر سال هم با اتفاقات غیر مترقبه‌ای مثل سیل و آتش‌سوزی و... مواجهند نباید مجهز به امکانات و تجهیزات مورد نیاز برای مقابله یا پیشگیری از وقوع این حوادث باشند. درست مثل کهگیلویه و بویراحمد که وقتی روز پنج‌شنبه جنگل‌های منطقه حفاظت شده خاییزش دچار حریق شد چیزی برای دفاع از درختان در مقابل شعله‌های آتش نداشت. به همین خاطر استاندار برای تأمین تجهیزات مورد نیاز با رایزنی با معاون اول رئیس‌جمهور، وزیر کشور، وزارت دفاع و فرمانده نیروی زمینی ارتش و سپاه پاسداران به دنبال تأمین تجهیزات مورد نیاز اطفای حریق بود. حسین کلانتری با ورود به شهرستان کهگیلویه و حضور در عملیات اطفای حریق منطقه فرماندهی عملیات را در دست گرفت و گفت: «از همان ساعات اولیه با توجه به حساسیت موضوع و گسترش دامنه آتش، با تماس با معاون رئیس‌جمهور وضعیت آتش‌سوزی برای امداد‌رسانی بهتر تشریح شد.» این مسئول تأکید کرد: «با همکاری مسئولان کشوری در کمترین زمان ممکن چهارفروند بالگرد امدادی و ترابری برای خدمات رسانی و امدادرسانی سریع و به موقع وارد شهرستان کهگیلویه شد.» جالب اینکه این بالگرد‌های آب‌پاش از استان‌های اصفهان، خوزستان و تهران وارد کهگیلویه و بویراحمد شدند و به همین خاطر کار خود را از صبح شنبه برای اطفای حریق شروع کردند.

مدیران در حال تعریف حوزه استحفاظی

با اینکه آتش از بعد از ظهر پنج‌شنبه در بخش‌های مختلف کهگیلویه و بویراحمد می‌سوزاند و پیش می‌رفت و مسئولان منتظر رسیدن تجهیزات و نیرو‌های کمکی بودند، صبح جمعه تازه خبر به اداره منابع طبیعی شهرستان گچساران رسید که جنگل‌ها و مراتع منطقه «دیل» نیز در حال خاکستر شدن هستند. در همین راستا رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان گچساران با بیان اینکه آتش‌سوزی در منطقه دیل در مناطق تحت مدیریت محیط زیست است، گفت: «این آتش‌سوزی از صبح روز جمعه به ما اطلاع داده شد و تشکل‌های مردم نهاد، نیرو‌های مردمی، سپاه، بسیج، منابع طبیعی، محیط‌زیست، شرکت نفت، جهادکشاورزی، کوهنوردان و اهالی روستا‌های گناوه لری و دیل در حال تلاش برای مهار و خاموش کردن آتش‌سوزی هستند.».

اما رئیس اداره محیط‌زیست شهرستان گچساران هم با بیان اینکه علت آتش‌سوزی انسانی است گفت: «منطقه دیل تحت مدیریت منابع طبیعی است و با توجه به اینکه آتش‌سوزی در خارج از حوزه محیط‌زیست است ولی برای مهار و خاموش کردن آتش‌سوزی همکاری و کمک می‌کنیم.» در شرایطی که مسئولان هنوز مشغول تعریف حوزه اسحفاظی و تحت مدیریت خود بودند تا ببینند اصلاً سوختن جنگل‌ها به آن‌ها مربوط می‌شود یا نه، مردم و نیرو‌های دیگر در تلاش بودند آتش به منطقه خامی سرایت نکند چرا که این منطقه صعب‌العبور بوده و نیرو‌های انسانی نمی‌توانند به آنجا وارد یا کاری انجام دهند. هنوز معلوم نیست، وقتی سازمان‌ها و نهاد‌های عریض و طویلی وجود دارند که بودجه‌های مشخص شده‌ای را برای انجام وظایف و مسئولیت‌های‌شان به خود اختصاص می‌دهند، چرا باید در هر حادثه و اتفاقی، قبل از به میدان آمدن آن‌ها و آغاز عملیات‌های‌شان، ستاد‌های مختلفی تشکیل می‌شود که فقط وقت را هدر داده و در نهایت خروجی خاصی هم ندارند!

مثل کهگیلویه و بویراحمد که همزمان با سوختن جنگل‌ها و خاکستر شدن درختان یکبار دیگر و با هدف مهار آتش‌سوزی مناطق حفاظت شده خاییز شهرستان کهگیلویه، ستاد بحران در روستای آب‌کاسه نزدیک به محل آتش‌سوزی با مدیریت استاندار فعال شد!

ستادی که خروجی آن این بود: «اعزام تمام تجهیزات به منطقه در دستور کار قرار بگیرد!» تصمیمی که بدون تشکیل این ستاد هم به ذهن کسی می‌رسید. البته این تصمیم در مقابل حرف مدیرکل بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد که در اوج آتش‌سوزی گفت: «در حال رایزنی برای اعزام بالگرد آبپاش به منطقه حفاظت شده خاییز هستیم.» کاری بس بزرگ و قابل تقدیر است. به هرحال آتش‌سوزی جنگل‌های کهگیلویه و بویراحمد آخرین حادثه نیست و با گرم شدن هوا در دیگر استان‌ها باز هم از این خبر‌ها خواهیم شنید، اما کاش در کنار گزارش مهار حریق، گزارشی هم از نحوه عملکرد مسئولان برای پیشگیری از وقوع این گونه حوادث و استفاده از تجربیات قبلی منتشر شود.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ک
|
France
|
۱۰:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
0
1
اصلاهیچ جای ننگ وعار نیست برای اینکه زودتربه دادکوه وجنگلهای زاگرس برسیم که باارسال نفرات وتجهیزات انجام،خاموش شودهمانطورکه درجنگ باداعش روس هابااجاره فرودگاه درشهرکرمانشاه موافقت شدواستفاده برد کشورماهم ازبزرگ ترین چرخبال وهلیکوپترآتش نشان دنیابانام ‏mil-26mکه صد فروندش در اختیارکشورروسیه هست دراین شرایط حساس که داریم اجاره وبه دادجنگل های زاگرس برسیم منتها واقعاوقت به ازای ثانیه یا دقیقه ارزشمندهست در این شرایط حساس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار