کد خبر: 998650
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۰
سامانه هوشمند «مستعان» که کرونا را در ۵ ثانیه و تا ۱۰۰ متر تشخیص می‌دهد برای نخستین بار در دنیا به همت بسیجیان ساخته شد.
زهرا چيذری
سرویس جامعه جوان آنلاین: وضعیت پایتخت‌نشینان چه از منظر ابتلا به ویروس کرونا و چه از نظر مرگ و میر‌های ناشی از این ویروس چندان مساعد نیست. آنطور که کیانوش جهانپور سخنگوی ستاد مقابله با کرونا می‌گوید: بررسی آمار‌ها حکایت از آن دارد که طی دو روز اخیر یک‌سوم تعداد فوتی‌ها مربوط به شهر تهران بوده است. هر چند این عدد نسبت به هفته‌های گذشته به طور کلی ۴۰ تا ۷۰ درصد کاهش داشته است، اما همین دیروز هم حدود یک‌سوم مبتلایان در تهران شناسایی شده‌اند. این روند ابتلا در شرایطی اتفاق می‌افتد که هنوز طرح فاصله‌گذاری هوشمند اجتماعی و بازگشایی مشاغل کم‌ریسک با حضور دو‌سوم از کارکنان آغاز نشده است. با وجود این، آغاز بسیاری از مشاغل دیگر به صورت غیررسمی موجب شده تا وسایل حمل و نقل عمومی آنچنان شلوغ باشد که نتوان اثری از فاصله‌گذاری هوشمند اجتماعی در آن پیدا کرد. همه این‌ها در شرایطی اتفاق می‌افتد که بنا به تأکید مسئولان وزارت بهداشت، تهران پاشنه آشیل مهار کرونا در تمام کشور است و اگر وضعیت ابتلا به کووید ۱۹ در پایتخت بهبود نیابد، احتمال انتقال بیماری به سایر نقاط کشور نیز بیشتر می‌شود. با این وجود تلاش‌ها برای شناسایی و مهار کرونا همچنان ادامه دارد. در همین راستا روز گذشته در مراسمی با حضور سردار سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران از سامانه هوشمند «مستعان» برای تشخیص لحظه‌ای ویروس کرونا رونمایی شد.

سامانه هوشمند «مستعان» که برای نخستین بار در دنیا به همت متخصصان بسیجی ساخته شده می‌تواند ایجاد میدان مغناطیسی آلودگی به ویروس را به شعاع ۱۰۰متر و ظرف پنج ثانیه تشخیص دهد. این سامانه برای تشخیص ویروس نیاز به گرفتن نمونه خون ندارد و می‌تواند سطوح و انسان‌های آلوده را تشخیص دهد. به گفته فرمانده کل سپاه این سامانه در بیمارستان‌های مختلف آزمایش شده و تا ۸۰درصد عملکرد آن مثبت بوده است.

تشخیص کرونا در فاصله ۱۰۰ متری تنها در ۵ ثانیه
سامانه صددرصد بومی و ایرانی «مستعان» قابلیت تشخیص لحظه‌ای ویروس کرونا از راه دور و بدون تماس فیزیکی در پنج ثانیه دارد و در پایش فردی، اجتماعی و ارزیابی‌های محیطی می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

این سامانه برای اولین بار در دنیا با هدایت و حمایت و پشتیبانی قرارگاه جهاد علمی سلامت بقیه‌الله (عج) و قرارگاه جهاد علمی و فناوری بسیج، توسط ظرفیت‌های دانش بنیان بسیج علمی کشور ساخته و به مرحله بهره‌برداری رسیده است.

سامانه هوشمند تشخیصی «مستعان» با تغییرات جزئی قابلیت ارتقا در فاز‌های بعدی را دارد که پس از اخذ مجوز‌های لازم در تعامل با وزارت بهداشت، این مهم نیز در آینده نزدیک محقق خواهد شد.

فرمانده کل سپاه در بیان چگونگی عملکرد این دستگاه اینگونه توضیح داد: با استفاده از ایجاد میدان مغناطیسی و استفاده از ویروس دوقطبی درون دستگاه، هر نقطه‌ای از محیط که تا شعاع ۱۰۰متر آلوده باشد، آنتن این دستگاه در مقابل آن نقطه قرار می‌گیرد و در عرض پنج ثانیه می‌تواند نقطه آلوده را کشف کند.

بنا به تأکید سرلشکر سلامی، این دستگاه هوشمندانه عمل می‌کند، هم برای غربالگری‌های انبوه جواب می‌دهد و هم نقاط آلوده سطوح را تشخیص می‌دهد و در عین حال برای ضدعفونی‌های هوشمند هم پاسخگو است تا بی‌جهت سطوحی که آلوده نیستند، ضدعفونی نشوند. این دستگاه می‌تواند هر نوع ویروسی چه کرونا و چه غیر از آن را تشخیص دهد.

اثربخشی پلاسمادرمانی تا ۵۰ درصد بیشتر
با شناسایی هزارو۵۱۲بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۷۶ هزارو۳۸۹‌نفر رسید.

در طول ۲۴ساعت گذشته، ۹۴بیمار کرونایی جان خود را از دست دادند و شمار جانباختگان ویروس کرونا به ۴ هزارو۷۷۷‌نفر افزایش یافته است. تاکنون ۴۹ هزارو۹۳۳‌نفر از بیماران هم بهبود یافته و ترخیص شده‌اند. تلاش‌ها برای بهبود فرایند‌های تشخیصی و درمانی ویروس کرونا همچنان ادامه دارد، در همین زمینه هم روش‌های پلاسمادرمانی برای درمان کرونا خوب جواب داده‌اند.

عبدالمجید چراغعلی رئیس دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله (عج) با بیان اینکه پلاسمادرمانی نسبت به سایر روش‌های درمانی کرونا ۵۰ درصد اثربخشی بیشتری داشته است از درمان ۱۵۰ بیمار به روش پلاسما‌درمانی در بیمارستان بقیه‌الله (عج) خبر داد.

پیش‌بینی غلط غربی‌ها برای مرگ ۷۰۰‌هزار ایرانی
با تمام اینها، اما ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت همچنان تأکید می‌کند: تا به امروز هیچ درمان قطعی برای ویروس کرونا در جهان کشف نشده است. به گفته وی، طرح فاصله‌گذاری اجتماعی بهترین راهکار برای مواجهه با ویروس کروناست. حریرچی با بیان اینکه «به مدافعان سلامت رحم کنید» از مردم خواست تا هر چه بیشتر توصیه‌های بهداشتی را جدی بگیرند.

وی با هشدار نسبت به رفت و آمد‌های غیرضروری مردم تصریح کرد: اثرات این رفت و آمد‌ها را طی روز‌های آینده خواهیم دید، به طوری که طی پنج روز پس از افزایش تردد‌ها آمار بیماران افزایش پیدا می‌کند، ۱۵ روز بعد تعداد افراد بستری افزایش می‌یابد و یک ماه بعد تعداد مرگ و میر‌ها افزایش خواهد یافت. حریرچی در عین تأکید بر روند نزولی ابتلا به ویروس کرونا در بیشتر استان‌ها، این روند کاهشی را به معنی مهار کامل ندانست.

معاون کل وزیر بهداشت به وضعیت اسفناک و آمار بسیار زیاد مبتلایان به بیماری کووید ۱۹ و مرگ‌ومیر ناشی از آن در امریکا و بسیاری از کشور‌های اروپایی اشاره کرد و گفت: دست یاری خداوند در مدیریت بیماری کرونا در ایران مشاهده می‌شود و نباید عنایات خداوند متعال را نادیده گرفت. کشور‌های غربی، مرگ بیش از ۷۰۰‌هزار‌نفر را در کشور ما پیش‌بینی کرده بودند که خوشبختانه پیش‌بینی‌های آن‌ها غلط از آب درآمده و خود این کشور‌ها درگیری شدیدی با این بیماری دارند.

امریکا صدرنشین مبتلایان و قربانیان
آمار جهانی مبتلایان به کرونا از ۲‌میلیون‌نفر عبور کرد. تا لحظه تنظیم این خبر شمار کلی مبتلایان به کووید ۱۹ در جهان ۲ میلیون و ۶۵‌نفر است که ۱۲۶‌هزار و ۷۵۴‌نفر از آن‌ها جان باخته و ۴۸۴‌هزار و ۵۹۷‌نفر نیز بهبود یافته‌اند.

امریکا با ۶۱۴‌هزار و ۲۴۶ مورد ابتلا و ۲۶‌هزار و ۶۴ قربانی در صدر فهرست مبتلایان و قربانیان جهانی قرار گرفته است. ۳۸‌هزار و ۸۲۰‌نفر از مبتلایان این کشور نیز بهبود یافته‌اند. اسپانیا با افزایش شمار مبتلایان و ثبت ۱۷۴‌هزار و ۶۰ مورد در رتبه دوم فهرست مبتلایان جهانی کرونا قرار گرفته است. تاکنون ۱۸‌هزار و ۲۵۵‌نفر از مبتلایان این کشور جان خود را از دست داده و ۶۷‌هزار و ۵۰۴‌نفر بهبود یافته‌اند. ایتالیا نیز ۱۶۲‌هزار و ۴۸۸ مورد ابتلا را به ثبت رسانده که از این میان ۲۱‌هزار و ۶۷‌نفر جان خود را از دست داده و ۳۷‌هزار و ۱۳۰‌نفر بهبود پیدا کرده‌اند. فرانسه و آلمان در جایگاه‌های بعدی ابتلا و فوتی‌های ناشی از کرونا قرار دارند.

دستور ترامپ برای قطع کمک امریکا به سازمان بهداشت جهانی
در امریکا ترامپ با انتقادات بیشتری به واسطه ناتوانی‌اش از مهار کرونا مواجه است و دستور داده تا کمک به سازمان بهداشت جهانی قطع شود. این دستور ترامپ با واکنش دبیرکل سازمان ملل متحد مواجه شده است. گوترش خطاب به ترامپ گفت: الان وقت قطع حمایت مالی و سازمان بهداشت جهانی نیست.

رئیس‌جمهور امریکا همچنین به دنبال نهایی کردن طرح بازگشایی کشور است، اما اندرو کومو فرماندار نیویورک در مصاحبه با سی‌ان‌ان گفته دستور ترامپ برای بازگشایی نیویورک را اجرا نمی‌کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار