کد خبر: 997914
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۲:۴۵
صادقانه حرفمان را بگوییم ولی موجب آزار هم نشویم
همیشه باید شرایط را برای یکدیگر طوری طراحی و مهیا کنیم که طرف مقابلمان از مطرح کردن صادقانه مسائل مختلف هراس نداشته باشد. او همیشه باید احساس امنیت داشته باشد. به تعبیر بهتر احساس کند که با بیان صادقانه، حس خوشایندی در او تقویت شده نه اینکه با این کارش مورد توهین و سرزنش واقع شده است
لیلا قاسمی
سرویس سبک زندگی جوان آنلاین: اوج زرنگی و بهترین سیاست در روابط زوجین، صداقت است. البته بار‌ها در مورد صداقت و معنای آن از ابعاد مختلف گفته شده است. صداقت یکی از مهم‌ترین عوامل و ابعاد عاطفی در روابط زناشویی است، چراکه لازمه تقویت عشق، محبت و عمیق‌تر شدن یک رابطه است و هرچه قدر صداقت در بین زن و شوهر وجود داشته باشد، در نتیجه صمیمیت و نزدیکی آن‌ها نیز بیشتر می‌شود. تردید نکنید صداقت بهترین چیز برای استمرار و آرامش یک زندگی مشترک است.

اعتماد قلبی با صداقت و روراستی
صداقت و راستگویی در روابط زوجین بی‌شک باعث به وجود آمدن اعتمادی قلبی می‌شود. مسئله‌ای که یکی از ضروری‌ترین ابعاد یک رابطه بوده و امنیت روانی در زندگی ایجاد می‌کند. چون نبودن و نگفتن حقایق و پنهانکاری در بین زوجین باعث از بین رفتن همین صمیمیت‌ها، عشق، شور و حرارت رابطه می‌شود و در این بین اگر فرزندانی هم باشند، قطعاً شاهد عدم صداقت و یادگیری و تقویت در آن‌ها خواهیم بود. چون آنان به نوعی از والدین الگوبرداری می‌کنند. این امر خود نوعی از آسیب‌های رفتاری است و فرزندان ما هم در روابط خود در آینده به عنوان یک زوج از همین فرهنگ و عادات غلط تبعیت خواهند کرد.

در خیلی موارد مراجعینم از من به عنوان یک روانشناس سؤال می‌کنند که تا چه حد می‌توانم در مورد گذشته خود برای همسرم بازگو کنم؟ ما در اینجا حکم کلی نمی‌دهیم، اما معتقدیم هر موضوعی که از گذشته یا مسائلی که از قبل بتواند به نوعی روابط کنونی ما را تحت تأثیر قرار دهد، باید با صداقت بیان شود، چراکه اگر بنا به هر دلیلی ناخواسته این موضوع یا رخداد توسط همسر آشکار شود، قطعاً باعث اختلافات شدید، بی‌اعتمادی و در نتیجه ناامنی در روابط می‌شود.

در گذشته یکدیگر تجسس نکنیم
گاهی اوقات برخی افراد بیان می‌کنند که اشتباهاتی داشته‌اند که یادآوری آن تنها موجب آزردگی خاطرشان می‌شود و تداعی آن نیز آسیب‌هایی به دنبال دارد. بنابراین تجسس در گذشته روابط همسر باید حد و مرزی داشته باشد. در مواردی نیز صداقت مربوط به یکسری مسائل یا تصمیم‌های، روزمرگی است که مربوط به هر دو است و باید با همسر در میان گذاشت، چراکه لازمه روابط بسیار خوب، وابستگی متقابل و ارتباط گرفتن، همدلی، همدردی و برنامه‌ریزی و هماهنگ ساختن فعالیت‌های ضروری است.

در بعضی موارد صداقت در مورد آینده است
تصمیم‌گیری‌هایی در مورد اهدافی که در زندگی به هر دو زوج مربوط می‌شود که خیلی اوقات در مورد قبل از ازدواج به خصوص در مورد برنامه‌های آینده و پیش‌بینی مسائل زندگی در آینده یا مواردی از این قبیل است و باعث ایجاد حس تعاون و همکاری در روابط می‌شود. در کل در رابطه با صداقت نباید در مواردی جنبه افراطی داشته باشیم.

به عنوان مثال نمی‌توانیم در تمام مواقع آن را استفاده کنیم، چراکه گاهی اوقات همین باعث آزار و اذیت دیگران می‌شود. مثلاً در مواردی شخصی از ما در مورد خودش سؤال می‌کند و ما با بیان صادقانه و رک گویی باعث رنجش او می‌شویم. حتی شده موقعیت‌هایی پیش می‌آید که ما در روابط خود با همسرمان، دوستانمان و... شاهد بدگویی‌هایی هستیم، اما دلیلی ندارد که با همان لحن این گفته‌ها را به طرف مقابل بیان کنیم. یادمان باشد ما حتی می‌توانیم این‌ها را محترمانه‌تر و نرم‌تر بیان کنیم تا باعث آزار دیگران نشویم.

گاهی اوقات صداقت کامل در مواردی نیاز نیست. مثل خواستگار‌های قبلی یا مزاحمت‌ها و...، چون بیانش در بعضی موارد به نوعی باعث بی‌اعتمادی، سرخوردگی، تحقیر، احساس ناامنی یا شک و ظن در همسرتان می‌شود. منظور دروغ گفتن نیست، بلکه می‌توان نگفت. مگر اینکه در مواقعی که موضوع خیلی جدی باشد، باید به همسرتان این قبیل موضوعات را اطلاع دهید.

راستگویی، سرمایه‌ای اجتماعی
همیشه باید شرایط را برای یکدیگر طوری طراحی و مهیا کنیم که طرف مقابلمان از مطرح کردن صادقانه مسائل مختلف هراس نداشته باشد. او همیشه باید احساس امنیت داشته باشد. به تعبیر بهتر احساس کند که با بیان صادقانه، حس خوشایندی در او تقویت شده نه اینکه با این کارش مورد توهین و سرزنش واقع شده است. نتایج تحقیقات انجام شده مشخص می‌کند ۲۵ درصد طلاق‌ها به دلیل نبودن صداقت، فریبکاری و وفادار نبودن در روابط زناشویی و خیانت رخ می‌دهد. از منظر اجتماعی نیز یکی از مهم‌ترین سرمایه‌های اجتماعی صداقت و راستگویی است و قطعاً نبود آن باعث تزلزل معیار‌های اخلاقی می‌شود. چون صداقت از دلایل محبوبیت و صمیمیت و نزدیکی در روابط تلقی می‌شود.

صداقت، بهترین زرنگی است
صداقت، اوج زرنگی و بهترین سیاست است. البته صداقت فقط کلامی نیست بلکه وفادار بودن، نجابت، پاکدامنی و منزه نگه داشتن رابطه زناشویی از هر نوع خیانت کلامی، فکری، زبانی و... از ضروریات است. روابط خوب و محبوبیت زوجین به خاطر عدم صداقت، خیانت‌ها و روابط بیرونی از بین رفته و تنها در این رابطه اختلال و از هم گسیختگی باقی خواهد ماند. در نبود و عدم صداقت، ارزش‌های دینی و اخلاقی و همچنین باور‌های انسانی تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد، در حالی که با صداقت می‌توان از تملق، دروغ، تهمت و غیبت جلوگیری کرد.

ثبات و پایداری زناشویی با راستگویی
ختم کلام اینکه راستگویی و صداقت در روابط زوجین باعث به وجود آمدن ثبات، پایداری و استحکام زناشویی می‌شود. اگر بخواهیم بزهکاری‌ها و آسیب‌های اجتماعی را به صورت دقیق مورد بررسی قرار دهیم، می‌بینیم ریشه اکثر آن‌ها به نوعی در عدم صداقت یا دروغ است که نه تنها باعث از هم پاشیدن کانون خانواده‌ها شده است، بلکه وسواس فکری، بدبینی و سوءظن در روابط عاطفی ایجاد می‌کند. در این شرایط آموزش مهارت‌های زندگی، تغییر سبک زندگی و چگونگی تقویت صداقت و فراهم آوردن فضای صادقانه قطعاً مانع از بروز آسیب‌های جدی‌تر در جامعه و خانواده‌ها خواهد شد.
*روانشناس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار