کد خبر: 991637
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۶
رسول سنایی راد
دوم اسفند ماه، روز برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و آزمونی بزرگ برای ملت شریف و سربلند ایران اسلامی به حساب می‌آید که با حضوری پرشور و حداکثری در پای صندوق رأی و انتخاب شایسته‌ترین نامزد‌ها از میان داوطلبان، در تعیین سرنوشت میهن عزیز برای چهار سال آینده، ایفای نقش می‌کند.

معیار انتخاب نامزدها، شامل مراحل زیر است:

۱-توجه به مسائل و مشکلات واقعی جامعه امروز کشور که بررسی‌ها نشان می‌دهد مردم آن را سختی معیشت، گرانی، بیکاری، مسکن و ازدواج دانسته یا به عبارتی ماهیتی اقتصادی و اجتماعی دارد.

۲- مدنظر قرار دادن ملاک‌ها و معیار‌های تشخیص نامزد شایسته و واجد صلاحیت برای نمایندگی در این مقطع از تاریخ نظام و کشور اسلامی که در واقع اگر بر نامزد انطباق داشته باشد، او می‌تواند به افزایش کارآمدی مجلس و کمک به سایر قوا برای حل مشکلات فوق کمک نماید. این معیار‌ها و ملاک‌ها عبارتند از:۱- ولایتمداری و التزام عملی به تدابیر و سیاست‌های، ولی امر و رهبری کشور که محوریت نظام بوده و تعیین سیاست‌های عملی نظام هم با ایشان است. ۲- تدین و دین باوری که التزام به اسلام و احکام شرعی و رعایت تقوا و امانت داری از مسئولیت را تضمین می‌کند. ۳- انقلابیگری که فرد را در مواجهه با تغییرات مردم از ملاحظه‌کاری و محافظه‌کاری دور کرده و امکان حرکت فراتر از چارچوب‌ها و ملاحظات دست و پا گیر و اقدام بهنگام و مناسب را می‌دهد. ۴- شجاعت که لازمه اقدامات انقلابی از یک سو و نهراسیدن از تهدیدات دشمن و سختی‌های تصمیمات راهبردی و مخاطره آمیز می‌باشد ۵- روحیه و مدیریت جهادی که امروز تلاش، اهتمام و سختکوشی برای پیگیری و حل مشکلات جامعه به حساب می‌آید.

۳- گزینش نامزد‌ها که با توجه به سابقه، عملکرد و رویکرد او و حامیان جناحی و سیاسی‌اش باید صورت پذیرد. چرا که از یکسو خود فرد است که توان و تعهدی را دارا می‌باشد و از سوی دیگر حزب و جریان حامی او است که خط‌مشی و اهداف مدنظر خود را توسط نامزد‌های همسو با خود پیش می‌برد.

به کارگیری عنصر آگاهی و شناخت برای انتخاب نامزدها، هم به رأی ارزش و اعتبار می‌بخشد هم نشانه حس مسئولیت شناسی خود رأی‌دهنده برای استفاده از این حق در راستای تقویت کارآمدی مجلس محسوب می‌شود. از این رو در شرایط تعدد و کثرت نامزد‌ها و فهرست‌های انتخاباتی که کار تشخیص و شناخت را سخت و پیچیده می‌کند، رأی‌دهنده مسئولیت‌شناس می‌تواند برای شناسایی و شایسته‌گزینی از افراد مطلع و معتمد که فراتر از علقه‌های جناحی نسبت به جناح‌ها و اشخاص حاضر در میدان رقابت انتخاباتی شناخت لازم و کافی را دارند، مشورت بگیرد. همان‌گونه که بار‌ها در زمینه‌هایی که فاقد شناخت یا شناخت ضعیف هستیم از آدرس مکان یا خرید جنس و بهره‌گیری از خدمات از افراد آگاه و خبره مشورت گرفته می‌شود که با عقلانیت، مصلحت و منفعت همخوانی داشته و هیچ‌گاه کسر شأن تلقی نمی‌شود.

برای نیل به تشخیص و شناخت نامزد‌ها و به‌کارگیری حق رأی در راستای کمک به افزایش کارآمدی و حل مشکلات اساسی کشور نباید از هیچ‌گونه تلاش و جدیتی فروگذار بود و با تسامح برخورد کرد. این رأی می‌تواند در تعیین سرنوشت کشور و مصالح و منافع آن مؤثر و تعیین‌کننده بود و منشأ تحولات منفی و مثبت شود که هر رأی‌دهنده در آن سهم داشته و ایفای نقش می‌کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار