کد خبر: 990506
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۸
اصلاح‌طلبان مهره‌چینی‌ها برای بستن لیست را چراغ خاموش پیگیری می‌کنند
الیاس حضرتی از چهره‌های سیاسی اصلاح‌طلب می‌گوید که «برای تکمیل لیست» میان اصلاح‌طلبان «اختلاف نظر» وجود دارد و اختلاف نظر دیگری میان آن‌ها نیست. در عین حال او هم همچون سایر اصلاح‌طلبان تأکید می‌کند که «جریان اصلاحات برای ارائه لیست به اندازه کافی کاندیدا ندارد.» روشن نیست در حالی که اصلاح‌طلبان مدعی نداشتن کاندیدا هستند، چطور اختلاف در انتخاب از میان گزینه‌ها دارند. اگر تنوعی نباشد و قدرت انتخاب را ردصلاحیت‌ها از اصلاح‌طلبان گرفته باشد، جایی برای اختلاف باقی می‌ماند؟
سرویس سیاسی جوان آنلاین: محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران در توئیتی نوشت: «دست باز اصولگرایان برای انتخاب لیست به دلیل تعدد کاندیداها، در مقابل دست بسته اصلاح‌طلبان!» و بعد در موضعی آمیخته با طنز ادامه می‌دهد: «این منصفانه نیست! اما خداوند حامی مستضعفین است و ان‌شاءالله که مشکل مستضعفین را حل کند. اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان کاندیدا به قدر کافی ندارند، مستضعفند و خداوند طرفدار مستضعفین است.»

لیست ۴۳ نفره اصلاح‌طلبان در تهران
برخی رسانه‌ها در هفته گذشته لیستی از کاندیدا‌های تأیید‌صلاحیت‌شده اصلاح‌طلبان در تهران منتشر کردند. در آن لیست اسامی ۴۳ نفر از اصلاح‌طلبان که تأیید‌صلاحیت شده‌اند، به چشم می‌خورد. تعداد نمایندگان تهران در مجلس ۳۰ نفر است.

محمدرضا عارف در مورد این لیست می‌گوید: «شاخص اصلاح‌طلبی را شورای سیاستگذاری تعیین می‌کند نه رسانه‌ها و ممکن است هر رسانه یا فردی بنا به سلیقه خودش لیستی بالاتر از ۴۵ نفر هم ببندد. در هر صورت ما امیدوار هستیم با همین چهره‌های اصلاح‌طلبی که در تهران تأیید‌صلاحیت شده‌اند بتوانیم لیست قابل قبولی را ارائه دهیم.»
رد تلویحی اصلاح‌طلب بودن این افراد توسط عارف در حالی انجام می‌شود که آن‌ها از چهره‌های شناخته‌شده اصلاح‌طلب و با شناسنامه حزبی روشن هستند. اظهارات عارف وجود اختلاف میان اصلاح‌طلبان برای بستن لیست را تأیید می‌کند؛ اختلافی که تلاش می‌شود در هیاهوی حملات به شورای نگهبان گم شود.
نگاهی به اسامی تأییدصلاحیت شده‌های اصلاح‌طلب در تهران بیندازیم تا روشن شود اصلاح‌طلب هستند یا خیر. اگر شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان به دلیل عملکرد افراد یا اختلافات درونی علاقه ندارد از این افراد در لیستی واحد و ذیل عنوان لیست اصلاح‌طلبان استفاده کند، نباید تقصیر شورای نگهبان و ردصلاحیت‌ها یا سلایق رسانه‌ها بیندازد.

اولین نفر لیست، مجید انصاری است؛ عضو مجمع تشخیص و عضو ارشد مجمع روحانیون مبارز، علیرضا محجوب دبیرکل خانه کارگر، مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردم‌سالاری و محمدرضا راه‌چمنی دبیرکل حزب وحدت و همکاری ملی از دیگر افراد شاخص اصلاح‌طلب تأیید‌شده در تهران هستند. باقی اسامی به شرح زیر است: محمدعلی افشانی شهردار سابق تهران و عضو ارشد حزب اعتماد ملی، محمدحسین مقیمی استاندار سابق تهران و فعال سیاسی اصلاح‌طلب، علی حسین‌رضائیان عضو شورای مرکزی انجمن مدرسین دانشگاه‌ها، پروانه مافی عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی و نماینده کنونی مجلس و عضو فراکسیون امید، سیدافضل موسوی عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی، محمدرضا خباز استاندار سابق سمنان و عضو شاخص حزب اعتماد ملی، خانم علیزاده عضو شورای مرکزی حزب پیشرو اصلاحات، سهیلا جلودارزاده عضو شورای مرکزی حزب اسلامی کار، محمدرضا بادامچی عضو شورای مرکزی حزب اسلامی کار، فاطمه ذوالقدر عضو شورای مرکزی حزب اسلامی کار، مهدی شیخ نماینده فعلی مردم تهران در مجلس، محمدرضا نجفی نماینده فعلی مردم تهران در مجلس و عضو فراکسیون امید، فریده اولادقباد عضو انجمن رهپویان آفتاب و نماینده فعلی مردم تهران در مجلس، ابوالفضل سروش نماینده فعلی مردم تهران در مجلس و عضو فراکسیون امید، محمدعلی وکیلی مدیرمسئول روزنامه اصلاح‌طلب ابتکار و نماینده فعلی مردم تهران در مجلس، سیدفرید موسوی عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران و نماینده فعلی مردم تهران در مجلس، امیر سپهوند عضو شاخه دانشجویی حزب اسلامی کار، احمد مازنی عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی و نماینده فعلی مردم تهران در مجلس، داوود محمدی دبیرکل انجمن اسلامی معلمان و نماینده فعلی مردم تهران در مجلس، جبار خدادوست فعال سیاسی اصلاح‌طلب، علی قائم‌مقامی فعال فرهنگی اصلاح‌طلب و تهیه‌کننده سینما، محمد حسینی فعال سیاسی اصلاح‌طلب، رجائی‌نیا عضو حزب وحدت و همکاری ملی، حمید گلی‌زاده عضو حزب ندای ایرانیان، سیدعلی موسوی عضو حزب وحدت و همکاری ملی، صفدر محمدی‌نیا عضو مجمع فرهنگیان ایران اسلامی، خلیل ارجمندی عضو حزب جمهوریت، خدیجه محمدی عضو حزب جمهوریت، محمدحسین شیخ‌محمدی عضو حزب ندای ایرانیان، اعظم صمصامی عضو مجمع فرهنگیان ایران اسلامی، وحید توتون‌چی عضو حزب ندای ایرانیان، زهرا ساعی عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه و نماینده فعلی مردم تبریز در مجلس، خانم داداشیان مدیرعامل بنیاد امید ایرانیان، امیر عسگری عضو حزب ندای ایرانیان، رضا کشاورز عضو حزب ندای ایرانیان، حسام عسگری عضو حزب وحدت و همکاری ملی، سیدمهدی مقدسی نماینده اصلاح‌طلب و سعید باقری عضو جمعیت دفاع از حقوق بشر (حزب وابسته به شهیندخت ملاوردی). محمدرضا عارف در عین حال تأکید کرده که: «در تهران با توجه به ردصلاحیت چهره‌های کیفی اصلاح‌طلب، شورای عالی قادر به لیست دادن نبود، اما با توجه به ضرورت مشارکت در انتخابات و حضور جدی جریان اصلاحات، شورا اختیارات خود را به احزاب واگذار کرد و خوشبختانه در حال حاضر برخی احزاب اصلاح‌طلب برای بستن لیست فعال شد‌ه‌اند و امیدوارم ظرف یکی دو روز آینده لیست خود را اعلام کنند و ان‌شا‌ءالله این لیست مورد حمایت همه گروه‌های اصلاح‌طلب و مردم نیز قرار گیرد.»

ما لیست می‌دهیم
از سوی دیگر، برخی احزاب اصلاح‌طلب اعلام کرده‌اند لیست منتشر خواهند کرد از جمله حسین مرعشی سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی از ارائه لیستی مستقل در تهران از سوی حزب متبوعش خبر داده است. به گفته مرعشی «تصمیم حزب کارگزاران برای انتخابات آتی مجلس این است که بدون ائتلاف با هیچ حزب دیگری یک لیست ۲۰ نفره در تهران ارائه دهد.» وی ادامه داده است: «حزب کارگزاران تا ۲۲ بهمن هم منتظر تأییدصلاحیت‌های احتمالی می‌ماند و در روز چهارشنبه لیست خود را منتشر و از مردم و به خصوص اصلاح‌طلبان دعوت می‌کند به این لیست رأی بدهند.»
علاوه بر این، محمدرضا راه‌چمنی دبیرکل حزب وحدت و همکاری ملی هم پیش از این گفته بود که: «بناست حدوداً ۱۲ حزب اصلاح‌طلب که کاندیدا دارند و مایلند در تهران در انتخابات شرکت کنند، در قالب ائتلافی با نام مثلاً «اصلاح‌طلبان پایتخت» برای تهران فهرستی را معرفی کنند.»

عیسی چمبر نماینده حزب ندای ایرانیان در شورای هماهنگی جبهه اصلاحات هم می‌گوید: «پس از اینکه شورای سیاستگذاری اعلام کرد که اصلاح‌طلبان در قالب این شورا لیستی در تهران ارائه نمی‌کنند، حزب ندا به همراه چند حزب دیگر اصلاح‌طلب با برگزاری جلساتی مشترک در تلاشند در نهایت به ائتلافی برای انتخابات پیش‌ِرو برسند. حضور منسجم و یکپارچه اصلاح‌طلبان در انتخابات هدف مدنظر احزاب عضو ائتلاف است.»

او درباره مصاحبه محمدرضا عارف که گفته بود هیچ یک از احزاب و گروه‌های اصلاح‌طلب ذیل شورای سیاستگذاری نباید ائتلاف انتخاباتی داشته باشند، توضیح می‌دهد: «منظور آقای عارف این بوده که در ائتلاف انتخاباتی از لوگوی شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان استفاده نشود و ما نیز قصد چنین کاری را نداریم.» چمبر درباره سرلیست ائتلاف اصلاح‌طلبان نیز از انصاری نام می‌برد: «چهره‌های شاخص در تهران مشخص هستند از جمله آقای مجید انصاری که تلاش‌ها در راستای این است که ایشان به عنوان سرلیست انتخاب شود.»
با این اقدامات و مواضع اصلاح‌طلبان، باید گفت تجربه شورای سیاستگذاری تمام شده و دوباره امور انتخاباتی اصلاح‌طلبان با محوریت احزاب به شورای هماهنگی جبهه اصلاحات واگذار شده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار