کد خبر: 989973
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۷
آخرین نفس‌های جداره‌های تاریخی تبریز
جداره‌های ارزشمند تبریز، آخرین نفس‌های حیات تاریخی خود را سپری می‌کنند و با ادامه بی‌اعتنایی‌ دستگاه‌های متولی، به‌زودی جز مخروبه‌‌های خطرناک، چیزی از این بافت نفیس باقی نخواهد ماند.

تبریز از نخستین شهرهایی است که با ایجاد ضابطه الزام‌آور قانونی، هنر نگارگری و تذهیب را در بدنه‌سازی‌ خیابان اصلی شهر  به‌کار برده‌ است.

هفته گذشته، یکی از زیباترین این جداره‌ها در حدفاصل میدان‌ طالقانی و ساعت، تخریب شده‌ است. اتفاقی که گفته می‌شود، عامدانه بوده تا امکان ساخت‌ و ساز واحد تجاری مرتفع را در این مسیر گرانقیمت را فراهم کند.

طبق قانون لازم‌الاجرایی که در شهرسازی دهه۲۰ و ۳۰ شمسی تبریز عملیاتی شده، این شهر 19 جداره تاریخی دارد که هر یک منسوب به نام معتمدان و مالکان مُشرف به خیابان‌‌ ‌بوده‌ و همگی در سال‌های ۸۵ تا ۸۷ به ثبت ملی رسیده‌‌ است.
 

 

جداره ارجمندی، جداره اهرابی، جداره پزشکیان، جداره علیوند و بلوریان، جداره جمشیدی، جداره هوشیار، جداره رمضانی، جداره عهد نو، جداره فهیمی، جداره نصیرزاده و امیر فاطمی، جداره علمداری، جداره فرشی، جداره کریمی، جداره کلافی، جداره مسافرخانه ایران، جداره مسافرخانه خیام، جداره مغازه‌های سنگی، جداره نوروزی، سردر و جداره ساختمان اکرامی.

اما این ثبت ملی نتوانسته از تخریب و فرسایش جداره‌ها جلوگیری کند. امروز تنها بخشی از این آثار حدفاصل میدان قونقا تا میدان ساعت آن هم در شرایط نامساعد، باقی‌مانده‌ است.

 اگر در محدوده باغ‌گلستان تا میدان ساعت کمی سر به‌ هوا باشید و نیم‌ نگاهی به دیوارها و نماهای بالای سرتان بیندازید، به خوبی خواهید دید که بخش اعظمی از تاریخ طلایی شهرسازی تبریز در معرض نابودی است. آن بخش از جداره‌ها هم که سر پا هستند، با همت مالکان و به‌صورت غیرفنی و سلیقه‌ای گچ‌کاری و محکم‌کاری شده‌اند.

حال جداره‌های تاریخی تبریز روز به روز بدتر می‌شود. برخی واحدهای طبقات بالایی، عملاً به حال خود رها شده‌‌ است. شیشه‌‌ها شکسته و باد و برف ‌و باران ماه‌هاست که در داخل بناها جولان می‌دهد.
 

 

تابلوهای زشت و بدقواره مغازه‌ها، تزئینات آجری را شکافته و زیبایی تاریخی مسیر را از میان برده‌ است. آجرهای زینتی یک‌ در میان پوسیده و ریخته‌اند. درهای گرانسنگ، شکسته، کنده‌کاری‌ها و خراطی‌هایی که مشابه آن در هیچ شهری این‌گونه کنار هم چیده نشده‌ است، مخدوش شده‌ است.

جداره‌های زیبای شهر تبریز، امروز به بناهای خطرناکی تبدیل شده و هر آن امکان دارد، دیوارهای نمور و آجرهای لق و پوسیده، به سمت عابرپیاده فرو بریزد.

شهرداری تبریز و اداره‌کل میراث فرهنگی، تاکنون بارها از همکاری مشترک برای احیاء جداره‌ها در قالب طرح بهسازی و مناسب‌سازی سیمای شهری خبر داده‌اند. اما این طرح مشترک تنها محدود به نماسازی خانه فتح‌الله اف، آن‌ هم به صورت کند و نامنظم بوده و نمود کاملی در مسیر طولی باغ‌گلستان تا میدان ساعت نداشته‌ است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر