کد خبر: 989931
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۰:۳۹
رئیس‌جمهـور امریکا به دنبال به بن‌بست رسیدن استیضاح خود علاوه بر اخراج برخی مقامات ارشد که در این روند نقش داشته‌اند، خروج از پیمانی در سازمان تجارت جهانی را هم پیگیری می‌کند.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: زمان چندانی از تبرئه شدن دونالد ترامپ در مجلس سنای امریکا از دو بند اتهامی در پرونده استیضاح یعنی سوءاستفاده از قدرت و مانع‌تراشی درمقابل کنگره سپری نشده است، با این حال در همین مدت زمان کوتاه، سرهنگ الکساندر ویندمن، متخصص امور اوکراین در شورای امنیت ملی کاخ سفید از انتقام‌جویی رئیس‌جمهور امریکا در امان نماند. بنابر گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان، به‌رغم تمایل ویندمن برای کناره‌گیری زودتر از موعد، قرار نبود ویندمن تا ماه جولای از سمت خود کنار برود با این حال مأموران، او را روز جمعه به بیرون از کاخ سفید هدایت کردند. دموکرات‌ها این اقدام را واکنشی در تلافی ادای شهادت ویندمن دانسته‌اند. در همان روز، یوگنی ویندمن، برادر وی که یکی از وکلای ارشد کمیته امنیت ملی کاخ‌سفید بود هم اخراج شد.

این آخرین داستان نیست
فقط چند ساعت طول کشید تا کینه‌ورزی ترامپ دومین قربانی را بگیرد و گوردون ساندلند، سفیر ایالات متحده در اتحادیه اروپا نیز به بهانه مشابه ادای شهادت علیه وی در جریان بررسی پرونده استیضاح در مجلس نمایندگان، اخراج شود. ساندلند، از سوء استفاده ترامپ از قدرت به شدت انتقاد کرده بود. وی با صدور بیانیه‌ای درباره اخراج خود گفت: «امروز به من گفته شد که رئیس‌جمهور قصد دارد فوراً مرا، به عنوان سفیر ایالات متحده در اتحادیه اروپا، فرا بخواند.»
بنابر گزارش شبکه خبری بی‌بی‌سی، ساندلند بالا‌ترین مقام وزارت خارجه بود که در جریان تحقیقات استیضاح دو بار به کنگره رفت و اظهاراتش بسیار جنجالی شد. او بار‌ها تأکید کرد که ترامپ مستقیماً از فعالیت‌های رودی جولیانی وکیل شخصی‌اش آگاه بود و با خود او هم درباره اینکه چطور رئیس‌جمهور اوکراین را برای اعلام تحقیقات فساد مالی درباره جو بایدن و پسرش تشویق کند، صحبت کرده بود.

ساندلند روز جمعه گفت که از کاخ سفید به او خبر داده‌اند که ترامپ خواستار بازگشت فوری او از اروپا است. به نظر می‌رسد که این پایان داستان اخراج‌ها از کاخ سفید نباشد و بنابر آنچه رسانه‌های امریکایی اعلام کرده‌اند، ترامپ همچنان قصد دارد تغییرات عمده در کاخ سفید ایجاد کند. میک مولوینی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور دیگر گزینه‌ای است که احتمالاً دارد در روز‌های آتی خبر اخراج وی منتشر شود.

الیوت اینجل، رئیس دموکرات کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان کنگره امریکا در واکنش به این اقدامات، گفت: «قطعاً شرم‌آور بود، اما باید به این موضوع هم توجه کنیم که با رئیس‌جمهور استیضاح شده‌ای روبه‌رو هستیم که اعضای حزب او تصمیم گرفتند او را در برابر هیچ چیز مسئول ندانند» توماس ماسی، عضو جمهوریخواه مجلس نمایندگان کنگره گفته اگر او هم به جای ترامپ بود، ویندمن را اخراج می‌کرد.

ترامپ برای WTO شمشیر را از رو بست
پس از خروج امریکا از توافق آب و هوایی پاریس و برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، شبکه خبری بلومبرگ به تازگی به نقل از یک منبع آگاه که نخواست نامش فاش شود، اعلام کرد که دولت ترامپ در حال تهیه پیش‌نویس فرمان اجرایی است که اگر خواسته‌های امریکا از بسته تجاری ۷/ ۱ تریلیون دلاری محقق نشود، از آن خارج خواهد شد. هدف از این پیمان موسوم به GPA، تدارک برای رقابت‌های خارجی و کمک به شفاف‌سازی هر چه بیشتر هزینه‌های عمومی است. تاکنون سخنگوی دفتر نمایندگی اقتصادی به چنین خبری واکنش نشان نداده، اما در صورت اجرایی شدن چنین فرمانی، واشنگتن نباید انتظار داشته باشد که هم پیمانانش از اقدام امریکا استقبال کنند.

ترامپ ما را به جنگ برد
هفت نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری امریکا، سه روز پیش از برگزاری انتخابات مقدماتی، در جریان مناظره در ایالت نیوهمپشایر از دستور ترامپ برای ترور سپهبد قاسم سلیمانی به شدت انتقاد کردند.

پیت بوته‌جج که خود به عنوان سرباز در جنگ امریکا در افغانستان حضور داشت، گفت: «این رئیس‌جمهور ما را به آستانه یک جنگ (با ایران) برد، البته این موضوع با حمله به سلیمانی شروع نشد و با خارج کردن ما از توافق هسته‌ای ایران این موضوع شروع شد؛ توافقی که همین دولت (ترامپ) کارآمدی آن را تأیید کرده بود.»

بوته‌جج در جواب گفت: «این موضوع به شرایط بستگی دارد، به اینکه چه راهکار‌های جایگزینی وجود دارد و اینکه اثرات متفاوت چنین حمله‌ای چه خواهد بود. نکته من هم همین است. این وضعیتی است که باید در آن کل تصویر اطلاعاتی از وضعیت در نظر گرفته شود. این رئیس‌جمهور (ترامپ) به جامعه اطلاعاتی ما اهانت کرده، اما آن‌ها برای جمع‌آوری اطلاعات، جان‌شان را به دست گرفته‌اند؛ اطلاعاتی که برای تصمیم گیران بسیار مهم و با ارزش هستند. من فکر نمی‌کنم که او حتی این اطلاعات را بخواند. ما شایسته داشتن یک فرمانده کل قوای بهتر هستیم.»

بایدن اینطور پاسخ داد: «نه (دستور این حمله را نمی‌دادم) و دلیل اینکه دستور آن را نمی‌دادم این است که درباره اینکه یک تهدید قریب‌الوقوع از ناحیه او (سردار سلیمانی) وجود داشت، هیچ شواهد و مدارکی در دست نبود.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار