کد خبر: 988983
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۳:۳۰
بسیج سازندگی در شرایطی ۱۶۰ هزار پروژه کوچک و زودبازده را به مرحله اجرا رسانده که به گفته رئیس این سازمان، اولویت آن‌ها در عرصه محرومیت‌زدایی، تعریف پروژه‌های کوچک، زودبازده و عام‌المنفعه است
سجاد مرسلی
سرويس ايران جوان آنلاين: دستور تشکیل بسیج سازندگی و ساماندهی گروه‌های جهادی پس از ادغام جهاد سازندگی در وزارت جهاد کشاورزی و فعالیت‌های خودجوش گروه‌های دانشجویی جهادی در سال ۱۳۷۹ از سوی مقام معظم رهبری صادر شد. در آن زمان مأموریت سازمان بسیج سازندگی از پر کردن اوقات فراغت جوانان شروع شد و با محرومیت‌زدایی ادامه یافت. حالا بعد از ۲۰ سال و در گام دوم انقلاب اسلامی و به تعبیر مقام معظم رهبری به عنوان مصداق معنویت‌افزایی و کمک‌کننده به حل نظام‌مند مسائل کشور در حال تلاش و فعالیت است. به گفته رئیس سازمان بسیج سازندگی تاکنون نزدیک به ۱۶۰ هزار پروژه کوچک و زودبازده توسط این نهاد و گروه‌های جهادی‌اش در جهت خدمت به مردم و مناطق محروم اجرایی شده و قرار است در ایام دهه فجر و این روز‌های فرخنده، سومین جشنواره ملی جهادگران با هدف معرفی الگو‌های موفق و تخصصی جهادی در حوزه رسانه، کاهش آسیب‌های اجتماعی و دیگر حوزه‌ها برگزار شود.

شاید وقتی ۲۰ سال پیش سازمان بسیج سازندگی تشکیل می‌شد، کسی فکرش را هم نمی‌کرد که بتواند با استفاده از نیرو‌های جوان و سازماندهی آن‌ها در گروه‌های مختلف، اینچنین نام جهاد و خدمت را در جامعه گسترش دهد و با اجرایی کردن هزاران پروژه محرومیت‌زدایی، گام بزرگی در جهت رفع فقر و نیازمندی در جامعه بردارد. طی این سال‌ها، بسیج سازندگی در شرایطی ۱۶۰ هزار پروژه کوچک و زودبازده را به مرحله اجرا رسانده که به گفته رئیس این سازمان، اولویت آن‌ها در عرصه محرومیت‌زدایی، تعریف پروژه‌های کوچک، زودبازده و عام‌المنفعه است و با مشارکت مردمی و رویکرد امنیت غذایی و آب و در مناطق روستایی و حاشیه شهر‌ها، گروه‌های جهادی به فعالیت می‌پردازند. ناگفته نماند اجرای این تعداد پروژه ثابت کرده که ۳۰ درصد کار‌ها زیر نُرم کارشناسی دستگاه‌های اجرایی به سرانجام رسیده و همین مسئله سرعت عمل و استفاده از نیرو‌های متخصص در گروه‌ها را ثابت می‌کند.

معرفی الگو‌های تخصصی جهادگر
«نخستین مأموریتی که با جریان جهادی پیوند می‌خورد، کمک به دولت در محرومیت‌زدایی است؛ درواقع ما متصدی و متولی محرومیت‌زدایی از کشور نیستیم بلکه به عنوان یک نهاد تسهیل‌گر به دولت کمک می‌کنیم. به همین خاطر است که اولویت ما در اجرای پروژه‌هایی که با عنوان محرومیت‌زدایی معرفی می‌شوند، تعریف پروژه‌های کوچک، زودبازده و عام‌المنفعه است. این کار با مشارکت مردمی و با رویکرد امنیت غذایی و آب، در مناطق روستایی و حاشیه شهر‌ها انجام می‌شود.» این‌ها بخشی از حرف‌های رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور است که در گفتگو با «جوان» عنوان کرده و با اعلام خبر برگزاری سومین جشنواره ملی جهادگران می‌گوید: «این جشنواره با هدف معرفی الگو‌های موفق و تخصصی جهادی در حوزه رسانه، کاهش آسیب‌های اجتماعی و دیگر حوزه‌ها در روز‌های ۱۶، ۱۷ و ۱۸ بهمن برگزار می‌شود.» سرهنگ دکتر محمد زهرایی با گریزی به پیشینه این سازمان، به دستور تشکیل بسیج سازندگی و ساماندهی گروه‌های جهادی و فعالیت‌های خودجوش گروه‌های دانشجویی جهادی از سوی مقام معظم رهبری اشاره کرده و ادامه می‌دهد: «هرچند در روز‌های نخست تشکیل سازمان بسیج سازندگی مأموریت آن پر کردن اوقات فراغت جوانان تعریف شد، اما با تشکیل گروه‌های جهادی و حرکت برای خدمت به نیازمندان و محرومیت‌زدایی در کشور، چنان پیش رفت که در حال حاضر و در گام دوم انقلاب اسلامی، به تعبیر رهبری به عنوان مصداق معنویت‌افزایی و کمک‌کننده به حل نظام‌مند مسائل کشور مطرح شده و در تلاش است.» وی با بیان اینکه بسیج سازندگی به عنوان دستگاه اجرایی ذیل قانون تعریف شده است، تصریح می‌کند: «البته هزینه‌های جاری ما بر عهده بسیج و سپاه است و ما افتخار می‌کنیم که بی‌منت، بی‌ادعا و بی‌انتفاع خادم مردم هستیم.»
زهرایی مردم‌پایه کردن اقتصاد را مأموریت مهم دیگر سازمان برشمرده و می‌گوید: «ما باید از ظرفیت گروه‌های جهادی تخصصی در اقشار بیست‌و‌دوگانه بسیج استفاده کنیم تا ضمن توجیه و تبیین اقتصاد مقاومتی کار علمی صحیحی انجام شود.»

جهاد خدمت با جهادگران بی‌منت
سازمان بسیج سازندگی کشور در سال ۱۳۷۹ با۴۰ گروه جهادی در سراسر کشور کارهایش را شروع کرد و امروز توانسته تعداد آن‌ها را به ۱۲ هزار و ۸۰۰ گروه جهادی تخصصی جغرافیامحور افزایش دهد؛ گروه‌هایی که به گفته رئیس این سازمان بدون مزد کار می‌کنند و شناسه‌دار هستند.
در این میان تعدادی از متخصصان هم که بسیجی و عضو گروه‌های جهادی نیستند، به صورت داوطلبانه یا با دعوت سازمان به مناطق اعزام می‌شوند و به فعالیت می‌پردازند. سرهنگ زهرایی مسئولیت عمومی کردن گفتمان جهادی در کشور را به عنوان یکی دیگر از مأموریت‌های سازمان اعلام کرده و می‌گوید: «مقام معظم رهبری در دیدار گروه‌های جهادی در مرداد امسال تأکید‌های جدید و ویژه‌ای درخصوص جریان جهادی داشتند که ازجمله آن می‌توان به گفتمانی کردن گروه‌های جهادی و ایجاد تفکر جهادی در سایر جوانان اشاره کرد.» وی با اشاره به تأکید ویژه مقام معظم رهبری بر مدیریت جهادی طی سال‌های اخیر ادامه می‌دهد: «تعداد کمی از دستگاه‌های اجرایی مدیریت جهادی را در پیش گرفتند، اما سازمان بسیج سازندگی افراد با تفکرِ جهادی را شناسایی و از آن‌ها با هدف توانمندسازی دعوت به همکاری می‌کند.»

رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور درخصوص شبکه‌سازی گروه‌های جهادی با هدف پایدار کردن حرکات جهادی هم معتقد است: «حرکات جهادی زمانی به تربیت نسل جوان تراز انقلاب کمک خواهد کرد که به جریان تبدیل شود و ما هم شورای جهادی شهرستان را در شهرستان‌ها با حضور مسئولان گروه‌های جهادی تشکیل دادیم.» وی در توضیح بیشتر «شورای جهادی شهرستان‌ها» بیان می‌کند: «در این شورا، پنج نفر به عنوان هیئت رئیسه انتخاب می‌شوند. ما در ۱۶ بهمن‌ماه قبل از برگزاری جشنواره ملی جهادگران از ۶۰۰ نفر از کسانی که حق رأی دارند به عنوان مجامع استانی دعوت کردیم تا مجمع عالی مرکزی جهادی کشور را رأی‌گیری و انتخاب کنند.» زهرایی در ادامه با بیان اینکه کارگروه‌های جهادی تخصصی ذیل این شبکه تشکیل می‌شوند، می‌افزاید: «جمعی از جهادگران خود را هدایت، نظارت و توانمند می‌کنند و ما نیز به عنوان نهاد تسهیل‌گر با همکاری سایر دستگاه‌ها و بانک‌ها تسهیل‌گری می‌کنیم.»

تشکیل ۱۱ هزار گروه جهادی محله‌محور
سازمان بسیج سازندگی کشور اقدامات خوبی در جهت گفتمان‌سازی جهادی انجام داده است که می‌توان به سلسله نشست‌هایی که در همین راستا انجام شده است اشاره کرد و برنامه‌ای که ذیل این برنامه و با حضور ۱۱ هزار «گروه جهادی خدمت‌رسان محله‌محور» تشکیل شده است. اشتغال پایدار از دیگر فعالیت‌های بسیج سازندگی است که به گفته رئیس این سازمان با نگاهی متفاوت در حال پیگیری است. سرهنگ زهرایی در این باره می‌گوید: «ما اقتصاد مولد را از خانه‌ها و درون روستا‌ها تعریف می‌کنیم. زمانی روستا‌ها دچار آسیب‌های اجتماعی، مهاجرت و فروپاشی اقتصاد نخواهند شد که یک سبد درآمد خانواده برای روستاییان و رسته‌های شغلی مزیت‌دارِ فراموش شده در منطقه را شناسایی و تعریف کنیم؛ در این صورت اشتغال پایدار خواهد بود.»

وی با بیان اینکه هم‌اکنون شبکه تسهیل‌گران بسیج سازندگی به ۱۵۰۰ نفر آموزش تخصصی ارائه می‌دهد، ادامه می‌دهد: «این افراد که بسیار مجرب و مسلط به آخرین متد اقتصاد مقاومتی هستند به میان مردم رفته و انواع آموزش‌های تخصصی مانند پرورش بلدرچین و قارچ و... را ارائه می‌دهند و در صورت نیاز هم تسهیلات با مزد چهار تا ۱۰ درصد ارائه خواهد شد.» این مقام مسئول به اقدامات سازمان در حوزه کارآفرینی اشاره و تأکید می‌کند: «گروه‌های جهادی اقتصادی را شناسایی و توانمند کردیم که به عنوان مثال یکی از این گروه‌ها سالانه ۱۲۰ میلیارد تومان صادرات انجام می‌دهد. درواقع ما در حوزه اقتصاد مقاومتی الگوسازی می‌کنیم و گسترش و تکثیر آن با خود مردم است.» به گفته زهرایی، مردم برای دریافت مشاوره و راهنمایی در حوزه کارآفرینی می‌توانند به سامانه بسیج سازندگی، مسئول بسیج سازندگی در پایگاه‌های روستا یا شبکه تسهیل‌گران مراجعه کنند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
علي اصغر كريمي
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
0
0
اساسا قوانين كشور با شيوه جهادي سازگار نيست . قانون برنامه و بودجه 50 سال است كه كشور را به پرتگاه سرمايه داري وابسته كشانده است.
با اين قانون هاي ترجمه - وارداتي كه توسط غربزده ها نسخه برداري شده نمي توان كشور انقلابي و نظام اسلامي را پيش برد.
همه عرصه ها از جمله اقتصاد بايد مردمي = دانش بنيان = جهادي = مقاومتي - اداره شود.
عمران - صنعت - معدن - تجارت - بانك - كشاورزي - آموزش - ..... بايد به روش همه با هم به گروه هاي جهادي مردمي دانش بنيان واگذار شود.
قوانين ترجمه - وارداتي مثل نظام فني اجرايي - قانون مناقصات - قانون خدمات كشوري - قانون تجارت - ..... در راستاي مردمي جهادي دانش بنيان شدن تغيير يابد. در نظام سرمايه داري اصالت با سرمايه و سرمايه دار و سرمايه گذار است. در اين نظام بايد دنبال سر سرمايه دار بدويم حتي اگر به جهنم منتهي شود.
روش سرمايه داري معتقد است كه اگر در عرصه اي سرمايه گذار پيدا نشد ثروت عمومي - بيت المال به جيب يغماگران سرازير شود تا سرمايه دار داشته باشيم.
همين روشي كه در قضاياي خصوصي سازي به روش فاسد انجام شد.
اما در اسلام اصالت با علم و دانشمند با تقوي است.
واگذاري كار به جهادگران مردمي و دانشمند با تقوي سيره و روش امام خميني ره در اول انقلاب و نمود آن نهاد مقدس جهاد سازندگي بود.
انحراف از جايي شروع شد كه سيره و روش امام خميني ره به فراموشي سپرده شد. نا اهلان و نامحرمان در سازمان بي برنامه كشور زمام امور را در دست گرفتند.
بايد دو باره از همان جايي كه مسير صحيح جهاد سازندگي داشتيم كار را ادامه دهيم ان شاءالله
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار