کد خبر: 987320
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۲:۴۳
وضعیت آبی ایران آنقدر خراب است که با یکسال و دوسال بارش‌های خوب هم، استان‌ها از وضعیت بحران آبی خارج نشوند. این شرایط در حالی طی دو دهه اخیر رقم خورد که کارشناسان پیوسته هشدار می‌دادند و مسئولان با بی‌توجهی و کم‌کاری اوضاع را خراب‌تر می‌کردند.
محمدرضا هادیلو
سرويس ايران جوان آنلاين: وقتی در مورد بحران آبی صحبت می‌شود، می‌توان تمام استان‌های ایران را در این لیست قرار داد. مشکلی که دامن همه را گرفته و در سایه عدم وجود مدیریت درست در این حوزه، هر روز بدتر و بدتر هم می‌شود. درست مثل کهگیلویه و بویراحمد که هم باید بشنویم کم آبی باغات آن را تهدید و شهروندان را به مرحله بحران نزدیک کرده است و هم اینکه نزدیک به ۳۰ درصد آب تصفیه شده آن به خاطر فرسودگی لوله‌ها هدر می‌رود. مسئله‌ای که بیش از کم آبی، ضعف مدیریت و کم‌کاری‌ها را در رابطه با حفظ منابع آبی نمایان می‌کند.

وضعیت آبی ایران آنقدر خراب است که با یکسال و دوسال بارش‌های خوب هم، استان‌ها از وضعیت بحران آبی خارج نشوند. این شرایط در حالی طی دو دهه اخیر رقم خورد که کارشناسان پیوسته هشدار می‌دادند و مسئولان با بی‌توجهی و کم‌کاری اوضاع را خراب‌تر می‌کردند. به طوری‌که حالا کلمه «بحران» برای تمام استان‌ها کلمه‌ای تکراری و بی‌خاصیت شده.

کهگیلویه و بویراحمد جزو استان‌هایی است که در حالت عادی از بارش‌های خوبی برخوردار بوده و حداقل می‌تواند آب مورد نیاز شهروندان خودش را تأمین کند. اما با این وجود اواسط سال گذشته بود که مدیر دفتر مدیریت مصرف و کاهش آب بدون درآمد شرکت آب و فاضلاب کهگیلویه و بویراحمد با تأکید بر اینکه مشکل کمبود آب در این استان جدی است، از مردم خواست صرفه‌جویی بکنند. سلمان جمال‌فرد با تأکید بر اینکه کم‌آبی و بروز تنش آبی در بیش از ۳۳۰ شهر هشداری جدی برای همه است، ادامه داد: «باید مصرف بهینه آب را تمرین کنیم و صرفه‌جویی هرچند جزیی و کم باشد می‌تواند اثرگذار باشد و در مسیر ترویج فرهنگ مصرف بهنیه آب بسیار مؤثر است.» جملات تکراری و بی‌اثر این مسئول هم مثل مسئولان دیگر هیچ وقت کارساز نشد. چون ایشان هم توپ را به زمین مردم انداخت و از فرهنگ‌سازی که معلوم نیست متولیش چه کسی است حرف زد و صرفه جویی اندک را بسیار مؤثر دانست. جالب است همان مدیر دفتر کاهش آب بدون در آمد آبفای کهگیلویه و بویراحمد مدعی شده که متوسط فرسودگی شبکه در استان بین ۳۵ تا ۴۰ درصد است و در مجموع در کهگیلویه و بویراحمد ۵۸ درصد شکستگی‌ها مربوط به انشعابات و ۴۲ درصد شکستگی‌ها نیز مربوط به شبکه آبرسانی است؛ بنابراین اگر تا امروز، مسئولان پیوسته مردم را امرو نهی کرده و علت بروز مشکلات را به گردن آن‌ها انداخته‌اند، حداقل بگویند این‌بار چه کسی باید وارد عمل شود و با داشتن این همه آمار و ارقام درست و علت هدر رفت آب‌ها، چرا جلوی آن گرفته نمی‌شود؟

مسئولی که می‌گوید با صرفه‌جویی ۱۰ درصدی از بحران خارج می‌شویم چرا برای هدر رفت ۳۰ درصدی چاره‌ای نمی‌اندیشد؟
واقعیت این است که آب‌هایی که به خاطر فرسودگی و شکستگی لوله‌ها هدر می‌روند، فقط هزینه‌های صورت گرفته برای تصفیه و انتقال را هدر داده و یکبار دیگر این هزینه‌ها را به مردم تحمیل می‌کنند. براساس آمار‌هایی که وجود دارد در کهگیلویه و بویراحمد از ۱۵۰۰ کیلومتر شبکه توزیع برای آبرسانی به شهر‌ها استفاده می‌شود که با حساب اینکه ۳۰ درصد این شبکه دچار فرسودگی است در مجموع ۴۵۰ کیلومتر از شبکه توزیع آب در استان فرسوده بوده و سبب هدر رفت آب می‌شود. در حال حاضر شهر‌های یاسوج، مادوان، باشت، سوق، لیکک و دیشموک در معرض تنش آبی قرار دارند. یعنی میزان تولید و مصرف آب در آن یکسان است و در صورت افزایش مصرف به بحران تبدیل می‌شود. اما وقتی از افزایش مصرف حرف می‌زنیم و شاهد هدر رفت ۳۰ درصدی هستیم باید عمق فاجعه را در مدیریت‌های ضعیف و ناکارآمد جست‌وجو کنیم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار