کد خبر: 986818
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۸ - ۰۳:۴۱
قرارگاه امدادرسانی بسیج تشکیل و مجهزترین بیمارستان صحرایی سپاه راه‌اندازی شد
هم اکنون اقلام ضروری و بخصوص سیستم‌ها و لوازم گرمایشی که توسط سپاه‌ها در سطح کشور در حال جمع‌آوری است که با سرعت به سپاه سلمان ارسال و در حداقل زمان ممکن، با برنامه مشخص به همه روستاییان تحویل داده می‌شود.
محمدرضا هادیلو
سرويس ايران جوان آنلاين: از همان دقایق نخست انتشار خبر وقوع سیل در سیستان و بلوچستان که خسارات زیادی به حدود ۹۰۰ روستا وارد کرد، تمام نهاد‌ها و سازمان‌ها در حالت آماده باش، خدمات‌رسانی به سیل‌زدگان را آغاز کردند. در این میان، نیرو‌های سپاه، بسیج و گروه‌های جهادی که از نسل حاج قاسم‌ها هستند با حضور در این مناطق و خدمت شبانه‌روزی، اعلام کرده‌اند تا پایان کار و رفع مشکلات و نیاز‌های هموطنان در کنار آن‌ها باقی خواهند ماند. در همین رابطه رئیس سازمان بسیج سازندگی از تشکیل قرارگاه امدادرسانی بسیج در مناطق سیل‌زده جنوب‌شرق کشور خبر داده و روز گذشته هم پنجاه و یکمین بیمارستان صحرایی نیروی زمینی سپاه در چابهار افتتاح شد. همچنین بنیاد مستضعفان نیز از تأمین رایگان سیمان مورد نیاز، برای بازسازی مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان خبر داد.

بعد از بازدید سردارغلامرضا سلیمانی، رئیس سازمان بسیج مستضعفان به همراه فرماندهان سپاه استان‌های کرمان، خراسان‌جنوبی و سیستان و بلوچستان از مناطق و روستا‌های سیل‌زده کنارک و دشتیاری بود که قرارگاه امدادرسانی بسیج تشکیل و تصمیماتی برای بهتر و تسریع در انجام کار‌ها اتخاذ شد.

بر همین اساس قرار شد سپاه کرمان و خراسان‌جنوبی و بنیادتعاون بسیج ماشین‌آلات و دستگاه‌های سنگین مورد نیاز را برای ترمیم جاده‌های تخریب شده و مزارع و بند‌های خاکی به سپاه سلمان ارسال کنند و تیم‌های تخصصی بسیج کشاورزی با همکاری منابع طبیعی برآورد‌ها و راهکار‌ها و اقدامات فوری را در این مناطق به عمل آورند. رئیس سازمان بسیج سازندگی که به مناطق سیل‌زده رفته بود تا بازدیدی از این مناطق داشته و جهادگران را برای خدمات‌رسانی بهتر و تخصصی‌تر سازماندهی کند، در گفتگو با «جوان» گفت: «در حال حاضر ۳ هزار و ۵۰۰ جهادگر در قالب ۶۵ گروه جهادی در مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان در حال فعالیت و خدمات‌رسانی هستند که اعلام کرده‌ایم برای افزایش تعداد گروه‌ها و بخصوص گروه‌های تخصصی هم آمادگی لازم وجود دارد.»

محمد زهرایی با اشاره به نیاز‌های سیل‌زدگان و نحوه تأمین آن‌ها از طرف بسیج ادامه داد: «تاکنون ۲۲ هزار تخته پتو و ۲ هزار قلم کالای ضروری و گرمایشی در میان سیل‌زدگان توزیع شده و هر روز در هر وعده ۱۰ هزار غذا آماده می‌شود.»
وی با بیان اینکه یک‌هزار بسته معیشتی هم به سیل‌زدگان اهدا شده است، از حضور ۱۰ تیم پزشکی در اولین مرحله خدمت رسانی‌ها خبر داد. رئیس سازمان بسیج سازندگی به موج دوم خدمات رسانی‌ها هم گریزی زده و گفت: «برپایی بیمارستان صحرایی و راه‌اندازی دو آشپزخانه و نانوایی توسط سپاه استان‌های اصفهان، خراسان‌جنوبی، کرمان و فارس که به ظرفیت‌های موجود اضافه می‌شود، پخت غذای گرم را تا ۴۰ هزار پرس در روز افزایش می‌دهد. همچنین ارسال محموله‌های اقلام ضروری و خشکبار از سپاه استان‌های کل کشور آغاز شده است.»

راه‌اندازی مجهزترین بیمارستان صحرایی
هم اکنون اقلام ضروری و بخصوص سیستم‌ها و لوازم گرمایشی که توسط سپاه‌ها در سطح کشور در حال جمع‌آوری است که با سرعت به سپاه سلمان ارسال و در حداقل زمان ممکن، با برنامه مشخص به همه روستاییان تحویل داده می‌شود.
همچنین گروه‌های جهادی تخصصی بسیج که از استان‌های دیگر اعلام آمادگی کرده‌اند با هماهنگی بسیج سازندگی و بنا به نیاز‌های لازم، به هر منطقه اعزام می‌شوند. این گروه‌ها جدا از گروه‌های عمومی بوده و در مدت زمان حضورشان کار‌های اصلی را برعهده خواهند داشت. روز گذشته پنجاه و یکمین بیمارستان تخصصی صحرایی نیروی زمینی سپاه در منطقه سیل‌زده بخش پلان شهرستان چابهار راه‌اندازی شد.

این بیمارستان شامل بخش‌های مختلف از قبیل اورژانس، آزمایشگاه، تصویربرداری، بخش‌های تخصصی درمان، همچنین زنان و زایمان، داخلی، عفونی، اطفال، عمومی و سی تی اسکن و ام‌آر‌ای است که به مدت یک هفته به صورت رایگان همه خدمات درمانی را به مردم سیل‌زده ارائه می‌کند.
البته بنیاد تعاون بسیج و بسیج جامعه پزشکی نیز در ویزیت و ادامه درمان رایگان مردم روستا‌ها اقدام لازم را داشته و دو بیمارستان صحرایی به همراه تیم‌های جدید پزشکی و دارو و امکانات کامل در منطقه مستقر می‌کنند.

تأمین سیمان رایگان سیل‌زدگان
بنیاد مستضعفان در جهت تأمین رایگان سیمان مورد نیاز برای بازسازی مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان به صورت رایگان اعلام آمادگی کرده است. در همین رابطه مدیرعامل بنیاد علوی از مصوبه هیئت امنای بنیاد مستضعفان برای تأمین سیمان مورد نیاز سیل‌زدگان به صورت رایگان خبر داده و گفته: «ما در کنار گروه‌های جهادی، گروه‌های مردمی و مسئولان دولتی برنامه‌هایی برای کمک به سیل‌زدگان در نظر گرفته‌ایم.»

محسن منصوری با بیان اینکه یک هزار پتو در فاز اول و در فاز دوم ۳ هزار پتو تهیه و در منطقه توزیع شده است که، چون در روز‌های اخیر برودت هوا زیاد شده نیاز ضروری به اقلام گرمایشی وجود داشت، ادامه داد: «با دستور رئیس بنیاد مستضعفان ۳۰۰ هزار بطری آب معدنی که نیاز ضروری مردم بود از نزدیک‌ترین مناطق تأمین شد و در اختیار زلزله‌زدگان قرار گرفت و ۵ هزار کوله حاوی ۱۵ قلم اجناس امدادی هم به منطقه ارسال شد.» وی با اشاره به اینکه شأن این بنیاد پشتیبانی از گروه‌های جهادی و گروه‌های مردمی و حمایت از حرکت‌های خودجوش برای کمک‌رسانی، بازسازی و بهسازی مناطق سیل‌زده در کوتاه‌ترین زمان است، افزود: «حجم آسیب‌های وارده به نحوی است که شاید دستگاه‌های دولتی صرفاً بخشی از کار را بتوانند انجام دهند. به همین دلیل فعالیت‌های گروه‌های جهادی و مردم می‌توانند عملیات کمک‌رسانی و بازسازی را تسریع کند.»

خروج از بحران بدون آب و جاده
خبر خوب از مناطق سیل‌زده این است که آب در این نقاط فروکش کرده و اغلب روستا‌ها از حالت بحرانی خارج شده‌اند. جانشین معاون هماهنگ‌کننده نیروی انتظامی با بیان اینکه یکی از مباحث اصلی در مواقع بروز بحران، موضوع تأمین امنیت است، گفت: «خوشبختانه منطقه از این بابت در شرایط بسیار خوبی قرار دارد و مشکل امنیتی خاصی گزارش نشده است.» سردار محمد‌شرفی در جریان بازدید از مناطق سیل‌زده ادامه داد: «در بعضی روستا‌ها به دلیل بسته شدن راه‌ها سوخت‌رسانی انجام نشده که باید هرچه سریع‌تر جاده‌سازی‌ها انجام شود تا این مشکل برطرف شود.»
وی به برخی روستا‌ها که پیش از وقوع سیل دارای آب لوله‌کشی نبوده و مردم از آب چاه برای امور خود استفاده می‌کردند، اشاره و عنوان کرد: «در این مناطق به دلیل وقوع سیل زیرساخت‌ها مانند چاه آب از بین رفته یا غیرقابل استفاده شده و مردم از این بابت دچار مشکل هستند.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار