کد خبر: 986423
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۱
گستاخی‌های مقامات انگلیسی بعد از دستگیری سفیر این کشور در اغتشاشات تهران
بعد از گذشت چهار روز از دستگیری سفیر انگلیس به دلیل حضور در آشوب جماعتی در جلوی دانشگاه امیرکبیر به بهانه کشته شدن تعدادی از هموطنان ایرانی در هواپیمای اوکراینی، مقامات اروپایی و انگلیسی نه تنها حاضر به عذرخواهی و جبران خسارات ناشی از چنین رفتار‌های ضددیپلماتی نشده‌اند بلکه ضمن احضار سفیر ایران در انگلیس، مواضع گستاخانه‌ای نسبت به جمهوری اسلامی ایران اتخاذ کرده‌اند.
امیرعباس رسولی
سرویس سیاسی جوان آنلاین: در چنین شرایطی که وزارت امور خارجه کشورمان بر اساس قوانین حقوق بین‌الملل می‌تواند سفیر انگلیس را عنصر نامطلوب معرفی کرده و وی را وادار به ترک کشور کند، تنها به انتشار بیانیه تکمیلی در مواجهه با گستاخی سایر مقامات انگلیسی بسنده کرده است، در این میان برخی از منتخبان مردم در خانه ملت در نطق‌های میان دستور خود در روز گذشته ضمن غیرقانونی خواندن رفتار سفیر انگلیس در کشور، خواهان برخورد قانونی با سفیر انگلیس نیز شده‌اند.

در طول سال‌های پس از انقلاب هر جا پای آشوب، درگیری خیابانی، فتنه و غائله بوده است نام نمایندگان رسمی و غیررسمی انگلیسی در میان بوده است تا جایی که در فتنه سال ۸۸، سفارتخانه این کشور محل مدیریت و فرماندهی اغتشاشات و هنجارشکنی‌های آن سال بود و بسیاری از لیدر‌ها و سرشبکه‌های اصلی آشوب‌های خیابانی آن سال به این سفارتخانه رفت و آمد داشته و از این مکان دستورات لازم را دریافت کرده‌اند. خالی از فایده نیست که برخی از گفته‌های حسین رسام، یکی از بازداشت‌شدگان فتنه ۸۸ را که کارمند سفارت انگلیس در تهران بود مرور کنیم. وی در اعترافات مکتوب خود از ارتباط‌گیری سفارت با اصلاح‌طلبان، نفوذ در ستاد کاندیدا‌های انتخابات، حضور فعال در اغتشاشات و برنامه‌ریزی درازمدت انگلیسی‌ها برای تأثیرگذاری در روند سیاسی کشور می‌گوید: «من در طول پنج سالی که در سفارت انگلستان کار می‌کردم حدود ۱۳۰ مرتبط داشتم و متعهد شده بودم که در سال گذشته و همچنین امسال با افزایش حدود ۵۰ نفری آن‌ها تعدادشان را به ۱۸۰ نفر برسانم.»
رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در یکی از سخنرانی‌های خود درباره نقش‌آفرینی انگلیس در تمام اقدامات ضدایرانی به مسئولان دولت تدبیر و امید هشدار می‌دهد که از اعتماد به انگلیس و گسترش ارتباطات با این کشور پرهیز کنند تا منافع ملی کشور بار دیگر مورد هجوم و تاراج این کشور قرار نگیرد.

خباثت همیشگی انگلیسی‌ها
معظم‌له می‌فرمایند: «سیاست استعمار انگلیس تا سالیان سال بر ضعیف نگه داشتن کشور ایران بود. قدرت‌طلبی انگلستان- با تمام خصوصیات ویژه اهل آن- اقتضا می‌کرد که کشور هدف را در ضعف نگه داشته، به عنوان کشوری متوحش و به دور از تمدن به دیگران معرفی نماید. این سیاست تا پیش از کودتای سوم اسفند ۱۲۹۹، جزو سیاست‌های ثابت بریتانیا بود.» ایشان در ادامه می‌فرمایند: «در همین رابطه سرگوراوزلی، وزیرمختار انگلیس در سال ۱۲۹۴ به وزیر خارجه دولت وقت انگلیس می‌نویسد: عقیده صریح و صادقانه من این است که، چون مقصود نهایی ما فقط صیانت از حدود هندوستان می‌باشد، در این صورت بهترین سیاست ما این خواهد بود که کشور ایران را در این حال ضعف و توحش و بربریت بگذاریم و سیاست دیگری را مخالف آن تعقیب نکنیم.»

تفرقه‌افکنی جدید
ایشان همچنین یکی از خباثت‌های جدید انگلیسی‌ها برای تضعیف جمهوری اسلامی ایران و محور مقاومت را ایجاد دو دستگی و چند دستگی میان مسلمانان آن هم در قالبی جدید معرفی می‌کنند.
معظم‌له می‌فرمایند: «سیاست قدیمی انگلیسی‌ها مبنی بر تفرقه بینداز و آقایی کن، در دستور کار جدی دشمنان اسلام قرار دارد. سیاست‌ها و اقدامات انگلیسی‌ها در دو قرن اخیر منبع شر و نکبت برای ملت‌های منطقه است... در روز‌های اخیر انگلیسی‌ها در نهایت بی‌شرمی، ایران مظلوم و عزیز را تهدید منطقه نامیده‌اند، اما همه می‌دانند که برخلاف این اتهامات، این انگلیسی‌ها هستند که همیشه منشأ و منبع تهدید و فساد و خطر و نکبت بوده‌اند.»

فرد همراه سفیر انگلیس را شناسایی کنید
همانطور که اشاره شد برخی از نمایندگان مجلس نیز روز گذشته نسبت به رفتار غیرقانونی سفیر انگلیس در تهران واکنش نشان داده و خواهان اخراج وی از کشور شده‌اند.
حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده مردم شاهین‌شهر در جلسه علنی روز گذشته پارلمان در اخطار قانون اساسی اظهار کرد: وزارت امور خارجه باید اقدام متقابلی در برابر سفیر انگلیس انجام دهد چراکه کار‌هایی که وی در تجمعات غیرقانونی انجام داد نفی استقلال ما محسوب می‌شود.

او افزود: سفیر انگلیس با توئیت بازی سعی می‌کند حضور خود در تجمعات را انکار کند در حالی که فیلم و مستندات لازم وجود دارد. در دو روز گذشته حداقل ۲۰نفر از نمایندگان خواستار اخراج سفیر انگلیس شده‌اند، اما آقای ظریف همچنان اقدامی انجام نداده است.
حاجی‌دلیگانی تصریح کرد: ما از وزیر اطلاعات می‌خواهیم تا بررسی کند فردی که همراه سفیر انگلیس در تجمعات حضور داشته چه کسی بوده است چراکه این عناصر ضدامنیتی خارجی باید شناسایی شوند و ما باید در برابر دخالت‌های بیجای بیگانگان بایستیم.

سفیر انگلیس باید از ایران اخراج شود
احمد سالک نماینده مردم اصفهان در جلسه علنی دیروز پارلمان در تذکری شفاهی اظهار کرد: ما درخواست اخراج سفیر انگلستان را داریم و از سپاه و انتقامی که به شکل سیلی به دشمن زد نیز دفاع می‌کنیم و ان‌شاءالله که مشکلات گذشته جبران شود. عبدالرضا مصری نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این نماینده گفت: امیدواریم وزارت خارجه درباره جسارتی که دولت انگلیس در جواب حضور غیرقانونی و سؤال‌برانگیز سفیرش در آن مراسم داشت جواب دندان‌شکنانه‌ای به پیر استعمارگر بدهد.

سفیر انگلیس باید اخراج شود
همچنین مصطفی کواکبیان عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در همین جلسه در تذکری گفت: وزیر خارجه انگلیس به دنبال سقوط هواپیمای اوکراینی و در پیروی از دولت تروریستی امریکا، ایران را به تحریم‌های جدید تهدید کرده است.
وی افزود: به عنوان رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و انگلیس به وزیر خارجه انگلیس اعلام می‌کنم که سفیر شما در تهران در اقدامی خارج از عرف دیپلماتیک و در مقام عکاس در اجتماعی که شعار هنجارشکنانه سرمی‌دادند حاضر شده است.
عضو فراکسیون امید مجلس تصریح کرد: وزارت امور خارجه باید جدی برخورد کرده و بار دیگر او را احضار کند، همچنین اقدامات تنبیهی جدی داشته باشد و اگر قانع نشدند او را به عنوان عنصر نامطلوب از کشور اخراج کنند.

بی نتیجه ماندن ۴ دهه دشمنی
همانطور که اشاره شد دشمنی‌های مستمر و دامنه دار انگلیسی‌ها که از لحظه شکل گیری انقلاب اسلامی به‌روز‌رسانی شد، تاکنون نتوانسته مانع از پیشرفت و توسعه کشور در عرصه‌های مختلف و منتهی به تضعیف جمهوری اسلامی ایران شود و چنانچه گرایش یک جریان سیاسی داخلی در کشور نبود امروز کف اهداف انگلیسی‌ها نیز نمی‌توانست رنگ تحقق به خود بگیرد و گستاخی‌های مقامات این کشور جای خود را به تواضع و کرنش در مقابل قدرت جمهوری اسلامی ایران می‌داد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار