کد خبر: 985856
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۳
در جریان مبادلات روز گذشته بورس اوراق بهادار تهران شاخص کل در حدود ۶ هزار واحد افزایش یافت، اما از آنجایی که در هفته گذشته ۱۰۰ هزار میلیارد تومان از ارزش بازار ریخت به نظر می‌رسد سهامداران با احتیاط بیشتری زین پس سرمایه‌گذاری کنند.
هادی غلامحسینی
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران بعد از ریزش‌های هفته قبل، روز گذشته افزایش ۵ هزار و ۹۹۹ واحد به رقم ۳۵۹ هزار و ۸۰۷ واحد رسید شاخص کل با معیار هم‌وزن ۱۸۰۰ واحد رشد کرده و به ۱۰۹ هزار و ۹۷۴ واحد رسید.

سود ریزش ۱۰۰ هزار میلیاردی را چه کسی برد
در جریان مبادلات روز گذشته بورس اوراق بهادار تهران هر چند شاخص کل در حدود ۶ هزار واحد افزایش یافت، اما در هفته گذشته ۱۰۰ هزار میلیارد تومان از ارزش روز بازار از دست رفت و این اتفاق عجیب مقوله‌ای نیست که بتوان از کنار آن به سادگی گذشت و به نظر می‌رسد باید با دقت بیشتری رفتار‌های حقیقی و حقوقی را بررسی کنیم، زیرا باید مشخص معامله‌گران بورس بیش از ۶/ ۱ میلیارد سهام حق تقدم و اوراق مالی در قالب ۱۰۷ هزار نوبت معامله و به ارزش ۱۱۲۱ میلیارد تومان داد و ستد کردند. از دلایل رشد شاخص بورس می‌توان به تصمیم شورای عالی بورس مبنی بر محدود کردن دامنه نوسان دانست که مانع از بروز رفتار‌های هیجانی برخی سهامداران خرد شده‌است. عمده نماد‌های بورسی در تقویت شاخص کل مؤثر بوده‌اند که از جمله می‌توان به نماد پتروشیمی خلیج فارس، ملی مس، معدنی و صنعتی گلگهر، پتروشیمی پارس، ایران‌ترانسفو، تاپیکو و گسترش نفت و گاز پارسیان اشاره کرد. در فرابورس ایران شاخص کل ۱۱۸ واحد رشد کرده و به ۴ هزار و ۶۷۸ واحد رسید. ارزش روز بازار اول و دوم فرابورس به بیش از ۲۶۹ تریلیون تومان رسید. امروز معامله‌گران فرابورس بیش از ۶۲۰ میلیون سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب ۷۵ هزار نوبت معامله و به ارزش ۱۰۴۰ میلیارد تومان داد و ستد کردند.

سایر بازار‌ها یا باید شفاف شوند یا باید به بورس بیایند
از میان بازار‌های موجود در کشور گویا صرفاً بازار سرمایه یک شفافیت نسبی دارد، از این‌رو برای اینکه از اقتصاد دستوری و نرخ‌گذاری‌های دستوری فاصله بگیریم جای دارد بازارهایی، چون زمین و ساختمان، ارز، طلا و سکه و خودرو با تشکیل یک پورتال کلیه اطلاعات و تحولات و معاملاتشان به شکل لحظه‌ای به اطلاع مردم برسد.

بی تفاوتی نسبت به آنچه در اقتصاد و بازارها‌یی، چون کار، پول و بانک، سرمایه و تولید می‌گذرد، کار را به‌جایی رسانده‌است که رئیس‌جمهور اعلام می‌دارد که ۶۰ میلیون نفر از مردم نیازمند حمایت‌های دولتی هستند، چنین آماری در شرایطی که آمار‌های اشتغال می‌گویند بیش از ۲۳ میلیون شاغل در کشور وجود دارد، نشان می‌دهد که حتی بسیاری از شاغلان که از دستمزد برخوردارند در زمره افراد نیازمند به حمایت مالی دولت قرار می‌گیرند، حال تصور کنید اشخاصی که فاقد دارایی و شغل هستند، در چنین شرایطی در کدام دهک درآمدی باید قرار بگیرند.

در شرایطی که بسیاری از مردم فاقد شغل و دارایی تلاش می‌کنند فعلاً هزینه‌های خود را به تأخیر بیندازند و بسیاری از شاغلان نیز به رغم انجام کار حتی در چند نوبت بازهم درآمدشان کفاف هزینه‌هایشان را نمی‌دهد، در اقتصاد و بازار‌ها شرایطی ایجاد شده‌است که از طرفی ارزش ریال در کاهش است و از طرف دیگر بازار‌ها بر خلاف آنچه ادعا می‌شود برای دلالان و سفته‌بازان داغ‌داغ است.

به‌طور نمونه در شرایطی که ریشه تورم در اقتصاد را باید در کسری بودجه دولت و همچنین پرداخت سود‌های محقق شده و نشده به سپرده‌های بلند‌مدت بانکی باید جست‌وجو کرد و به واسطه اصلاحات ساختاری ریشه‌های تولید نقدینگی بدون پشتوانه را خشکاند تا فاقدان دارایی و شغل و شاغلان فقیر به واسطه کاهش پیوسته ارزش ریال با مالیات کلان پنهان فقیر و فقیر‌تر نشوند، امروز کل اصلاحات در بخش بودجه و بانک به کنترل دستوری نرخ ارز خلاصه شده‌است در صورتی که بازار‌ها برای صاحبان نقدینگی دلال داغ‌داغ است.

سود بازار داغ سفته بازی کجا می‌رود
مشخص نیست سود این دلالی‌ها و نوسان‌گیری‌های چند ده هزار میلیارد تومانی طی هفته‌های اخیر در بازار‌های بورس، فرابورس، ارز، طلا و سکه و سهام به جیب چه کسانی رفته‌است، اگر این سود‌ها به جز خزانه به محل دیگری برود، این نوع اقتصاد‌داری و بازار‌داری نفع خاصی ندارد و باید زین‌پس کلیه بازار‌ها یا به بورس بیایند تا کلیه اطلاعاتشان شفاف گزارش شود یا اینکه با راه‌اندازی پورتالی شبیه بورس کلیه اطلاعاتشان در معرض دید مردم و معامله‌گران قرار گیرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار