کد خبر: 985824
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۰
رضا رحمانی با حضور در اتاق تعاون ایران راه‌های استفاده از ظرفیت تعاونی‌ها برای رونق تولید و صادرات را مورد بررسی قرار داد. وی مشکل بخش صنعت و تعاون را در تأمین نقدینگی مشترک دانست و از اتاق تعاون خواست که تجارت مرز‌نشینان را مدیریت کند.
بهناز قاسمی
سرويس اقتصادی جوان آنلاين: در‌حالی‌که رئیس سازمان برنامه و بودجه با ارئه گزارشی اعلام می‌کند که بخش صنعت در سال‌جاری وضعیت خوبی نداشته، وزیر صمت از مثبت شدن نرخ رشد صنعت خبر داد و گفت: «رشد صنعت پارسال منفی ۵/ ۹ درصد بوده، اما امسال تا آخر شهریور به مثبت ۴ /۰ درصد رسیده، به عبارت دیگر نسبت به سال گذشته این بخش ۱۰ درصد رشد کرده است.»

همواره آمار منتشره در بخش صنعت مورد سؤال کارشناسان و فعالان صنعتی کشور است. اخیراً نیز محمد باقر نوبخت با ارائه گزارشی از وضعیت بخش صنعت و کشاورزی در سال‌جار‌ی اعلام کرد: «پاییز امسال، نرخ رشد بخش کشاورزی با توجه به نزولات جوی و برنامه‌های کشت گلخانه‌ای به ۵ درصد رسید، ضمن اینکه صنعت کشور وضعیت خوبی نداشت.» این اظهارات در حالی است که وزیر صنعت و تجارت روز گذشته از مثبت شدن نرخ رشد صنعت در سال‌جاری خبر داده است.

رضا رحمانی با حضور در اتاق تعاون ایران راه‌های استفاده از ظرفیت تعاونی‌ها برای رونق تولید و صادرات را مورد بررسی قرار داد. وی مشکل بخش صنعت و تعاون را در تأمین نقدینگی مشترک دانست و از اتاق تعاون خواست که تجارت مرز‌نشینان را مدیریت کند. وی با اشاره به وضعیت بخش تولید و صنعت، آماری از میزان رشد این بخش‌ها ارائه کرد و گفت: «در ۹ ماهه امسال در دو‌سوم محصولات منتخب مانند مس و فولاد، تولید ایران افزایش یافته، پارسال رشد صنعت منفی ۵/ ۹ درصد بود. امسال تا آخر شهریور این رقم رشد ۴/ ۰ درصد مثبت شده، یعنی حدود ۱۰ درصد نسبت به پارسال رشد کرده است. در کشاورزی پارسال رشد منهای ۳ درصد بود. امسال رشد مثبت ۶ درصد شده که آن هم حدود ۱۰ درصد رشد دارد. بنابراین می‌توانیم هنوز رشد صنعت و کشاورزی داشته باشیم.»

رشد منفی ساختمان و نفت
رحمانی با بیان اینکه در گروه صنعت و معدن علاوه بر نفت، صنعت ساختمان هم وجود دارد، گفت: «اکثر رشد منفی به خاطر رکود ساخت‌و‌ساز و کاهش صادرات نفت است، اما در خود صنعت و ساخت صنعتی رشد کم‌نظیری بوده است. در ۹ ماهه امسال اکثر محصولات مانند فولاد، مس، روغن‌نباتی، سیمان، کاشی و سرامیک، رشد مثبتی داشته است. البته در خودرو رشد منفی بود.»

وزیر صنعت افزود: «قبلاً که من به وزارت صنعت آمدم روزی هزار خودرو تولید می‌شد الان به روزی ۴ هزار خودرو رسیده، اما هنوز جای رشد دارد و ظرفیت خالی زیاد است. در کاشی و سرامیک هم گرچه تولید داخلی رشد دارد، اما باز ظرفیت خالی فراوان است و تولید کاشی و سرامیک می‌تواند دو برابر شود.» رحمانی گفت: «کشور همسایه ما پاکستان سالانه ۱۰۰ میلیون متر مربع مصرف کاشی دارد که فقط ۲۰ میلیون متر مربع آن تولید و ۸۰ میلیون متر را وارد می‌کند که از این رقم فقط ۸ میلیون متر مربع کاشی از ایران به پاکستان صادر می‌شود. در حالی که می‌توانیم صنعت کاشی و سرامیک ایران صادرات بیشتری انجام دهد و اکنون که به اتحادیه اوراسیا ملحق شده‌ایم این بازار هم جای کار دارد.»

وی با اشاره به لزوم همکاری صنعت و تعاون افزود: «ارتباطات اتاق تعاون با وزارت صمت باید از حالت تئوری بیرون بیاید و ارگانیک بشود، قائل به گسترش همکاری‌ها با اتاق تعاون هستیم. تعاونی‌ها از تولید تا توزیع، گستردگی خوبی دارند و به ویژه در شرایط جدید مثمر‌ثمر می‌توانند واقع بشوند. اتاق تعاون از لحاظ مدیریتی و کمیسیون‌های مختلف، ظرفیت‌های خوبی دارد، اتاق، به ما در شرایط جدید در حوزه‌هایی که می‌تواند کمک کند و بیاید مسئولیت بپذیرد. اتاق تعاون، تعاونی‌ها را پای کار بیاورد و برای مسائل پیش‌رو راه حل ارائه بدهد.»

رشد صادرات در ۹ ماهه امسال
وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به فرصت‌های صادراتی با افزایش نرخ ارز در یک سال اخیر گفت: «صادرات کشور در ۹ ماهه امسال افزایشی بوده است، ۹ ماهه پارسال ۷۸ میلیون تن و امسال ۱۰۳ میلیون تن صادرات داشته‌ایم.»
وی در این جلسه اعلام کرد: «برخی تولید‌کنندگان سال‌های قبل که دلار حدود ۳ هزار و ۲۰۰ تومان بود می‌گفتند اگر قیمت دلار ۵ تا ۶ هزار تومان شود، دنیا را می‌گیریم. اکنون دلار به ۱۲ تا ۱۳ هزار تومان رسیده، اما سؤال این است که چه کرده‌اید؟ این تشکل‌ها هنوز دغدغه دارند، البته جایی که ۷۰ درصد کالا وابسته به واردات است قیمت آن نیز متأثر از قیمت ارز است، اما در صنایعی مانند صنایع دستی و فرش که هنر کار دست است و قیمت ارز هم در آن آنچنان تأثیرگذار نیست، مشاهده می‌کنیم اینجا هم افزایش قیمت بسیار بالا بود، بنابراین انتظارم از تشکل‌ها از جمله تشکل‌های اتاق تعاون این است که حالا افزایش نرخ ارز، صادرات را توجیه‌پذیر و واردات را توجیه‌ناپذیر کرده در افزایش صادرات اهتمام بورزند.»

رحمانی این را هم گفت: «اتاق تعاون در کشور‌هایی که پتانسیل صادراتی وجود دارد، خود پای کار بیاید و رایزن بازرگانی بگمارد. کشور چین ۲ هزار میلیارد دلار واردات دارد، این فرصت و پتانسیل خوبی است؛ چراکه از این رقم حدود ۷۰۰ میلیارد دلار در ایران زمینه همکاری وجود دارد. الان در این شرایط جنگ اقتصادی، مردمی بودن باید مورد توجه ویژه‌ای قرار بگیرد و تعاونی‌ها نمود این مردمی بودن هستند.»

وی همچنین افزود: «بخش تعاون باید خودش وارد کار شود و فقط منتظر بودجه دولتی یا رایزنان فرهنگی نشود. مثلاً بودجه رایزنان فرهنگی کفایت نمی‌کند. باید خود اتاق تعاون نمایندگانی برای بازاریابی محصولات به کشور‌های هدف بفرستد.» وزیر صنعت همچنین با اشاره به شرکت در نمایشگاه واردات چین گفت: «چین سالانه ۲ هزار میلیارد دلار واردات و ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد دلار صادرات دارد و در نمایشگاه واردات چین گفته شد اگر از ۲ هزار میلیارد دلار بتوانیم سهمی بگیریم، می‌توان صادرات غیرنفتی را رونق داد. در ایران زمینه وجود دارد و می‌توانیم ظرفیت هم ایجاد کنیم.»
وی با بیان اینکه در نمایشگاه واردات چین غرفه بزرگی برای ایران اختصاص داده بودند، گفت: «آنجا به من گفتند چین بازار بزرگی است که اگر درست عمل کنیم، حتی یک فرش ایرانی در انبار‌ها نمی‌ماند و آنقدر تقاضا وجود دارد که حتی اگر مردم ایران فرش‌های خود را بفروشند، در چین ۱۰ برابر قیمت آن خریدار وجود دارد. در چین مجتمع عظیمی وجود دارد که غرفه‌ای را به یک سوم قیمت به ایرانی‌ها اختصاص می‌دهیم و شما صنایع دستی و فرش را برای فروش در معرض دید چینی‌ها قرار دهید.»

به گفته وی اتاق تعاون می‌تواند با معاونت‌های وزارت صنعت ارتباط برقرار کند و من در جلسه سران قوا این‌ها را پیشنهاد می‌دهم که بخشی از امور صادرات را مانند صادرات از طریق تعاونی‌های مرزنشینی را در اختیار اتاق تعاون قرار دهیم. ما بیشترین صادرات را به عراق داریم، در‌حالی‌که فقط آنجا یک رایزن بازرگانی داریم، باید در اربیل، سلیمانیه، کربلا، نجف و بصره باید رایزن داشته باشیم.»

تنوع روش تأمین مالی
رحمانی تأکید کرد: «در بخش نقدینگی مشکل ما و شما تعاونی‌ها یکی است. امسال در نقدینگی مشکل داریم. من هم از بانک‌ها پیگیری می‌کنم و هم سراغ شیوه‌های جدید تأمین مالی یعنی از طریق بازار سرمایه، اوراق خزانه اسلامی، صندوق‌ها و تعاونی‌ها را بررسی می‌کنیم و اگر بخش تعاون خواست دو سه هفته دیگر می‌توانیم جلسه‌ای بگذاریم.»

هپکو سفارش گرفت
همچنین وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه نشست با تعاونگران در اتاق تعاون، در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چه راهکاری برای حل مشکل تولید در کارخانه‌هایی مانند هپکو و آذراب در نظر دارید، گفت: «مشکل آذراب البته کمتر است، اما در مورد هپکو هم اقداماتی انجام شده و مهم‌ترین کار، سفارش‌گیری برای تولید ماشین‌آلات راهسازی بود. در این زمینه سازمان راهداری، سازمان‌های راه و شهرسازی، سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و شرکت‌های معدنی بزرگ پای کار آمدند که نیاز ماشین‌آلات خود را از طریق هپکو تأمین کنند. به گفته وزیر صنعت، با دریافت سفارش برای ساخت ماشین‌آلات، هپکو دوباره به مدار تولید برمی‌گردد و راه رونق تولید خود ر ادامه می‌دهد.»

بیش از میزان مورد‌نیاز لاستیک سنگین وارد شد
وزیر صنعت همچنین در مورد مشکل تأمین لاستیک خودرو‌های سنگین گفت: «سال قبل بحرانی در توزیع لاستیک خودرو‌های سنگین بود که اتاق تعاون و اعضای تعاونی‌ها پای کار آمدند، واردات لاستیک انجام شد. امروز در تأمین لاستیک خودرو‌های سنگین عموماً مشکلی نداریم.» وی تأکید کرد: «امروز در تأمین انواع لاستیک‌ها مشکلی نداریم، اما یک واحد تولید لاستیک برای خودرو‌های سنگین در اردبیل راه‌اندازی شد. تولید لاستیک قبلاً در ایران ۳۰ درصد بود، الان بالای ۵۰ درصد تولید لاستیک در داخل کشور است و امروز حتی تعاونی‌ها می‌گویند به قدری لاستیک زیاد وارد شده که در انبار‌ها مانده و تاریخ مصرف آن رو به اتمام است و لاستیک اتوبوس و کامیون با نظر وزارت راه بین متقاضیان توزیع می‌شود.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار